Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaskuopan tulehduksen ei määrätty antibioottia

Vierailija
14.04.2024 |

Onko tämä normaali käytäntö? Minulta poistettiin alaviisuri ja syystä tai toisesta hyytymä ei pysynyt, vaan irtosi. Seurauksena hirveät kivut ja mädän maku suussa. 

Päivystyksessä kuoppa puhdistettiin, tehtiin uusi hyytymä ja ommeltiin kiinni.

Kuinkas ollakaan,  taas muutama päivä operaatiosta alkoi särky (ei tosin yhtä raju kuin aiemmin, mutta myös leukaluuta jomottaa), nyt myös lämpöilyä ja operaatiopuolen imusolmukkeet turvoksissa. 

Onko yleistä, ettei antibioottia enää määrätä, vaikka ihmisellä olisi kropassa selvä tulehdus? 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/15 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään joutuu monessa paikassa erikseen pyytämään ja kinuamaan että saa antibioottikuurin. 

Erikoista kyllä, että sinulle ei sitä määrätty kuivaan kuoppaan. Itse sain pyytämättä samaan vaivaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yleistä. Pelätään antibioottiresistenttejä kantoja. Minulla sama tilanne, käskettiin purskutella Corsodylillä. Loppuseuraus oli paise leukaluussa.

Vierailija
4/15 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On yleistä. Pelätään antibioottiresistenttejä kantoja. Minulla sama tilanne, käskettiin purskutella Corsodylillä. Loppuseuraus oli paise leukaluussa.

Hyi kauheaa. Miten tilanteesi lopulta päättyi? 

Vierailija
5/15 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin pari vuotta sitten tulehtunut hammas ja sain antibiootit jo hetki ennen poistoa, pyysin itse. Poisto oli vaikea ja tulehduskudosta paljon, mutta mitään jälkimaininkeja ei tullut. Kiitän tästä antibiootteja.

Vierailija
6/15 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, yleistä on. Rapakon takana käytetään liikaa antibiootteja, joten suomalaiset eivät saa niitä kuin pakon edessä (sama logiikka myös rauhoittavissa, jopa osastolla...joo-o). 

Yleensä kuivaan kuoppaan laitetaan sellainen kauhealta maistuva klöntti lääkeainetta (jodia tms.?), jota pidetään pari päivää muistaakseni. Minulla oli kyllä yksi kuiva kuoppa ihan ilman mitään, ja se parantui ajan kanssa itsekseen. Hammaslääkäri sanoi että jos vaan kivun kanssa pärjää (minulla ei ollut sitä kamalasti), kuopan voi antaa parantua ilman että ruvetaan lääkitsemään mitenkään. 

Vierailija
7/15 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo corsydol on muuten hirveää litkua. Kieli menee katteelle ja hampaat ruskeiksi.

Vierailija
8/15 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo corsydol on muuten hirveää litkua. Kieli menee katteelle ja hampaat ruskeiksi.

Maku on järkyttävän vahva! Se toinen vaihtoehto on miedomman makuista. 

Vierailija
9/15 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla irosi myös se veripaikka. Kyllähän se jomotti ja maku/haju oli kammottava. Ihan kuin olisi ollut kissanraato suussa. Ei kuitenkaan ollut tulehtunut ja pelkkä puhdistus riitti. Josko sinunkin kohdallasi hammaslääkäri on tullut siihen lopputulokseen, että tulehdusta ei ole. Kuume ja turvonneet imusolmukkeet kyllä viittaavat jo tulehdukseen. Luulisi, että noilla oireilla antsakuuri jo heltiäisikin. Minä ainakin sain yhden toisen hampaan poiston jälkeen juuri noilla oireilla, eikä kukaan edes epäillyt etteikö olisi vaatinut jo lääkkeitä. 

Vierailija
10/15 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antibiootti ei välttämättä auta suun tulehduksiin. Mulla on myös tulehdus pieleen menneen juurihoidon takia. Antibiootti olisi siihen täysin hyödytön koska suun kautta otettuna verenkierto vie sen tulehduskohtaan. Kuolleeseen kudokseen se ei siis mene.

Vierailija
11/15 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin kyllä sinun sijassasi pikapikaa toiselle lääkärille. Vaikka sitten yksityiselle.

Tulehdukset suussa voivat olla vaarallisiakin. Yhdellä tuttavalla tuli hampaan tulehduksesta munuaistulehdus! Ihmettelin itsekin, mutta se ei kuulemma ole edes harvinaista.

On jotenkin uskomatonta, että resistenttejä kantoja pelätään nykyään niin paljon, ettei ihan selkeitä tulehduksia haluttaisi millään hoitaa antibiooteilla.

Vierailija
12/15 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, yleistä on. Rapakon takana käytetään liikaa antibiootteja, joten suomalaiset eivät saa niitä kuin pakon edessä (sama logiikka myös rauhoittavissa, jopa osastolla...joo-o). 

Yleensä kuivaan kuoppaan laitetaan sellainen kauhealta maistuva klöntti lääkeainetta (jodia tms.?), jota pidetään pari päivää muistaakseni. Minulla oli kyllä yksi kuiva kuoppa ihan ilman mitään, ja se parantui ajan kanssa itsekseen. Hammaslääkäri sanoi että jos vaan kivun kanssa pärjää (minulla ei ollut sitä kamalasti), kuopan voi antaa parantua ilman että ruvetaan lääkitsemään mitenkään. 

Itse en saanut mitään muuta ohjeistusta kuivan kuopan puhdistuksen jälkeen, kuin ne samat lappuset jotka annetaan hampaanpoiston yhteydessä. Puhdistus tehtiin jollain koukun näköisellä,  koska siellä oli ruoan tähteitä ja edellisen hyytymän jämiä. Tuota lääkeainetta ei minulle laitettu. Sain reseptin buranaan ja panadoliin. 

Ap

Vierailija
13/15 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antibiootti ei välttämättä auta suun tulehduksiin. Mulla on myös tulehdus pieleen menneen juurihoidon takia. Antibiootti olisi siihen täysin hyödytön koska suun kautta otettuna verenkierto vie sen tulehduskohtaan. Kuolleeseen kudokseen se ei siis mene.

Tämä. Yleensä antibiootti ei auta suun tulehduksissa. Ap alkaa nyt ahkerasti käyttämään vaikka suuvettä joka tappaa paikallisesti bakteereita.

Vierailija
14/15 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla irosi myös se veripaikka. Kyllähän se jomotti ja maku/haju oli kammottava. Ihan kuin olisi ollut kissanraato suussa. Ei kuitenkaan ollut tulehtunut ja pelkkä puhdistus riitti. Josko sinunkin kohdallasi hammaslääkäri on tullut siihen lopputulokseen, että tulehdusta ei ole. Kuume ja turvonneet imusolmukkeet kyllä viittaavat jo tulehdukseen. Luulisi, että noilla oireilla antsakuuri jo heltiäisikin. Minä ainakin sain yhden toisen hampaan poiston jälkeen juuri noilla oireilla, eikä kukaan edes epäillyt etteikö olisi vaatinut jo lääkkeitä. 

Täytyypä sitten huomenna soitella hammaslääkäripäivystykseen. Mahtaako vaatia tuon antibioottireseptin saaminen uutta käyntiä, vai voidaanko tehdä omakantatietojen pohjalta sähköisesti? 

Vierailija
15/15 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Yleensä antibiootti ei auta suun tulehduksissa. Ap alkaa nyt ahkerasti käyttämään vaikka suuvettä joka tappaa paikallisesti bakteereita.

Corsydol on käytössä. Aamuisin käytän, hampaita ei suositella pestävän samaan aikaan liuoksen kanssa.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi