Ansiosidonnaisen porrastus ja osa-aikatyö?
Onko jollain kokemusta tästä yhtälöstä? Pärjääkö porrastuksen astuessa voimaan lainkaan?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
On. Kannattaa pysyä kotona.
Tätä vähän pelkäänkin, että ei ainakaan 25h/vko tunnit riitä elämiseen ja työssä käymiseen porrastuksen astuessa voimaan, mutta kun ei muutakaan ole.. ap
Saa siitä enemmän rahaa kuin pelkästään ansiosidonnaisella. Kooklaa soviteltu päiväraha.
Vierailija kirjoitti:
Saa siitä enemmän rahaa kuin pelkästään ansiosidonnaisella. Kooklaa soviteltu päiväraha.
Niin, mutta jokainen tienattu euro vähentää myös ansiosidonnaista samassa suhteessa ja porrastus vähentää sitä entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Jos leikitään että saat anssia 1000e täysin työttömänä. Noh menet osa-aikatyöhön josta saat palkkaa 500e. Soviteltua saat sen jälkeen 750e. Ja siitä sit vielä 20% pois ja sit vielä 25% niin voit laskea kannattaako käydä osa-aikatyössä. Ja vielä verot kaikista pois.
Tienaat esim. 100€. Ansiosidonnainen pienenee 50€ eli tulosi kasvavat vain 50€. Sitä en tiedä miten paljon vaikuttaa asumistukeen, että paljonko saa tienata ettei putoa.
Eli pahimmillaan teet pikkasen töitä, koska töitä pitää tehdä, mutta tulosi onkin sen jälkeen vähemmän kuin se että makaisit kotona
Vierailija kirjoitti:
Tienaat esim. 100€. Ansiosidonnainen pienenee 50€ eli tulosi kasvavat vain 50€. Sitä en tiedä miten paljon vaikuttaa asumistukeen, että paljonko saa tienata ettei putoa.
Eli pahimmillaan teet pikkasen töitä, koska töitä pitää tehdä, mutta tulosi onkin sen jälkeen vähemmän kuin se että makaisit kotona
Jep tästä loivat hienon kannustinloukun.
Vierailija kirjoitti:
Ja kannattaa huomioida, että ei kaikki ansiosidonnaista saavat todellakaan saa asumistukeakaan edes!
Tuo leikkaus oli mielestäni ainut viimeisenpäälle turha/väärä. vaikka ei itseäni koske millään tavalla kun olen jo eläkkeellä.
Mä teen osa-aikasta 10 tuntia viikko ja saan ansiosidonnaista päälle
Vierailija kirjoitti:
Miten porrastus vaikuttaa arkeesi ja tuloihisi?
Itse en saa mitään tukia muuta kuin ansiosidonnaista (halpa omistusasunto), mutta vaikuttaa että porrastuksen iskiessä ei tule 25h/vko tunnit riittämään enää, joten jostain pitäisi saada lisää tunteja, mutta mistä..
ap
Vierailija kirjoitti:
Et ole kyllä mikään järjen jättiläinen kun sitähän tässä ei kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Tuo leikkaus oli mielestäni ainut viimeisenpäälle turha/väärä. vaikka ei itseäni koske millään tavalla kun olen jo eläkkeellä.
Tässä leikkauksessa ei todellakaan ollut mitään järkeä. Selittivät leikkauksen tarkoituksen niin, että kaikki ansiosidonnaisella olevat ovat osa-aika- ja kausitöillä kikkailevia lusmuja ja pitää saada ne kokoaikaisiin töihin. Noh, kaikki lienevät nyt työttömänä kokonaan, kun ei niitä kokoaikaisiakaan töitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kannattaa huomioida, että ei kaikki ansiosidonnaista saavat todellakaan saa asumistukeakaan edes!
Toi asumistuki on ihan paskaa! Jos tienaisin oikeista töistä nettona sen mitä käteen jää ansiosidonnaisesta, niin saisin monta sataa asumistukeen, mutta koska lasketaan brutosta, niin en saa. Jos saisin töistä sen mitä nyt saan ansiosidonnaisista käteen, niin veroprosentti olisi palkasta alle 5%. Tämä 25% veroprosentti on ihan naurettavaa. Tuohon prosenttiin pitää tienata melkein 4000€/kk, mutta työttömältä pitää ottaa se 25%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en saa mitään tukia muuta kuin ansiosidonnaista (halpa omistusasunto), mutta vaikuttaa että porrastuksen iskiessä ei tule 25h/vko tunnit riittämään enää, joten jostain pitäisi saada lisää tunteja, mutta mistä..
ap
No ei paljoa leikkaukset vaikuttanut, saan myös asumistukea. Asun ASO:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi asumistuki on ihan paskaa! Jos tienaisin oikeista töistä nettona sen mitä käteen jää ansiosidonnaisesta, niin saisin monta sataa asumistukeen, mutta koska lasketaan brutosta, niin en saa. Jos saisin töistä sen mitä nyt saan ansiosidonnaisista käteen, niin veroprosentti olisi palkasta alle 5%. Tämä 25% veroprosentti on ihan naurettavaa. Tuohon prosenttiin pitää tienata
Ansiosidonnaiseen kannattaa hakea muutosverokorttia. Itsellä vero 11,5%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No ei paljoa leikkaukset vaikuttanut, saan myös asumistukea. Asun ASO:ssa.
Hyvä ansiosidonnainen tai palkka, jos ei 20-25% tiputus tuloihin vaikuttanut mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi asumistuki on ihan paskaa! Jos tienaisin oikeista töistä nettona sen mitä käteen jää ansiosidonnaisesta, niin saisin monta sataa asumistukeen, mutta koska lasketaan brutosta, niin en saa. Jos saisin töistä sen mitä nyt saan ansiosidonnaisista käteen, niin veroprosentti olisi palkasta alle 5%. Tämä 25% veroprosentti on i
Miten tuo on mahdollista, kun eikö ansiosidonnaisen veroprosentti ole 25% minimissään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi asumistuki on ihan paskaa! