Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko leikkaukset kohdistuneet sinuun tai tuttaviisi? Kuinka voitte?

Vierailija
21.03.2025 |

Minuun leikkaukset eivät ole kohdistuneet vielä. Olen kuitenkin varautunut henkisesti siihen, että niin voi tapahtua. Säästän, minkä pienistä tuloistani voin eli käytännössä se tarkoittaa ruoasta säästämistä. Kaiken ostan sieltä, mistä halvimmalla saan, vaikka sitten Kiinasta.

Miesystäväni jäi työttömäksi. Häneen leikkaukset tulevat vaikuttamaan, kun ansiosidonnainen lyheni. Hän otti osittsisen varhennetun vanhuuseläkkeen, koska ei voi saada enää asumistukea omistusasuntoon.

Opiskelevat lapseni putoavat elokuusta alkaen asumislisälle. He asuvat kimppakämpässä, joten pudotus ei ole suuri, mutta tuleviksi kesiksi olisi pakko saada töitä, eikä heitä ole vielä onnistanut.

Paras ystäväni menetti työttömyysturvan suojaosuuden ja hänen miehensä jäi työttömäksi suhdanneherkältä alalta. Miettivät nyt muuttamista vuokralle, jotta saisivat asumistukea.

Kaverini jää työttömäksi. He joutuvat myymään talonsa ja muuttamaan vuokralle. 

Kommentit (319)

Vierailija
201/319 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun maa nousee et omistakaan enää mökkisi rantaa.

Vierailija
202/319 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa ei tarvitse sijoittaa sua toiseen työtehtävään, jos et pysty enää tekemään entistä työtä.

https://www.akt.fi/uutiset/sak-hallitus-heikentaa-tyontekijoiden-turvaa…

Enää ei tarvitse siirtää jotain siivoojaa toimistosihteeriksi tai hoitajaa osastonsihteeeriksi.

Jos et pysty tekemään nykyistä työtä 69-vuotiaaseen se on potkut.

Ihan perseestä. Minä vielä tulen pärjäämään perintöjeni turvin, mutta moni muu ei

Minä olen korkeastikoulutettu pitkäaikaistyötön erittäin hyvällä ja pätevällä osaamisella.

Olen myös perijätär ja erittäin korkeaosaisen miehen aviopuoliso. Tulen kohta keskustelemaan kunnan sosiaalityötekijöide

Kunta maksoi minulle kolmannelta taholta koulutuksen, joka oli tarkoitettu vaikeasti työllistettäville kouluttamattomille, moniongelmaisille tmv. Minä sain mm. viestejä, joissa kysyttiin tarvitsenko kaitsijaa ammattikoulun rekrymessuille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/319 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikki eivät tällä hetkellä omista oman merenrantatonttinsa rantaviivaa, eivätkä he välttämättä tiedä sitä. "

https://www.sttinfo.fi/tiedote/70810710/kaikki-eivat-omistakaan-mokkins…

Vierailija
204/319 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kaikki eivät tällä hetkellä omista oman merenrantatonttinsa rantaviivaa, eivätkä he välttämättä tiedä sitä. "

Joku muu voi ostaa ton rannan niin sitten sulla on kuivan maam mökki, et saa käyttää enää rantaa.

Vierailija
205/319 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa avomerimökki, kun maa koko ajan nousee niin pienet vesialueet muuttuu suoksi. Sitten sulla on suonranta mökki.

Vierailija
206/319 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pärjään, mutta etsin halvempaa kämppää siltä varalta että ensi vuonna tulee taas vuokrankorotus. En saa toimeentulotukea, koska olen säästänyt ja säästöihin en koske vaikka söisin sitten vain kaurapuuroa. En uskalla jäädä pelkästään yhteiskunnan varaan.

Vierailija
207/319 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On osunut leikkaukset. En ole työtön. Itseasiassa teen kahta hommaa, mutta olen yksinhuoltaja. Meillä ei enää vietetä mitään kausi juttuja. Esim. Pääsiäinen, vappu, synttärit, nimpparit, joulu yms. Nämä karsimalla pärjätään. Toki ikävää lapsille, ettei arjessa enää ole mitään erityistä. Tehdään paljon ilmaisua tai hyvin halpoja juttuja. Mm. Metsäretket, uinti, luistelu, leikkipuistot. Kulttuurin tuntemus lapsilla heikentyy. Itsellä viha yhteiskuntaa ja päättäjiä kohtaan on suunnatonta. 

