***KOTILOT***Viikko 11
Huomenia kaikille!!
Olin rohkea, ja päätin aloittaa uuden pinon tälle viikolle! :)
Mammutille lämpimät onnittelut!! Oli aika huikea tarina, onneksi lopputulos oli kuitenkin onnellinen!!
Tänne ei imeitä...väsymystä, närästystä jne. ihanaa odotusta :)
Nyt pitää mennä.... jatkan myöhemmin.
Mr 8+2
Kommentit (69)
Kyllä on niin komeat ilmat, että pakko lähteä vähän kävelylle tästä kunhan saan syötyä. Just palailin neuvolasta. Siellä kaikki ok. Vauvan pää oli laskenut jo tosi alas, ei liikkunut enää. Perjantainahan se vielä liikkui kun siellä äitipolilla kävin. On kyllä tuntunutkin sen jälkeen karseeta painetta aina välillä, et oletinkin sen laskeutuvan. Täti oli aika intona, ettei tässä tarvi laskettua aikaa odotella ja että saas nähdä tuunko vielä viikon päästä neuvolaan. Itsekin alkaa jo innostua, että kohta taitaa tosiaan päästä lähtemään! Paino oli laskenut viikossa 2,1 kg! Nyt mulla on sit kokonaispainonnousu enää vaivaiset 6 kiloa, mahtavaa!!! Kyllä mä oon kiltisti pitänyt dieettini :) No nyt tosin neuvolasta tullessa sorruin ostamaan itselleni voipullan, kun oli niin hyvä fiilis :)
Rouvarin mietteisiin yhtyen, on kyllä tosi outo ajatus, et kohta on vauva sylissä, kun meilläkin tosiaan se 7 vuotta on edellisestä. Kaipa se siitä sitten tajuntaan pärähtää, kun se nyytti nostetaan mahan päälle! Ja koitapas pistää töpinää siihen synnärille lähtöön tai minä saatan kohta kiilata ohi :)
Selvisin kunnialla ainakin ensimmäisestä päivästä ja yöstä ilman miestä, eikä vielä ole mikään ikäväkään iskenyt. Nukkumaan mennessä oli hetken vähän orpo olo, kun tajusin, et mies on nyt jossain tosi kaukana kotoa... Mutta kyllä se siitä. Kunhan tulee ehjänä kotiin. Kai tässä ehtii vielä itkuakin tuhertaa ukon perään, kun vielä monta päivää edessä... Onneksi nuo pojat on jo sen verran isoja, ettei niistä ole sellaista hoitamista enää. Arki rullaa ihan kuin ennenkin vaikka ukko puuttuu :) Onpa vähemmän pyykkiä ja tiskiä ainakin :)
Mutta jos nyt lähtis sinne kävelylle. Terkkatätikin kehoitti kokeilemaan kaikki sauna, seksi, siivous, kävely ym. kikat, joten kokeillaan nyt sitten. Tuo seksi ei tosin onnistu ennen lauantaita, mut katotaan nyt pääsenkö edes sinne saakka enää yhdessä koossa :)
Luna ja " Aarre" rv 37+4
Luna kiilata ohi ;) Kuulostaa sulla kyllä melkolailla kypsältä tuo tilanne. Nyt on pakko ottaa kaikki keinot käyttöön, ettet ennätä ensin! Jännätään, kumpi sitä ekaksi vauvelin saapi :)
Rouvar
Kiitoksia nille jotka vastasivat sokeriarvo tiedusteluihini. Tiedän että arvot vaihtelevat paikkakuntakohtaisesti mutta sainpahan jotain viitteitä noista arvoista.
Minulla alkaa pahaolo jo hieman hellittämään ja suunnittelen jopa kahvin juontia. Väsymys on tosin kaamea voisin nukkua kokoajan, mutta eipä sitä pysty kun noitten lasten kanssa pitää touhuta.
Ulos pitää lähteä kunhan kuopus unilta herää siellä meinaan ihana ilma.
Nette 8+4
Ja kiitos vielä teille, kun ootte niin kannustavia!
Mani:
Näillä nurkilla asuessa saa todellakin tottua siihen, että juttuja liikkuu kaikenlaisia ja ne jutut muuttuu matkan varrella aina huimasti!
