Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulaistyttö menossa kesällä naimisiin, hääkutsu vain rajatusti

Vierailija
21.03.2025 |

Sukulaistyttö menossa kesällä naimisiin ja näitä häitä on odotettu. Nyt kävi ilmi, että hääkutsu on lähetetty vain osalle perheestä. Kutsun ovat saaneet juuri aikuistuneet ( kotoa poismuuttaneet) nuoremme. Meitä aikuisia (eli setää ja tätiä) ei ole kutsuttu, ei myöskään teinejämme. Ymmärrän, että kutsuja pitää rajoittaa, mutta kyllä tämä vähän tuntuu oudolta. Millaisia hääkutsuja te muut olette saaneet?

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esimerkiksi en saata vielä tänäkään päivänä tietää/ ymmärtää miksi yksi polttariporukassa aikanaan mukana ollut sulhsen hvä ystävä (sulhanen itse esitteli hänent minulle näin polttareissa),  "Ystävänsä" maksoi polttareihin osallitumisesta huomattavasti (opiskelija, joka tuli tosielta puolen Suomea polttareihin, jolle muodostui kuluja jo pelkästään matka ja yöpymsikuluista itse polttarimenojen lisäksi). - Jos olisin, ehkä jonkun mielestä vähän ilkeä, niin sanosin että sulhaselle, ehkä morsiammellekin oli tärkeää, että häsiiä paikalla oli muka "hienoja ihmisiä" hyvässä utaputkessa olevia tai muuten silmäätekeviä,"

Olisiko sinusta sulhasen pitänyt jättää hyvä ystävänsä kutsumatta siksi, että hän on opiskelija? Eikö se olisi ollut vähän tylyä? Kyllähän jokainen osaa itse arvioida, onko varaa tai halua panostaa rahallisesti polttareihin ja jos ei ole, niin jättää välistä. Hieman outoa myös, että kuvittelet että opiskelijat ovat jotenkin "hienoja ihmisiä". Kaikkihan meistä ollaan oltu jossain vaiheessa opiskelijoita.

Vierailija
62/114 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin sivusta seuraamaan nuoren morsiamen erittäin huolellista hääsuunnittelua siksi, että hän työpaikalla eli asiaansa kahvihuoneessa kuukaudesta toiseen huomioimatta sitä, oliko aihe muista kiinnostava vai ehkä ei. Juhlista tuli tarinoinnista päätellen erittäin näyttävät ja pienimpiä yksityiskohtia myöden suunnitellut. Yksi suunniteltava asia oli toki, ketä kutsutaan. Häät eivät olleet pienet, muistaakseni noin 100 vieraan luokkaa. Näillä nuorilla aikuisilla oli ilmeisesti laaja, omaa ikäluokkaansa oleva kaveriseurapiiri, joka muodosti olennaisen viiteryhmän. "Vanhoja ihmisiä" ei aivan pariskunnan isiä ja äitejä lukuunottamatta kutsuttu. Morsian vaikutti melko lapsenomaisesti ajattelevalta, mutta hänelle tilanne oli todellinen: suunnilleen sukupolvea vanhemmat ihmiset eli jo 40-50 -vuotiaat edustivat hänelle vanhoja aikuisia, jotka olisivat ehkä tuoneet prinsessaleikkijuhlaan jotain siihen mahtumatonta. Myötähäpeällä seurasin juttuaan.

Hep ! Meilläkin sihteeri, n 22, meni ennen koronaa naimisiin ja puheet hänen puolesta kääntyi aina häihin. Selitti ihan samaa, hän ei halua vanhoja ihmisiä häihin. Yleensä en sanonut mitään, mutta silloin sanoin. On ok ei halua ilkeitä ihmisiä jne mutta noin ei puhuta. Sanoin mitä luulet teidän väleihin tapahtuu, jos jätät tädit kutsumatta.

Korona vähensi tulijoia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ne häät järjestettiin koko suvun talkoovoimin, niin tottakai kaikki "talkoovoima" oli sinne tervetulleita. Nykyään nuorisolla on todella vähän varallisuutta, eikä saa mitään apua juhliin, niin tottakai se on muuttanut hääkulttuuria. En jaksaisi itsekään velvollisuuden tunteesta kestitä ihmisiä, joita olen nähnyt mahdollisesti edellisen kerran lapsena. 

Vierailija
64/114 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaistytön vanhemmat ovat hyvin varakkaita, joten rahasta ei pitäisi olla kiinni

ap

Ei se ole rahasta, vaan pärstästä kiinni - teitä ei haluta häihin.

Vierailija
65/114 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän OT, mutta pitopalvelussa työskennelleenä voin kertoa, että ne ökyhäät ei aina tule maksetuksi ihan ajallaan jos ollenkaan. Joillakin on niin kova tarve näyttää elintasoa, jota heillä ei oikeasti ole, että laskut lähtee lopulta perintään. Arvostan jos nuoripari on osannut rajata porukan vain toivomiinsa vieraisiin ja mahdollisesti maksavat kulutkin itse. Ei tulisi mieleenkään suomalaisena maksattaa omia juhlia vanhemmilla vaikka olisi kuinka varakkaat. Sen verran ylpeä olen.

Vierailija
66/114 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän OT, mutta pitopalvelussa työskennelleenä voin kertoa, että ne ökyhäät ei aina tule maksetuksi ihan ajallaan jos ollenkaan. Joillakin on niin kova tarve näyttää elintasoa, jota heillä ei oikeasti ole, että laskut lähtee lopulta perintään. Arvostan jos nuoripari on osannut rajata porukan vain toivomiinsa vieraisiin ja mahdollisesti maksavat kulutkin itse. Ei tulisi mieleenkään suomalaisena maksattaa omia juhlia vanhemmilla vaikka olisi kuinka varakkaat. Sen verran ylpeä olen.

Olen työskennellyt parissakin pitopalvelussa ja molemmissa pitopalveluyrittäjä itse huolehti laskuista ja maksuista, ei meille työntekijöille annettu vastuuta laskujen seuraamisesta. Aika outoa, että pitopalvelulla on palkalistalla oma kirjanpitäjä, joka seuraa laskutusta. Yleensä tuon tekee yrittäjä.

Vierailija
67/114 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka puhui mitään mistään vastuusta tai kirjanpitäjästä? 

Vierailija
68/114 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvon ap, eikö tätä teemaa ole käsitelty täälläkin noin tuhat kertaa. Hoida itse asiasi äläkä tänne avaudu. Ääliö.

Vaikutat itse harvinaisen älykkäältä!

Aurinkoista viikonloppua!

Vierailija
69/114 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaistytön vanhemmat ovat hyvin varakkaita, joten rahasta ei pitäisi olla kiinni

ap

Esikoiseni menee kesällä naimisiin, olemme tarjonneet taloudellista apua, koska olemme ns. varakkaita. Haluavat, kuitenkin järjestää omalla budjetillaan häät, ainoa mitä olemme kustantaneet ovat tilatut viinit ulkomailta. Itse saavat päättää, ketä kutsuvat häihinsä ja tehdä niistä omanlaisensa. 

Vierailija
70/114 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos menisin naimisiin, niin kutuisin ainoastaan lähi perheeni. 

Minä vain tulevan puolisoni.

Suosittelen kutsumaan myös pari todistajaa.

Vierailija
71/114 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisissa häissä on joku joka jää kutsumatta ja pahoittaa mielensä. Ja jos kaikki kutsutaan, niitä setiä ja tätiä on kaikissa häissä liikaa; omissa häissänikin kymmeniä ihmisiä joita en ollut koskaan ennen nähnyt, mutta anoppi halusi kutsua kaikki siskonsa ja veljensä perheineen jostain saatanan Kainuun perukoilta.

No siinähän sitä tutustuu ja näkee ihmisiä!

Vierailija
72/114 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin maistraatissa naimisiin,nii eipähän tarvinnut kutsua ketään.

Vierailija
73/114 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Missä peräkylässä asut jos morsiamen vanhemmat maksavat häät? Kyllä nykyään maksetaan ihan itse. 

Ei vaan maksatetaan vierailla.

Vierailija
74/114 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on rippijuhlat tulossa, mutta ei tiloja järjestää juhlia kotona. Tarjoilut maksaa 27,90 per nuppi + tilavuokra. Kyllä sitä vain on pakko vieraita karsia. Ovat myös saataneen haluta jonkun tietyn paikan, johon ei vain mahdu kaikki. 

Vierailija
75/114 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen ne häät järjestettiin koko suvun talkoovoimin, niin tottakai kaikki "talkoovoima" oli sinne tervetulleita. Nykyään nuorisolla on todella vähän varallisuutta, eikä saa mitään apua juhliin, niin tottakai se on muuttanut hääkulttuuria. En jaksaisi itsekään velvollisuuden tunteesta kestitä ihmisiä, joita olen nähnyt mahdollisesti edellisen kerran lapsena. 

Kyllä he saisivat apua, mutta kun enää ei kelpaa seurantalo, lainatut kukkamaljakot ketokukkineen, äidin ja anopin päättämät tarjoilut jne. Nyt halutaan päättää ihan itse ja silloin joutuu maksamaankin itse.

Vierailija
76/114 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka puhui mitään mistään vastuusta tai kirjanpitäjästä? 

Miten muuten tiedät, tuliko ne häät maksettua vai ei? Vain laskuja käsittelevät tietävät nuo asiat, ei pitopalvelun tavishenkilökunta.

Vierailija
77/114 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvon ap, eikö tätä teemaa ole käsitelty täälläkin noin tuhat kertaa. Hoida itse asiasi äläkä tänne avaudu. Ääliö.

Viestisi hyökkäävä sävy ihmetytti ensin, mutta sen lopussa oleva allekirjoituksesi selittää kaiken.

Eri

Vierailija
78/114 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksena:

Jos jo ns. hyvä työporukka, jonka kanssa ollaan ystäviä ei "vain" työkavereita, niin aika heidän kanssa viettää paljon enemmän mitä sukulaisten kanssa.

Yhdessä voidaan olla se n. 40h/vko, ja sukulaistätiä- tai setää näkee ehkä kerran vuoteen Irma-Mummin synttäreillä...

Esim. kummi voi olla erittäin läheinen kummilapsen kanssa, kuin 'varaäiti tai -isä'. Mutta kummi voi myös olla 'vain' äidin/isän kaveri, joka hyvinkin etäinen sille kummilapselle vaikka olisi vanhemman bestis ollut päiväkodista saakka.

Eli kyse on siitä, kuinka läheiseksi HÄÄPARI kenetkin kokee, ei siitä kuinka läheisiä ns. paperilla ollaan.

Ja tuokin jos on iso perhe, esim. 6hlö joista (ehkä aloittajankin tapauksessa?) 2 serkun tmv. kanssa löheisiä/yhteyksissä, mutta ne vanhemmat hyvä päivä tuttujen tasolla ja nuori naisia muksuja hyvä jos ulkonäöltä tuntee... Niin ihan luontevaa kutsua vaan ne oikeasti läheiset porukasta.

Toki tietty järki hyvä pitää mukana, eli ei jätä vain yhtä serkkua kymmenestä kutsumatta tmv. ellei ole hyvää syytä siihen (esim. hunningolla oleva narkkari tmv.) tuo olisi epäkohteliasta. Mutta se jos vaikka 6hlö:n perheestä kutsuu vain ne joiden kanssa aktiivisesti tekemisisissä on ihan ok.

Vierailija
79/114 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaistyttö menossa kesällä naimisiin ja näitä häitä on odotettu. Nyt kävi ilmi, että hääkutsu on lähetetty vain osalle perheestä. Kutsun ovat saaneet juuri aikuistuneet ( kotoa poismuuttaneet) nuoremme. Meitä aikuisia (eli setää ja tätiä) ei ole kutsuttu, ei myöskään teinejämme. Ymmärrän, että kutsuja pitää rajoittaa, mutta kyllä tämä vähän tuntuu oudolta. Millaisia hääkutsuja te muut olette saaneet?

No, niitä alaikäisiä teinejähän olisi kai hiukan erikoista ilman vanhempiaan kutsuakin?

Mikä on alaikäinen teini? Onko muunkinikäisiä?

Vierailija
80/114 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuja päättää, keitä kutsuu. Kutsun vastaanottaja päättää, osallistuuko vai jääkö pois. Jos eteen tulisi sellainen tilanne, että olisin odottanut kutsua johonkin perhejuhlaan, johon minua ei kutsuttu, tämä olisi minulle vain herätys siihen todellisuuteen, että en ole juhlien järjestäjälle niin tärkeä ihminen kuin kuvittelin olevani. Toki miettisin samalla uusiksi, kuinka tärkeä ihminen hän on minulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan