"Tyttöjen pituuskasvu loppuu vuosi siitä kun kuukautiset alkaa"? Onko tämä totta?
Luin näin, yllätyin että siis pituuskasvu loppuu jo 13-14 vuotiaana tytöillä. Kaipa se sit on. Itse olen nainen.
Kommentit (46)
Puhutaan yleistyksestä, joka on tutkittuun tietoon perustuvaa. Ei tarkoita, että näin väistämättä käy jokaisen yksilön kohdalla.
Ei. Itse kasvoin sentin vielä 18-vuotiaana, menkat alkoivat 13-vuotiaana. Voimakkaimmillaan pituuskasvuni oli ikävuosina 14-16.
Mulla ei. Menkat alkoi 15-vuotiaana ja kasvoin ripeästi vielä 16-17-vuotiaana ja olin kasvanut vielä sentin 19-20-vuotiaanakin. Sitten loppui.
Mulla loppui pituuskasvu vuoden ennen menkkojen alkamista.
Riippuu varmaan siitä missä kohtaa pituuskasvu on kun menkat alkaa. Mulla alkoi 11v, olin silloin jonkun 140cm pitkä, mutta minusta kasvoi 163cm
Eräällä ystävällä alkoi menkat 16v jolloin pituuskasvu oli jo loppunut aikaisemmin
Terveydenhoitaja sanoi, että pituuskasvu loppuu noin kaksi vuotta kuukautisten alkamisen jälkeen.
No ei. Kasvoin itse vielä 10 cm kuukautisten alkamisen jälkeen. Kuukautiset alkoivat sinä kesänä, kun meni yläasteelle ja olin 160 cm. Yläasteelta lähtiessä olin 170 cm.
Mulla alkoi menkat 11 v. enkä kasvanut sen jälkeen kuin pari senttiä.
Minulle pituuskasvu loppui 12 vuotiaana
Ei pitänyt paikkaansa ainakaan minun kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi menkat 11 v. enkä kasvanut sen jälkeen kuin pari senttiä.
Minä olin saman ikäinen ja pituutta tuli lisää vuosien ajan Olen nykyään 174 pitkä.
Ei. Mulla alkoi menkat 16-vuotiaana ja pituuskasvu oli jo silloin pysähtynyt, mutta hyvin yllättäen kasvoinkin kaksi lisäsenttiä raskauden aikana (kun olin 23). Neuvolassa otettiin siis lähtömitta ja se oli eri synnytyksen jälkeen.
Miten te muistatte näitä? :D ite oon 39v ja ei mitään tietoa milloin alkoi menkat tai loppui pituuskasvu..
Vierailija kirjoitti:
Miten te muistatte näitä? :D ite oon 39v ja ei mitään tietoa milloin alkoi menkat tai loppui pituuskasvu..
Muistan, koska olin ensimmäinen kaveripiirissä kelle ne tuli ja koska ne alkoivat niin nuorena (11 v.) että en edes tiennyt kunnolla mitä oli tapahtunut, olin tosi nolostunut ja siksi menkkojen alkamisesta jäi ikävä muistijälki.
Minä olin luokan lyhin pygmitirri vielä ysillä.
Sitten alkoi monen vuoden pituuskasvu.
Kasvoin 1 cm vielä 17-18 iässä.
Olin kompastua pitkiin raajoihini, kun tosiaan
venähdin lähes 20 cm terkkarin tekemää
arviokäyrää pidemmäksi ylvääksi
joutseneksi.
Luokkani muut tytöt olivat
aikuispituudessaan jo kutosella/seiskalla.
Menkatkin minulla alkoivat paljon
myöhemmin kuin muilla.
Tämmöinen geenilotto case täällä:
myöhemmät menkat,
myöhempi menopaussi.. siltä näyttää.
Ei huono. Tyttömäisyys yhä tallella.
Ei. Mulla alkoi 14-vuotiaana ja kasvoin 18 vuotiaaksi asti pituutta.
Ei todellakaan loppunut. Menkat alkoi 12-vuotiaana (pituus 163) ja pituutta kasvoin vielä lukion (pituus 172 cm) jälkeenkin. Nyt olen 178 cm pitkä ja pituuskasvua ei enää ole ollut vuosiin. Minusta tuohon vaikuttaa enemmän geenit, kuin kuukautiset.
Ei pidä paikkaansa. Katsopa kasvukäyrää. Jos tytön kuukautiset alkaa keskimääräisesti 13-vuotiaana, niin vielä 17-vuotiaana käyrä hiukan kohoaa. Kuukautisten alettua kasvaa keskimäärin 7cm, jotkut jopa 15 cm.
Suurella osalla näin. Itselläni pituuskasvu loppui 12 -vuotiaana.