Sukulaistyttö menossa kesällä naimisiin, hääkutsu vain rajatusti
Sukulaistyttö menossa kesällä naimisiin ja näitä häitä on odotettu. Nyt kävi ilmi, että hääkutsu on lähetetty vain osalle perheestä. Kutsun ovat saaneet juuri aikuistuneet ( kotoa poismuuttaneet) nuoremme. Meitä aikuisia (eli setää ja tätiä) ei ole kutsuttu, ei myöskään teinejämme. Ymmärrän, että kutsuja pitää rajoittaa, mutta kyllä tämä vähän tuntuu oudolta. Millaisia hääkutsuja te muut olette saaneet?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Sukulaistytön vanhemmat ovat hyvin varakkaita, joten rahasta ei pitäisi olla kiinni
ap
No tuo selittää kaiken, olette vapaamatkustajia ja yritätte hyötyä muista kaikin tavoin, siksi kutsua ei tullut.
Siis kumpi on varakas, sun veljen/siskon perhe vai sun miehen veljen/siskon perhe eli kenelle olet kateellinen?
Se että vanhemmat on varakkaita, ei tarkoita että maksavat aikuisten lastensa juhlat.
Me ei haluttu ottaa senttiäkään vanhemmilta rahaa vaan rakentaa oma elämä ihan itse. Kaveri varakkaasta perheestä, mutta heillä vanhemmat eivät ole halunneet taloudellisesti avustaa lapsiaan erinäisistä syistä.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaistytön vanhemmat ovat hyvin varakkaita, joten rahasta ei pitäisi olla kiinni
ap
Ei meilläkään ollut rahasta kiinni, emme vain HALUNNEET isoja pönötyshäitä.
Mun poika järkkäsi morsiamineen isot häät kahdessa osassa: ekaksi bilehäät jonne kutsuttiin ystävät ja molempien vanhemmat. Vanhemmalle suvulle oli sitten kahvikekkerit myöhemmin. Minusta ratkaisu oli onnistunut, olin molemmissa siis. Bilehäät oli hauskemmat kuin ne kuolettavan tylsät kahvikekkerit.
Vierailija kirjoitti:
Mun serkkuni kutsui vain sedät ja tädit, ei meiyä serkkuja. Oltiin silloin noin 30v.
Tein samoin. Serkuilla omia perheitään ja asuivat kaikki ympäri Suomen. Ollaan hyvissä väleissä ja ovat mukavia, mutta nykyisin ollaan tekemisissä max kerran vuodessa mummon syntymäpäivillä tai vastaavassa. En ymmärrä miksi minun olisi pitänyt heidät kutsua, perheidensä kera heistä olisi kertynyt miltei 15 ihmistä, eli 40 hengen häihin miltei puolet lisää porukkaa. Ja kyseessä oli vieläpä viideltä illalla alkaneet juhlat ravintolassa, eli ei mitkään päiväpainotteiset perhejuhlat.
En muista saaneensi koskaan hääkutsua, josta minulle olisi tullut tunne, että olisin tiennyt kutsun lähettänyttä ehdottomalla varmuudella paremmin kenet hänen tai heidän olisi tullut ehdottomasti kutsua.
Joitain kertoja olen kyllä ihmetellyt, että miksi kutsun lähettäjä on oikeasti halunnut kutsua juuri minut ja jättänyt jonkun minusta "kutsun ansainneen" kutsumatta, mutta mikäpä minä viisastelemaan, että kenet häitään viettävän tulisi tai olisi tullut kutsua tai olla kutsumatta. Mutta hieman olen joskus kokenut kutsun vaivaannuttavana, vaikka kai olisi pitänyt olla enempi otettu ja iloienn, että halunneet minut todistamaan.....
Ikäviä ja harmillsia tietysti ovat ne tilanteet, joissa joku on saattanut hyvällä syyllä odottaa saavansa kutsun.
Esimerkiksi en saata vielä tänäkään päivänä tietää/ ymmärtää miksi yksi polttariporukassa aikanaan mukana ollut sulhsen hvä ystävä (sulhanen itse esitteli hänent minulle näin polttareissa), "Ystävänsä" maksoi polttareihin osallitumisesta huomattavasti (opiskelija, joka tuli tosielta puolen Suomea polttareihin, jolle muodostui kuluja jo pelkästään matka ja yöpymsikuluista itse polttarimenojen lisäksi). - Jos olisin, ehkä jonkun mielestä vähän ilkeä, niin sanosin että sulhaselle, ehkä morsiammellekin oli tärkeää, että häsiiä paikalla oli muka "hienoja ihmisiä" hyvässä utaputkessa olevia tai muuten silmäätekeviä,
Uskovainen mies
Jouduin sivusta seuraamaan nuoren morsiamen erittäin huolellista hääsuunnittelua siksi, että hän työpaikalla eli asiaansa kahvihuoneessa kuukaudesta toiseen huomioimatta sitä, oliko aihe muista kiinnostava vai ehkä ei. Juhlista tuli tarinoinnista päätellen erittäin näyttävät ja pienimpiä yksityiskohtia myöden suunnitellut. Yksi suunniteltava asia oli toki, ketä kutsutaan. Häät eivät olleet pienet, muistaakseni noin 100 vieraan luokkaa. Näillä nuorilla aikuisilla oli ilmeisesti laaja, omaa ikäluokkaansa oleva kaveriseurapiiri, joka muodosti olennaisen viiteryhmän. "Vanhoja ihmisiä" ei aivan pariskunnan isiä ja äitejä lukuunottamatta kutsuttu. Morsian vaikutti melko lapsenomaisesti ajattelevalta, mutta hänelle tilanne oli todellinen: suunnilleen sukupolvea vanhemmat ihmiset eli jo 40-50 -vuotiaat edustivat hänelle vanhoja aikuisia, jotka olisivat ehkä tuoneet prinsessaleikkijuhlaan jotain siihen mahtumatonta. Myötähäpeällä seurasin juttuaan.
Itse soittaisin sukulaistytön vanhemmalla ja toteaisin vain, että teidän tyttö nyt pitää tällaiset nuorekkaat häät, johon meidän perheestä kutsuttiin x ja y. Saisin jonkinlaisen selityksen. Jos en kokisi olevani (tai puolisoni) niin läheinen sukulaistytön vanhemman kanssa, että en kehtaisi soittaa niin en myöskään ihmettelisi, miksi en saanut kutsua.
Vierailija kirjoitti:
ap
Miten se sukulaistytön häihin vaikuttaa? Ei minun vanhempani ainakaan minun häitäni maksaneet.
Vierailija kirjoitti:
jopa on karkeruus huipussaan. mitä vanhempien varallisuus kuuluu häihin. en todella ihmettele ettei teitä ole kutsuttu.
Tämä ei ollut millään tasolla katkera kommentti. Pelkästään toteamus.
ap
Johonkin se raja pitää aina vetää. Tietysti se on aina välillä vähän kiusallista, jos joku yksittäinen yhdestä perheestä rajataan pois, mutta niin se vain on. Puolisollani on iso suku, ja monesti olemme olleet häissä tai muissa juhlissa, joihin on kutsuttu hänen vanhempansa ja meidät, mutta ei sisarustaan, joka ei ole samalla tavalla sukulaistensa kanssa tekemisissä muutenkaan, ja sekin on sitten vähän kiusallista, koska joka kerta se hänen tietoonsa kuitenkin tulee.
Vastaavasti olemme monesti rajautuneet ulos niiden serkkujen, tätien, setien yms. juhlista, joiden kanssa emme itse ole niin paljon tekemisissä. Minusta sinänsä ihan ymmärrettävää, jos on iso suku niin johonkin se raja pitää vetää ja yleensä kutsulistalle pääsee sitten ne, joiden kanssa muutenkin ollaan tekemisissä ja se on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisissa häissä on joku joka jää kutsumatta ja pahoittaa mielensä. Ja jos kaikki kutsutaan, niitä setiä ja tätiä on kaikissa häissä liikaa; omissa häissänikin kymmeniä ihmisiä joita en ollut koskaan ennen nähnyt, mutta anoppi halusi kutsua kaikki siskonsa ja veljensä perheineen jostain saatanan Kainuun perukoilta.
Miehesikään ei tuntenut? Ja mies tunti kaikki sun sukulaiset?
Ohiksena tähän.
Kunnon bridzilla morsiamen puolisolla ei ole mitään muuta sanottavaa häihinsä kuin tahdon.
Vierailija kirjoitti:
ap
Niin on minullakin varakkaat vanhemmat vaan en pyytänyt heitä kustantamaan häitäni kuitenkaan vaan maksoimme itse. Ja todellakin olin valikoiva kutsujen kanssa.
Kaveri piti lapsettomat häät. Se oli ok.
Tämä on nykypäivää. Mun kummityttö meni pari v sitten naimisiin. Olin 1.n vieras sairaalassa, ollut lapsenvahtina, rippujuhlissa jne, mutta häihin ei kutsuttu, kuin lähimmät ihmiset.
Ystäväni näytti kuvia häistä, lähes kaikki oli työkavereita.
Omista häistä on jo muutama vuosikymmen, mutta kyllä me pyydettiin tädit, sedät, serkut jne.
Tämän päivän hääpari ei välitä vanhemmista sukulaista, vaikka he ovat olleet koko heidän elämän siinä vieressä
Vierailija kirjoitti:
Onko teille kaikille sitten ihan sama saatteko kutsuja vai ei? Minun mielestäni se ei ole ihan yhdentekevää
ap
Säästyypähän ainakin rahat, häävieraana olo on kallista.
En kyllä jaksaisi tuolla päätäni vaivata. Menen häihin joihin kutsutaan.
Ehkä ette ole olleet niin läheisiä sitten jos sinua ei ole kutsuttu. Tai oletko kysellyt muilta että onko muut tädit ja sedät kutsuttu, vai oletteko ainoat jotka jätetty pois?
Arvon ap, eikö tätä teemaa ole käsitelty täälläkin noin tuhat kertaa. Hoida itse asiasi äläkä tänne avaudu. Ääliö.
Ymmärrän, että harmittaa. Varakkaat vanhemmat morsiammella ja teitä ei kutsuta. Ette pääse lokkeilemaan. Koko asenteestasi paistaa se, että et ymmärrä, että ne ovat juhlat sille avioparille, eivätkä sinulle. En yhtään ihmettele, miksi teidät jätettiin kutsumatta!