Ja varsinkin just siellä tehtaalla jutut paisuu ihan uusiin mittoihin!
Ihan kiva että joku kuulee välillä oikeenkin tarinan ja osaa sitä hiukan korjata jossain kohtaa..
Meillä kävi neuvolan täti tänään kotikäynnillä. Sillä ei oikeestaan ollut mitään erikoista, mutta kovasti kyseli siitä synnytyksestä ja ihaili vauvaa.
Painoa oli Vilpulle tullut jo reilusti lisää syntymäpainoon nähden..odottakaas kun lasken...melkein 400g!
Ulkoileen lähdettiin sitten kanssa kun on niin ihana ilma, harmi vaan kun en jaksa vielä kovin pitkään kävellä, mutta taisi siitä puolituntisestakin tarttua hiukan väriä poskille.
Nyt poika nukkuu takapihalla tosi tyytyväisesti ja saa tästä lähtien ainakin yhdet unoset nukkuakin ulkona jos kelit on näin hyviä jatkossakin!
Nyt hiukan huilaamaan itsekin, kun illalla on tulossa vieraita.
mammutti ja Vilppu 1vk ja 4pv
Meillä ollu kakkosen kanssa kotipäivä,kaivettiin pojalle pyörä varastosta,ja ajeli sillä postiin=)Mies saa vielä illalla hienosäätää satulan ja sarvet,niin pääsee kunnolla ajelemaan.Mä en kyllä enää taivu pyörän rassaukseen=)Otettiin sitten päivälepoa,ja äsken oltiin kotipihalla.Kiikku oli sulanu,ja äiti sai istua auringossa pojan rypiessä mudassa ja vedessä=)Nyt pirteämpi olo,kun ollu ulkona.Ihan kiva kun istuu vaan ulkona,kävely yhtä tuskaa ja ittensä kidutusta=(
Kiva kuulla noita mammutin kuulumisia,pirteältä vaikutat vaikka alku ollut raju.Mulla edelliset lapset ollu ihan normaaleja synnytyksiä,ja oon ollu kyllä ensmäiset 3kk ihan poissa tästä maailmasta=)Ei jos musta ei kuulu mitään,niin en vaan oo selvinny koneelle=)
Olo on ahdistava,kun ei mihinkään taivu,ja supistaa ja kaikkea,mutta en usko että ennen huhtikuuta mahasta pääsen..masentavaa,kun ajattelen,että ois vielä 6viikkoa pahimmallaan kestettävä tätä mahaa....
No jospa se tästä.
Nautitaan auringosta!!
Huiskutin tasan 36+0
Hulda: Hyvä, että sitä lapsivettä kuitenkin oli riittävästi, ja että seuraavat tilannetta :) Oliko toi sun saama painoarvio alakanttiin, vai mistä huomaa että vauvan kasvu rupee hidastumaan? Jännä nähdä paljonko meidän vauva painaa huomenna, kun suht samat viikot.
Rouvarille soisi jo lähdön tulevan :) Sen verran hyvin jo viikkoja kasassa! Toivotaan että saat nyyttisi tällä viikolla jo syliin.
Luna: Sulla kyllä kuulostaa tilanne aika kypsälle! Jännä nähdä kerkeääkö miehesi mukaan synnytykseen. :)
Mammutti: Kiva kuulla, että teillä lähtenyt alku sujumaan vauvan kanssa hyvin! Jospa rankan raskauden ja synnytyksen jälkeen vauva edes olisi helppo :)
Ja huomenna olis sitten vihdoin se meidän vauvan filmaus :D Toivottavasti on kuvauksellisella tuulella :) Ei enää malttais millään odottaa, saa nähdä tuleeko edes uni illalla ;)
PP 26+2
Lääkärineuvola takana, eipä ihmeitä. Nuori tytteli oli lääkärinä ja totesi vaan, että kohdunsuu kiinni ja vauva raivotarjonnassa. Sykkeet ok ja saa sieltä syntyä jos on tullaakseen. Olin ehkä vajaat 10min. siellä huoneessa. No hyvä, että kaikki mallillaan. Ensi viikolla sit taas neuvolan tädille.
Lunalla enteilee jo merkit hyvinkin synnytystä ennen la:ta. Kivaahan se olis jos synnytys olis vähän ennen la:ta. Kyllä sitä jo kovasti odottaa, että pääsee vauvan kanssa lenkkeileen, kun aurinkokin on alkanut paistella lämpimästi. Mies tuntuu jo olevan ihan hepulissa, kun ei malttaisi enää odottaa vauvan näkemistä. Se on niin kova pitelemään aina kaikkien pieniä vauvoja sylissään.
Jospa yrittäis lähteä pienelle lenkille poikien kanssa, ovat innoissaan pyöriensä kanssa, kun pääsee taas pitkästä aikaa ajeleen niillä.
Pp:lle tsemppiä huomiseen ultraan, odotellaan sit täällä kuulumisia.
NAKSU ja NASU rv36+3
Kaikki muutkin ovat kai tuossa edellä ihastelleet ihanaa keväistä ilmaa, mutta silti liityn joukkoon: aivan IHANA ilma ulkona! Lumet sulaa kohisten. Ratsasin tänään lasten vaatehuoneen kun päätin katsoa tarvitaanko uutta kevätvaatetta tytöille vai pärjätäänkö vielä syksyisillä. Alkaa nuo toppahaalarit tuntua jo vähän liian kuumilta ainakin kauppareissuille yms. Ulkoleikeissä ne ehkä ovat vielä hyvät kun lumessa tytöt kuitenkin vielä pyörivät paljon. Minusta on aina vaan yhtä hankalaa suplia sopivaa vaatetusta kun kelit radikaalisti muuttuvat.
Täytyy myöntää, että hieman kateeksi käy teitä, joilla alakerran tilanne enteilee lähtöä. Itsellä kun ei ole oikeastaan mitään tuntemuksia lähestyvästä synnytyksestä.
Jaaha....pienimmäisellä on vessahätä. Pitää mennä avuksi.
adalat
Kaunis päivä taas tulossa, on tää kevät kyllä ihanaa aikaa!
PikkuPilu lienee käynyt ultrassa jo, nyt vaan odotellaan että ehdit koneelle kertomaan uutiset! Muistin aamupalaa laitellessa 10 yli 8, että PikkuPilu on muuten SIELLÄ NYT, jokohan se tietää... :) Jännää!
Tää kevätvalo sai mut vihdoin havahtumaan, että jokohan sopis jouluverhot ottaa ikkunoista... Oonkin niitä nyt viemässä tuulettumaan ja vaihdan vähän keväisemmät tilalle :) Samalla otin loput joulukoristeet ikkunoista killumasta, lähinnä siis jotain pajutähtiä ja sydänkoristeita, tontut on sentään poistettu jo pian joulun jälkeen :) Mä oon kyllä niin saamaton aina näissä asioissa :) Jouluvalotkin vein pois vasta tällä viikolla!
Eipä tänne sen kummempia tänä aamuna. Tää päivä varmaan menee siivoillessa. Ihan kivasti tuntuu menevän tää " miehetön" viikko, nytkin on jo keskiviikko että pianhan tuo jo palailee sieltä. Onneksi on riitänyt puuhaa niin ei aika käy pitkäksi.
Luna ja " Aarre" rv 37+5
Mun piti levätä tää viikko, kun paineet koholla ja niit supistuksiakin melko paljon. Mies on ottanu töitä 40h,vaikka sillä on kouluakin tällä viikolla. Eli aamusta iltaan yksin lasten kaa. En saanu niit ees päiväkotiin hetkeks, kun ovat kipeenä. Nyt sit itellä hirvee nuha ja tuntuu, että kuume nousee. Tekis NIIN mieli soittaa miehelle ja raivota kaikilla raskaushormonien suomilla oikeuksilla täyttä häkää... :O
Aurinkoiset ilmatkaan ei mieltä lämmitä, kun ei päästä ulos eikä huvita muuteskaan. Hb oli tosiaan 104 maanantaina ja se todella tuntuu nyt joka solussa. :(
Hirveetä marinaa koko viesti, mut ei tässä muutakaan irtoo...
PP:n ultrakuulumisia mäkin kyllä oottelen!
Hulda 26+6
PikkuPilun ultrakuulumisia odotellessa...
