Lapsi ei suostu syömään muuta kuin nugetteja ja ranskalaisia, mitä voin tehdä?
Lapsi muuttuu agressiiviseksi jos ei saa nugetteja ja ranskalaisia
Kommentit (200)
Oiskohan jossain tietoa autismiin tai erityisherkkyyksiin liittyvistä jutuista. Jos avun saanti on yhtä hankalaa kuin mielenterveyspalveluihin pääseminen niin lapsi ehtii kasvaa jo aikuiseksi ja kaikki virheet tehdään ennen kuin apua saa. Äärimmäisessä nirsoilutilanteessa pitää sitten pärjätä yksin ja toivoa ettei tee liian isoja virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin onko esim paha asia että pyydetään maistamaan tai laitetaan eteen epämieluisaa ruokaa jota saa maistaa jos haluaa? Vai onko lähinnä painostaminen se mitä ei saa tehdä?
Pyytää voi kerran. Painostaa ei tarvi.
Entä jos lapsi hermostuu jo siitä että pyytää kerran, tai edes kysyy että otatko tästä?
Sitten hermostuu. Se pitää vain sietää. Usein riittää se, että kutsutaan syömään. Sitten ei tarvi enää pyydellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin onko esim paha asia että pyydetään maistamaan tai laitetaan eteen epämieluisaa ruokaa jota saa maistaa jos haluaa? Vai onko lähinnä painostaminen se mitä ei saa tehdä?
Entä jos lapsi hermostuu jo siitä että pyytää kerran, tai edes kysyy että otatko tästä?
Silloin lapsella on todennäköisesti PDA. Kannattaa lukea siitä vaikka autismiliiton sivuilta, ja unohtaa kaikki normaalien neurotyypillisten lasten kasvatukseen tarkoitetut neuvot, ohjeet ja vinkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhemmat haluavat lapsia ja sitten ryhdytään hurjaan taisteluun lapsia vastaan? Lapsi elää ihan hyvää elämää syöden ranskalaisia ja nugetteja, kunhan aamupala on hedelmiä ja rahkaa ja illalla saa kasviksia. Jotenkin vaikea kuvitella, että lapselle on ikänsä tarjottu nugetteja kaikilla aterioilla.
Entä jos lapsi ei suostu syömään juuri mitään kasviksia kun kaikki on pahaa? Jos lapsi ei suostu syömään edes nugetteja ja elää käytännössä pelkällä pastalla, leivällä ja jugurtilla.
Tosiaan, vaikea tietää milloin kyse on nirsoilusta ja milloin jostain vakavammasta. Täällä mainitut autismi ja aistiyliherkkyys oli hyviä huomioita.
Ei ole olemassa mitään "nirsoilua", jossa ei olisi kyse aistiyliherkkyyksistä tms. (paitsi jos lapsi on kasvanut niin, ettei ikinä ole tarjottukaan muuta kuin niitä muutamaa ruoka-ainetta, eikä koskaan ole nähnyt muidenkaan syövän mitään muuta).
Jouduin itse lapsena ja teininä pakotettuna syömään niin paljon pahaa ruokaa kotona ja koulussa, että nykyään syönkin sitten tasan sitä mitä itse haluan, epäterveellisesti ja herkkuja joka päivä. Kun kaikki herkut oli kielletty, enkä muutenkaan saanut apua ongelmiini opin jo nuorena syömään salaa, lohtusyömään ja käymään lounasbuffeteissa. Nykyään itselläni on siis pahoja ongelmia syömisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurja lukea näitä kommentteja. En tiedä onko aloitus provo, mutta itselläni on autismi ja sen vuoksi valtavia ongelmia syömisen kanssa. Lapsuus ja koulunkäynti oli helvettiä, ja sillä että yritettiin pakottaa syömään aiheutettiin vain ongelmia. En saanut lapsena ymmärrystä tai apua, jota olisin tarvinnut. Vihaan edelleen ruokaa. Syynä ei ole vääristynyt kehonkuva.
Ehkäpä voisit jakaa kokemuksesi koska 5-v lapsi ei sitä vielä osaa, ja siitä voisi olla hyötyä jollekulle. Jos oletetaan että lapsi on mahdollisesti autistinen, ja lapsi ei syö ns mitään. Mikään ei auta ja alkaa olla huoli saako lapsi edes tarpeeksi ravintoa. Miten aikuisen pitää tilanteessa toimia ettei vahinkoa pääse syntymään? Mitä missään nimessä ei saa tehdä?
Olen eri, mutta myös autismin kirjolla ja lapsena olin todella ns. "nirso". Mun hermosto koki mua ällöttävät ruoat silloin niin isona uhkana, että olin täysin varma siitä, että kuolen mieluummin kuin yritän syödä niitä.
Kaikki pakottaminen, painostaminen ja syyllistäminen on todella haitallista.
Mun vanhemmat onneksi ymmärsi mua, ja kotona ei pakotettu ja painostettu, ja niinpä musta kasvoi ihminen, joka näin aikuisena pystyy syömään kaikkea mitä kasvissyöjänä nyt voi syödä. Niitä mitä koulussa yritettiin painostaa syömään en pysty syömään vieläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin lapsella on todennäköisesti PDA. Kannattaa lukea siitä vaikka autismiliiton sivuilta, ja unohtaa kaikki normaalien neurotyypillisten lasten kasvatukseen tarkoitetut neuvot, ohjeet ja vinkit.
