Lasketteleeko nykyajan kaikki lapset?
Opettajalta tuli "noottia" kun kuuli että meidän perhe ei laskettele. Kuulemma auttaisi lapsen koordinaatio- ja tasapainokyvyssä. Joka kylläkin meidän lapsella on ihan normaali ja hyvä, luistelee yms taitavasti.
Kommentit (17)
IHAN KAIKKI JA KESÄT SEKÄ TALVET... VA: JA _KKI
Hmm. Minä aloitin laskettelun neljävuotiaana ja olen joka talvi siitä saakka lasketellut aika paljon. Silti tasapainoni ja koordinaatiokykyni on aina ollut todella surkeita olleet aina eikä laskettelu ole niitä kyllä parantaneet, useammalla viikon laskettelukurssillakin olin lapsena.
N35
Olisin halunnut lapsena lasketella, kun rinteet on vieressä mutta juopoilla vanhemmilla ei ollut sellaisiin turhuuksiin rahaa. Kaljaan, viinaan, tupakkaan ja taksiin kyllä riitti runsaasti.
Ei todellakaan lasketella, kyllä meillä harrastetaan: metsästys, tavoitteellinen ratsastus, uinti, kuntosali, potkunyrkkeily, lenkkeily, hiihtäminen, maastopyöräily ja mitä vielä, mutta ei todellakaan laskettelua.
Ammattitaidoton opettaja. T. Opettaja
No ei. Täällä Lounais-Suomessa se on suht harvinainen harrastus.
Viime viikolla lapsemme kävi koulun kanssa laskettelureissulla, ensikertalaisia oli kuulemma paljon ja osa jäi reissulta poiskin. Joten ei, kaikki ei laskettele.
No ei todellakaan. Kukaan lastemme kavereista ei laskettele, ei naapureista, eikä ystävien tai sukulaisten lapsista. Varmaan jossain laskettelurinteen vieressä asuville se voi olla tavallista, mutta täällä pääkaupunkiseudulla harvalla on edes tavallisia suksia. Laskettelu on aivan älyttömän kallis harrastus, joten moni lapsi harrastaa varmaan muita lajeja.
Itse en jaksa uskoa, että opettaja sanoisi tuollaista. En ole kuullut edes opettajien koskaan vaativan suksia tai luistimiakaan, nekin saa koulusta lainaksi.
Onneksi ei. Kenellä työssäkäyvällä aikuisella olisi jatkuvasti aikaa ja rahaa kuskata lapsia jonnekin sadan kilsan päähän laskettelurinteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei. Kenellä työssäkäyvällä aikuisella olisi jatkuvasti aikaa ja rahaa kuskata lapsia jonnekin sadan kilsan päähän laskettelurinteeseen.
Rahaa saa kulumaan mihin harrastukseen tahansa. Käymme viikonloppuisin laskemassa jopa päiväseltään 150 km päässä.
Tampereella tuntuu olevan aika yleistä. Pari viikkoa sitten olivat luokan kanssa laskettelemassa, ja oliko niin, että vain 4 melkein 30 oppilaan luokasta oli jäänyt harjoittelurinteeseen laskemaan. Eikä se nyt niin kallista ole, kausikortti on 100-150,- / keskus, joten minulla yh:na on ihan hyvin varaa hankkia niitä lapselle kahteen paikkaan ja itselleni yhteen, ja lisäksi pari reissua vähän kauemmas, hiihtoloma ja pääsiäinen tänä vuonna. Saman maksaa kesän futis ja talven säbä moninkertaisesti sen.
Edes täällä rikkaassa Granissa eivät kaikki laskettele, ainakaan oman lapsen luokalla. 290e +190e oli oman lapsen laskettelukulut tänä talvena eli ei kovin paljon. Tulevina vuosina mennään laskettelemaan ensin Suomen eri laskettelukeskuksiin, sitten Ruotsiin ja lopulta taitojen karttuessa keskieurooppaan. Sitten toki jo matkakin maksavat.
Aika moni, joo. Mutta ei meidän lapsen luokaltakaan kaikki. Ja tässä kylässä on siis lähirinne.
Lähestulkoon kaikki aloittaneet jo ennen kouluikää. Ei rinteitä ihan lähellä.
Ei meidän lapset laskettele muuten kuin koulun laskettelureissuilla.