Voi harmi lastesi puolesta. Itsellä oli onneksi vielä töitä silloin, kun omat lapseni olivat pieniä. Rahaa riitti kausiaskarteluihin, oli askartelutarvikkeita ja muovailuvahaa, pääsiäiseen varustauduttiin virpomisvitsoilla ja virpomisnameilla. Enää ei onnistuisi, kun olen pitkäaikaistyötön. Onneksi vakityöni menetin vasta, kun lapset olivat jo yläasteella ja lukiokirjat (joita jouduin ostamaan useampaan opintosuunnitelmaan ja nuorimmalle digikirjat) sain vielä hankittua ansiosidonnaisen ja pätkätöiden avulla. Myötätuntoni on täysin lapsiperheiden puolella. En voi ymmärtää tätä kylmää empatiakyvyn puutetta, mitä monista vastauksista täällä kumpuaa.

Vierailija
208/319 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskelija.

Jo valmiiksi surkeasta opintorahasta (279€/kk) vietiin indeksikorotukset.

Saan tällä hetkellä asumistukea 281€/kk (vuokra 440€/kk) ja tuo muuttuu elokuussa 248€/kk.

Nyt minulle jää tuista ilman lainaa vuokran jälkeen 120€/kk. Elokuun jälkeen tuo summa on 87€/kk.

Itseeni tuo ei sinänsä hirveästi vaikuta, että olen aina ollut todella pihi, ja selviän 300€:lla/kk vuokran jälkeen kuussa.

Jatkossa siis käytän lainaa tuohon päälle reilu 200€/kk, kun nyt on riittänyt vajaa 200€/kk.

Välillä menee toki yllätyäviin menoohin enemmänkin kuin 300€/kk, mutta tuolla summalla yleensä pärjään.

Kulut ovat:

Ruuat ja hygieniatuotteet 160€/kk

Talvisin bussikortti 38€/kk tai kesäisin sähköpotkulauta 25€/kk

Junaliput 30€/kk

Akoholi ja opiskelijatapahtumat 40€/kk

Puhelin 30€/kk

Vaatteet 5€/kk (kirppis)

(Sähkö ja vesi kuuluu vuokraan)

Vierailija
209/319 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On osunut leikkaukset. En ole työtön. Itseasiassa teen kahta hommaa, mutta olen yksinhuoltaja. Meillä ei enää vietetä mitään kausi juttuja. Esim. Pääsiäinen, vappu, synttärit, nimpparit, joulu yms. Nämä karsimalla pärjätään. Toki ikävää lapsille, ettei arjessa enää ole mitään erityistä. Tehdään paljon ilmaisua tai hyvin halpoja juttuja. Mm. Metsäretket, uinti, luistelu, leikkipuistot. Kulttuurin tuntemus lapsilla heikentyy. Itsellä viha yhteiskuntaa ja päättäjiä kohtaan on suunnatonta. 

Voi harmi lastesi puolesta. Itsellä oli onneksi vielä töitä silloin, kun omat lapseni olivat pieniä. Rahaa riitti kausiaskarteluihin, oli askartelutarvikkeita ja muovailuvahaa, pääsiäiseen varustauduttiin virpomisvitsoilla ja virpomisnameilla. Enää ei onnistuisi, kun olen pitkäaikaistyötön. Onneksi vakityöni menetin vasta, kun lapset olivat jo yläasteella ja lukiokirjat (

No, potkulaki tulee ja kohta kerrostaloissa päästään maksamaan muiden osakkaiden yhtiölainoja.

Vierailija
210/319 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole osunut vielä mitenkään, duunia enemmän kuin ikinä ennen...olen jo 55 ja vois alkaa himmaa jo pikkuhiljaa. Aloitin duunit koulun ohella 16 vuotiaana. Yhteensä 2kk olen ollut työttömänä 90-luvun laman aikana. Pitää olla tyytyväinen..

Vierailija
211/319 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku muu voi ostaa ton rannan niin sitten sulla on kuivan maam mökki, et saa käyttää enää rantaa.

Toivottavasti tuossa on jokin menettely, että tontinhaltijalla on etuosto-oikeus vesijättöön ja että hänelle tulee tieto siitä, jos joku muu havittelee tuota rantakaistaa.

Vierailija
212/319 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En huomaa minkäänlaisia leikkauksia. Lisää vaan ja enempi vastuuta omasta toimeentulosta kansalaisille.

Ai, sille sairaalle eläkeläisellekin, joka nyt jo joutuu valitsemaan ruoan ja lääkkeiden välillä?

Eläkeläisiltä ei ole leikattu. Ei edes heidän asumistuesta.

Vierailija
213/319 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä homma, jos omistat mökkipaikan saaressa ja et saisikaan pitää rannassa venettä. Ei tuo ihan noin voi mennä, että maapalsta voi olla vaikka 10 cm leveä suikale. Vedenpintakin vaihtelee. Välillä palstasi voisi olla kokonaan veden alla.

Vierailija
214/319 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vakituisessa kokopäivätyössä oleva kolmen lapsen yksinhuoltaja. Ex lähti ulkomaille ja maksaa minimit lapsistaan. Pärjäsimme tähän asti ihan ok, mutta nyt tilanne muuttui.

Meiltä lähti asumistuki kokonaan. Pärjäämme kyllä ja ruokaa on, mutta harrastukset jouduimme lopettamaan kokonaan. Yksi lapsista oli tosi lahjakas omassa lajissaan, mikä kirvelee sekä lasta että minua.

Yritän patistaa lapsia ulkoilemaan ja vaikka ulkokuntosalille, mutta eipä heitä kiinnosta yksin lähteä mihinkään. Kaverit harrastavat edelleen. Nyt lähinnä pleikka vetää puoleensa, vaikka miten yritän houkutella vaikkapa luontoon kävelemään, jne. Harrastuksissa oli just se sosiaalinen puoli, se joukkue ja kaverit, mitkä oli ne vetovoimatekijät. 

Mitä järkeä oli kouluttautua ja olla vieläpä työvoimapula-alalla raatamassa, kun siiyä ei saa yhtään mitään ekstraa elämään. Ei niin yhtään mitään. Kiva esimerkki lapsille.

Vierailija
215/319 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä homma, jos omistat mökkipaikan saaressa ja et saisikaan pitää rannassa venettä. Ei tuo ihan noin voi mennä, että maapalsta voi olla vaikka 10 cm leveä suikale. Vedenpintakin vaihtelee. Välillä palstasi voisi olla kokonaan veden alla.

Tiedän tapauksen missä joku osti saarimökin ympäriltä rannan eikä omistaja päässyt enää kulkemaan mökkiin.

Vierailija
216/319 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle tulee vaikeaa, mutta minä pärjään äitini virkapuheella.

Osaan virkapuheen äänenpainoineen äitini kautta. Virkapuheella saa aina asian läpi.

Vierailija
217/319 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosta ilmoiteta tosta ranta jutusta. Sun pitää itse seurata rantaviivaa ja ostaa vesijättö tai joku muu voi ostaa sun rannan. Sitten et saa enää käyttää sitä.

Vierailija
218/319 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työstä aiheutuvat kustannukset 2000 - 3000 euroa. Lisäksi lunastajan tulee maksaa korvaus vesialueen omistajalle eli tavallisesti yhteisen alueen jakokunnalle sekä varainsiirtovero, joka on kolme prosenttia lunastuskorvauksesta."

Vierailija
219/319 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Työstä aiheutuvat kustannukset 2000 - 3000 euroa. Lisäksi lunastajan tulee maksaa korvaus vesialueen omistajalle eli tavallisesti yhteisen alueen jakokunnalle sekä varainsiirtovero, joka on kolme prosenttia lunastuskorvauksesta."

Jos ei ole rahaa maksaa.

No, sitä se elämä on 😂.

Vierailija
220/319 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsisin tukia, mutta en saa, joten ei menetyksiä. 

Minulla on pyritty mökki, joka kulkee suvussa ja siksi ei ole oikein myydä sitä minun vahtivuorollani. Se ei ole tarkoitettu minulle elämisen kustantamiseen. 

Joten: elelen siten, että saan vain omaishoidontukea hoitaessani vanhempiani. Tätä ennen olin työmarkkinatuella. 

Pidän epäreiluna, että sossutukea ei saa tulojen mukaan, vaan omaisuuskin vaikuttaa. 

Mun kaikki tulot on siis noin 500 euroa netto ja olen sidottu tähän ympäri vuorokauden. 3 päivää on kuussa vapaata ja sen hoitaa tyttäreni. 

Tästä näkee palkkion vähyyden: tytär saa 3 päivästä noin 300, kun minä 27 päivästä 500. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi