Auttakaahan, kengät 4-vuotiaalle..
siinäpä se mihin tarvitsisin apua. Olemme vloppuna menossa kenkäosotoksille ja olisi kiva saada vinkkejä. Siis tyttö reilu 4-vuotias ja tarvitsee näille keleille sopivat tarhakengät. Nyt on ollut saappaissa, mutta kun on kuitenkin kuivaa niin ei ole kauheen järkevää, eikä tyttökään niitä mielellään jalkaan laita. Kangaroosin parit lenkkarit on, mutta niissä on niin lyhyt varsi että epäilen että tulee vilu eikä ne lenkkarit ole kovian hyviä jaloille. Jostain luin jonkun asiantuntijan kommentin että lenkkareita ei pitäisi pienillä lapsilla käyttää lainkaan..
Siis mistä kengät ja minkälaiset... hyviä merkkejä..Eccot tiedänkin.
Kiitos jos joku viitsisi vastilla.
-Tiziana
Kommentit (11)
Jos tätä palstaa ajatellaan, niin minä ja Stine edustetaan varmaan niitä äärilaitoja. Stine valitsee kengät pääsääntöisesti ulkonäön mukaan ja on sitä mieltä, että ei kenkä tervettä jalkaa pilaa. Minä taas valitsen kengän ensisijaisesti laadun mukaan ja en suostu millään pitämään pojallani esim. lenkkareita koko kesää/kevättä vaan hän saa pitää hyvän kengän kriteeritkin täyttäviä lenkkareita korkeintaan joka toinen päivä. Jokainen toki saa kiinnittää kengissä mihin haluaa huomioa, mutta mielestäni Lemonkidsin sivuilla oli oikein hyvä kertaus, millainen on hyvä kenkä:
https://ssl.lemonkids.fi/shop/index.php?cPath=18_19
Merkillä ei ole niinkään väliä, kunhan oppii tunnistamaan nuo hyvän kengän kriteerit - itse olen löytänyt hyviä kenkiä Lidlistä ja kaikista kamalimmat esimerkit siitä, minkälaiset kengät ei saisi olla Superfitiltä, joka on oikeasti keskimäärin tosi hyvä ja arvostettu merkki.
Mikäli ajatellaan lasten kulutusta päiväkodissa ja mielestäni siellä on vielä vähemmän merkitystä sillä, että miltä kenkä näyttää, niin minä kiinnittäisin siellä huomioa hyvään omaan jalkaan istuvuuteen ja laatuun ja helppokiinnitteisyyteen tuon ikäisellä. Jos vaan lapsen oma jalka sallii malliltaan, niin itse ostaisin tuon ikäiselle lapselle Kavatin kävelykengät. Niitä ei ainakana meidän tuon ikäinen poika saanut kulutettua yhtään ja olivat tosi hyvät jalkaan. Toki muillakin merkeillä on hyviä kenkiä ja kokokin vaikuttaa kovasti, että löytyykö esim. Tepsuilta, Eccolta, Superfitiltä, Richteriltä, Vincentiltä tms. hyvät ja kivat kengät. Itse ostaisin ehdottomasti kävelykenkätyyppiset noiden teidän olemassa olevien kenkien rinnalle. Jos sitten taas neiti haluaa vaikka kaupunkireissulla hienostella, niin mielestäni sinne " ei niin muhkuraiselle" alustalle ja vähäisempäään käyttöön voi ostaa sitten vaikka minkälaiset kengät, jotka ei niin täytä hyvän kengän kriteereitä, vaikka ne LelliKellyt.
Niin ja suosittelen tutustumaan oman lapsen jalan lestiin, noihin hyvän kengän kriteereihin ja oikean koon valintaan. Kuitenkin 70% lapsista liikkuu nykypäivänäkin väärän kokoisissa kengissä, niin se lienee suurin ongelma.
Tosin, koska asumme P-Suomessa, ei talvikengistä voi vielä tosiaankaan siiirtyä lenkkareihin, lunta kun on suht reippaasti vielä.
Mutta kun kelit tästä kuivuvat niin neidille otetaan käyttöön vähän vartta omaavat nahkaiset Pionin kengät, joissa useampi tarra ja ne saa näin ollen tukevasti jalkaan. Myös lenkkarit on aikomus hankkia mutta odottelemme vielä tovin ennen niiden ostoa (jos tytön jalka vaikka kasvaa vielä ennen oikeaa kevättä&kesää, talven aikana hänen jalkansa ei ole kasvanut oikeastaan lainkaan ja nuo nahkakengät ovatkin viime kauden hankinta jo ja edelleen siis sopivat).
Kyllä niitä lenkkareita tms on hyviäkin joukossa mutta mullakin tosiaan se nilkan paljaana olo aina alkukeväästä hirvittää. Eli ehkäpä teidänkin kannattaa metsästää vähän vartta omaavat kengät ja siirtyä lenkkareihin vähän myöhemmin?
Toivottavasti löydätte mieluisat popot!
melba:
Jos tätä palstaa ajatellaan, niin minä ja Stine edustetaan varmaan niitä äärilaitoja. Stine valitsee kengät pääsääntöisesti ulkonäön mukaan ja on sitä mieltä, että ei kenkä tervettä jalkaa pilaa.
Ihania yleistyksiä Melba. En osta rumia kenkiä mutta en myöskään huonoja.
Enhän minä väittänyt, että huonoja kenkiä ostaisit. Kriteerit on vaan meillä ensisijaisesti erit. No en minäkään myönnä ostavani kenkiä kriteerillä " ruma" , mutta kyllähän meillä näkemykset Stine menee aika eri tavalla - minä en ostaisi millään esim. kantakapittomia sandaaleita, jollei ole ihan pakko ja sinä taas tuskin ostaisit kantakapillisia? Ja veikkaampa, että meistä kumpikaan ei riemusta hypi Kuomien kanssa, mutta varmaan vähän eri syyt olisi siinä etunenässä.
Mut ei näitä asioita tarvitse ottaa niin vakavasti. Jokainen tekee oman lapsensa kanssa niin kuin hyväksi näkee. Meillä panostetaan kenkiin ihan mielettömästi ja sitten taas karsitaan jostain muualta - vaikka ulkoiluvaatteiden merkeistä, jos on tarvis. Ja loppujen lopuksi luulen, että suurin osa jalkavioista on tullut geeneistä ja väärän kokoisista kengistä. Itse vaan en voi noihin geeneihin vaikuttaa ja uskon, että hyvällä jalkineella voi ohjata vähän " huonogeenisempääkin" jalkaa vähän parempaan asentoon, niin minä ostan mielelläni noita hyvän kengän kriteerit täyttäviä kenkiä aina. Esikoinen meillä on ainakin näitä " huonogeenisempiä" , nuoremmasta en osaa vielä sanoa.
Noissa kengissä on ihan kesäkenkiin verrattuna vartta sekä vähän lämpimämpi vuori. Etelä-suomessa kun asutaan niin lämpöisimpinä päivinä ulkoilukäytössä olleet myös Vikingit gorelenkkarit.
Tosiaan lenkkareiden ja kävelykenkien raja voi olla aika häilyvä: esim. ostettiin pojille Eccot, äidin mielestä kävelykengät, semmoisilla pikakiinnitysnauhoilla, pojat taas on niiiiiiiin ylpeitä noista lenkkareistaan ;) todellinen win-win tilanne!
Nuo sitten odottelee vielä hetken, kun isommalla vanhat Eccot (jopa vielä suht siistit) mahtuu ja käytössä.
azucar:
Tosiaan lenkkareiden ja kävelykenkien raja voi olla aika häilyvä
Itse ostin nelivuotiaalle nämä:
http://www.vikingfootwear.com/default.aspx?aid=9071618#product=9121546&…
Ja vaikka kengät ulkonäöltään ovat lenkkarit, ne ovat kaukana tavallisista lenkkareista, pohjatkin ovat ohuemmat ja taipuisammat (päkiän kohdalla) kuin esim. Kavatin paksupohjaiset kävelykengät. Ainoa miinus tulee siitä että nuo vikingin kengät eivät ole nahkaa, muuten täyttävät kaikki hyvän kengät kriteerit. Kun taas esim. monet Superfitin kengät eivät todellakaan ole pohjaltaan kiertojäykkiä, vaikka hyviksi kengiksi niitäkin mainostetaan.
Meillä on ollut tapana aina ostaa pojille kunnon nahkaiset kävelykengät Tepsut, Eccot tai Kavatit yms. 2v ostin ekan kerran myös lenkkarit, mutta enpä juuri käyttänyt edes hiekkiksella niitä. Mielestäni on ollut hyvin vaikea löytää kunnon kenkiä nykyaikana! Nyt molemmilla on Eccon kengät, harmillista ettei Tepsuissa löydy isompia kokoja, kun ovat vielä kotimaiset. Olen aina ollut tarkka erityisesti lasten kenkien kanssa (vaari oli suutari ja tarkisti jokaisen ostamani kenkäparin eläessään...), kun omaankaan jalkaan moni malli ei käy.
On totta, että nykyään moni vähän lenkkarin näköinen kenkä on ihan ok lesteiltään esim. Superfitin kengästä kysyin Stockan myyjältä miten eroaa esim. Eccon kävelykengästä niin hänen mielestään siinä, että toisessa kangasvuori kun taas Eccossa nahkavuori ja näin lenkkarimaisemman oloinen. Pitäisi olla muuten anatomisesti oikein muotoiltuja. Lenkkareiksi meille suositeltiin ihan oikeita lenkkareita.
Meillä toisella on ollut hieman lätyskämallinen jalka ja senkin takia olen kytännyt kunnon kenkiä. Aluksi en antanut hänen käyttää veljen vanhoja ja myin niitä huutiksessa eteenpäin, kun pojan entinen fysioterapeutti sanoi sairaalassa, että oletko ihan " hullu" , voit niitä käyttää kyllä toisellakin pojalla. Itse olin ajatellut, että muokkautuu toisen jalkaan, mutta hänen mielestään vanhanaikainen käsitys???
Välikaudeksi meillä on myös vähän Eccoja edullisemmat nahkakengät molemmilla ja niissä on hieman vartta ja vuorta. Lisäksi on kumisaappaat. Kesäksi riittänee saappaat, sandaalit, nahkakengät ja lenkkarit plus tietty uimakengät. Matkalta ajattelin ostaa jotain kivoja kesäkenkiä, jos kohdalle osuu sopivasti...
Meni kaiketi hieman aiheen vierestä...
muutaman tunnin kuluttua pitäisi lähteä kauppaan. Eccon kenkiä taidetaan mennä katselemaan..Kavateista on kokemuksia kuopuksella ja mielestäni loistokengät. Mutta mihin asti on kokoja..tytöllä jalka n. 27..entäpä Tepsujen koot?
Toivottavasti saadaan kengät, jotta tyttö saisi ne jo ensi viikolla tarhaan.
Viikonloppuja!
-Tiziana
Meidän viimeiset Kavatit oli kokoa 34.
mutta Tepsujen talvikenkiä saa kokoon 30 asti, kun tilaa suoraan tehtaalta.
Toivottavasti popottimet löytyvät!
Nykylenkkarithan on useimmiten vain tehty lenkkareiden näköisiksi jotta lapset luulisivat että saavat lenkkarit jalkaan :) .
Useimmat 4-vuotiaat on tarhassa varmaankin lenkkareissa, ja jos ne lenkkarit on laadukkaat ja oikean kokoiset, niin miksei?