Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko saada potkut, jos kieltäytyy vakaumuksensa vuoksi joistakin työtehtävistä?

Vierailija
22.03.2025 |

Jos työelämässä tulee vastaan työtehtäviä, jotka on vakaumuksen vastaisia ja näistä kieltäytyy, niin voiko saada potkut tai ainakin kirjallisen varoituksen? Monessa työssä voi tulla yhtäkkiä vastaan työtehtävä, joka on vakaumuksen vastainen.

Itse ainakin työnantajana potkisin heti pois, jos on koeaika. Ei työtehtävistä voi kieltäytyä sen vuoksi,että sinulla on jokin uskonnollinen vakaumus. 

Kommentit (128)

Vierailija
21/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä muka olisi sellainen työtehtävä? Ap keksii juttuja omasta päästään. 

Mun kohdalla tällainen oli abortin tekemiseen osallistuminen. 

Olitko työhaastattelussa maininnut, että et halua tehdä aborttia? Pakotettiinko sinut siihen tai saitko jonkin rangaistuksen?

Ei ollut työhaastattelua, pyydettiin töihin. Sitten kun sellainen homma tuli eteen sanoin, että en halua osallistua. Se järjestyi, ja muut tekivät ne hommat. Ei siis kuulunut ns.perushommiin työpaikalla, vaan melko harvoin tehtiin, joten onnistui. Hoidin kyllä sitten muuten myös näitä potilaita ihan samalla tavalla kuin muitakin, en vain halunnut olla paikalla kun se tehtiin.

Vierailija
22/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämän luulis tietävän etukäteen liittyykö työtehtäviin abortissa avustaminen. 

Luule sinä mitä haluat, minä tiedän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo tietysti selvitetty jo työhaastattelussa. Menisit ap töihin.

Ei saa kysyä uskontoasioista tai vakaumuksista työhaastattelussa. Nämä ilmenee vasta työssäoloaikana.

Mutta työhaastattelussa saa ja pitääkin kertoa, millaisia tehtäviä työ pitää sisällään. Niistä kannattaa nostaa esiin sellaiset, joissa tiedetään joillain olevan vakaumuksellisia rajoitteita. Ei tule sitten yllätyksiä.

Vierailija
24/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoinen ruudinkeksijä on se joka hakeutuu alalle jossa tietää vakaumuksensa joutuvan koetukselle... hohhoijaa

Vierailija
25/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku menisi sellaiseen työpaikkaan, jossa joutuu toimimaan vastoin vakaumustaan?

No, onhan niitä kaikenlaisia masokisteja, tyhmän sairaita ihmisiä. Nauttii, kun työ on henkisesti raskasta.

Vierailija
26/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä yllättäviä tilanteita tulee, esim vainajan hiukset piti leikata. Mitä tehdä kun kampaaja kieltäytyi tekemästä? No, lopulta hautausliikkeen työntekijä leikkasi ne.

Vierailija
27/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo tietysti selvitetty jo työhaastattelussa. Menisit ap töihin.

Ei saa kysyä uskontoasioista tai vakaumuksista työhaastattelussa. Nämä ilmenee vasta työssäoloaikana.

Mutta työhaastattelussa saa ja pitääkin kertoa, millaisia tehtäviä työ pitää sisällään. Niistä kannattaa nostaa esiin sellaiset, joissa tiedetään joillain olevan vakaumuksellisia rajoitteita. Ei tule sitten yllätyksiä.

Ehkä työnantaja voi kysyä, että onko jotain rajoittavia tekijöitä työtehtävien suhteen? Voi olla myös fyysisiä.

Vierailija
28/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin ajattelen, että jos joku on vaikkapa kiinteistönvälittäjä isossa toimistossa, niin hän voi hyvin sanoa työnantajalleen, ettei mielellään ottaisi välitettäväkseen asuntoa, jonka portinpielessä roikkuu alaspäin verinen kananpää. Hän voisi ehdottaa pomolleen, että "Reino" välittää kyseisen kämpän.

Terveydenhoitoalan töissä taas työnkuvat taitavat olla sen verran tarkkaan määrättyjä, että niissä harvoin on jouston varaa.

Vierailija
29/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näitä yllättäviä tilanteita tulee, esim vainajan hiukset piti leikata. Mitä tehdä kun kampaaja kieltäytyi tekemästä? No, lopulta hautausliikkeen työntekijä leikkasi ne.

Ei tuo ole mikään vakaumus. Ehkä kampaaja oli nuori eikä ollut ikinä nähnyt vainajaa ja häntä pelotti. Ja miksi muka vainajan hiukset pitäisi leikata?? Keksitkö tuon omasta päästäsi?

Vierailija
30/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten nykyisin, mutta aikanaan ainakin työkkärin tarjoamista työpaikoista sai kieltäytyä hakemasta, jos työtehtäviin olisi kuulunut olennaisesti työntekijän arvojen vastaisia tehtäviä. Esimerkiksi Amertupakka tai joku sen alayhtiö haki tuotejakelijaa ja puoliso sanoi heti, ettei hyväksy tupakointia, joten miten voisi itse olla työntekijänä levittämässä tupakkatuotteita. Ei tullut karenssia. Myöskään omaa autoa ei ole pakko suostua käyttämään työtehtäviin, kunhan sen mainitsee viimeistään haastattelussa ta ei voi työntekijän palkattuaan vaatia tätä käyttämään autoa työssään...

Vierailija
31/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoinen ruudinkeksijä on se joka hakeutuu alalle jossa tietää vakaumuksensa joutuvan koetukselle... hohhoijaa

OK, eli ei voi opiskella sairaanhoitajaksi, jos kerran vuodessa tulee vastaan toimenpide, johon ei halua osallistua? Ja 99,9% töistä on muuta? Tai lääkäriksi, koska vastaanotolle voi tulla joku hakemaan lupaa keskeytyksen? Tietynlaiset abortit ovat vastoin vakaumustani mutta eiväthän ne poistu sillä, että minä jättäisin hakeutumatta ammattiin, jossa voi joutua niiden kanssa tekemisiin. Ihan samalla tavalla ne koettelevat vakaumusta, teki ne sitten kuka hyvänsä. Minun poissaoloni tekee siitä vain minulle helpompaa, ei muuta muutoin mitään. Ja kun asia oli vielä helposti ratkaistavissa. Joten turha sun on tässä yrittää rakennella mitään olkiukkoa, olen miettinyt asiaa sen verran pitkään että tuollaiset kehnosti provosoimaan pyrkivät heitot eivät tunnu yhtään missään.

Vierailija
32/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko todistaja toimia lääkärinä? Hakeutuvatko itse sellaisiin ammatteihin, ettei vahingossakaan tule vakaumuksen vastaisia työtehtäviä? Jos potilas tarvitsisi kiireesti verta ja lääkärinä on todistaja, joka kieltäytyy ko. tehtävästä ja potilas menehtyy, niin voisin ajatella että aika nopeasti ko. lääkäri menettää oikeutensa.

Vierailija
33/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku menisi sellaiseen työpaikkaan, jossa joutuu toimimaan vastoin vakaumustaan?

No, onhan niitä kaikenlaisia masokisteja, tyhmän sairaita ihmisiä. Nauttii, kun työ on henkisesti raskasta.

Terveydenhuoltoalalla tulee lähes väistämättä eteen tilanteita,jotka ovat henkisesti raskaita, sairautta, kipua, kuolemaa. Ihan hyvä, ettet sinä ole hakeutunut alalle, jos koet, että työn on oltava henkisesti helppoa, 

Vierailija
34/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olitko työhaastattelussa maininnut, että et halua tehdä aborttia? Pakotettiinko sinut siihen tai saitko jonkin rangaistuksen?

Ei ollut työhaastattelua, pyydettiin töihin. Sitten kun sellainen homma tuli eteen sanoin, että en halua osallistua. Se järjestyi, ja muut tekivät ne hommat. Ei siis kuulunut ns.perushommiin työpaikalla, vaan melko harvoin tehtiin, joten onnistui. Hoidin kyllä sitten muuten myös näitä potilaita ihan samalla tavalla kuin muitakin, en vain halunnut olla paikalla kun se tehtiin.

Oletko leikkaussalihoitaja? 

Jos ei hyväksy aborttia, silloin ei pitäisi työskennellä julkisessa terveydenhuollossa lainkaan. 

Vierailija
35/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko todistaja toimia lääkärinä? Hakeutuvatko itse sellaisiin ammatteihin, ettei vahingossakaan tule vakaumuksen vastaisia työtehtäviä? Jos potilas tarvitsisi kiireesti verta ja lääkärinä on todistaja, joka kieltäytyy ko. tehtävästä ja potilas menehtyy, niin voisin ajatella että aika nopeasti ko. lääkäri menettää oikeutensa.

Eihän lestadiolaislääkärit tai kaikki muutkaan esim kirjoita keskeytyslupia, saati sitten tee niitä. Jehovia on hyvin vähän lääkäreinä, koska eivät usko koulutukseen. Lestadiolaisia lääkäreitä ja hoitajia taas on paljon.

Vierailija
36/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi raskaudenkeskeytys on työtehtävä jota jotkut eivät tee mielellään. Mutta onko reilua että jotkut laistavat työtehtävästä ja jättävät sen muiden tehtäväksi. Omasta mielestäni ei pidä mennä selliaseet työhön jos ei pysty sitä hoitamaan.

Vierailija
37/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko leikk

onneksi se ei ole sinun päätettävissäsi, eikä ollut ongelma myöskään työnantajalle. Ja abortteja tehdään myös yksityisellä. 

Vierailija
38/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jehovantodistajat tyypillisesti hakeutuvat peruskoulun jälkeen amikseen ja kouluttautuvat nopeasti käytännönläheisiin duunariammatteihin. Akateemisuutta ja "kirjasivistystä" ei arvosteta, joten aika harva heistä edes haluaa/pääsee lääkäriksi.

Vierailija
39/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi raskaudenkeskeytys on työtehtävä jota jotkut eivät tee mielellään. Mutta onko reilua että jotkut laistavat työtehtävästä ja jättävät sen muiden tehtäväksi. Omasta mielestäni ei pidä mennä selliaseet työhön jos ei pysty sitä hoitamaan.

Jos se on toiselle vain tehtävä muiden joukossa, mitä se haittaa? Voihan ne työt jakaa millä hyvänsä perusteella 

Vierailija
40/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OK, eli ei voi opiskella sairaanhoitajaksi, jos kerran vuodessa tulee vastaan toimenpide, johon ei halua osallistua? Ja 99,9% töistä on muuta? Tai lääkäriksi, koska vastaanotolle voi tulla joku hakemaan lupaa keskeytyksen? Tietynlaiset abortit ovat vastoin vakaumustani mutta eiväthän ne poistu sillä, että minä jättäisin hakeutumatta ammattiin, jossa voi joutua niiden kanssa tekemisiin. Ihan samalla tavalla ne koettelevat vakaumusta, teki ne sitten kuka hyvänsä. Minun poissaoloni tekee siitä vain minulle helpompaa, ei muuta muutoin mitään. Ja kun asia oli vielä helposti ratkaistavissa. Joten turha sun on tässä yrittää rakennella mitään olkiukkoa, olen miettinyt asiaa sen verran pitkään että tuollaiset kehnosti provosoimaan pyrkivät heitot eivät tunnu yhtään missä

Lääkärinä en haluaisi hoitaa narkomaaneja mutta on pakko. En tiedä miten kertoisin tämän pomolle niin että olisi puolellani ja tukisi minua työssäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi