Ovatko leikkaukset kohdistuneet sinuun tai tuttaviisi? Kuinka voitte?
Minuun leikkaukset eivät ole kohdistuneet vielä. Olen kuitenkin varautunut henkisesti siihen, että niin voi tapahtua. Säästän, minkä pienistä tuloistani voin eli käytännössä se tarkoittaa ruoasta säästämistä. Kaiken ostan sieltä, mistä halvimmalla saan, vaikka sitten Kiinasta.
Miesystäväni jäi työttömäksi. Häneen leikkaukset tulevat vaikuttamaan, kun ansiosidonnainen lyheni. Hän otti osittsisen varhennetun vanhuuseläkkeen, koska ei voi saada enää asumistukea omistusasuntoon.
Opiskelevat lapseni putoavat elokuusta alkaen asumislisälle. He asuvat kimppakämpässä, joten pudotus ei ole suuri, mutta tuleviksi kesiksi olisi pakko saada töitä, eikä heitä ole vielä onnistanut.
Paras ystäväni menetti työttömyysturvan suojaosuuden ja hänen miehensä jäi työttömäksi suhdanneherkältä alalta. Miettivät nyt muuttamista vuokralle, jotta saisivat asumistukea.
Kaverini jää työttömäksi. He joutuvat myymään talonsa ja muuttamaan vuokralle.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaupan alalle sopimus.
Pam ei saanut ajamaansa irtisanomissuojaa.
Irtisanomissuojaa ei tule työehtosopimukseen."
Kaupan ala oli lakossa, mutta osa asiakkaista kävi kaupassa ja osa meni töihin.
Ei tullut siis työehtosopimukseen painavaa syytä.
1.1.2026 saa irtisanoa helposti.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
No, voi ottaa työttömiä palkkatuella kassalle taas ensi vuonna, kun on taas palkkatukirahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei suoraan ole vaikutusta minuun mutta lähipiiristä tiedän että köyhää on. Itsekin siis olen matalapalkkainen enkä saa mitään tukia mistään. Maksan yhtä isompaa velkaa pois joten palkasta ei sen kuukausittaisen summan sekä vuokran + muiden laskujen jälkeen jää paljon työttömyyskorvausta isompi summa käteen. Siitä ostan lääkkeet vielä. Muutin tarkoituksella kävelyetäisyydelle työpaikasta ja autosta jouduin luopumaan yli vuosi sitten jo. Työpaikka on vakituinen mutta eniten pelkään että työkyky menee ennen eläkevuosia, sittenpä ollaankin vasta pulassa.
Onneksi asut vuokralla niin voit saada asumistukea ja toimeentulotukea.
Palkkatukityöstä ei kerry ansiosidonnaista.
Kyllä vuokralla asuminen on in tulevaisuudessa.
"Vuokralla asuvia asuntokuntia jo yli miljoona."
https://stat.fi/fi/uutinen/vuokralla-asuvia-asuntokuntia-jo-yli-miljoona
Vierailija kirjoitti:
Jep, vaikka tuokin jälkimmäinen on ihan älytöntä! Iän karttuessa, terveys-ja lääkekulujen kasvaessa kun nimenomaan olisi kansantaloudellisestikin kaikista paras että ihmiset asuisivat jo maksetussa asunnossaan vastikkeella.
Ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 6 kuukaudesta 12 kuukauteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, vaikka tuokin jälkimmäinen on ihan älytöntä! Iän karttuessa, terveys-ja lääkekulujen kasvaessa kun nimenomaan olisi kansantaloudellisestikin kaikista paras että ihmiset asuisivat jo maksetussa asunnossaan vastikkeella.
Kokoomus saa enemmän vuokralaisia, kun irtisanomissuojaa heikennetään eikä omistusasuntoon saa tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokarahat leikattiin. Nyt ostan luottokortilla ruokaa joka kuukausi.
Muista maksaa luottokorttilasku joka kuukausi pankille ettei kortti mene käytönestoon eli ei toimi.
Tietysti laskut maksetaan aina.
Vierailija kirjoitti:
Ikäsidonnaisuudet poistettiin työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata työpaikkaa 57-vuotiaana irtisanotulle, josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui.
On osunut leikkaukset. En ole työtön. Itseasiassa teen kahta hommaa, mutta olen yksinhuoltaja. Meillä ei enää vietetä mitään kausi juttuja. Esim. Pääsiäinen, vappu, synttärit, nimpparit, joulu yms. Nämä karsimalla pärjätään. Toki ikävää lapsille, ettei arjessa enää ole mitään erityistä. Tehdään paljon ilmaisua tai hyvin halpoja juttuja. Mm. Metsäretket, uinti, luistelu, leikkipuistot. Kulttuurin tuntemus lapsilla heikentyy. Itsellä viha yhteiskuntaa ja päättäjiä kohtaan on suunnatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäsidonnaisuudet poistettiin työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata työpaikkaa 57-vuotiaana irtisanotulle, josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui.
Vuokralla saa asumistukea ja toimeentulotukea.
Hallitus suunnittelee myös oven poistamista.
Vaikka ei ihme. Eläkeikä alkaa olla jo 69-vuotta.
Vierailija kirjoitti:
On osunut leikkaukset. En ole työtön. Itseasiassa teen kahta hommaa, mutta olen yksinhuoltaja. Meillä ei enää vietetä mitään kausi juttuja. Esim. Pääsiäinen, vappu, synttärit, nimpparit, joulu yms. Nämä karsimalla pärjätään. Toki ikävää lapsille, ettei arjessa enää ole mitään erityistä. Tehdään paljon ilmaisua tai hyvin halpoja juttuja. Mm. Metsäretket, uinti, luistelu, leikkipuistot. Kulttuurin tuntemus lapsilla heikentyy. Itsellä viha yhteiskuntaa ja päättäjiä kohtaan on suunnatonta.
No, mutta eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia.
Eläkeläiset matkustavat ja omistavat yli puolet Suomen kesämökeistä.
Lohduttiko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa ei tarvitse sijoittaa sua toiseen työtehtävään, jos et pysty enää tekemään entistä työtä.
https://www.akt.fi/uutiset/sak-hallitus-heikentaa-tyontekijoiden-turvaa…
Enää ei tarvitse siirtää jotain siivoojaa toimistosihteeriksi tai hoitajaa osastonsihteeeriksi.
Jos et pysty tekemään nykyistä työtä 69-vuotiaaseen se on potkut.
Ihan perseestä. Minä vielä tulen pärjäämään perintöjeni turvin, mutta moni muu ei.
Minä olen korkeastikoulutettu pitkäaikaistyötön erittäin hyvällä ja pätevällä osaamisella.
Olen myös perijätär ja erittäin korkeaosaisen miehen aviopuoliso. Tulen kohta keskustelemaan kunnan sosiaalityötekijöiden kanssa pitkäsikaistyöttömyyteni sosiaaliongelmista.
Voin pyytää sosiaalityöntekijät kahville ja kaataa sen hopeisesta kahvikannusta.
Maan pinta nousee sentillä vuodessa eikä moni omista edes mökkinsä rantaa, kun ei ole ostanut sitä maanmittauslaitokselta ja joku muu voi ostaa sen.
Vierailija kirjoitti:
Maan pinta nousee sentillä vuodessa eikä moni omista edes mökkinsä rantaa, kun ei ole ostanut sitä maanmittauslaitokselta ja joku muu voi ostaa sen.
6000 näytti olevan jotkut paperin käsittely kulut.
Maa nousee ja silloin ei omista enää mökkinsä rantaa, jos ei ole ostanut sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa ei tarvitse sijoittaa sua toiseen työtehtävään, jos et pysty enää tekemään entistä työtä.
https://www.akt.fi/uutiset/sak-hallitus-heikentaa-tyontekijoiden-turvaa…
Enää ei tarvitse siirtää jotain siivoojaa toimistosihteeriksi tai hoitajaa osastonsihteeeriksi.
Jos et pysty tekemään nykyistä työtä 69-vuotiaaseen se on potkut.
Ihan perseestä. Minä vielä tulen pärjäämään perintöjeni turvin, mutta moni muu ei.
Minä olen korkeastikoulutettu pitkäaikaistyötön erittäin hyvällä ja pätevällä osaamisella.
Olen myös perijätär ja erittäin korkeaosaisen miehen aviopuoliso. Tulen kohta keskustelemaan kunnan sosiaalityötekijöiden kanssa pitkäsikaistyöttömyyteni sosiaaliongelmi
Tämä ei ollut vitsi. Minä ole korkeastikoulutettu hyvätuloisen miehen vaimo. Asumme paikallisesti arvostetulla alueella 100% omistetussa omakotitalossa.
Nyt keskustelut on sitä luokkaa, että minut halutaan keskustelemaan sosiaalityöntekijän kanssa pitkäaikaistyöttömyyteni ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuun yli kuusikympppisenä iski tuo velvoitetyön poisto. Ansiosidonnaiseni on lopuillaan ja putoan työmarkkinatuelle. En ole onnistunut pääsemään enää edes työhaastatteluihin, joten kunnan järjestämä työ olisi sopinut minulle hyvin. Käytettävissä olevat tuloni putoavat 600 eurolla / neljä viikkoa. Alan varmaan pummaamaan ruokaa aikuisilta lapsiltani. Onneksi minulla on jonkin verran säästöjä, joilla yritän maksaa laskujani. Omistusasunnostani on vielä putkiremonttilainaa enemmän kuin minulla on säästöjä. Eläkettä on tulossa sen verran, että sillä pärjään sitten kyllä myöhemmin, mutta säästöt eivät kata tätä välivaihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6000 näytti olevan jotkut paperin käsittely kulut.
Maa nousee ja silloin ei omista enää mökkinsä rantaa, jos ei ole ostanut sitä.
Kartassa menee tontin raja ja kun maa nousee pitää ranta ostaa uudelleen. Saattaa olla tontin raja menee 10 cm virallisesta rajasta ja joku muu voi ostaa sen ja laittaa veneen siihen.
Ei suoraan ole vaikutusta minuun mutta lähipiiristä tiedän että köyhää on. Itsekin siis olen matalapalkkainen enkä saa mitään tukia mistään. Maksan yhtä isompaa velkaa pois joten palkasta ei sen kuukausittaisen summan sekä vuokran + muiden laskujen jälkeen jää paljon työttömyyskorvausta isompi summa käteen. Siitä ostan lääkkeet vielä. Muutin tarkoituksella kävelyetäisyydelle työpaikasta ja autosta jouduin luopumaan yli vuosi sitten jo. Työpaikka on vakituinen mutta eniten pelkään että työkyky menee ennen eläkevuosia, sittenpä ollaankin vasta pulassa.