Voi olla myös ADHD, TCH, PTSD, AAR tai HSN.
Meillä on toiminut että tarjotaan kasviksia ennen ruokaa. Siinä kun kokkaa niin laitetaan esim kurkkua, paprikaa tms tarjolle. Ja lapsi saa vähän osallistua ruoanlaittoon. Sillä lailla on saanut kivasti kasviksia aterialle. Tarjotaan sekä tuttua että uutta ruokaa yleensä.
Jos nirsoilu huolestuttaa tai haluaa parempia vinkkejä niin ks esim feedinglittles instasta 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole mitenkään nokkela ja hauska. Tietämättömyys ja ymmärtämättömyys kyllä paistaa viestistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin itse lapsena ja teininä pakotettuna syömään niin paljon pahaa ruokaa kotona ja koulussa, että nykyään syönkin sitten tasan sitä mitä itse haluan, epäterveellisesti ja herkkuja joka päivä. Kun kaikki herkut oli kielletty, enkä muutenkaan saanut apua ongelmiini opin jo nuorena syömään salaa, lohtusyömään ja käymään lounasbuffeteissa. Nykyään itselläni on siis pahoja ongelmia syömisen kanssa.
Sehän se on huolestuttavaa jos lapsi luokittelee pahoihin ruokiin normaaleja ruokia joita lapset yleensä syövät.
Näin niin sanotusti normi näkökulmasta sitä on vaikea käsittää tai ymmärtää miten haitallista maistattaminen on, kun toisaallta sanotaan että lapsi pitää opettaa maistamaan eri ruokia ja toisaalta että ei saa pakottaa (eli edes pyytää että maista nyt yksi pala). Ja jotain ravintoa hänen kurkusta pitäisi kuitenkin saada alas, joka ei ole mehua tai keksejä tai muuta vastaavaa lapsen mielestä turvallista ja hyvää ruokaa.
Kun olin ite pieni nii syötiin tyytyväisenä voileipiä, kurkkua, raejuustoa tai pannaria, ja nyt noista kelpaa vain se voileipä ja senkin pitää olla tiettyä leipää ja päällä saa olla vain margariinia ja joskus oltermannia. En ymmärrä miksi kurkku on niin pahaa ettei sitä voi syödä, kun se on yleensä ollut niitä asioita mitkä lapsille just kelpaavat. Onko se se rakenne sitten vai mikä?
Miksi täällä ehdotetaan , että lapselta pitäisi kysyä haluaako syödä tai maistaa? Minä tein omalle lapselleni ihan tavallista kotiruokaa ja istuttiin syömään yhdessä , ei tullut mieleenkään kysyä lapselta , laitoin sopivan annoksen lautaselle ruoka-aikaan molemmille ja sitten syötiin. Nyt lapsi on jo aikuinen ja osaa valmistaa itse sopivia arkiruokia ja syö niitä yhä mielellään.
Jos lapsi inhoaa kaalilaatikkoa, inhoan sitä itsekin niin miksi sitä pitää väkisin olla ruokana, eikä sitä lapsen suosikkia makaronilaatikkoa? Rahakysymyskään tuo ei voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Olen toki myös autisminkirjolla, mutta diagnoosin sain vasta aikuisena. Toki tuo oireili jo lapsena monella tapaa näin jälkikäteen ajateltuna, mutta kaikkea kurjassa lapsuudessani tapahtunutta ei todellakaan voi itseäni syyttää. Vanhempani olivat sellaisia, että niiden ei olisi koskaan pitänyt lapsia hankkia. Toki olin ei-toivottu ja isäni kostaa yhä sitä, että sillä, että uskalsin syntyä pilasin tuon kuvotuksen elämän ja on sitten tehnyt siitä kamalaa varmasti ihan tarkoituksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole mitenkään nokkela ja hauska. Tietämättömyys ja ymmärtämättömyys kyllä paistaa viestistäsi.
Aina löytyy joku kirjaindiagnoosi jonka taakse vetäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti pisti ulos jos ei suostunut syömään jotain ja ulkona piti olla niin kauan kun tuli nälkä.
Miltä se tuntui? Entä nyt? Pistätkö omat lapsesi pihalle?
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä ehdotetaan , että lapselta pitäisi kysyä haluaako syödä tai maistaa? Minä tein omalle lapselleni ihan tavallista kotiruokaa ja istuttiin syömään yhdessä , ei tullut mieleenkään kysyä lapselta , laitoin sopivan annoksen lautaselle ruoka-aikaan molemmille ja sitten syötiin. Nyt lapsi on jo aikuinen ja osaa valmistaa itse sopivia arkiruokia ja syö niitä yhä mielellään.
Koska ei saa pakottaa syömään ja lapsi kokee pakottamisena sen että eteen laitetaan lautanen jossa on ruokaa mitä hän ei halua syödä. Tää tietysti voi johtua siitä että joskus on pyydetty maistamaan eli whats done is done. Turvaruokia on vähän ja yksikään niistä ei ole tavallista kotiruokaa, jos ei pelkkää pastaa lasketa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina on joku kirjainyhdistelmä, jonka taakse voi vetäytyä!
VSPH= vetäydy sinä p-huussin taa!