Ihonalainen finni pois?
Minulle tuli leukaan kamala patti jo reilu viikko sitten. Olen pitänyt pintani enkä ole puristellut sitä sillä siinä ei näy mitään päätä josta tali pääsisi pois. Alkuun oli kipeä mutta nyt ei ole ollut. Punoittaa kyllä . Tänään olen sitä vähän rämpännyt niin punoittaa enemmän mutta mitään ei vaan tule ulos että turvotus laskisi.. Laitoin nyt finnilaastarin jotta en näpräisi sitä koko ajan.
Sain viikko sitten lääkäriltä Oricyclin kuurin iholle mutta jouduin jättämään sen kesken sillä sain siitä pahan ripulin ja pahoinvointia.. Lääkäri ei ole vielä palannut asiaan toisen lääkkeen tiimoilta.. eikä tuo antibiotti tainnut muutamassa päivässä tehdä muuta kuin tuhoa suolistolle..
Millä tuon leuan patin saisi pois??
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
En aio mihinkään neulaleikkeihin lähteä.
Salisylihappoa, teepuuöljyä ja hyalyronihappoa on, niitä voisin kokeilla laittaa.
Ja joo, ei ab-kuuria kesken lopeteta mutta jos paskon joka päivä alleni niin silloin sen kai saa lopettaa, vai meinasitko että syödään 3-6kk antibiottia vaipat jalassa ja pahoinvoivana? Ja mistä minä tiesin että lääke aiheuttaa tuollaiset oireet? En ole ennen saanut lääkkeistä sivuvaikutuksia mutta olisihan se toki pitänyt arvata ja kieltäytyä syömästä! Söin samalla precosaa mutta loppuviimein oksensin sen ulos, en siis saanut nieltyä.
Odotan juuri lääkäriltä soittoa josko saisin toisen merkin vai mitä suosittelee jatkoon. Apteekista sanoivat että kuuri kannattaa keskeyttää kun reagoi noin voimakkaasti.
Kaikenlaisia nettilääkäreitä sitä onkin liikenteessä.
Olisiko pikallishoito ja lääkevoide vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
Salisylihappoa, teepuuöljyä ja hyalyronihappoa on, niitä voisin kokeilla laittaa.
Ja joo, ei ab-kuuria kesken lopeteta mutta jos paskon joka päivä alleni niin silloin sen kai saa lopettaa, vai meinasitko että syödään 3-6kk antibiottia vaipat jalassa ja pahoinvoivana? Ja mistä minä tiesin että lääke aiheuttaa tuollaiset oireet? En ole ennen saanut lääkkeistä sivuvaikutuksia mutta olisihan se toki pitänyt arvata ja kieltäytyä syömästä! Söin samalla precosaa mutta loppuviimein oksensin sen ulos, en siis saanut nieltyä.
Odotan juuri lääkäriltä soittoa josko saisin toisen merkin vai mitä suosittelee jatkoon. Apteekista sanoivat että kuuri kannattaa keskeyttää kun reagoi noin voimakkaasti.
Syö apteekista saatavaa Precosaa farmaseutin ohjeen mukaan. Sitä otetaan antibioottiannosten puolivälissä 2 kapselia. Jos otat ab-annokset klo 8 ja 12 niin otat Precosaa ja maitohappobakteerit klo 10. Sillä logiikalla eteenpäin. Yöllä ei tietenkään herätä ottamaan Precosaa ja maitohappobakteereita. Tenan housuvaippoja saa marketeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko pikallishoito ja lääkevoide
Paikallishoito
eikö edes lääkäri ole tajunnut että se on sisäänpäin kasvanut parta karva. pitää avata minulta tuli 2,5 senttinen sykkyräinen karva. minulla myös reisissä melko kipeitäkin olen nainen pelkään tuleeko genetaali alueillekkin.
Vierailija kirjoitti:
Liian voimakkaat aineet iholla voi myös aiheuttaa finnejä.
Kokemus: ihonalainen finni lähti pois noin yhdessä ja puolessa viikossa. Pieni arpikuoppa keskelle ihohuokosta jäi. Pieneni ilman toimenpiteitä (puristaa ei voinut, iso kyhmy ihon alla). Aha-seerumi ärsytti ja kuivatti ihoa (olisiko tehonnut pelkän finnin päälle laitettuna?).
Ei kannata kuivattaa ihoa finnin päältä. Silloinhan mätä ja tali eivät pääse helposti ulos ja arpeutuvat ihon alle. Siksihän finni syntyy, että ihohuokonen on ummessa joko lian tai kuolleiden ihosolujen vuoksi. Rasvainenkin iho tarvii kosteutta pinnalleen toimiakseen hyvin. Monet rasvaisen ihon hoitosarjat keskittyvät kuivattamaan ihon pintaa. Rasvainenkaan iho ei ole välttämättä finnien jos pinta on sellainen, että tali valuu vapaasti pois. Silloin hoito on lähinnä sopivaa puhdistusta ja kosteutusta sekä aurinkosuojaa.
Mulla hormoonitoiminta aiheutti tuollaista. Syö puoli kiloa porkkanoita niin seuraavana päivänä se on jo vähän kutistunut.
Vierailija kirjoitti:
eikö edes lääkäri ole tajunnut että se on sisäänpäin kasvanut parta karva. pitää avata minulta tuli 2,5 senttinen sykkyräinen karva. minulla myös reisissä melko kipeitäkin olen nainen pelkään tuleeko genetaali alueillekkin.
Kuinka sen voi avata?
Vierailija kirjoitti:
Voi olla pieni paise, älä räplää sitä. Pään alueella olevat märkäpesäkkeet tulee hoidattaa lääkärissä. Mene lääkärin vastaanotolle.!
Mene sä gynegologille 🤩😆
Etsi netistä Dana-a skincare device for acne. Sinivalolla toimiva laite, joka tepsii todella hyvin ihonalaisiin kipeisiin finneihin. Hoito on pinnallinen, eikä tee reikiä ihoon, joten on täysin turvallinen. Itselläni 1-2 hoitokertaa riittää per finni ja näppy on alentunut. Sopii jos on taipumusta kystiseen akneen. Yhtä finniä varten ei kannata ostaa.
No melko vitttumainen vastaus ap:lta ykkössivulla. Oletko miettinyt, että omakin elämäsi voisi olla kivempaa jos et olisi noin kilahteleva ja töykeä? Puhumattakaan kanssaihmisten tai vaikka ihan palstalaisten. Jotka yrittivät auttaa. Paskaa paiseista kevättä sulle.
Joskus nuorena kun tuli joku tuollainen ihonalainen finni, tuli kokeiltua siihen kamferispriillä hautomista. En tietenkään kehota suin päin kokeilemaan, mutta minulla kyllä auttoi. Kipeäkin paukura hävisi muutamassa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
No melko vitttumainen vastaus ap:lta ykkössivulla. Oletko miettinyt, että omakin elämäsi voisi olla kivempaa jos et olisi noin kilahteleva ja töykeä? Puhumattakaan kanssaihmisten tai vaikka ihan palstalaisten. Jotka yrittivät auttaa. Paskaa paiseista kevättä sulle.
Äh nyt syyllistyin samaan, anteeksi. Ihan mukavaa kevättä toivotan. Toivottavasti finni lähtee pian ja löytyy sopiva ab.
Niin. Vittumaiseen vastaukseen saa yhtä vittumaisen vastauksen :)
Vierailija kirjoitti:
Pistä terävä neula sivusta. puhdista alue ja neula ensin. Paina
Jos sopiva bakteeri pääsee verenkiertoon niin sepsiksen kanssa ei enää leikitä, se on sitten henki pois tai raaja-amputaatioita jos et ole ajoissa sairaalassa antibioottitipassa.
Ap:n patti ei välttämättä ole edes finni alkuunkaan.
Paitsi ap:lla ei tainnut olla mitään tuollaista bakteeria elimistössään.