Ja Lunallakin aika menee sujuvasti vaikkei mies ole kotona, kyllä olisin minä ihan eksyksissä.
Täällä vaan ollaan raskaana, aikun " kiva" . Ihmettelenkin tätä oloa, kun olen nyt mahakivuista päästyäni nukkunut viimesimmät 3-4 yötä tosi hyvin. En ole edes vessassa käynyt. Armostakohan sitä nyt saa vielä nukkua, kun alkaa sitten yövalvomiset? Ja kun tuo aurinkokin paistaa niin ihanasti, niin mieliala nousee oikein kohisemalla. Kattelin aamupesujen aikaan itteeni peilistä (hui mikä peikko) ja totesin, että nyt vielä kerkee jotain tehä tai ainakin yrittää ja varasin kampaajan tälle päivälle. Ajelin myös säärikarvat (hyvä ettei sheiveri tukehtunut) ja se olikin melkonen suoritus tällä mahalla. Sitten pistin miehen lakkaamaan varpaankynteni tulipunaisiksi. Nyt on sitten turvonneissa jalkaterissä punaiset päät ;) Sitten oliskin hyvä lähteä illalla synnyttämään kynnet lakassa ja tukka hyvin. Saahan sitä toivoa... Eilen kyllä supisteli jo ihan lahjakkaasti noin tunnin ajan päivällä ja toisen tunnin illalla, mutta ei vielä sen enempää. Kipeää kuitenkin teki. Olisin NIIN valmis!
Mutta jäänpä nyt odottelemaan PP:n ultrakuulumisia...
Rouvar Rv 41+2
Jos meikäläisestä ei vähään aikaan mitään kuulu, niin olen joutunut sitten sairaalaan taas lepoon/synnyttämään. Terkka ainakin meinasi eilen, että voivat käynnistää synnytyksen nyt kun tulee rv36 täyteen, tai ainakin siihen kannattaa varautua. Eilen proteiinit +++ ja verenpaine ihan taivaissa, vaikka kotona on ollut ihan maltillisia lukuja. Koska ei enää päänsärkyä tai kauheaa turvotusta, tulin vielä kotiin lepäämään ja huomenna ä-polille.
Jännittää mitä kokeet sairaalassa näyttävät, jos pääsen kotiin, niin kyllä tulen huomenna illalla ihan silkasta ilosta tänne kirjoittelemaan!
Pitäkää peukkuja että reissu menisi hyvin, ja vielä pari viikkoa saisin kohtuvuokralaisen pitää kasvamassa =)
T:Anttuli kera Pepin rv35+4
Täällä ulkoiltu jo..kuopuksella on nykyään tapa tehdä kakat pian, kun ollaan päästy ulos...että kiva kiva..siinä sit vähän aikaan ollaan ulkona ja sitten sisälle. En jaksa enään uudestaan pukea kaikkia ulkotamineita päälle pesun jälkeen. Eikä tuota esikoistakaan voi vielä jättää yksin pihalle siksi aikaa...Että sillai.
PikkuPilun uä kuulumisia odotellaan!! Jännää!!
Itselläni oli eka neuvola eilen, eihän siellä mitään ollut siis himeellistä. Paino oli tippunut 1kg. Hb oli huikeat 145! Lippuja ja lappuja täytettiin ja tunti siinä meni.
Hulda80, kurjaa, että hb alhainen, toivottavasti saat nousemaan sen pian. Jospa se olokin siitä kohenisi sitten!!
rouvar..voi voi..on sulla pitkä odotus. No, jospa sitä pian kuitenkin alkaisi tapahtumaan!! Pidän peukkuja!!!
anttusanttu toivottavasti paineet ja +++ alkaa hieman laantua. Toivottavasti et jousu sairaalaan, vaikka siellä sitten tietty on apu ja hoidot lähellä. Miten sulla on edelliset menneet?
No, eipä kummempia!! Muille mukavia odotuksia!! Kuullaan!!
MR +sintti rv 8 ja risat
Huldalla on kurja tilanne. Helppo sanoa neuvolasta yms, että ota iisisti äläkä rehki. Todellisuus on kuitenkin vähän toinen lasten kanssa kotona ollessa...
Toivottavasti anttusanttulla vointi asettuu eikä ihan vielä jouduttaisi käynnistelemään. Peukut on pystyssä bd.
Rouvarille roppakaupalla supistussäteitä. Toivottavasti pian alkaa jotain tapahtua!
Jännityksellä täälläkin odotellaan PikkuPilun ultrakuulumisia.
Itselläni on huomenna taasen neuvola. Tytöt odottavat innolla, että pääsevät mukaan leikkimään kivoilla leluilla. Nyt tuntuu ihan sinäänsä kivalta vaihtelulta lähteä sinne neuvolaan, pysyvätpähän tytöt ainakin kaukauna kuralätäköistä. ;0) Äskenkin kun tultiin pihalta sisälle niin molemmat olivat kainaloihin asti kurassa kun leipoivat sorakakkuja liukumäen alla. Onneksi on kuravaatteet keksitty. :0)
adalat rv 38+0
Meillä kuopus, joka ihan vasta täytti 2 v, on alkanut päiväkuivaksi. Eli minulla ei ilmeisesti sitten olekkaan kahta vaippapeppua yhtäaikaa, vaikka vähän aikaa sitten siltä näyttikin. Saattaahan tietysti olla, että tässä hommassa tulee takapakkia kun vauva syntyy, mutta ainakin nyt näyttää lupaavalta. Nyt on mennyt 2 päivää ilman yhtäkään pissaa harjoitteluhousuissa ja ajattelin viedä typyn tässä joku päivä kauppaan ostamaan pikkuhousuja. :0)
kävin mittailemassa paineita aamulla neuvolassa... ihan ok.. nousemassa, mutta yläpaine ei...
No kumminkin mun 30 viikon ultra siirrettiin noitten oireitten takia sit jo huomiselle.. IHANAAAAA!!!!
Ei tartte laskee enään päiviä....
Rouvar
Nyt sit vedet vois mennä ihan sulla jo pelkästä rentoutumisesta.... tosin sen parturin jälkeen vasta=)
Anttusanttu
Puhaltelet syvään nyt etkä jännitä yhtään sitä käyntiä... lekurit tekee kun parhaaksi näkevät... elä mieti etukäteen, vaikka ajatukset ei pyöri varmaan kun pelkästään siitä polikäynnissä..
Onneks sulla kumminkin noin loistavat viikot jo kasassa, joten ei tartte murehtia sen takia.. viikko vielä niin vaavi on täysaikainen..=)
Ihana ilma ja olo muutenkin hyvä, joten ruokin poijat ja lähen niitten kans ulos, kun mieskin iltavuorossa tänään....
mani ja purri 27+6
Ihanaa, kun elätte hengessä mukana! :)
Ja aluksi voin sanoa, että oli kyllä tosi ihana kokemus tuo ultra! Asiansa osaava lääkäri ja hyvät laitteet! Ultrassa kaikki oli oikein mallikkaasti, vauvalla painoarvio 1007g :) Vastasi viikkoja, ja synytymäpainoarvio oli noin 3,5kg. Myös nuo kaksi edellistä ovat olleet saman painoisia. Sanoi että on pitkät luut :) Lapsivettä oli normaalisti. Vauva oli pääalaspäin, tajuis pysyä niin loppuun asti! Katsoi vielä tarkasti sydämenkin ja näytti miten siellä kaikki toimii, kun sanoin että viime ultrassa sitä niin kauan tarkasteli. Kaikki oli niin kuin pitääkin. Ja sitten siihen sukupuoliasiaan.. Meille tulee kolmas tyttö :) Ja ihan varma tieto on, saatiin 2D ja 3D kuvatkin mukaan, jossa sukupuoli näkyy. Jotenkin on outo tunne tietää vauvan sukupuoli varmasti, kun edellisissä ei noin varmaa tietoa ole saanut. :)
Hulda: Toivotaan ettet tuu kipeeksi. Nousis se hemppa, niin josko mieli paranis ;)
anttusanttu: Toivotaan ette joudu sairalaan, vaikka siellä apu on kyllä lähempänä. Sulla ei ainakaan ole enää pitkä aika kun on nyytti kainalossa :)
rouvar: Nyt vielä siihen päälle sitten vielä kaikki ässät ;) Eiköhän luulis lähtö tulevan!
adalat: hieno homma toi kuivaksi oppiminen! :)
Näin siis tällä kertaa!
PP 26+3
Täälläpäs on monella jännät hetket käsillä, toivottavasti ei tuskailijoiden tarvi enää kauaa odotella!
Minä myös kävin eilen ekassa neuvolassa ja sitä samaahan se oli kuin aiemmissakin, tosin hb oli vain 114, kun normaalisti yli 140...Jännä et oli muka jo laskenut. Nyt vaan pitäis syödä vaikka...hmmm...pinaattilättyjä ja puolukkahilloa....
Ultrankin sain varattua kolmenviikon päähän...Tuntuu vaan niin mahdottoman pitkältä tuo aika...Jotenkin vaan aikaisilla viikoilla kun on jo 10+6, mutta kai ne näkevät jo silloin kaiken tarpeellisen...
Onkos(kysytt varmaan monesti) teillä muilla ollut tämä kolmas kerta pahoinvoinnin kannalta erilainen(ja muiltakin osin) kuin aikaisemmat? Minulla kun aikaisemmista oli lähes samanlainen pahoinvointi ja nyt on oikeastaan paljon helpompi( kun ei tarvitse maata kokoaikaa sängynpohjalla). TOisesta myös tuli suppareita aiemmin jokta availivat hieman paikkoja, mutta yli mentiin 2 päivää kuitenkin.
Mietin vaan et onkohan kaikki ihan hyvin kun tämä alku on ollut niin erilainen. Samaa tietty löytyy se et vessassa pitää yölläkin käydä 3-5 kertaa jo nyt...
moonshine 8+1(alkumetrien väsähtänyttä pohdiskelua...)
Olen lukenut joka ikisen viestin, mutta aivot vissiin niin turvoksissa etten kuolemaksenikaan muista kuka kertoi ja mitä. Joten toivotan kaikille vaan jaksamista ja tsemppiä ja onnea ja jne. Ja oliko se Pikku-Pilu, jolle tulee tyttö, onnea kolmannesta rinsessasta.
Siitä päästäänkin kysymykseeni mikä syttyi päässä kuin lamppu kun luin viestejä. Kuinkas monella olikaan samaa sukupuolta olevat lapset jo ennestään ja minkä sukupuoli arvion olette saanet ultrassa tästä kolmannesta?
Meillä kaksi tyttöä ja toivottavasti puolentoista viikon päästä tiedetään kumpi tulee tällä kertaa. Mulla on todella neutraali olo, mutta mies on varma, että on poika vaikka ei erityisemmin toivo poikaa. Viimeksi olin ihan varma, että on poika, mutta mies vakuutti tietävänsä tytön olevan tulossa ja niinhän se oli. Onkos se ollut niin että jos on jo kaksi samaa sukupuolta olevaa, niin on todennäköisempää saada se kolmas sitä samaa?
Lumituuli ja potkusankari masussa(mieskin tunsi potkut eilen;)).
Oon NIIN väsyny, ettei oikein pääse tästä koneelta kovin kauas. Vähän keittiötä siivosin ja imuroida tänään aion. Mulle toi siivoaminen kuitenkin tuo henkistä tasapainoa, joten ehkä se on turvallista vaikka paineet koholla... Ois kyllä huomattavasti kevyempi olo jos mies sais saikkua tai jotain. Vois käydä kaupassa ja herkutella illan. Väsyneenä kun tuppaa tekee kaikkia krapularuokia mieli... x) (Tekee paineille tosi gutaa...)
Tajusin just, et multahan eilen otettiin pvk, oisin voinu kysyä hb:n samalla. Täytyy ehkä soitella perään, ku ei yhtään tiiä onko menny pahempaan vai huonompaan...
Anoppi osti (mä maksan) mulle reissulta alennuksella aventin rintapumpun ja kyllä mä oon nyt melko tohkeissan siitä. :D Se kyseinen pumppu on tosi tärkee hankinta mun mielestä! Melkein vois muut jättää hankkimatta... :D Mulla oli viimeks sellainen pumppu millä ei voinu pumpata yhdellä kädellä.