Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Tyttöjen pituuskasvu loppuu vuosi siitä kun kuukautiset alkaa"? Onko tämä totta?

Vierailija
20.03.2025 |

Luin näin, yllätyin että siis pituuskasvu loppuu jo 13-14 vuotiaana tytöillä. Kaipa se sit on. Itse olen nainen.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kasvoin 0.5 cm vielä at 20, lisäys.

Vierailija
22/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen kun kuukautiset ovat alkaneet, he ovat hedelmällisiä nuoria naisia, eivät enää tyttöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi menkat jo juuri ennen 10v synttäreitä. Pituuskasvu jatkui lähes 17 vuotiaaksi asti. Onneksi, kun 159 cm on pituutta ja 9 vuotiaana olin alle 130 cm.

Vierailija
24/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvupyrähdys oli heti alkamisesta seuraavana kesänä. Taisin kasvaa vielä vuoden tai pari sen jälkeenkin.

Vierailija
25/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä käsitys pohjautunee entisaikojen olosuhteisiin: lyhyemmät ihmiset, myöhäisempi alkaminen. 

Vierailija
26/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, tilastollisesti.

Vierailija
27/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvoin vielä lukiossa, menkat alkoi 14v.

Vierailija
28/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei loppunut onneksi. Menkat alkoi 10-vuotiaana. En ole pitkä nytkään, mutta kyllä minä sentään aikuisen, lyhyen naisen mittoihin kasvoin. 😁

Vierailija
29/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen jälkeen kun kuukautiset ovat alkaneet, he ovat hedelmällisiä nuoria naisia, eivät enää tyttöjä.

Mä haluaisin nähdä, kun tää pikku trolli kävis oikeasti hölöttämässä tuota jonkun 10-11 -vuotiaan isukille. Voi pikku tuhkakul**n nekku kipeytyä. 

Vierailija
30/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä keskenään erilaisia tarinoita aiheesta! Olen aina pitänyt omaa kehitysaikatauluani outona. Kasvoin roimasti pituutta 9-10 -vuotiaana, jolloin myös muu kehitys alkoi (inhosin ja häpesin tätä). Sitten meni kolme vuotta niin, ettei tapahtunut oikein mitään. Kasvoin vain pari-kolme senttiä vuodessa ja muu kehitys oli hidasta. Menkat alkoivat vasta kun olin yli 13,5-vuotias, 13 v 8 kk jos nyt oikein laskin. Sen jälkeen kasvoin vielä aika tasan 2 cm siinä yläasteen aikana. Oli outoa, kun monella niistä tytöistä, jotka vielä silloin 9-10 -vuotiaana olivat olleet vartaloltaan paljon minua lapsekkaampia, alkoivatkin menkat ennen kuin minulla.

Vierailija
31/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhoitaja sanoi, että pituuskasvu loppuu noin kaksi vuotta kuukautisten alkamisen jälkeen.

Näin minullakin. 14-v alkoi ja olin n. 150 cm, 16-vuotiaana en enää kasvanut ja aikuispituus 165 cm.

Vierailija
32/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin nähdä, kun tää pikku trolli kävis oikeasti hölöttämässä tuota jonkun 10-11 -vuotiaan isukille. Voi pikku tuhkakul**n nekku kipeytyä. 

No tämähän riippuu ihan isän kulttuurista. Mutta toivottavasti tosi monelle noin ajattelevalle miehelle tulisi turpaan.

Vierailija
33/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi kasvoi vielä lukiossa, menkat alkoi 13-vuotiaana.

Vierailija
34/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa se riippuu yksilöstä jälleen kerran. Menkkojen alkamisen jälkeen kasvoin vielä 20 senttiä ja nyt huitelen n. 180 korkeudessa.

Vierailija
35/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat alkoi kun olin 13v ja kasvoin sen jälkeen 2cm. Olen 160cm. Tyttären menkat alkoi vasta 15v ja ei kasvanut enää. Hän on 162cm. 

Vierailija
36/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kun en ole tyttö. Kuukautiset alkavat melko nuorena (nykyään), niin ihmetyttää silloin, että mistä nuo lentopallo- ja koristytöt - joilla pituutta 180-190 cm tai jopa enemmänkin - oikein tulevat. Alkaako niillä sitten vasta vuoden-pari myöhemmin kuukautiset, sillä en ole koskaan 180-senttistä 14-vuotiasta tyttöä eläessäni nähnyt.

Vierailija
37/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas täällä keskenään erilaisia tarinoita aiheesta! Olen aina pitänyt omaa kehitysaikatauluani outona. Kasvoin roimasti pituutta 9-10 -vuotiaana, jolloin myös muu kehitys alkoi (inhosin ja häpesin tätä). Sitten meni kolme vuotta niin, ettei tapahtunut oikein mitään. Kasvoin vain pari-kolme senttiä vuodessa ja muu kehitys oli hidasta. Menkat alkoivat vasta kun olin yli 13,5-vuotias, 13 v 8 kk jos nyt oikein laskin. Sen jälkeen kasvoin vielä aika tasan 2 cm siinä yläasteen aikana. Oli outoa, kun monella niistä tytöistä, jotka vielä silloin 9-10 -vuotiaana olivat olleet vartaloltaan paljon minua lapsekkaampia, alkoivatkin menkat ennen kuin minulla.

Pitkällä, muuten varhain kehittyneellä, rotevalla ystävälläni ei ollut kuukautisia eikä häpykarvoja kuin vasta pitkälti 8-luokalla. Olin paljon pienempi, mutta kehityin vuotta aiemmin. 

Vierailija
38/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole totta kaikilla. Täällä myös yksi parikymppisenä pari senttiä lisää saanut. Menkat alkoi myöhään ja loppuivat suht aikaisin. Onneksi ehdin lapsen saamaan :)

Vierailija
39/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, kun en ole tyttö. Kuukautiset alkavat melko nuorena (nykyään), niin ihmetyttää silloin, että mistä nuo lentopallo- ja koristytöt - joilla pituutta 180-190 cm tai jopa enemmänkin - oikein tulevat. Alkaako niillä sitten vasta vuoden-pari myöhemmin kuukautiset, sillä en ole koskaan 180-senttistä 14-vuotiasta tyttöä eläessäni nähnyt.

Oma lapsi oli 169 cm kun menkat alkoi 13-vuotiaana. On nyt 180 cm pitkä.

Vierailija
40/46 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se keskimäärin on noin, tämä on ihan tutkittua tietoa. Mutta aina on yksilöitä, jotka kasvaakin eri tavalla, myöhemmin. Itselläni menkat alkoi 11-vuotiaana kun olin 155 cm, sitten kasvoin vielä 6 cm seuraavan vuoden aikana, ja siihen loppui kasvu. Menin siis tuon keskiarvon mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi