Yle: Lihavuuslääkkeiden käyttö näkyy katukuvassa hoikempina ihmisinä 10 vuoden sisällä, ennakoi sisätautien erikoislääkäri.
Lihavuuslääkkeiden käyttö näkyy katukuvassa hoikempina ihmisinä 10 vuoden sisällä, ennakoi sisätautien erikoislääkäri.
"Lääkkeillä saavutetaan parhaimmillaan hieman yli 20 prosentin painonpudotus. Se on jo niin iso, että vastaantulijakin havaitsee sen."
Karhiahon mukaan tällä hetkellä lääkkeiden korkea hinta rajoittaa niiden käyttöä merkittävästi. Lihavuuslääkkeet eivät ole yleensä Kela-korvattavia, joten käyttäjäkunta rajoittuu paremmin toimeentuleviin.
Niin, eli normaalipainosta tulossa hyvätuloisten herkkua? Ja niiden köyhien, joilla on itsehillintää sen verran, etteivät joka päivä vietä karkkipäivää... ja ylipäänsä niiden, jotka tajuavat, että terveellinen ruoka on edullisempaa kilohinnaltaan kuin epäterveellinen.
Kommentit (397)
Vierailija kirjoitti:
MIssä vaiheessa suolistohormoonit sitte menee sekasin?
Ennen vai jälkeen lihomisen?
Kuinka paljon pitää lihoa ensin?,
Joku tuolla sanoo lihoneensa 30kg ihan varkain, ei siis huomannu yhtikäs mitään ?
10kg näkyy isossakin ihmisessä..
Vuosikausia ollut keskivartalolihavuuden aiheuttama matala-asteinen tulehdus tuhoaa suolistohormonien erityksen. Ilmeisesti myös korona tuhoaa joillakin henkilöillä suolistohormoneja, mutta siitä ei ole näyttöä.
GLP-1 agonistit vaikuttavat niin moniin muihinkin asioihin, kuin vain kylläisyyteen.
Kelasin taaksepäin Tokmannilla tehtyjä ostoksia ja joka kuu olen vienyt sinne yli 200€. Tässä kuussa olen käyttänyt siellä 40€. Vieraillutkin vain kerran. Lääkitys alkoi tämän kuun alussa.
Ostin vierailulla pakollisen varaosan yhteen tuotteeseen, pyykinpesuaineet ja vissyä.
Tänään kun ajoin ohi, niin kävi ajatus mielessä, että pitäskö mennä. Mutta ei todellakaan kiinnostanut.
On tullut tuollainen jonkinlainen hidaste, että ehtii harkita asian oikeasti.
Nytkin minulla on keittiössä karkkipussi auki. Muutaman kerran on käsi ollut menossa pussille, mutta ehdi miettiä hetken ja teinkin päätöksen ottaa mieluummin kuitenkin rahkan ja banaania. Ei ole sellaista pakonomaista syömistä. Ennen olisin syönyt karkit seisaaltani kauhealla kiireellä.
Minulle tuo, että rahan tuhlaaminen näyttää vähenevän on melkein yhtä hyvä juttu kuin laihtuminen. Olin tytön kanssa kaupoilla ja en antanut nyt periksi ollenkaan sopimuksen ulkopuolisten ostojen tekoon (teini kyseessä).
Maailma on todella erinäköinen kun impulssit ei vie mennessään. Saa nähdä jatkuuko näin koko lääkkeen käytön ajan vai onko vain väliaikainen "haittavaikutus" 😁
Tällä viikolla aloittanut pienellä annoksella ja kyllä nälkä on edelleen. Itse syön vähärasvaista ja ei sokeria eikä liikaa hiilareita. Tavallista laihduttamista. 1 mg matkaa 4 kuukautta ja ilmeisesti toi määrä jo auttaa.
Vierailija kirjoitti:
GLP-1 agonistit vaikuttavat niin moniin muihinkin asioihin, kuin vain kylläisyyteen.
Kelasin taaksepäin Tokmannilla tehtyjä ostoksia ja joka kuu olen vienyt sinne yli 200€. Tässä kuussa olen käyttänyt siellä 40€. Vieraillutkin vain kerran. Lääkitys alkoi tämän kuun alussa.
Ostin vierailulla pakollisen varaosan yhteen tuotteeseen, pyykinpesuaineet ja vissyä.
Tänään kun ajoin ohi, niin kävi ajatus mielessä, että pitäskö mennä. Mutta ei todellakaan kiinnostanut.
Nytkin minulla on keittiössä karkkipussi auki. Muutaman kerran on käsi ollut menossa pussille, mutta ehdi miettiä hetken ja teinkin päätöksen ottaa mieluummin kuitenkin rahkan ja banaania. Ei ole sellaista pakonomaista syömistä. Ennen olisin syönyt karkit seisaaltani kauhealla kiireellä.
Ei pitäisi olla karkkia ollenkaan. Et laihdu jos syöt karkkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi olla karkkia ollenkaan. Et laihdu jos syöt karkkia.
Joskus sitä miettii, että on hetkiä, jolloin olisi hyvä pitää ajatuksensa itsellään.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuo, että rahan tuhlaaminen näyttää vähenevän on melkein yhtä hyvä juttu kuin laihtuminen. Olin tytön kanssa kaupoilla ja en antanut nyt periksi ollenkaan sopimuksen ulkopuolisten ostojen tekoon (teini kyseessä).
Maailma on todella erinäköinen kun impulssit ei vie mennessään. Saa nähdä jatkuuko näin koko lääkkeen käytön ajan vai onko vain väliaikainen "haittavaikutus" 😁
Se vaan "pahenee" kun lääkettä käyttää pidempään.
Olen käyttänyt lääkettä n. 6 kk ja nyt on tullut uutena"oireena" sellainen, että en enää koukutu nettipeleihin.
Aikaisemmin jäi sokerikoukku pois. Alkoholikin jäi pois, vaikka olin kohtuukäyttäjä ja join 1-2 annosta harvemmin kuin kerran kuukaudessa.
Tää on kyllä oikein kiva juttu ja helpottaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Se vaan "pahenee" kun lääkettä käyttää pidempään.
Olen käyttänyt lääkettä n. 6 kk ja nyt on tullut uutena"oireena" sellainen, että en enää koukutu nettipeleihin.
Aikaisemmin jäi sokerikoukku pois. Alkoholikin jäi pois, vaikka olin kohtuukäyttäjä ja join 1-2 annosta harvemmin kuin kerran kuukaudessa.
Tää on kyllä oikein kiva juttu ja helpottaa elämää.
Olisipa hieno juttu. Onko sinulla kuitenkin asioita joista nautit? Meinaan, että ei kai mene ilo kaikesta 😃.
Olen ollut kummallisen hyvällä tuulella. Paras mielialalääke ikinä 😂
Olen yleensä melko impulsiivinen ja tulistun helposti. Sekin on jäänyt lähes kokonaan pois.
Minulla on ollut naurettavan vähän sivuoireita, mutta olenkin jakanut alkuun annoksen kahteen osaan ja nostan annosta hitaasti
Vierailija kirjoitti:
Tällä viikolla aloittanut pienellä annoksella ja kyllä nälkä on edelleen. Itse syön vähärasvaista ja ei sokeria eikä liikaa hiilareita. Tavallista laihduttamista. 1 mg matkaa 4 kuukautta ja ilmeisesti toi määrä jo auttaa.
Joo, aikansa vie kunnes lääkkeen pitoisuus on tehossaan. Luulenpa, että voit odotella nälän helpottamista jo ennen tuota 1mg annosta. Mutta mihinkäs tässä on kiire, valmiissa maailmassa. Onko sinulla närästyslääkettä ja Vi-Sibliniä käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä useammalla suomalaisella (jo yli miljoona lihavaa aikuista) on ahmimishäiriö?
Tiedätkö sinä edes, kuinka ahmiminen määritellään? Moni ei tällä foorumilla tajua sen määritelmää. Kyseessä on sairaus. Lihavista BEDiä sairastaa 10%. Muut ovat lihavia muiden syiden vuoksi.
Virallisen määritelmän mukaan ihminen syö kaksinkertaisen annoksen normaaliin annoskokoon verrattuna. Se voi olla kokonainen pizza kun normaali annoskoko on 1/4-1/3 pizzasta. Jos syö perunaa ja lihaa, syökin kahden korttipakan verran lihaa ja 2-4 perunaa korttipakan kokoisen lihapalan ja 1-2 perunan sijasta.Entä sitten kun ei syö ollenkaan pitsaa ja syö noita miniannoksia eikä silti laihdu?
No mitä muuta syö niiden miniannosten lisäksi? ;)
"No mitä muuta syö niiden miniannosten lisäksi? ;)"
----
Miksi sinä nuori ihminen roikut täällä palstalla jossa on äitisi ja mummosi ikäisiä ihmisiä kirjoittelemassa? Miksi et menisi ulos ja kokisi elämää ihan livenä. Kaikella rakkaudella suosittelen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä Ylen jutussa oli Tiina, joka oli saanut jonkun liikkumista rajoittavan vamman, ja sanoo lihoneensa sen vuoksi 30 kg kahdessa kuukaudessa. Kukaan järkevästi syövä ei liho noin paljon tuossa ajassa vaikka makaisi sängyssä täysin liikkumatta. Ihan naurettava tekosyy ahmimiselleen, että ei ole pystynyt harrastamaan tarpeeksi liikuntaa.
Just tämä 😄 hauska kuunnella ihmisten tekosyitä
Mikä syy se on jos herkuttelu toimii ainoana ilon lähteenä? Pitäisikö kärvistellä nekin hetket pahassa mielessä ja nälässä? Miksi?
Tuoko se kymmenien kilojen lihominen siis iloa syöppöjen elämään, vai miksi ihmeessä mässäämistä ei voisi järkevöittää niin, että kiloja kertyy max yksi kuussa? Ei viittätoista.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa.. ei tullut kela korvausta, kun sokerit liian sovinnaiset.
Painon takia 135kg lääkäri korvattavuutta haki, eikä kelalääkäriä kiinnosta tämä oikea syy.
ehkä olis voinut ajatella ennaltaehkäisyä, ettei ne sokerit alkaiskaan huitelemaan korkeuksissa.
Ei rybelseusta työttömälle
Ainahan sitä voi hakea, mutta korvattavuutta ei saa, jos kriteerit eivät täyty. Kriteerit voi tarkistaa kelan sivuilta, ennen kuin pyytää lausuntoa. Lausunnosta tulee joka tapauksessa lasku, meni se läpi tai ei.
Olen tk-lääkäri ja jos minulta pyydetään lausuntoa korvattavuuteen niin tarkistan ensin, täyttyvätkö kriteerit. Jos eivät täyty, kerron potilaalle ettei lausuntoa kannata tehdä, muuten tulee vaan lasku eikä potilas saa korvattavuutta. Korvattavuuskriteerit ovat kaikille samat, korvattavuutta ei voi saada k.o. lääkkeelle jos sokerit ovat kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä useammalla suomalaisella (jo yli miljoona lihavaa aikuista) on ahmimishäiriö?
Tiedätkö sinä edes, kuinka ahmiminen määritellään? Moni ei tällä foorumilla tajua sen määritelmää. Kyseessä on sairaus. Lihavista BEDiä sairastaa 10%. Muut ovat lihavia muiden syiden vuoksi.
Virallisen määritelmän mukaan ihminen syö kaksinkertaisen annoksen normaaliin annoskokoon verrattuna. Se voi olla kokonainen pizza kun normaali annoskoko on 1/4-1/3 pizzasta. Jos syö perunaa ja lihaa, syökin kahden korttipakan verran lihaa ja 2-4 perunaa korttipakan kokoisen lihapalan ja 1-2 perunan sijasta.Entä sitten kun ei syö ollenkaan pitsaa ja syö noita miniannoksia eikä silti laihdu?
No mitä muuta syö niiden miniannosten lisäksi? ;)
Sinä ainakin taisit syödä yhden konsonantin.
Miksi kuvittelet, että joku rupeaisi täällä listaamaan syömisiään sinulle?
En uskaltaisi käyttää. Ei varmasti ole täysin vailla terveysriskejä nuokaan lääkkeet. Kyllä sen verran ihmisen pitää pystyä, että ihan itse elämäntaparemontilla laihtuu. Tai sitten kestää ne kilonsa.
Miten täällä vauvapalstalla on alettu piilomainostaa lääkkeitä? Monta ketjua on tehty hormonikorvaushoidoista, niissä ylistetään hormonikorvausta, vähätellään riskejä ja mitätöidään eri mieltä olevien kokemukset. Nyt sitten mainostetaan lihavuuslääkkeitä! Tekoäly varmaan kirjoittelee mammoille täällä suosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväosaiset tunnistaa katukuvasta hoikkuudesta. Köyhät näyttää sumopainijoilta.
Kuten Yhdysvalloissa.
Kyllä mä pistin itseni työttömänä kuntoon, kun sitä aikaa oli. Lenkkarit vaan jalkaan ja lenkille. Ylläpito on ollut helppoa, vaikka nykyään käyn taas töissä.
Itsekuri tulee huomattavasti halvemmaksi kuin läskilääkkeet : )
Siis olet huolissasi muista ja siltä tulokulmalta, että lääkitys on huolestuttavaa?