Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan boomerit (50v ja yli) hämmentyneitä siitä teknologisesta kehityksestä, mikä heidän aikaanaan on ollut?

Vierailija
20.03.2025 |

Mietin niin kuin tietokoneet, netti ja kännykät. Maksukortti. jne.

Kommentit (589)

Vierailija
261/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ja olen milleniaali (eli nykystandardeilla boomeri)

Vierailija
262/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköauto on viimeaikojen yllättävä teknologinen saavutus.

Sähköauto on yli 100 vuotta vanha keksintö. Ei mitään uutta auringon alla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitys ei ole sama asia kuin edistys. Teknologia kyllä on kehittynyt, mutta se kuluttaa hirveästi luonnonvaroja. Vihreä siirtymä on huijausta, jolla yritetään oikeuttaa kuluttamisen jatkaminen ja lisääminen. Ja teknologian kehityksestä huolimatta Suomi taantuu kovaa kyytiä yhteiskuntana. Ei 1980-luvulla ollut näin turvatonta, ei ruokajonoja, ei vahdittu yksittäisten sanojen käyttöä eikä ollut montaa muutakaan sellaista sairasta piirrettä, jotka ovat läsnä tämän päivän yhteiskunnassa. Mutta eihän sitä nuori ihminen tajua, koska hän ei tiedä mitään edes muutaman vuosikymmenen takaisesta todellisuudesta ja koska hänen mielenkiintonsa on niin täysin ruutulaitteiden vangitsema.

Vierailija
264/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todella. Olen yli 70v ja suurimmat teknologit huiput sijoittuvat 80-luvulle eli aikaan yli 40v sitten, jolloin tulivat kännykät, Internet ja tämäkin palsta oli olemassa jo 90-luvun alussa. 

Teknologia ei ole tuonut enään mitään uutta mullistavaa ihmisten elämään 2000-luvulla, älykännykätkin ovat kopioita tietokoneista, tietysti pienemmässä tilassa. 

Sitä tässä odotellessa!

Nyt on boomerilla kyllä vuosikymmenet sekaisin. Kännykät tuli yleiseen käyttöön vasta 90-luvun loppupuolella (80-luvulla oli superrikkailla jotain tiiliskivi-satelliittipuhelimia) ja internetissä ei edes 2000 alussa ollut vielä paljon mitään. Fanisivuja selailtiin, tekstimuodossa, vähän kuvia.

Vauva- lehti aloitti lehtenä 90-luvulla ja tämä nettipalsta lienee max 15 vuotta vanha. Ei 90-luvull

Luulen että vauva palsta on jo 20 vuotta vanha .

Vierailija
265/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todella. Olen yli 70v ja suurimmat teknologit huiput sijoittuvat 80-luvulle eli aikaan yli 40v sitten, jolloin tulivat kännykät, Internet ja tämäkin palsta oli olemassa jo 90-luvun alussa. 

Teknologia ei ole tuonut enään mitään uutta mullistavaa ihmisten elämään 2000-luvulla, älykännykätkin ovat kopioita tietokoneista, tietysti pienemmässä tilassa. 

Sitä tässä odotellessa!

Nyt on boomerilla kyllä vuosikymmenet sekaisin. Kännykät tuli yleiseen käyttöön vasta 90-luvun loppupuolella (80-luvulla oli superrikkailla jotain tiiliskivi-satelliittipuhelimia) ja internetissä ei edes 2000 alussa ollut vielä paljon mitään. Fanisivuja selailtiin, tekstimuodossa, vähän kuvia.

Vauva- lehti aloitti lehtenä 90-luvulla ja tämä

Ks. https://www.vauva.fi/keskustelu/1140932/kaikki-jotka-saanut-vauvan-2004…

Vierailija
266/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva palsta ajan hermolla vuonna 2003. Kuka tunnustaa kirjoittaneensa? Ks. https://www.vauva.fi/keskustelu/117640/ketju/alyttominta_mita_mies_on_s…

Vierailija
267/589 |
21.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin äskettäin katsomassa isäni (88v) tekemän kuvakoosteen, joka liittyy sukututkimukseensa, jota tekee my heritagen avulla.

Samana päivänä neuvoin töissä alle kolmekymppiselle liitteen lähettämistä sähköpostissa.

Vierailija
268/589 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomaa kyllä miten äly siirtynyt käyttäjistä laitteeseen

Vierailija
269/589 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorimmat babyboom-ajan ihmiset ovat syntyneet '64. Jos he ovat mielestäsi 50-vuotiaita, niin mene välittömästi takaisin apukoulun tukiopetukseen.

Vierailija
270/589 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60+, eli sitä ikäkautta jonka piti itse asennella ohjelmat koneelle, ja näpytellä dossia, kun osti ekan tietokoneen, joten ap on aika typerä provoksikin.

Tämä uusi sukupolvi on tottunut enemmän kännyköiden räpläämiseen.

Vierailija
271/589 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

opetetaanko ohjelmointia enää suvakkikoulussa?

Vierailija
272/589 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen. M55

Ihmettelen, miten vaikka 70+ ikäiset pysyy perässä, esim pankkipalvelujen kehityksen vauhdissa. Ei taida pysyäkään, itsellekin välillä hankalaa.

Vierailija
273/589 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

seuraavassa teslassa ratti korvataan kosketusnäytöllä

Vierailija
274/589 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seitsemänkymppisenä mummelina olen hämmentynyt AP:n kysymyksesta. En oikein keksi, mitä uutta on tullut 80-luvun jälkeen lukuunottamatta wifiä, bluetoothia, digikameraa ja ajoneuvojen sähköistä käyttövoimaa. Pankkikorttejakin oli jo 70-luvulla.

Teknologia on toki muuttunut. Matkapuhelinjärjestelmänä oli NMT nykyisen GSM 5:n sijasta, tietokoneiden käyttöjärjestelmänä DOS, ja nettiyhteydet muodostettiin aikanaan kiinteillä modemeilla nykyisten wifi-routerien sijasta.

Lisäksi tiedonsiirtonopeus on kasvanut, ja laitteet ovat pienentyneet uudempien komponenttiteknologioiden ansiosta.

Muistaako mummeli MS-DOSia edeltäneitä käyttöjärjestelmiä kuten CP/M? Olen itse 70-luvun puolivälissä syntynyt ja eräässä atk -kerhossa sekä yläasteella ensimmäisillä ATK tunneilla oli käytössä vielä vanhoja CP/M koneita, varmaan 70-luvulta. Sitten tuli kouluun uudet Nokian Mikromikot joissa oli ihan MS-DOS, ja 90-luvun alussa ammatillisissa opinnoissa Windows 3.0 ja 3.11 versiot. Kotona tietysti vaan tavallisia 8-bittisiä kotimikroja kuten Commodore 64.

Vierailija
275/589 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä hämmentynyt nuorempien polvien nopeasta taantumisesta. Teknologian kehitys ja usein tarpeettomat äpit jne. ovat tyhmentäneet ja laiskistaneet ihmiset aika nopeasti. Aloitekyvyttömyys, sosiaaliset taidot, vastoinkäymisten sietokyky ja oman itsensä kanssa yksin oleminen ja sen sietäminen on rapauttanut alle 25 vuotiaat todella tehokkaasti.

N53

Tämä. Teknologian kehitys ei huoleta, mutta ihmisten kiihtyvä taantuminen ahdistaa. Asioiden edistäminen rupeaa olemaan vaikeaa kun suurin joukko on selkärangalla ajattelevia tunnekimppuja.

Vierailija
276/589 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just sattui tuben algoritmi ehdottamaan tällaista videota, Suomi ei ollut edes täysin sähköistetty vielä vuonna 1979. Miettikääpä sitä genZ!

Vierailija
277/589 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhyy mun luurin muisti täynnä/akku loppu ostan uuden 2000 eur puhelimen kun muutakaan en osaa tehdä

Vierailija
278/589 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

^- kiire aikataulu ollut linja-autoilla 1979 kun mutkatkin on otsikkokuvan mukaan pitänyt vetää näyttävässä sivuluisussa...

Vierailija
279/589 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorimmat babyboom-ajan ihmiset ovat syntyneet '64. Jos he ovat mielestäsi 50-vuotiaita, niin mene välittömästi takaisin apukoulun tukiopetukseen.

Todellakin. Täytyy ihmetellä kuinka Suomen matematiikan opetus on ottanut takapakkia ja rajusti kun yksinkertaista yhteen ja vähennyslaskua ei ap:n sukupolvi osaa. Niin kuin joku sanoi aiemmin äly on siirtynyt laitteisiin. 

Vierailija
280/589 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisivat? Ovat olleet kehittämässä niitä ja systeemit ovat tulleet duuniin mukaan. Jolloin niitä on käytettävä sen aikaisella tavalla.

Nykyajan teini hämmentyy 4 minuutin sähkökatkosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi