Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko saada potkut, jos kieltäytyy vakaumuksensa vuoksi joistakin työtehtävistä?

Vierailija
22.03.2025 |

Jos työelämässä tulee vastaan työtehtäviä, jotka on vakaumuksen vastaisia ja näistä kieltäytyy, niin voiko saada potkut tai ainakin kirjallisen varoituksen? Monessa työssä voi tulla yhtäkkiä vastaan työtehtävä, joka on vakaumuksen vastainen.

Itse ainakin työnantajana potkisin heti pois, jos on koeaika. Ei työtehtävistä voi kieltäytyä sen vuoksi,että sinulla on jokin uskonnollinen vakaumus. 

Kommentit (128)

Vierailija
41/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka olisin eräoppaana Lapissa, ja käskettäis osallistua shamanistiseen istuntoon turistien kanssa tai noitarumpua paukutella. Ei sopisi mulle.

Vierailija
42/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan siitä onko samassa firmassa käytettävissä joku muu samaan tehtävään ja riittääkö sulle korvaavia töitä. 

Voiko jehovan todistajat antaa verta hoitajana potilaalle, jos lääkäri määrää verivalmistetta? Voiko lestataustainen toimia kätilönä tai tehdä aborttia potilaalle? Monenlaisia eettisiä kysymyksiä. Varmaan lähtökohtaisesti erilaisten vakaumusten omaavat eivät edes hakeudu niihin töihin, joissa potentiaalisesti joutuisi tekemään vakaumuksen vastaisia töitä.

Verivalmiste on eri kuin täysveri. Jehova voi itsekin saada verivalmistetta  tarvittaessa ja ihan hyväksytysti uskontonsa  puolesta nykyään 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaikka olisin eräoppaana Lapissa, ja käskettäis osallistua shamanistiseen istuntoon turistien kanssa tai noitarumpua paukutella. Ei sopisi mulle.

Jos olisin leipuri ja mun pitäis leipoa hääkakku homoparille. En suostuisi. Onneksi en ole leipuri.

Vierailija
44/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo tietysti selvitetty jo työhaastattelussa. Menisit ap töihin.

Ei saa kysyä uskontoasioista tai vakaumuksista työhaastattelussa. Nämä ilmenee vasta työssäoloaikana.

Työnantaja voi työhaastattelussa kertoa että toimenkuvaan kuuluu käsitellä sian lihaa ja kysyy sitten että pystyykö henkilö käsittelemään lihaa.

Vierailija
45/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muslimi-taustaiset nais-hoitajat eivät myöskään pese miespuolisia.

Vierailija
46/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikamoinen ruudinkeksijä on se joka hakeutuu alalle jossa tietää vakaumuksensa joutuvan koetukselle... hohhoijaa

OK, eli ei voi opiskella sairaanhoitajaksi, jos kerran vuodessa tulee vastaan toimenpide, johon ei halua osallistua? Ja 99,9% töistä on muuta? Tai lääkäriksi, koska vastaanotolle voi tulla joku hakemaan lupaa keskeytyksen? Tietynlaiset abortit ovat vastoin vakaumustani mutta eiväthän ne poistu sillä, että minä jättäisin hakeutumatta ammattiin, jossa voi joutua niiden kanssa tekemisiin. Ihan samalla tavalla ne koettelevat vakaumusta, teki ne sitten kuka hyvänsä. Minun poissaoloni tekee siitä vain minulle helpompaa, ei muuta muutoin mitään. Ja kun asia oli vielä helposti ratkaistavissa. Joten turha sun on tässä yrittää rakennella mitään olkiukkoa, olen miettinyt asiaa sen verran pitkään että tuollaiset kehnosti provos

no en minäkään halunnut hoitaa spugeja, mutta ei sillä ollut vakaumuksen kanssa mitään tekemistä, ne on vaan viheliäisiä porukkaa ja  vie resursseja niiltä, jotka oikeasti haluavat parantua. Sikäli samaa nark kien kanssa.

Vierailija
47/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan siitä onko samassa firmassa käytettävissä joku muu samaan tehtävään ja riittääkö sulle korvaavia töitä. 

Voiko jehovan todistajat antaa verta hoitajana potilaalle, jos lääkäri määrää verivalmistetta? Voiko lestataustainen toimia kätilönä tai tehdä aborttia potilaalle? Monenlaisia eettisiä kysymyksiä. Varmaan lähtökohtaisesti erilaisten vakaumusten omaavat eivät edes hakeudu niihin töihin, joissa potentiaalisesti joutuisi tekemään vakaumuksen vastaisia töitä.

Verivalmiste on eri kuin täysveri. Jehova voi itsekin saada verivalmistetta  tarvittaessa ja ihan hyväksytysti uskontonsa  puolesta nykyään 

Jehova = Jumala

Jehovantodistaja = ihminen, joka uskoo Jehova-nimiseen Jumalaan

Ei sille jumalalle mitään verivalmisteita laitetaan. Päivän vitsi! 

Vierailija
48/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä muka olisi sellainen työtehtävä? Ap keksii juttuja omasta päästään. 

Esimerkiksi raskaudenkeskeytys on työtehtävä jota jotkut eivät tee mielellään. Mutta onko reilua että jotkut laistavat työtehtävästä ja jättävät sen muiden tehtäväksi. Omasta mielestäni ei pidä mennä selliaseet työhön jos ei pysty sitä hoitamaan.

Jos se on toiselle vain tehtävä muiden joukossa, mitä se haittaa? Voihan ne työt jakaa millä hyvänsä perusteella 

Ei se ole  tasa-arvoista työtehtävien jakoa. Jos joku ei suostu hoitamaan kaikkia työtehtäviä niin voi mennä muualle töihin. Mitä sitten kun kukaan ei halua hoitaa epämiellyttäviä asioita ja perustelee sitä vakaumuksella? Jätetäänkö abortit ja vastaavat kokonaan hoitamatta. Jos annetaan yhdelle oikeus kieltäytyä pitää sama oikeus olla muillakin tasa-arvon nimissä.

Vierailija
49/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän olisi pitänyt katsella televisiota palaverissa. Itse olen vanhoilislestadiolainen ja kieltäydyin tästä, koska se on vakaumustani vastaan.

Vierailija
50/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tulee pestä. Helsingin kaupungilla lisäksi tulee kaikkien tarjoilla/syöttää sianlihaa potilaille.

Vierailija
51/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan heidän on. Sitten eivät mene sellaisiin töihin. Tosin opiskeluaika on mahdotonta. Työtehtäviä ei voi valita. Ammatissa täytyy myös antaa peräruiskeita, katetroida virtsarakkoa ym. Kuka ne miehet siellä heidän omissa maissa hoitaa? 

Vierailija
52/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en polvistunut korkeaan polviasentoon BLM-hullutuksen ollessa päällä, vetosin että ei Kimi Räikkönenkään. En myöskään aktiivisesti osallistunut työpaikan koristeluun pride-lipuin. En saanut potkuja enkä kirjallista huomautustakaan.

Vierailija
53/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin abortti terveydenhoitohenkilökunnalle.

Pitää hakeutua muualle, ei kaikissa paikoissa abortteja tehdä. Pitäisi olla jo itsesuojeluvaistoa mihin pyrkii ja mihin ei.

Vierailija
54/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi raskaudenkeskeytys on työtehtävä jota jotkut eivät tee mielellään. Mutta onko reilua että jotkut laistavat työtehtävästä ja jättävät sen muiden tehtäväksi. Omasta mielestäni ei pidä mennä selliaseet työhön jos ei pysty sitä hoitamaan.

Jos se on toiselle vain tehtävä muiden joukossa, mitä se haittaa? Voihan ne työt jakaa millä hyvänsä perusteella 

Ei se ole  tasa-arvoista työtehtävien jakoa. Jos joku ei suostu hoitamaan kaikkia työtehtäviä niin voi mennä muualle töihin. Mitä sitten kun kukaan ei halua hoitaa epämiellyttäviä asioita ja perustelee sitä vakaumuksella? Jätetäänkö abortit ja vastaavat kokona

Kaikilla onkin oikeus, mutta kaikille se ei ole vakaumuskysymys, joten eivät kieltäydy. Jos ne potilaat jaetaan aamulla, jollain perusteella se aina tapahtuu, joten miksei sitten tällä, kun _sille toiselle se on aivan vain tehtävä muiden joukossa_. Asiahan olis aivan eri jos tehtävä olis kaikille yhtälailla vastenmielinen. Ja sitten voi vaikka ottaa sen toisen puolesta sen haisevan pultsarin jolla on syyhy, jos kokee tarvetta tasoittaa puntteja.

Vierailija
55/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Toki kielitaito loppui siinävaiheessa, kun sanoin, että vaippa on läpimärkä. Kyllä vaihtoi yhdessä vanhemman mieshoitajan kanssa vaipan ja teki alapesun, kun sanoin mieshoitajan tuodessa lounasta, että miloinkohan vaippa aiotaan vaihtaa... Märkä vaippa on myös tulehdusriski ..

Vierailija
56/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on itse vaikka alkoholivastainen absolutisti ja työskentelee anniskeluoikeudet omaavassa kahvila-ravintolassa, niin huuteleeko hän keittiön puolelle; "Hei Mimmu tai Veka, voittexte jättää hetkeksi annokset liedelle, tarttis laskea hanasta tuopillinen olutta asiakkaalle."

Vierailija
57/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän olisi pitänyt katsella televisiota palaverissa. Itse olen vanhoilislestadiolainen ja kieltäydyin tästä, koska se on vakaumustani vastaan.

Itse kieltäydyin joskus eläimen lopettamisesta, kun olin sijaistava avustava henkilö. Olisin ollut valmis luopumaan koko työstä, jos minut olisi pakotettu siihen. Minulle asia oli oikeasti vakaumuksellinen, ei vain epämiellyttävä. Siinä on suuri ero. Pohditko että pystytkö elämään jälkikäteen tekosi kanssa vai onko tilanne vain epäreilun ja ikävän oloinen.. 

Vierailija
58/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole järkeä, vaikka ajatuksellisesti vastaan abortteja olenkin, että ne tehtäisiin sitten kuitenkin hengareilla kotikylppäreissä taikka heittäydyttäisiin portaikosta mahalleen. Maailmasta ei tule täydellistä ikinä.

Vierailija
59/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikilla onkin oikeus, mutta kaikille se ei ole vakaumuskysymys, joten eivät kieltäydy. Jos ne potilaat jaetaan aamulla, jollain perusteella se aina tapahtuu, joten miksei sitten tällä, kun _sille toiselle se on aivan vain tehtävä muiden joukossa_. Asiahan olis aivan eri jos tehtävä olis kaikille yhtälailla vastenmielinen. Ja sitten voi vaikka ottaa sen toisen puolesta sen haisevan pultsarin jolla on syyhy, jos kokee tarvetta tasoittaa puntteja."

Totta kai puntteja pitää tasata. Ei voi valita vain rusinoita pullasta. Mutta entä jos 'vakaumus' estää hoitamasta myös sitä haisevaa syyhyistä pultsaria?  = D

Vierailija
60/128 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näitä yllättäviä tilanteita tulee, esim vainajan hiukset piti leikata. Mitä tehdä kun kampaaja kieltäytyi tekemästä? No, lopulta hautausliikkeen työntekijä leikkasi ne.

Ei tuo ole mikään vakaumus. Ehkä kampaaja oli nuori eikä ollut ikinä nähnyt vainajaa ja häntä pelotti. Ja miksi muka vainajan hiukset pitäisi leikata?? Keksitkö tuon omasta päästäsi?

On kyllä aika kaukaa haettu esimerkki työstä kieltäytymisestä. Tuskin tulee kampaajalle juuri koskaan vastaan.

Kaikille kummallisille esim. uskontojen kieltäville toimenpiteille on kehitetty ratkaisuja. Esim. verensiirtoa henkensä pelastukseksi tarvitseva lapsi voidaan erottaa kirkosta tilapäisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi