Ovatko leikkaukset kohdistuneet sinuun tai tuttaviisi? Kuinka voitte?
Minuun leikkaukset eivät ole kohdistuneet vielä. Olen kuitenkin varautunut henkisesti siihen, että niin voi tapahtua. Säästän, minkä pienistä tuloistani voin eli käytännössä se tarkoittaa ruoasta säästämistä. Kaiken ostan sieltä, mistä halvimmalla saan, vaikka sitten Kiinasta.
Miesystäväni jäi työttömäksi. Häneen leikkaukset tulevat vaikuttamaan, kun ansiosidonnainen lyheni. Hän otti osittsisen varhennetun vanhuuseläkkeen, koska ei voi saada enää asumistukea omistusasuntoon.
Opiskelevat lapseni putoavat elokuusta alkaen asumislisälle. He asuvat kimppakämpässä, joten pudotus ei ole suuri, mutta tuleviksi kesiksi olisi pakko saada töitä, eikä heitä ole vielä onnistanut.
Paras ystäväni menetti työttömyysturvan suojaosuuden ja hänen miehensä jäi työttömäksi suhdanneherkältä alalta. Miettivät nyt muuttamista vuokralle, jotta saisivat asumistukea.
Kaverini jää työttömäksi. He joutuvat myymään talonsa ja muuttamaan vuokralle.
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En huomaa minkäänlaisia leikkauksia. Lisää vaan ja enempi vastuuta omasta toimeentulosta kansalaisille.
Ai, sille sairaalle eläkeläisellekin, joka nyt jo joutuu valitsemaan ruoan ja lääkkeiden välillä?
Eläkeläisiltä ei ole leikattu. Ei edes heidän asumistuesta.
ALV:n nosto ja yleinen hintatason nousu koskettaa kyllä eläkeläisiäkin. Samoin leikkaukset julkisessa terveydenhoidossa.
Ei sitten mitenkään. Olen saanut asumistukea viimeksi ollessani opiskelija vuonna 2005. Sen jälkeen olin kahdeksan vuotta työtön-statuksella, koska hoidin kotona kolmea lastani. Edes silloin en ollut oikeutettu asumistukeen, koska on varallisuutta. Nyt taas töissä jo kolmatta vuotta. Menin töihin nuorimman ollessa 2,5v. Mukavaa, kun ei tarvinnut laittaa lapsia liian nuorina päiväkotiin.
Pärjään joten kuten kun palkka on yli 10 000 eur kuukaudessa.
Hyvin voimme. Leikkaukset eivät ole kohdistuneet meihin koska emme saa mitään tukia ja olen eläkkeellä. Mieheni on yrittäjä ja on OVE:lla.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen vakituisessa kokopäivätyössä oleva kolmen lapsen yksinhuoltaja. Ex lähti ulkomaille ja maksaa minimit lapsistaan. Pärjäsimme tähän asti ihan ok, mutta nyt tilanne muuttui.
Meiltä lähti asumistuki kokonaan. Pärjäämme kyllä ja ruokaa on, mutta harrastukset jouduimme lopettamaan kokonaan. Yksi lapsista oli tosi lahjakas omassa lajissaan, mikä kirvelee sekä lasta että minua.
Yritän patistaa lapsia ulkoilemaan ja vaikka ulkokuntosalille, mutta eipä heitä kiinnosta yksin lähteä mihinkään. Kaverit harrastavat edelleen. Nyt lähinnä pleikka vetää puoleensa, vaikka miten yritän houkutella vaikkapa luontoon kävelemään, jne. Harrastuksissa oli just se sosiaalinen puoli, se joukkue ja kaverit, mitkä oli ne vetovoimatekijät.
Mitä järkeä oli kouluttautua ja olla vieläpä työvoimapula-alalla raatamassa, kun siiyä ei saa yhtään mitään ekstraa elämään. Ei niin yhtään mitään. Kiva esimerkki lapsille.
Näinhän se menee. Tämän hallituksen piti mukamas tulevia sukupolvia varten lähteä ankaralle leikkauslinjalle. Taitaa kuinenkin käydä niin päin, että tulevat sukupolvet kärsivät näistä leikkauksista enemmän kuin velkataakasta. Koronan aikainen karanteenikin vaikuttaa nuoriin vieläkin. Muutamalta vuosiluokalta vietiin kaikki yhteinen kiva, kuten vanhojentanssit ja ylioppilasjuhlat.
Vierailija kirjoitti:
Kannataa opiskella ala missä on aina töitä.
Hautausurakoitsijalla on melko varma työsarka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En huomaa minkäänlaisia leikkauksia. Lisää vaan ja enempi vastuuta omasta toimeentulosta kansalaisille.
Ai, sille sairaalle eläkeläisellekin, joka nyt jo joutuu valitsemaan ruoan ja lääkkeiden välillä?
Eläkeläisiltä ei ole leikattu. Ei edes heidän asumistuesta.
ALV:n nosto ja yleinen hintatason nousu koskettaa kyllä eläkeläisiäkin. Samoin leikkaukset julkisessa terveydenhoidossa.
Hintojen nousua emme ole huomanneet. Julkinen terveydenhoito toimii hyvin meidän kunnassa. Olemme saaneet sieltä aina kaiken, mitä olemme tarvinneetkin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin voimme. Leikkaukset eivät ole kohdistuneet meihin koska emme saa mitään tukia ja olen eläkkeellä. Mieheni on yrittäjä ja on OVE:lla.
Hallitus nostaa oven ikärajaa ja suunnittelee sen poistamista kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Osa ei halua hautapaikkaa, se maksaa ja kivi.
Vierailija kirjoitti:
Pärjään joten kuten kun palkka on yli 10 000 eur kuukaudessa.
Jos sinulla on noin tiukkaa, pienikin lisätulo kannattaa ottaa vastaan. Voisit vaikka jakaa mainoslehtisiä arki-iltaisin ja ottaa viikonloppukeikkaa vaikka henkilökohtaisen avustajana. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tuhkat ripotellaan järveen tai mereen tulevaisuudessa.
Ei tarvitse lasten maksella hautapaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 ruusu muistotilaisuuteen ja muistotilaisuus kotona, kaupasta pullat ja kahvinkeittimellä kahvi ja tuhkat mereen.
Uudet sukupolvet on köyhempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kala syö tuhkat ja on sitten luonnon kiertokulkuna jonkun lautasella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1 ruusu muistotilaisuuteen ja muistotilaisuus kotona, kaupasta pullat ja kahvinkeittimellä kahvi ja tuhkat mereen.
Uudet sukupolvet on köyhempiä.
Asutaan vuokralla niin ei mihinkään hautajaisiin aleta rahoja laittamaan.
"Edelleenkään työkkäri ei laita ketään töihin. Se ei pysty, koska sillä ei ole oikeutta päättää palkkaavan yrityksen ohi siitä, kuka palkataan."
Työvoimavirkailijat voivat päättää, kenelle sitä palkkatukea myönnetään ja kenelle ei. Tämä sitten voi toimia vaikuttimena, palkkaako työnantaja työttömän palkkatuella vai maksaako työttömälle koko palkan. Pitää löytyä hyvät suhteet, jos työnantaja päätyy jälkimmäiseen vaihtoehtoon.
... saavutettu etu työnantajalle ja pysyväisluontoisesti menetetty etu työttömällä.
Vierailija kirjoitti:
On koskenut. Ja huonosti voidaan. Jäin ensimmäistä kertaa elämässäni valmistumisen jälkeen työttömäksi 45 vuotiaana. Työtä en saa enää mistään näköjään, en pääse edes haastatteluun ja koko ikäni maksanut liiton rahaa mutta minun kohdallani sekin nyt leikataan minimiin. Emme saa asumistukea omistusasuntoon ja mieskin jäi viime syksynä työttömäksi. Kämppä laitettu nyt myyntiin ja autokin vaihdettava pian ainakin halvimpaan toimivaan mahdolliseen. Ja säästöjä tai perintöjä ei ole kertynyt kun ollaan pienipalkkaisella alalla kumpikin ja maksettu vain lainaa ja 3 lapsen kuluja. 1 auto on pakko ollut olla työssäkäynnin vuoksi ym koska täällä maalla ei julkisia kulje kuin harvoin.
Sittenhän teillä menee upeasti, kun saatte asunnostanne rahat tilille, jahka se on myyty.
Jos on joku sairaus voi saada palkkatukea koko loppuelämäksi kaupungin työpaikkaan.
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite.
Jos asuu pienipalkkaisen puolison kanssa niin ei saa toimeentulotukea eli tuo koskee sinkkuja ja yh-vanhempia.
Tuo potkulaki ei minua varmaankaan tule koskemaan, koska siis tällä hetkellä olen pitkäaikaistyötön. Ikää on jo yli 60 vuotta, joten työllistyminen on vaikeaa nyt, kun ei edes kunnalla ole sitä velvoitetyön tarjoamispakkoa. Nuoret aikuiset lapseni opiskelevat ja yksi jo valmistunut on työttömänä, kun ei saa oman alansa ensimmäistäkään työpaikkaa. Työtön asuu nyt kotona ja jatkossa saa maksaa osan asumiskuluista. Omistan asunnon, mutta putkiremonttilainaa on vielä aika paljon jäljellä. Onneksi taloyhtiö on tehnyt maltillisesti korjaussuunnitelmia ja rahaa on aina kerätty korjausrahastoon hyvissä ajoin. Voin silti hyvin kuvitella, että joillekin osakkaille yhtiölainat alkavat olla raskaita maksaa, jos vaikka vielä on asuntovelkaakin jäljellä. Ennen ja jälkeen putkiremontin on taloyhtiössä ollut aika monta asuntoa myynnissä.