Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä? Isä sai tarkastusmaksun, kun kuljetti tyhjiä rattaita bussissa

Vierailija
22.03.2025 |

Kommentit (161)

Vierailija
101/161 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää viedä 2-vuotias kerhoon niin pitkäksi aikaa, ettei malta odotella lähistöllä. 

En tunne tapausta, mutta itse pikkulasten vanhempana ja samalla etätyöläisenä arvostan sitä, jos on vaikka tunti tai pari aikaa kunnolla keskittyä töihin. Eli kyllä, itse voisin tulla melko lyhyeksikin aikaa kotiin välillä. 

Aivan ja työnantajasi maksaa sulle siitä, että käytät työaikaasi rampataksesi kerhon ja kodin väliä? 

Vierailija
102/161 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vein lapsen rattaissaan bussilla päiväkotiin,jätin rattaat sinne ja ajelin bussilla töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/161 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää viedä 2-vuotias kerhoon niin pitkäksi aikaa, ettei malta odotella lähistöllä. 

Kerho kestää sen kolme tuntia, mitäs siinä sen ajan maleksisi kun voisi kotona tehdä töitä. 

Vierailija
104/161 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tuo isukki edes hetken miettisi, mikä on tämän säännön ideana. Ei ole kyse mistään avustuksesta lapsiperheille, vaan käytännön seikka, että lasta ei voi jättää bussin keskiosaan kärryihin yksinään kun aikuinen lähtee ostamaan kuskilta lippua.

Tyhjät kärryt kyllä voi jättää.

Miksei voi jättää yksinään? Kärryissä on jarrut ja valjaita saa kaupasta.

Jättäisitkö sinä nykymaailmassa lapsen ilman valvontaa kärryihin?

Edelleenkin lapsikaappaukset ovat Suomessa erittäin harvinaisia.

Totta, ja onneksi noin, mutta vanhemmalle on kuitenkin tärkeää välttää se erittäin harvinainenkin tapaus.

Vierailija
105/161 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin tämä on muuttunut? Aiemmin HSL:n alueella on saanut rattaiden/vaunujen kanssa kulkea ilman lippua julkisilla. Se mitä rattaissa/vaunuissa oli tai olivatko ne tyhjät, ei kuulunut esimerkiksi kuljettajalle tai tarkastajalle mitenkään. 

Ei ole saanut koskaan matkustaa ilmaiseksi tyhjien kärryjen kanssa ja jo pian 18v sitten saattoi tarkastaja kurkata onko se lapsi mukana. 

Ei pidä paikkaansa, ettei olisi koskaan saanut matkustaa liputta pelkkien rattaiden/vaunujen kanssa. Olen itse ajanut joitakin vuoroja v. 2007 ja silloin eräs kuljettaja sai syytteen, kun vaati tyhjien rattaiden kanssa matkustavaa ostamaan lipun tai poistumaan bussista. Tästä syystä monessa muussa kaupungissa oli sitten sama tulkinta, koska ko kaupungeissa ajava yritys ajoi myös pääkaupunkiseudulla ja siellä aikataulukirjassa luki, että lastenvaunujen tai -rattaiden kanssa matkustavan ei tarvitse ostaa lippua.

Alunperin käytäntö tuli, koska rattaat/vaunut olisi joutunut jättämään keskialueelle, eikä bussi olisi voinut lähteä liikkeelle ennen kuin rattaiden/vaunujen kanssa matkustava olisi käynyt ostamassa kuljettajalta lipun. Näin nopeutettiin bussien lähtöä pysäkiltä. Nykyään kun lipun voi ostaa etukäteen kännykällä, niin ei tätä perustetta enää ole, joten vapautuksen lipusta voisi poistaa kaikilta rattaiden/vaunujen kanssa liikkuvilta, oli lapset mukana tai ei. Varsinkin kun, lukuunottamatta ihan vauvoja, vanhemmat ottavat lapsen pois rattaista ja istuvat heidän kanssaan normipenkeillä rattaiden ollessa ilman kiinnipitoa keskialueella. Tämä on hengenvaarallinen tilanne, kun kuljettaja joutuu yht'äkkiä jarruttamaan ja vaunut/rattaat lentävät jonkun päälle.

Vierailija
106/161 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Töölö ja Länsi-Pasila ole ihan vierekkäin?

Vierailija
107/161 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihdoinkin tähän puututaan.

Välillä katsellut kun mammat raijaavat kävelykykyistä lasta vieressään ja rattaat ovat täynnä ostoksia. Ihan tuotahan se rattaiden JA lapsen kanssa ilmaiseksi ei tarkoita.

Toinen mikä risoo, ovat nämä mammat, jotka työntävät liikennevälineisiin rattaissa lapsiaan, kun lapsi on jo niin iso, että jalat raahaavat maata rattaissa istuessa.

On kyllä tuokin jutun isä varsinainen järjen jättiläinen, ettei ole tajunnut todella selkeitä ohjeita ja kehtaa vielä valittaa lehteen paljastaen samalla alhaisen älykkyytensä.

Ehkä joskus näin, että isojakin lapsia kuljetetaan rattaissa. Itse näin tyttäreni naapurin lapsen rattaissa ja mielessäni mietin, kuinka näin isoa lasta vielä työnnettiin rattaissa. En sitten enää ihmetellyt yhtään, kun tyttäreni kertoi lapsen olevan pitkä kuten isänsä ja todellisuudessa lapsi oli vielä ihan pieni taaperoikäinen. Kävellen nämä isä ja poika olivat liikkeellä, eivät julkisilla. 

Vierailija
108/161 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietämätöntä ei kannata näytellä koska se lapsi eikä ne rattaat on se syy, miksi on turvallisempaa kulkea maksamatta.

Lippu ostetaan nykyisin etukäteen kännykkäsovelluksesaa eli alkuperäinen turvallisuussyy ei ole pätenyt rattaiden kanssa matkusteluun pitkään aikaan. HSL on halunnut silti asiakkaiden mieliksi pitää tämän edun lapsiperheille.

Kyseisessä tapauksessa säännöt ovat ihan selkeät, en tiedä mitä mies avautuu kun ei tässä ole mitään tulkinnanvaraa. Turvallisuudella ei voi perustella kuten totesin yllä, eikä se ole syy maksuttomuuteen lapsen kanssa matkustaessa.

Vierailija
109/161 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne tapausta, mutta itse pikkulasten vanhempana ja samalla etätyöläisenä arvostan sitä, jos on vaikka tunti tai pari aikaa kunnolla keskittyä töihin. Eli kyllä, itse voisin tulla melko lyhyeksikin aikaa kotiin välillä. 

😂😂😂

Vierailija
110/161 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä alapeukuttaneet eivät liene pienten lasten vanhempia, jotka työskentelevät kotitoimistossa:) Lapset ovat aivan ihania, mutta töitä ajatellen muutamakin häiriötön tunti päivässä hiljaisessa asunnossa on aivan luksusta.

Vierailija
111/161 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan ja työnantajasi maksaa sulle siitä, että käytät työaikaasi rampataksesi kerhon ja kodin väliä? 

Ei kai nyt kukaan työaikana tuota pidä?? 

Vierailija
112/161 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietämätöntä ei kannata näytellä koska se lapsi eikä ne rattaat on se syy, miksi on turvallisempaa kulkea maksamatta.

Lippu ostetaan nykyisin etukäteen kännykkäsovelluksesaa eli alkuperäinen turvallisuussyy ei ole pätenyt rattaiden kanssa matkusteluun pitkään aikaan. HSL on halunnut silti asiakkaiden mieliksi pitää tämän edun lapsiperheille.

Kyseisessä tapauksessa säännöt ovat ihan selkeät, en tiedä mitä mies avautuu kun ei tässä ole mitään tulkinnanvaraa. Turvallisuudella ei voi perustella kuten totesin yllä, eikä se ole syy maksuttomuuteen lapsen kanssa matkustaessa.

