"Tyttöjen pituuskasvu loppuu vuosi siitä kun kuukautiset alkaa"? Onko tämä totta?
Luin näin, yllätyin että siis pituuskasvu loppuu jo 13-14 vuotiaana tytöillä. Kaipa se sit on. Itse olen nainen.
Kommentit (46)
Sen jälkeen kun kuukautiset ovat alkaneet, he ovat hedelmällisiä nuoria naisia, eivät enää tyttöjä.
Mulla alkoi menkat jo juuri ennen 10v synttäreitä. Pituuskasvu jatkui lähes 17 vuotiaaksi asti. Onneksi, kun 159 cm on pituutta ja 9 vuotiaana olin alle 130 cm.
Kasvupyrähdys oli heti alkamisesta seuraavana kesänä. Taisin kasvaa vielä vuoden tai pari sen jälkeenkin.
Tämä käsitys pohjautunee entisaikojen olosuhteisiin: lyhyemmät ihmiset, myöhäisempi alkaminen.
Kasvoin vielä lukiossa, menkat alkoi 14v.
Ei loppunut onneksi. Menkat alkoi 10-vuotiaana. En ole pitkä nytkään, mutta kyllä minä sentään aikuisen, lyhyen naisen mittoihin kasvoin. 😁
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen kun kuukautiset ovat alkaneet, he ovat hedelmällisiä nuoria naisia, eivät enää tyttöjä.
Mä haluaisin nähdä, kun tää pikku trolli kävis oikeasti hölöttämässä tuota jonkun 10-11 -vuotiaan isukille. Voi pikku tuhkakul**n nekku kipeytyä.
Onpas täällä keskenään erilaisia tarinoita aiheesta! Olen aina pitänyt omaa kehitysaikatauluani outona. Kasvoin roimasti pituutta 9-10 -vuotiaana, jolloin myös muu kehitys alkoi (inhosin ja häpesin tätä). Sitten meni kolme vuotta niin, ettei tapahtunut oikein mitään. Kasvoin vain pari-kolme senttiä vuodessa ja muu kehitys oli hidasta. Menkat alkoivat vasta kun olin yli 13,5-vuotias, 13 v 8 kk jos nyt oikein laskin. Sen jälkeen kasvoin vielä aika tasan 2 cm siinä yläasteen aikana. Oli outoa, kun monella niistä tytöistä, jotka vielä silloin 9-10 -vuotiaana olivat olleet vartaloltaan paljon minua lapsekkaampia, alkoivatkin menkat ennen kuin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitaja sanoi, että pituuskasvu loppuu noin kaksi vuotta kuukautisten alkamisen jälkeen.
Näin minullakin. 14-v alkoi ja olin n. 150 cm, 16-vuotiaana en enää kasvanut ja aikuispituus 165 cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin nähdä, kun tää pikku trolli kävis oikeasti hölöttämässä tuota jonkun 10-11 -vuotiaan isukille. Voi pikku tuhkakul**n nekku kipeytyä.
No tämähän riippuu ihan isän kulttuurista. Mutta toivottavasti tosi monelle noin ajattelevalle miehelle tulisi turpaan.
Mun lapsi kasvoi vielä lukiossa, menkat alkoi 13-vuotiaana.
Kaipa se riippuu yksilöstä jälleen kerran. Menkkojen alkamisen jälkeen kasvoin vielä 20 senttiä ja nyt huitelen n. 180 korkeudessa.
Menkat alkoi kun olin 13v ja kasvoin sen jälkeen 2cm. Olen 160cm. Tyttären menkat alkoi vasta 15v ja ei kasvanut enää. Hän on 162cm.
En tiedä, kun en ole tyttö. Kuukautiset alkavat melko nuorena (nykyään), niin ihmetyttää silloin, että mistä nuo lentopallo- ja koristytöt - joilla pituutta 180-190 cm tai jopa enemmänkin - oikein tulevat. Alkaako niillä sitten vasta vuoden-pari myöhemmin kuukautiset, sillä en ole koskaan 180-senttistä 14-vuotiasta tyttöä eläessäni nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä keskenään erilaisia tarinoita aiheesta! Olen aina pitänyt omaa kehitysaikatauluani outona. Kasvoin roimasti pituutta 9-10 -vuotiaana, jolloin myös muu kehitys alkoi (inhosin ja häpesin tätä). Sitten meni kolme vuotta niin, ettei tapahtunut oikein mitään. Kasvoin vain pari-kolme senttiä vuodessa ja muu kehitys oli hidasta. Menkat alkoivat vasta kun olin yli 13,5-vuotias, 13 v 8 kk jos nyt oikein laskin. Sen jälkeen kasvoin vielä aika tasan 2 cm siinä yläasteen aikana. Oli outoa, kun monella niistä tytöistä, jotka vielä silloin 9-10 -vuotiaana olivat olleet vartaloltaan paljon minua lapsekkaampia, alkoivatkin menkat ennen kuin minulla.
Pitkällä, muuten varhain kehittyneellä, rotevalla ystävälläni ei ollut kuukautisia eikä häpykarvoja kuin vasta pitkälti 8-luokalla. Olin paljon pienempi, mutta kehityin vuotta aiemmin.
Ei ole totta kaikilla. Täällä myös yksi parikymppisenä pari senttiä lisää saanut. Menkat alkoi myöhään ja loppuivat suht aikaisin. Onneksi ehdin lapsen saamaan :)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, kun en ole tyttö. Kuukautiset alkavat melko nuorena (nykyään), niin ihmetyttää silloin, että mistä nuo lentopallo- ja koristytöt - joilla pituutta 180-190 cm tai jopa enemmänkin - oikein tulevat. Alkaako niillä sitten vasta vuoden-pari myöhemmin kuukautiset, sillä en ole koskaan 180-senttistä 14-vuotiasta tyttöä eläessäni nähnyt.
Oma lapsi oli 169 cm kun menkat alkoi 13-vuotiaana. On nyt 180 cm pitkä.
Kyllä se keskimäärin on noin, tämä on ihan tutkittua tietoa. Mutta aina on yksilöitä, jotka kasvaakin eri tavalla, myöhemmin. Itselläni menkat alkoi 11-vuotiaana kun olin 155 cm, sitten kasvoin vielä 6 cm seuraavan vuoden aikana, ja siihen loppui kasvu. Menin siis tuon keskiarvon mukaan.
Minä kasvoin 0.5 cm vielä at 20, lisäys.