Ovatko leikkaukset kohdistuneet sinuun tai tuttaviisi? Kuinka voitte?
Minuun leikkaukset eivät ole kohdistuneet vielä. Olen kuitenkin varautunut henkisesti siihen, että niin voi tapahtua. Säästän, minkä pienistä tuloistani voin eli käytännössä se tarkoittaa ruoasta säästämistä. Kaiken ostan sieltä, mistä halvimmalla saan, vaikka sitten Kiinasta.
Miesystäväni jäi työttömäksi. Häneen leikkaukset tulevat vaikuttamaan, kun ansiosidonnainen lyheni. Hän otti osittsisen varhennetun vanhuuseläkkeen, koska ei voi saada enää asumistukea omistusasuntoon.
Opiskelevat lapseni putoavat elokuusta alkaen asumislisälle. He asuvat kimppakämpässä, joten pudotus ei ole suuri, mutta tuleviksi kesiksi olisi pakko saada töitä, eikä heitä ole vielä onnistanut.
Paras ystäväni menetti työttömyysturvan suojaosuuden ja hänen miehensä jäi työttömäksi suhdanneherkältä alalta. Miettivät nyt muuttamista vuokralle, jotta saisivat asumistukea.
Kaverini jää työttömäksi. He joutuvat myymään talonsa ja muuttamaan vuokralle.
Kommentit (319)
Kun en saa mitään tukia, niin minuun ei kohdistu leikkauksiakaan.
Tuttaviini sitten sitäkin enemmän. Kenenkään rahat eivät tunnu riittävän. Kaikki hinnat nousevat ja tuloja ei saa mistään lisää. Pari on joutunut muuttamaan halvempaan asuntoon. Kaikki kärvistelevät peruskulujen kanssa, mitään muuta ei ole varaa ostaa, kun halvinta kaupassa. Aika moni tuttava on jäänyt työttömäksi ja tulot ovat pudonneet rajusti. Muutama jäi eläkkeelle ja tulot putosivat myös rajusti sekä verot nousivat. Asia tuli melkoisena yllätyksenä.
Alarajahuojennuksen poistuminen osui. Ei ole hallituksen päätös vaan tuli unionista. Ei ole katastrofi minulle sivutoimisena yrittäjänä, mutta päätoimisille pienyrittäjille vaikutus voi olla iso.
Olen työtön ja elämä on yhtä rahojen laskemista. Nyt vielä pärjään mutta pelottaa tulevaisuus.
En huomaa minkäänlaisia leikkauksia. Lisää vaan ja enempi vastuuta omasta toimeentulosta kansalaisille.
Vierailija kirjoitti:
En huomaa minkäänlaisia leikkauksia. Lisää vaan ja enempi vastuuta omasta toimeentulosta kansalaisille.
Ai, sille sairaalle eläkeläisellekin, joka nyt jo joutuu valitsemaan ruoan ja lääkkeiden välillä?
Ei ole mitään vaikutusta, jostain syytä lähi eikä tuttavapiiriin kuulu yhtään työtöntä tai kansanelääkkeen saajaa, itseasiassa en edes tunne ketään joka olisi työtön .
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään vaikutusta, jostain syytä lähi eikä tuttavapiiriin kuulu yhtään työtöntä tai kansanelääkkeen saajaa, itseasiassa en edes tunne ketään joka olisi työtön .
Varmaan johtuu sun erinomaisuudesta (:
Aika moni tuttu on joutunut muuttamaan suunnitelmia, jättämään opiskelun, muuttamaan, lapset uuteen kouluun jne. Aika kovia paikkoja koko perheelle.
Rahaa on vähemmän ja kaikki on kalliimpaa, kova yhtälö.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vastuuta kun ei töitä ole? Lisää pillerien kauppaamista toisilleen?
Miten minun erinomaisuus riippuu siitä, että en tunne yhtään työtöntä? Erikoisia ajatuksia. Jotkut ihmiset ei vaan tunne, liikkuvat eri piireissä ja elämä on sellaista että vain kosketa mitenkään tuollaiset asiat, vaikea ilmeisesti hyväksyä jonkun. Mulle on ihan yksin lysti tuo, mun puolesta kaikki tuet voidaan lopettaa.
Osa-aikatyöt jäi kun suojaosa lähti. Hyvä vaan kun muutenkin oli ihan hyväntekeväisyyttä koko homma.
Välillisesti tuo hallituspolitiikka vaikuttaa niin että kun ei työttömyydelle yritetä tehdä mitään niin työvoiman ylitarjonta johtaa siihen että työntekijän kohtelu laskee kuin lehmän häntä.
Onneksi itsellä on sen verran kokemusta että pääsin ok hommiin. Monelle muulle on nyt tarjolla alinta paskaa.
On koskenut. Ja huonosti voidaan. Jäin ensimmäistä kertaa elämässäni valmistumisen jälkeen työttömäksi 45 vuotiaana. Työtä en saa enää mistään näköjään, en pääse edes haastatteluun ja koko ikäni maksanut liiton rahaa mutta minun kohdallani sekin nyt leikataan minimiin. Emme saa asumistukea omistusasuntoon ja mieskin jäi viime syksynä työttömäksi. Kämppä laitettu nyt myyntiin ja autokin vaihdettava pian ainakin halvimpaan toimivaan mahdolliseen. Ja säästöjä tai perintöjä ei ole kertynyt kun ollaan pienipalkkaisella alalla kumpikin ja maksettu vain lainaa ja 3 lapsen kuluja. 1 auto on pakko ollut olla työssäkäynnin vuoksi ym koska täällä maalla ei julkisia kulje kuin harvoin.
Kannataa opiskella ala missä on aina töitä.
Äitini sai muutamia kymppejä eläkeläisen asumistukea. Se loppui vuoden vaihteessa mutta hän pärjää kyllä. Itse olen vakkaritöissä työvoimapula alalla. Kulutusta olen pienentänyt entisestään, tulevaisuus on epävarmaa ja säästän rahaa tulevaisuuden varalle.
Eivät ole, päinvastoin. Sain työeäläkkeeni lisäksi ylimääräisen taiteilijaeläkkeen.
Olen kuullut osumista vain somessa, jossa moni tuntuu vetelevän viimeisiään. Oikeassa maailmassa tuttavani voivat tavallisen hyvin.
En ole saanut mitään tukia 20 vuoteen, joten siinä mielessä leikkauksilla ei ole ollut vaikutusta minuun.
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut mitään tukia 20 vuoteen, joten siinä mielessä leikkauksilla ei ole ollut vaikutusta minuun.
Entä lähipiiriisi?
Ei ole. Sen suhteen voin ihan hyvin.