Jos on vapautus maksusta, pitäisi olla myös turvallisuuteen liittyen vaatimuksia. Lapsi istuu/makas rattaissa/vaunuussa matkan ajan ja aikuinen pitää kiinni rattaista/vaunuista kokoajan. Nyt rattaat/vaunut vievät monen seisovan matkustajan tilan ja äkkujarrutuksessa pahimmassa tapauksessa aiheuttavat vakavia vammoja.

Vierailija
113/161 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siviiliasuiset tarkastajat tekevät kuulemma jäätävää jälkeä HSL:lle. Rahan tuloa ei voi estää. Varma tieto.

Maksuhäiriöiseltä kelarotalta maksujen periminen on ajan ja rahan haaskausta.

Saadaan sentään keskeytettyä ja pitkitettyä matkaa sekä ylimääräistä selvittelyä rotan kiusaksi. Joku seuraus pitää olla rotillakin matkustaessa pummina.

Vierailija
114/161 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tapaus muistuttaa asuinkaupungissani (ei Suomessa) jatkuvasti tapahtuvista "epäoikeudenmukaisista" tarkastumaksuista, joista sitten nämä "väärin kohdellut" netissä avautuvat. Täällä siis on lukuisia tapoja maksaa matkansa: voit ostaa kertalipun sovelluksella, lähimaksulla kulkuvälineestä, automaatista asemilta, tai varmaan vieläkin jopa myös tekstarilla. Lipun tulee olla leimattu/voimassa, jos tarkastaja kohdallesi osuu, ja lippu on voimassa joko 30 tai 90 minuuttia ja kulkuvälineestä on poistuttava ennen kuin aika loppuu.

Helppoa, eikö? Ei 😅. Olen nähnyt lukuisia valituksia tyyliin "miksi sain sakon 33 minuutin kohdalla?" tai "eikö nyt vähän joustoa pitäisi olla, minulla on lapsiakin?" Jne jne. Ei, miksi ihmeessä juuri sinä saisit sääntöä rikkoa?

Ja tämä lipun leimaaminen - lähimaksulla ostettu lippu tulee ulos automaattisesti leimattuna. Etukäteen ostettu paperilippu taas tulee leimata. Ja sovelluksesta ostettu lippu tulee voimaan kahden minuutin päästä ostosta, jotta et voi penkistäsi sitä salaa äkkiä ostaa kun näet tarkastajan (tai voit mutta ei välttämättä onnistu). Ja kuten voitte uskoa, valtava määrä ihmisiä luulee ettei lipun validointi koske heitä. "Miten voin saada sakot kun olin ostanut jo lipun mutta se ei vain ollut voimassa sillä hetkellä?". Niin eli sinulla EI ollut lippua?!?!! 

Eli ihmiset itse tekevät ne virheet ja sen jälkeen julkisesti avautuvat kokemastaan vääryydestä. Vahvaa suoritusta!

Vierailija
115/161 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa poistuu ilmaismaksut busseissa lapsi-äitiperheelle. Koska sitä käytetään hyväksi liikaa. 

Entäs mieslapsi -perheet?

Vierailija
116/161 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isukki juonut "pojan"? Nyt matkalla kauppaan hakemaan veljet kanssa.

Vierailija
117/161 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille ei makseta työajan vaan suoritteiden mukaan. 

Vierailija
118/161 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi yllättyy kun ei pääse ensimmäisenä lentokoneeseen kun matkustaa yksin ja on vaan lasten kelakortit mukana.

Vierailija
119/161 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan tosta naapurin rattaat aina mukaan kun haluan ilmaisen bussimatkan. Ei mulla mitään lapsia ole.

Vierailija
120/161 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä alapeukuttaneet eivät liene pienten lasten vanhempia, jotka työskentelevät kotitoimistossa:) Lapset ovat aivan ihania, mutta töitä ajatellen muutamakin häiriötön tunti päivässä hiljaisessa asunnossa on aivan luksusta.

Jos tekee etäTÖITÄ, niin lapset ovat silloin hoidossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän