Puhutaanpa RAVINTOLA-ALALLA työskentelemisestä - mikä työssä laukaisee sen että alaisia kohdellaan kuin koiria?
Puhutaanpa RAVINTOLA-ALALLA työskentelemisestä:
mikä siinä ruoan valmistamisessa ja asiakkaille sen ruoan tarjoilussa voi olla niin vaikeaa, että se edellyttää henkilökuntaa kohtaan törkeän asiatonta kohtelua ?
Kommentit (76)
Tupakoitsijakokit ovat hermo kireällä kun eivät kerkiä röökille sen 10-12h työpäivän aikana.
"Kuvaillaan nöyryyttävää käytöstä, kiusaamista, huutamista ja osa kuvailee jopa fyysistä väkivaltaa.."
" .. ihmisiin kohdistuvia alatyylisiä ilmaisuja.."
"...tönimistä ja huo-ri---lua"
Lainaukset suoraan Ylen linkistä (alhaalla)
https://yle.fi/a/74-20150956
En ole eläessäni ollut ikinä niin kamalassa työssä kun kokeilin ravitsemus alaa työharjoittelijana. Olin ihan väärällä alalla mutta jokin uteliaisuus ja halu oli nähdä mitä se oli. Eihän sitä voi tietää ennen kuin itse kokee. Se oli niin raskasta että kroppa alkoi aika äkkiä oireilemaan ja ne pari vapaa päivää meni kokonaan levätessä että jotenkuten palautui taas seuraavaan viikon rääkkiin. Siinä työssä pitää olla huippu urheilijan kunto ja julma vittumainen luonne. 🤣
---->Tupakoitsijakokit ovat hermo kireällä kun eivät kerkiä röökille sen 10-12h työpäivän aikana.
Miksi kokki ei muka ehdi syödä, veskiin tai röökille työpäivän aikana? Onko kokki robotti? Pelkkä ahneus (ei kannata muka muuten!) ettei palkata riittävästi porukkaa ja jaetaan työt liian kuormittavaksi johtaa siihen että on muka pakko painaa ylipitkiä sairaita työvuoroja! Sitten kiukutellaan paineiden kesken alaisille ? Kuka haluaa mennä töihin ja sitoutua sellaiseen paikkaan missä työskentely on helve-tt-iä ?
Eikös tauotkin ole LAKISÄÄTEISIÄ JOKA ALALLA ?
Missä ovat ne työsuojeluvaltuutetut ravintola-alalta?
Onko alalla paljonkin pelkääviä hiirulaisia jotka ei uskalla kertoa jos kohtelu on tuota luokkaa?
Pitääkö olla tunnekylmä että siellä pärjää sitten?
Varmaan "miellyttävää" ruokailla "rennossa" ympäristössä missä joka toinen itkee sisään päin tai kiristelee hampaitaan paineen alla.
Vierailija kirjoitti:
---->Tupakoitsijakokit ovat hermo kireällä kun eivät kerkiä röökille sen 10-12h työpäivän aikana.
Miksi kokki ei muka ehdi syödä, veskiin tai röökille työpäivän aikana? Onko kokki robotti? Pelkkä ahneus (ei kannata muka muuten!) ettei palkata riittävästi porukkaa ja jaetaan työt liian kuormittavaksi johtaa siihen että on muka pakko painaa ylipitkiä sairaita työvuoroja! Sitten kiukutellaan paineiden kesken alaisille ? Kuka haluaa mennä töihin ja sitoutua sellaiseen paikkaan missä työskentely on helve-tt-iä ?
Eikös tauotkin ole LAKISÄÄTEISIÄ JOKA ALALLA ?
Täysin totta. Alalla on liian vähän työntekijöitä mitättömällä palkalla suurien voittojen tavoittelussa ja ilmaisia köyhiä opiskelija työharjoittelijoita käytetään raakasti hyväksi. Johto määräsi monissa työpaikoissa ettei saa ottaa kesälomittajia ja sairauslomien sijaisia kun teetätetään ne työt ilmaisilla työharjoittelijoilla. Eihän se harjoittelija tietenkään pysty minkään ammattilaisen suorituksiin, nopeuteen ja sitten sai kamalaa kohtelua.
Työharjoittelijoiden ei ole tarkoitus korvata palkkatyöläisiä mutta todellisuudessa korvattiin. Sitten vakituinen purki kiukkuaan harjoittelijaan kun sen työkuorma lisääntyi.
Alalla on niin paljon ongelmia ettei kukaan järkevä jää sille alalle.
Riippuu työnantajasta! Itse ravintolanpitäjänä kunnioitin kokkeja. He minulle rahat tekivät ja niille pitää maksaa reilusti.
Gordon Ramsey on taatusti eniten levittänyt tätä kukkoilevaa asennetta globaalisti. Valtava globaali näkyvyys tällä, etenkin Hells Kitchenillä. Niitähän katsotaan edelleen globaalisti ympäri maailman. Moni ajattelee, että tuo on juuri se oikea tapa saada parasta jälkeä niissä keittiöissä.
Olisi pitänyt tehdä tarpeensa housuihin kun vessäkäyntejäkin kytättiin. Olisi pitänyt pökertyä nestehukasta ettei tarvitse vessassa käyntejä. Aivan sairas ala enkä suosittele kenellekkään.
Yksi on ainakin se, että kokkipuolelle amiskaan menevät miehet eivät ole kovin älykkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu työnantajasta! Itse ravintolanpitäjänä kunnioitin kokkeja. He minulle rahat tekivät ja niille pitää maksaa reilusti.
Toki ja saavat luvallasi kohdella törkeästi muuta henkilökuntaa, jotta sinä saat rahasi.
Yksinkertaisesti tosiasia, että amistasoinen ammatti / ala. Ei sivistystä.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisesti tosiasia, että amistasoinen ammatti / ala. Ei sivistystä.
Näinhän se on. Olen koko työurani pätkätyöläisenä ollut ja olen huomannut, että kun sivistys loistaa poissa olollaan, on työpaikoilla meininki myös sen mukaista. Saa ihan vapaasti loukkaantua.
Olen akateeminen ( M ) ja hissuttelin Yo:lla töissä näissä hyvin korrekteissa, hillityissä ja sensitiivisissä työpiireissä ( toki sielläkin - mutta eri tarina ). Jäin työttömäksi - omasin kokin ammattitutkinnon, joten ravintola-alalle siis tietty.
Oli kyllä niin heavya settiä, että itsekin hämmennyin. Huutamista, pilkkaamista ja uhkailua. Itse olen paksunahkainen, eikä se häirinnyt - huusin takaisin, mutta eihän tuo nyt normaali työyhteisö ole.
Olin yhden kauden rukallla suositussa ravintolassa töissä, kamalat muistot jäi siitä mestasta. Monella todella huonot hermot joita sai varoa sekä aivan kauhea kiire.
Tuon takia en edes halua mennä enää lomallekkaan sinne koska huonot muistot tulee mieleen.
Ongelma on ollut olemassa aina. Olin 90-luvun lama-aikaan ravintolassa töissä. Laman varjolla työntekijöitä oli koko ajan kaksi liian vähän vuorossaan. Emme ehtineet pitämään ruokataukoja. Vessaan oli pakko mennä, mutta sekin vei liikaa aikaa. Päällikkö raivosi ja uhkaili. Epäkohdista ei saanut puhua halaistua sanaa. Soitin työsuojeluun. Sieltä luvattiin tulla tarkastamaan, muttei tultu.
Sitten irtisanouduin lopulta ja jouduin kortistoon, ensin tietenkin kolmen kuukauden karenssi ilman työttömyyskorvausta.
Eikös ruoanlaiton pitänyt olla kivaa ja rentouttavaa? Ainakin perheissä.
Vierailija kirjoitti:
Gordon Ramsey on taatusti eniten levittänyt tätä kukkoilevaa asennetta globaalisti. Valtava globaali näkyvyys tällä, etenkin Hells Kitchenillä. Niitähän katsotaan edelleen globaalisti ympäri maailman. Moni ajattelee, että tuo on juuri se oikea tapa saada parasta jälkeä niissä keittiöissä.
Moni ajattelee myös, että se jätkä on öykkäri, vaikka kuulemma kyse on vain ohjelman formaatista. Hän vain noudattaa käsikirjoitusta.
Wanna be- Gordon Ramseyt ovat takuulla vastenmielisiä työkavereita keiden alaisina työskennellä tuntikausia joka päivä. Kuunnella tuollaista ja sietää ala-arvoista kohtelua...