Mitä hyötyä on graduista ja opinnäytetöistä kun kukaan ei ikinä tule lukemaan niitä?
Kommentit (55)
Minun graduuni on viitattu ainakin kahdessa väitöskirjassa.
Gradun tekeminen on itsenäisen tutkimustyön opettelua, pelkkä opinnäyte
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä osoitetaan, että on oppinut jotain.
Itseäni aina huvittaa, kun joku kertoo olevansa "gradua vaille maisteri". Siis käytännössä ei muuta kuin ylioppilas.
Pelon maantiede -elokuvassa käytettiin titteliä tohtori (ei väit.).
Ei vaan maisteri (väit.) - tarkoittaa että väitöskirja kirjoitettu ja väitelty, mutta arvo vielä promootiossa saamatta.
"Ei moni näe syytä panostaa noihin."
Juu, se on huomattu. Turha sitten valittaa, jos ura ei urkene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne opettavat jäsentämään ajatuksia ja hakemaan tietoa. Ne opettavat lähdeviitteiden käyttöä ja muodostamaan selkeän kokonaisuuden teemasta, mitä aihe käsittelee.
Paremmat oppimistulokset saataisiin aikaiseksi paljon pienemmällä ajalla ja tehokkaammin, jos opiskelijoille opetettaisiin ajatusten jäsentämistä, tiedonhakua, lähdeviitteiden käyttöä ja selkeän kokonaisuuden muodostamista. Gradut ja opparit ovat täysin turhaa teennäistä touhua, joka ei lisää nykyään enää osaamista, akateemisuutta eikä nopeuta valmistumista. Nykyään gradut ja opparit lähinnä vain hidastavat opiskelijoiden valmistumista ilman minkäänlaista konkreettista hyötyä. Tämä typerä tapa pitäisi jo jättää kouluista pois, koska se ei hyödytä enää ketään.
Aika monissa erityis/asiantuntijatöissä pitää pystyä hallitsemaan isoja kokonaisuuksia ja johtamaan itseään ja prosessia. Gradunteko on ihan hyvää harjoittelua siihen.
Oppilas tekee sen itseään varten. Olkaa ylpeitä omista teoistanne ei niistä kukaan muu välitä. Teet kovalla työllä miljoonia rahaa, ei ketään kiinnosta. Vastaukset tekoihin pitää löytyä itsensä sisältä.
Yksin olemisen kuvauksia monikulttuuristen perheiden äitien uupumuskokemuksissa
https://jyx.jyu.fi/jyx/Record/jyx_123456789_100463?sid=102132465
Hijabin käyttö osana poliisin virkavaatetusta
https://www.theseus.fi/handle/10024/879611
S2-opiskelijan osallistuminen ammatillisen koulutuksen vuorovaikutustilanteissa
https://jyx.jyu.fi/jyx/Record/jyx_123456789_100321?sid=102132465
Tykkään lukea tietokirjallisuutta. Kyllä, toisinaan luen myös eri alojen graduja.
Riippuu paljon aiheesta, että onko lukijoita. Itsekin olen omaa työtä varten lukenut useita sekä graduja että amk-lopputöitä. Jos on hyvä aihe ja paneuduttu siihen, niin kyllä niitä luetaan ja niistä on hyötyäkin.
Silti oma graduni on aika kuraa omasta mielestäni, se jäi huonon aiheen takia roikkumaan vuosikausiksi, lopulta sain aikaiseksi aloittaa uudella aiheella ja vain rykäisin jonkinlaisen tekeleen kiinnostavammasta aiheesta, jotta valmistuin.
Se mittaa opittuja asioita, mut ehkä enemmän enemmän motivaatiota ja pitkäjänteisyyttä/sitkeyttä 😅 ei huono vaatimus valmistuville korkeakouluopiskelijoille vaikka itselläkin tuotti ongelmia.
Se on Opinnäytetyö, oletko omaksunut tarvittavat tiedot ja taidot. Eikö tämä ole koulun tehtävä muutenkin.
Opinnäytetyö, nimensä mukaan, osoittaa että olet oppinut pyörittämään sitä aparaattia joka tuottaa tieteelliset kriteerit täyttävää tietoa. Se joku työtä lukee, on toissijaista.
Vierailija kirjoitti:
Mun gradusta tulee artikkeli ja kahden muun jälkeen väittelen.
Miksi pitää aina väitellä, eikö asioista voisi olla joskus samaa mieltä?
Mä tein tilaustyönä ja etukäteen tilaaja hehkutti että tästä saadaan iso juttu, ja tämä on sitten julkaistava paikallismediassa ym.
Lopputulema oli se että tilaaja antoi aluksi minulle väärää tietoa, ja jatkossa aina kun lähetin tekstin hänelle luettavaksi, hän vaan vastasi että "on tosi hyvä". Ei lukenut sitä koskaan. Ei edes viimeistä versiota, ennen kuin lähetin sen hyväksyttäväksi.
Kun lopullinen versio oli netissä julkaistu ja olin saanut siitä arvion ym, tilaaja oli vihdoin sen lukenut ja tuli lankoja pitkin, että tässä on heitä koskien iso virhe! Onneksi oli mustaa valkoisella siitä, että HÄN oli ne virheelliset tiedot minulle ilmoittanut, eli ei mennyt minun piikkiini vaikka ensin niin yritti. Tilaaja meuhkasi että asia täytyy korjata, johon totesin että se on myöhäistä. Olin pyytänyt häneltä lopulliset kommentit päivään X ja ne kommentithan oli jälleen että tosi hyvä. Kun ei edes lukenut tekstiä.
Koko juttu haudattiin hiljaa, ei julkaistu mediassa tms 🤣 Mutta hyvän arvosanan sain.
Olen kyllä lukenut jokusen omaani tehdessä. Muuten en osaa sanoa miksi kukaan lukisi noita paitsi hakiessaan esim. lähteitä omaansa tehdessään.
https://m.youtube.com/shorts/DJoVk9c5lLY