Liian kummallinen ihminen, että sopisi työelämään
Huonot sosiaaliset taidot ja omituinen käytös. Voisi kuvailla kummaliseksi hiihtäjäksi tai haahuilijaksi. Kuitenkin jokseenkin normaaliälyinen, mutta käytös omituista. Mitä tehdä, kun ei ole mitään oikeaa syytä miksi ei voisi käydä töissä, mutta ei yksinkertaisesti sopeudu muiden joukkoon työelämään?
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mee siivoomaan rappuja, ei ole työkavereita eikä tarvitse kuulua joukkoon, postihommatkin sopii
ei noista saa rahaa, ei kukaa halua tehdä vähärahaisia töitä
Tässäpä tämä työhaluttomien mantra "kun Kelasta saa saman verran" Kyllä tuolla näkee silti kyseisen alan työntekijöitä. Ja ei, kaikki ei ole nuoria tai ikäloppuja. Koska osa ihmisistä haluaa elättää itsensä työllä eikä kaikkien eläminen vaadi 4000e palkkaa.
Ja jos meinaa ihan vain työttömänä olla möllöttää niin joutuuhan sitä kuitenkin kursseille tai työkokeiluihin, ja lopuksi kuntouttavaan työtoimintaan. Että eikö se oikea työ olisi kuitenkin mieluisampi vaihtoehto, vaikka olisikin vain esim siivousta. Kun moni tuntuu ajattelevan olevansa liian arvokas siivoustyöhön, mutta onko se kuntouttavassa työtoiminnassa käyminen sitten jotenkin hienompaa kuin se siivoustyö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä johonkin taideympyröihin tai Vihreiden puoluetoimistolle töihin.
Mistä on lähtöisin käsitys, ettei taideympyröissä olevalla ihmisellä ei pitäisi olla sosiaaliset taidot kunnossa? Jos ei ole, on aika lailla turhaa kuvitella elättävänsä itseään taiteenteollaan.
Joku kirjailija ehkä, ellei sekin saa inspistä kanssakäymisestä. Ja markkinoinnissa pitää esiintyä viimeistään.
"Ole ihan rauhassa outo, jokainen on enemmän tai vähemmän omituinen omalla tavallaan. Sulaudut joukkoon ihan helposti."
No miksi täällä sitten aina keskustellaan, kuinka huono työilmapiiri Suomessa on/työpaikkakiusaamista? :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä johonkin taideympyröihin tai Vihreiden puoluetoimistolle töihin.
Mistä on lähtöisin käsitys, ettei taideympyröissä olevalla ihmisellä ei pitäisi olla sosiaaliset taidot kunnossa? Jos ei ole, on aika lailla turhaa kuvitella elättävänsä itseään taiteenteollaan.
Joku kirjailija ehkä, ellei sekin saa inspistä kanssakäymisestä. Ja markkinoinnissa pitää esiintyä viimeistään.
Samoin esiintyvissä taiteilijoissa, laulajissa ja näyttelijöissä on pilvin pimein aivan mahdottimia persoonia, mutta annetaan olla, koska yleisö tykkää ja maksaa.
Toki edellytyksenä on, että pitää olla hyvä siinä hommassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mee siivoomaan rappuja, ei ole työkavereita eikä tarvitse kuulua joukkoon, postihommatkin sopii
ei noista saa rahaa, ei kukaa halua tehdä vähärahaisia töitä
Tässäpä tämä työhaluttomien mantra "kun Kelasta saa saman verran" Kyllä tuolla näkee silti kyseisen alan työntekijöitä. Ja ei, kaikki ei ole nuoria tai ikäloppuja. Koska osa ihmisistä haluaa elättää itsensä työllä eikä kaikkien eläminen vaadi 4000e palkkaa.
Ja jos meinaa ihan vain työttömänä olla möllöttää niin joutuuhan sitä kuitenkin kursseille tai työkokeiluihin, ja lopuksi kuntouttavaan työtoimintaan. Että eikö se oikea työ olisi kuitenkin mieluisampi vaihtoehto, vaikka olisikin vain esim siivousta. Kun moni tuntuu ajattelevan olevansa liia
Postihommia tekee nuoret opiskelijat, ei aikuiset. Sama koskee rappusiivousta. Jos joku näkee näissä vanhempaa väkeä on kyse yleensä jostain vajavaisuudesta. Eihän se toki häpeä ole, jokainen työ on arvokasta.
Siivouksesta ja kassatyöstä maksetaan saman verran, ensimmäisestä ei tosin tuuppaa saamaan iltalisiä, mutta onpahan säännöllinen päivätyö
"kun ei ole mitään oikeaa syytä miksi ei voisi käydä töissä, mutta ei yksinkertaisesti sopeudu muiden joukkoon työelämään"
Tuossa jo itse toteat sen. Ei ole mitään oikeaa syytä, miksi ei voisi käydä töissä. Noinhan se on. Mikään luonteen erilaisuus tai sosiaaliset taidot eivät ole mutään syitä. Työelämässä on roppakaupalla ihmisiä huonoilla sosiaalisilla taidoilla ja omituisuuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Nepsykin voi oppia taitoja, ja jos ei halua oppia, voi aina toimia yksinyrittäjänä, jos on esim asiantuntija ja myy asiantuntijapalveluita, mutta siinä myynnissä tosin tarvitaan joitain taitoja.
Mutta jos puuttuu kyky tulkita sosiaalisia tilanteita, ja tulkita epäsuoraa puhetapaa, on mahdotonta toimia kaikissa tilanteissa "sosiaalisten normien mukaisesti".
Jos sanot autistille, että hänen pitää opetella tulkitsemaan sosiaalisia tilanteita, se on sama kuin sanoisit kuurolle, että hänen pitää opetella kuulemaan tai sokealle, että hänen pitää vain opetella näkemään.
Ja et sinä kuitenkaan ymmärrä, mitä tuolla tarkoitan, koska tarkoitan täsmälleen sitä, mitä kirjoitin, eikä siinä ole mitään taka-, sivu- tai väliajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
"Ole ihan rauhassa outo, jokainen on enemmän tai vähemmän omituinen omalla tavallaan. Sulaudut joukkoon ihan helposti."
No miksi täällä sitten aina keskustellaan, kuinka huono työilmapiiri Suomessa on/työpaikkakiusaamista? :/
Olet kyllä ihan oikeassa, ehkä pointtini oli toiveajattelua, koska tottapuhuen erilaisuuden sietokyky on aika matala.
Mä en tajua miksi niin moni yhdistää älykkyyden ja ammatin jotenkin niin, että jos on älykäs niin ei voida olettaa tekevän hanttihommia. Että voi vaan olla työtön, koska ei sovi tai pääse johonkin itse valitsemaansa joukkoon.
Yksinään älykkyydellä tai koulutuksella ei tee mitään, jos ei täytä niitä sen tietyn työn muita minimikriteereitä, kuten esim tietty toimintakyky tai sosiaaliset taidot. Ja sellaisessa tilanteessa pitää vain tehdä sitä mihin kykenee, vaikka olisikin älykäs maisteri.
Aina ennenkin on ollut älykkäitä postimiehiä ja vastaavia jotka syystä tai toisesta ei ole soveltuneet muihin hommiin tai viihtyneet niissä. Ei älykkyys ole mikään ihmisen "aseman" mitta.
Vierailija kirjoitti:
Ole ihan rauhassa outo, jokainen on enemmän tai vähemmän omituinen omalla tavallaan. Sulaudut joukkoon ihan helposti.
Ulkoisesti outo olemus on varmaan tietoista, koska jos halua jotekin sopia joukkoon on hyvä käydä säännöllisesti parturissa tai kampaajalla, pukea puhtaat vaatteet ylle.
Myyjät auttavat vaatteiden valitsemisessa, kuuluu hintaan.
Mutta kun on sillä tavalla outo ja omituinen, että kukaan ei usko, että voin olla oikeasti tällä tavalla outo. Kun olen oma itseni, saan jatkuvasti kuulla syytöksiä siitä, että esitän ja vedän jotain tyhmää showta. Minun pitää ihan suoraan sanottuna näytellä, jotta tulen edes jollain tasolla hyväksytyksi. Se on todella kaskasta. Yllättävät tilanteet sosiaalisessa kanssakäymisessä ovat pahoja, koska en ole valmistautunut niihin. Pitää improta, ja se menee yleensä pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miksi niin moni yhdistää älykkyyden ja ammatin jotenkin niin, että jos on älykäs niin ei voida olettaa tekevän hanttihommia. Että voi vaan olla työtön, koska ei sovi tai pääse johonkin itse valitsemaansa joukkoon.
Yksinään älykkyydellä tai koulutuksella ei tee mitään, jos ei täytä niitä sen tietyn työn muita minimikriteereitä, kuten esim tietty toimintakyky tai sosiaaliset taidot. Ja sellaisessa tilanteessa pitää vain tehdä sitä mihin kykenee, vaikka olisikin älykäs maisteri.
Aina ennenkin on ollut älykkäitä postimiehiä ja vastaavia jotka syystä tai toisesta ei ole soveltuneet muihin hommiin tai viihtyneet niissä. Ei älykkyys ole mikään ihmisen "aseman" mitta.
Tarkalleen ottaen mitähän noillakin sosiaalisilla raidoilla ja toimintakyvyllä tarkoitetaan? Kuten joku jo totesikin, yleensä riittää että osaa sanoa kiitos ja olla ystävällinen. Ei tarvitse olla ekstrovertti tai puhelias.
Larppaat työn tekemistä sen sijaan että oikeasti tekisit työtä eli missä fokus on? Ei työtehtävässä vaan sinussa itsessäsi tekemässä työtehtävää. Näetkö eron? Yleensä aikuisia ei tarvitse noin paimentaa työntekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole ihan rauhassa outo, jokainen on enemmän tai vähemmän omituinen omalla tavallaan. Sulaudut joukkoon ihan helposti.
Ulkoisesti outo olemus on varmaan tietoista, koska jos halua jotekin sopia joukkoon on hyvä käydä säännöllisesti parturissa tai kampaajalla, pukea puhtaat vaatteet ylle.
Mutta kun on sillä tavalla outo ja omituinen, että kukaan ei usko, että voin olla oikeasti tällä tavalla outo. Kun olen oma itseni, saan jatkuvasti kuulla syytöksiä siitä, että esitän ja vedän jotain tyhmää showta. Minun pitää ihan suoraan sanottuna näytellä, jotta tulen edes jollain tasolla hyväksytyksi. Se on todella kaskasta. Yllättävät tilanteet sosiaalisessa kanssakäymisessä ovat pahoja, koska en ole valmistautunut niihin. Pitää improta, ja se menee yleensä pieleen.
Ehkä se ongelma on silloin toisilla eikä sinulla. Mietipä sitä. En itse katsoisi hyvällä tuollaista, että jonkun persoonaa yritetään muuttaa.
Ei tuohon osaa ottaa kantaa kun ei näe tositilanteita siinä omassa ympäristössä ja niiden muiden kanssa. Mut jos ammattilainen toteaa jonkin vaikeuden niin pitää uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkalleen ottaen mitähän noillakin sosiaalisilla raidoilla ja toimintakyvyllä tarkoitetaan? Kuten joku jo totesikin, yleensä riittää että osaa sanoa kiitos ja olla ystävä
No täytyyhän sitä osata ne työtehtävät!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sulle on jo annettu täällä ihan hyvä neuvo, eli hakeudu sellaiseen työhön jossa ei tarvitse olla niin justiinsa oikeanlainen. Vaikka joku tehdastyö, itsenäinen siivoustyö, varastohommat jne. Sieltä löytyy muitakin persoonia ja kaikki saa olla omanlaisiaan
Jos välttämättä haluat jonkun valkokaulustyön niin sitten pitäisi melkein olla jo tosi lahjakas jollain harvinaisella alalla, että nuo muut puutteesi kompensoituu.
Ymmäetääkseni ap:n ongelma ei ollut työtehtävien teko vaan se että hän poikkeaa persoonaltaan kollegoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei niihin vähemmän älykkyyttä vaativiin töihinkään vain mennä. Niihinkin laitetaan hakemus ja käydään haastattelussa, jos haastatteluun kutsutaan. Sosiaalisesti kömpelöä maisteria ei kutsuta haastatteluun, vaikka se maisterin tutkinto ja kaikki siihen liittyvä jätettäisi hakemuksesta ja CV:stä pois. Se sosiaalinen kömpelyys tulee sillä tavalla ilmi hakemuksen kirjoitustyylistä, että haastattelukutsua ei tule. Minulle kaikki työhaastattelukutsut maisteritutkinnon jälkeen ovat alkaneet sanoilla: "Kun ei ketään muuta tähän saada ..." Ja niitä ei 20 vuoden aikana ole montaa tullut. Aina en ole töitä edes saanut, vaikka olen ollut ainut hakija.
Älä pode huonoa omaatuntoa. Tunne oma arvosi. Ihmisillä on erilaisia lahjakkuuksia. Eivät kaikki ole verbaalisesti ja sosiaalisesti lahjakkaita.
Mutta kyllä harjoittelukin auttaa aika paljon. Fiksu työkaveri suhtautuu kivasti pieniin puutteisiin toisen persoonassa.