Yle: Lihavuuslääkkeiden käyttö näkyy katukuvassa hoikempina ihmisinä 10 vuoden sisällä, ennakoi sisätautien erikoislääkäri.
Lihavuuslääkkeiden käyttö näkyy katukuvassa hoikempina ihmisinä 10 vuoden sisällä, ennakoi sisätautien erikoislääkäri.
"Lääkkeillä saavutetaan parhaimmillaan hieman yli 20 prosentin painonpudotus. Se on jo niin iso, että vastaantulijakin havaitsee sen."
Karhiahon mukaan tällä hetkellä lääkkeiden korkea hinta rajoittaa niiden käyttöä merkittävästi. Lihavuuslääkkeet eivät ole yleensä Kela-korvattavia, joten käyttäjäkunta rajoittuu paremmin toimeentuleviin.
Niin, eli normaalipainosta tulossa hyvätuloisten herkkua? Ja niiden köyhien, joilla on itsehillintää sen verran, etteivät joka päivä vietä karkkipäivää... ja ylipäänsä niiden, jotka tajuavat, että terveellinen ruoka on edullisempaa kilohinnaltaan kuin epäterveellinen.
Kommentit (397)
Nojos nälkähormoonit menneet vikaan,niin eikö elimistö pysty niitä myös korjaamaan jossain vaiheessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutuslääkkeet ovat tehokkaita. Laihtunut jo 30 kg, eikä enempää tarvikaan. Ja olen melko köyhä. Säästyy helposti ruokamenoissa tuohon menevä raha 100-250kk valmisteesta riippuen. Energiataso ja itsevarmuus ihan toista luokkaa. Terveydestä nyt puhumattakaan. Eli sopii myös köyhälle ja suosittelen lämpimästi, jos tarvetta on.
Mitenkä noita lääkkeitä sitten saa? Empä saa itse vaikka bmi 35. Historiassa näkyy, että olen laihtunut ennenkin 30kg omin päin, joten en tarvitse lääkkeitä kuulema.
Käyt toisella lääkärillä.
Laihdutuslääkkeen pitkäaikaiset vaikutukset. Itse nyt vanhalla iällä sain diabeteksen hoitoon. Db tuli sillä hyvään hoitotasapainoon eli sen sivuvaikutuksilta, sokeutuminen, neuropatia, ehkä säästyn. Tässä iässä taas ei mitään merkitystä enää muut haitat, kuolema on nurkan takana jo muutenkin.
Kaitpa se nuoremmallakin, elimistön rasitus helpottuu jos paino putoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutuslääkkeet ovat tehokkaita. Laihtunut jo 30 kg, eikä enempää tarvikaan. Ja olen melko köyhä. Säästyy helposti ruokamenoissa tuohon menevä raha 100-250kk valmisteesta riippuen. Energiataso ja itsevarmuus ihan toista luokkaa. Terveydestä nyt puhumattakaan. Eli sopii myös köyhälle ja suosittelen lämpimästi, jos tarvetta on.
Mitenkä noita lääkkeitä sitten saa? Empä saa itse vaikka bmi 35. Historiassa näkyy, että olen laihtunut ennenkin 30kg omin päin, joten en tarvitse lääkkeitä kuulema.
Esim yksityislääkäriltä. Googlaa. Tosin noin 200€ menee nettikäyntiinkin rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Nojos nälkähormoonit menneet vikaan,niin eikö elimistö pysty niitä myös korjaamaan jossain vaiheessa?
Joo pystyy ihan samalla tavalla kuin se korjaa vaikkapa munasarjojen monirakkulataudin ja muutkin hormonihäiriöt. Eiku ei se pystykään. Näihin tarvitaan hoitoja ja lääkityksiä.
En saa nyt lainauksia toimimaan, mutta kirjoitin, että jos normaalit elämäntapamuutokset ei toimi, niin lääkitys ok. Tästä päästään sitten siihen mikä on hyvää laihdutusta. Aika monelle se tuntuu olevan kovaa kieltäymystä. Ei kai sellaista edes suositella? Jotain Patrik Borgin kirjoja olen joskus lukenut ja minusta maltillisuus ja hitaat muutokset ovat niissä se juttu. No ei todellakaan kukaan jaksa lopun elämän kitukuuria, se on selvä. Käsittääkseni usein suositellaan esim. heviosaston lisäämistä, vaikkei se heti edes johtaisi laihtumiseen vaan alkaa luomaan tervettä syömistä. Että mikä se tausta näillä lääkkeen pyytäjillä on: onko esim. vuoden ajan tehty pieniä muutoksia vai vedetty viikon kitukuuri? Ne ovat kaksi ihan eri asiaa. Noissa pienissä muutoksissa on se hyvä, että sen ylimääräisen appelsiinin pystyy ehkä päivässä syömään, vaikka olisi raskas elämäntilanne.
Edelleenkin olen sitä mieltä, että lääkkeet ovat varmaan monille hyvä juttu, mutta laihdutus ja lääkkeet tuntuvat olevan villi länsi. Tämän lääkärin kuvaileman katukuvan kaikki lihavatko ovat sitkeästi toteuttaneet Borgin pieniä muutoksia? Epäilen. Jotenkin vastuuttoman kuuloista lääkäriltä, ettö nappia naamaan vaan jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
No jonkun sysäyksen se varmastikin tarvitsee alkaakseen muuttua? Ja jotain rakennusaineita, joiden avulla muuttua? Että ei se ihan vaan odottamalla tapahdu?
Vierailija kirjoitti:
En saa nyt lainauksia toimimaan, mutta kirjoitin, että jos normaalit elämäntapamuutokset ei toimi, niin lääkitys ok. Tästä päästään sitten siihen mikä on hyvää laihdutusta. Aika monelle se tuntuu olevan kovaa kieltäymystä. Ei kai sellaista edes suositella? Jotain Patrik Borgin kirjoja olen joskus lukenut ja minusta maltillisuus ja hitaat muutokset ovat niissä se juttu. No ei todellakaan kukaan jaksa lopun elämän kitukuuria, se on selvä. Käsittääkseni usein suositellaan esim. heviosaston lisäämistä, vaikkei se heti edes johtaisi laihtumiseen vaan alkaa luomaan tervettä syömistä. Että mikä se tausta näillä lääkkeen pyytäjillä on: onko esim. vuoden ajan tehty pieniä muutoksia vai vedetty viikon kitukuuri? Ne ovat kaksi ihan eri asiaa. Noissa pienissä muutoksissa on se hyvä, että sen ylimääräisen appelsiinin pystyy ehkä päivässä syömään, vaikka olisi raskas elämäntilanne.
Edelleenkin olen sitä mieltä, että lääkkeet ovat
Kuinka paljon sinulla on omakohtaista kokemusta tai muuten asiallista näkemystä siitä, että nälkää ei tule lainkaan, nälkä on jatkuvasti, on suuria mielitekoja ruokaa kohtaan (tietynlaista ruokaa tai määriä tai kellonaikoja), on suurta vastenmielisyyttä ruokaa kohtaan, tunnesyömisestä, syömishäiriöistä, kylläisyyden ja sen tuoman tyydytyksen puuttumisesta?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän lääkkeet, jos elimistössä kerta kaikkiaan asiat sekaisin. Ymmärrän, jos elämäntilanne on järkyttävän vaikea, eikä ole rahkeita elämäntapamuutoksiin. Mutta että lääkäri sanoo, että kohta näkyy katukuvassa muutos, kun lääkkeitä käytetään enemmän? Oikeastiko NIIN monella on lääkehoitoa vaativa tila tai NIIN monella on hirveä elämäntilanne? Väitän, että aika monella ylipaino syntyy ihan vain rakkaudesta ruokaan, eikä sitä kannata lääkkeillä alkaa hoitaa. Kyllä tässä kannattaisi vähän miettiä lääketeollisuuden moraalia ja ylipäänsä sairastuttavaa elämäntapaamme.
No miltä se katukuva näyttää sinusta? Onko siellä enemmistö hoikkia ihmisiä, jotka onnistuvat pitämään painonsa kurissa, vai onko siellä aina vaan enemmän ja enemmän ylipainoisia?
Kukaan ei ole ylipainoinen omasta halustaan. Ei kukaan halua olla lihava. Moni heistä on ollut koko ikänsä dieetillä ja moni on onnistunut laihduttamisessa useita kertoja. Kyllä se lääkehoito heille on oikeasti hyvä vaihtoehto.
Laihdutuslääkkeet on yhteiskunnallekin paljon helpompi ja halvempi vaihtoehto kuin lihavien hoitamatta jättäminen tai lihavuusleikkaus.
Vaikka jonkun lihavan helppo laihtuminen ärsyttäisi sinua, niin mieti edes sitä kuinka paljon se säästää verorahoja ja lyhentää hoitojonoja. Ylipainon aiheuttamat sairaudet vievät paljon resursseja terveydenhoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää mikä business lääkeyhtiöille. Ihan vi..... uskomatonta että ihmisillä itsellään ei mitään vastuuta omasta terveydestä. Helpoimman kautta vaan, lääkettä huuleen.
Onko tämä sinun lompakosta pois? Eikö se ole oman vastuun ottamista, kun ihan itse hakee apua ja maksaa lääkkeensä? Jotta olisi terveempi eikä tarvitsisi vaikkapa sitä julkista terveydenhuoltoa kuormittaa.
Se helppousko sinua tässä harmittaa? Että joku laihtuu yhtä helposti kuin terve ihminen? Pelkkä lääke ei laihduta, mutta helpottaa ja tukee laihtumista. Mitä haittaa siitä on sinulle?
Täällä on hirveä joukko puolustamassa lihavuuslääkkeitä. Asioilla on aina puolensa ja puolensa. Hyvässä ja huonossa. Ketään yksilöä syyllistämättä mielestäni on huolestuttavaa, että maailmassa ollaan menty tähän, että lihavuutta on niin paljon, että se edellyttää laajoissa mitoissa lääkehoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää mikä business lääkeyhtiöille. Ihan vi..... uskomatonta että ihmisillä itsellään ei mitään vastuuta omasta terveydestä. Helpoimman kautta vaan, lääkettä huuleen.
Onko tämä sinun lompakosta pois? Eikö se ole oman vastuun ottamista, kun ihan itse hakee apua ja maksaa lääkkeensä? Jotta olisi terveempi eikä tarvitsisi vaikkapa sitä julkista terveydenhuoltoa kuormittaa.
Se helppousko sinua tässä harmittaa? Että joku laihtuu yhtä helposti kuin terve ihminen? Pelkkä lääke ei laihduta, mutta helpottaa ja tukee laihtumista. Mitä haittaa siitä on sinulle?
Sitten on enemmän normaalipainoisia, eikä erotu itse niin hyvin ja vähemmän läskejä ylenkatsottaviksi ???
Vierailija kirjoitti:
Täällä on hirveä joukko puolustamassa lihavuuslääkkeitä. Asioilla on aina puolensa ja puolensa. Hyvässä ja huonossa. Ketään yksilöä syyllistämättä mielestäni on huolestuttavaa, että maailmassa ollaan menty tähän, että lihavuutta on niin paljon, että se edellyttää laajoissa mitoissa lääkehoitoa.
Oletko itse lihava ja huolissaan itsestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin taitaa kadota elämästä ainoa ylpeyden aihe jos lihavat katoavat katukuvasta. Sitten he eivät enää saa kokea olevansa parempia kuin joku muu, joku joka on lihavampi.. Se syö heidän olematonta itsetuntoaan.
Moni heistä on ollut koko ikänsä dieetillä ja moni on onnistunut laihduttamisessa useita kertoja
------------
Minä olen ollut aina nälkäinen. Lapsena jo kuuntelin kummastelua, miten paljon syön. Just semmonen pullakka tyttölapsi. Teininä aloitin laihdutuksen ja siitä se alamäki, tai no vuoristorata alkoi. Kestin nälkää aikani, olinpa joskus syömättä viikot ja viikonloppuisin söin. Tai söin vain iltaisin leivän. Jojoilu alkoi jo varhain.
Aina nälkä. Kun syö on silti pohjaton nälkä. Ei mitään tyytyväisyyden tunnetta ruuasta. Koko ajan mielessä vain ruoka. Syöminen laukaisee holtittoman nälän. Tätä kierrettä on vähän hiton vaikea katkaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko itse lihava ja huolissaan itsestäsi?
Kiitos kysymästä, en ole lihava vaan normaalipainoinen enkä ole huolissani omista elintavoistani. Päinvastoin tiedän toimivana terveyttäni tukevasti. Olen kyllä syömishäiriön nuoruudessani kokenut ja siitä parantunut, joten tiedän, että kehon nälkä- ja kylläisyyssignaalit voi saada kuntoon pitkäjänteisellä toiminnalla :)
Mites jos joillakin on vatsarasva, mutta muualta puuttuu kudosta. Tai jos on reumaoireinen.
Näillä lääkkeillä harva pääsee laihaksi asti. Ei muutu supermalliksi.
10-20% painonpudotus on hyvä. Se on merkittävä asia terveyden kannalta. Itse en todellakaan tavoittele mitään laihuutta tai hoikkuutta. Olen 170cm pitkä ja noin 82-85kg voisi olla realistinen tavoite iässäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väestö tulee näemmä jakaantumaan kahtia tulevaisuudessa. Ihmiset, jotka kykenevät hyvillä elämäntavoillaan pitämään terveydestään huolta ja pysyvät normaalipainoisina. Ja sitten on ihmiset, joiden elämäntavat eivät ole kunnossa mutta lääkkeellä pidetään paino normaalissa kuin tekohengittäen
Uskon, että tämä buumi nimenomaan muuttaa maailmaa terveellisemmäksi. Kun roskaruuan kysyntä vähenee, tulee tilalle parempia vaihtoehtoja.
Jos lihavat vanhemmat hoidetaan, lapset saavat automaattisesti terveellisempää ruokaa ja mallin normaaleista ruoka-annoksista.
Puhumattakaan siitä, että lääke vähentää mm. alkoholinhimoa.
Hedelmällisyyttä naisilla heikentävät sairaudet vähenevät ja horm
Olethan nyt sitten lopettanut lääkkeen ja säilyttänyt nämä uudet elintavat? Tästä hommassa on kyse. Ei ne elintavat ole tosiasiallisesti muuttuneet jos ne ovat vain lääkkeen (sivu)vaikutus. Jos taas elintavat ovat pysyneet niin hieno juttu.
Itse näen lihavuuslääkkeissä sen haasteen, että on sitten riippuvainen lääkkeestä.
Niin, siinä on sama juttu kuin vaikka diabeteksen hoidossa. Lääkitystä ei voi lopettaa vaikka hoitotasapaino saavutettaisiin. Elimistö ei opi itse valmistamaan insuliinia.
Näetkö haasteen myös diabeteksen hoidossa? Tai kroonisen hermovauriokivun hoidossa? Tai kilpirauhasen vajaatoiminnan hoidossa?
Jos kylläisyyshormoni puuttuu, niin se puuttuu sittenkin kun lääkityksen lopettaa. Siksi on hyvä, että on olemassa lääke, jolla hormonin puutteen voi korvata.
Sama juttu kuin alkaisi tervenäköisiä ylistämään siitä, että he näkevät hyvin ilman mitään ponnistuksia ja kiellettäisiin silmälasit jne huononäköisiltä. Syyllistettiin ja haukuttaisiin heidän ulkonäköään vielä sen lisäksi. Aika harva valitsee itselleen huonon näön!