Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Tyttöjen pituuskasvu loppuu vuosi siitä kun kuukautiset alkaa"? Onko tämä totta?

Vierailija
20.03.2025 |

Luin näin, yllätyin että siis pituuskasvu loppuu jo 13-14 vuotiaana tytöillä. Kaipa se sit on. Itse olen nainen.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoitaja sanoi, että pituuskasvu loppuu noin kaksi vuotta kuukautisten alkamisen jälkeen.

Mulla suurin piirtein näin. Menkat alkoi 13-vuotiaana. 

Vierailija
42/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Jokainen kasvaa omaan tahtiinsa eikä tilastot ja keskimääräisyydet kerro yksilötasolla oikein mitään.

Esimerkiksi itselläni kuukautiset alkoi kun olin 11-12v, olin noin 145 cm pitkä. Nykyään olen 170 cm.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituuskasvun pysähtyessä, elimistö suorittaa 1-3 vuotta taukoa.

Tämän jälkeen kasvu jatkuu sivu ja syvyys suunnissa.

Tämä ei kuitenkaan lopu vaihdevuosien alkessa, valitettavasti.

Vierailija
44/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä käsitys pohjautunee entisaikojen olosuhteisiin: lyhyemmät ihmiset, myöhäisempi alkaminen. 

Samaa mietin. Jos kuukautiset on alkaneet esim. 16-vuotiaana, niin ei sen jälkeen enää kovinkaan paljon tytöt enää kasva.

Vierailija
45/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Mulla alkoi menkat 16-vuotiaana ja pituuskasvu oli jo silloin pysähtynyt, mutta hyvin yllättäen kasvoinkin kaksi lisäsenttiä raskauden aikana (kun olin 23). Neuvolassa otettiin siis lähtömitta ja se oli eri synnytyksen jälkeen.

Mä olin teininä 162cm,kymmenen vuotta sitten olin 160cm (30vuotiaana) ja nyt yllättäen olenkin taas yli 40 vuotiaana 161cm...

Vierailija
46/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se ainakin hidastuu huomattavasti, mutta itselleni tuli pari senttiä pituutta vielä lukiossa. Melkoisesti yllätyin,  kun kuukautiset olivat alkaneet 14-vuotiaana eikä housut enää jääneet lyhyiksi niinkuin ennen. Voi tietysti olla että yläasteen telkkari mittasi huonosti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi