Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ansiosidonnaisen porrastus ja osa-aikatyö?

Vierailija
18.03.2025 |

Onko jollain kokemusta tästä yhtälöstä? Pärjääkö porrastuksen astuessa voimaan lainkaan?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hallituksen typerin päätös. Sekä andiosidonnaisen porrastus että.suojaosan poisto.

Tarkoittaa ettei keskituloisilla ole enää perusturvaa. Eli kulutus seisahtui ja bkt laskee.

Vierailija
42/51 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan tällä hetkellä vähimmäismäärän soviteltua eli "päivärahasi on vähintään näin ja näin paljon ". Ei kait tätä pysty enää porrastamaan kun sehän menee jo pienemmäksi kuin kelan päiväraha. Osa-aikatyön palkan perusteella laskettu päiväraha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaat esim. 100€. Ansiosidonnainen pienenee 50€ eli tulosi kasvavat vain 50€. Sitä en tiedä miten paljon vaikuttaa asumistukeen, että paljonko saa tienata ettei putoa. 

Eli pahimmillaan teet pikkasen töitä, koska töitä pitää tehdä, mutta tulosi onkin sen jälkeen vähemmän kuin se että makaisit kotona

Tämä kertoo hyvin että mikä meni pieleen hallituksen päätöksillä. Luulivat jotain, mutta eivät oikeasti tienneet. Köyhät köyhtyy enemmän.. kiitos hallitus kun poistitte esim. lapsi korotuksen. Eihän minun lapseni kuluta yhtään hallituksen päätöksen mukaan, koska saanhan minä jo lapsilisän 🤦

Vierailija
44/51 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa joku viisas minulle tyhmälle, että nollautuuko porrastus jos olen 2 viikkoa kokopäivätöissä ja joudun taas yllättäen työttömäksi?

Vierailija
45/51 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa joku viisas minulle tyhmälle, että nollautuuko porrastus jos olen 2 viikkoa kokopäivätöissä ja joudun taas yllättäen työttömäksi?

Käsittääkseni vain yli 2 viikkoa kestävä kokoaikatyö pysäyttää niin ansiosidonnaisen saamisen  kuin tietysti sen porrastuksen. Mutta itse olen ymmärtänyt, että vasta kun työssäoloehto 12kk täyttyy uudestaan, alkaa alusta täysi ansiosidonnainen kunnes taas porrastetaan.

Vierailija
46/51 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä teen osa-aikasta 10 tuntia viikko ja saan ansiosidonnaista päälle

Miten porrastus vaikuttaa arkeesi ja tuloihisi?

Itse en saa mitään tukia muuta kuin ansiosidonnaista (halpa omistusasunto), mutta vaikuttaa että porrastuksen iskiessä ei tule 25h/vko tunnit riittämään enää, joten jostain pitäisi saada lisää tunteja, mutta mistä.. 

ap

Eikös tuo ole sama ongelma jokaisella työttömällä. Porrastus tulee vaikka miten päin itteensä kääntäis. Se että sulla on 25h viikkossa palkkatöitä lisänä on hemmetin hieno asia. Sulla on asiat monin verroinparemmin kuin monella työttömällä. Kuten esimerkiksi niillä joitten pitää tulla pelkästään sillä porrastetulla ansiosidonnaisella toimeen.

Itseasiassa pärj

Eikö tuossa tilanteessa (ja näillä tämänhetkisillä säädöksillä) kannattaisi kituuttaa pelkillä työtunneilla niin kauan kuin niitä töitä on se 25 h/vk, ja sitten kun ne(kin) loppuvat, sitten heittäytyä täysipäiväisesti ansiosidonnaiselle. Kannattaako ansiosidonnaisen päiviä tuhlata tuohon kuvioon, että sitä ansiosidonnaista ei saa täysmääräisenä?

En välttämättä ymmärrä kaikkia kuvioita, eli kysymykseni/ehdotukseni saattaa olla typerä tai asiaton.

Voihan myös olla, että juuri tuo ehdottamani kuvio onkin se perimmäinen syy, että hallitus/eduskunta on tästä lakimuutoksesta päättänyt. Eli että osa-aikaiset työntekijät sinnittelisivät töillään (ja yrittäisivät saada työtunteja lisää) ilman, että he ovat samaan aikaan päivärahoilla. En tiedä. Tarkoitukseni ei ole ottaa kantaa hallituksen/eduskunnan lakimuutokseen, mutta jos vain suinkin olisi mahdollista, itse tuossa tilanteessa tekisin tuon ehdotukseni mukaisesti.

Niin kauan kuin on tukia, on erilaisia "loukkuja". Joskin voi miettiä, millainen loukku olisi ihmisillä, jos ei olisi mitään tukia eikä päivärahoja.

Vierailija
47/51 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta. Mietin tuota lakipykälää, että jos olen vaikka metsurin töissä 8kk vuodessa. Niin se tuo hiton porrastus kestää 2 talvea eihän siinä ole mitään järkeä.

Vierailija
48/51 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisivat tehdä kansanedustajille porrastuksen, että käy kuukausi töissä niin saat kahden viikon palkan

Vierailija
49/51 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Mietin tuota lakipykälää, että jos olen vaikka metsurin töissä 8kk vuodessa. Niin se tuo hiton porrastus kestää 2 talvea eihän siinä ole mitään järkeä.

Voiko kyse olla siitä, että lakimuutos tähtää aiemman mallin purkamiseen, siis siihen, että joissain ammateissa tehdään töitä vain se 8kk/vuodessa ja nostetaan ansiosidonnaista 4kk/vuosi, eikä olla työmarkkinoiden käytettävissä, tai vaikka oltaisiinkin, niin ei tehdä palkkatyötä eikä makseta siitä veroja?

Eli yksi syy tuohon muutokseen on niiden ammattilaisten pakottaminen täysvuotiseen töihin, jotka ovat tähän asti voineet "lomailla" osan vuodesta?

Vierailija
50/51 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että tuo homma kääntyy itseään vastaan. Muutenkaan ei monissa ns kausiluontoisissa töissä ole tekijöitä enää ruuhkaksi asti. Maatalous ja metsätyöt. Kivijalka jolle tämä maa on rakennettu. 

Sitten jos on ollut, vaikka 2/3 osaa vuotta työ ja ihmisarvo. Tulevaisuus uudessa kaudessa niin eipä olekkaan enää. 

Vierailija
51/51 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienaat esim. 100€. Ansiosidonnainen pienenee 50€ eli tulosi kasvavat vain 50€. Sitä en tiedä miten paljon vaikuttaa asumistukeen, että paljonko saa tienata ettei putoa. 

Eli pahimmillaan teet pikkasen töitä, koska töitä pitää tehdä, mutta tulosi onkin sen jälkeen vähemmän kuin se että makaisit kotona

Ja kannattaa huomioida, että ei kaikki ansiosidonnaista saavat todellakaan saa asumistukeakaan edes!

Toi asumistuki on ihan paskaa! Jos tienaisin oikeista töistä nettona sen mitä käteen jää ansiosidonnaisesta, niin saisin monta sataa asumistukeen, mutta koska lasketaan brutosta, niin en saa. Jos saisin töistä sen mitä nyt saan ansiosidonnaisista käteen, niin veroprosentti olisi palkasta alle 5%. Tämä 25% veroprosentti on ihan naurettavaa. Tuohon prosenttiin pitää tienata

Lasketa etuutta varten uusi verokortti. Toki jos ei ymmärrys riitä, sitten maksaa sen mitä verotoimisto prosentiksi laittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan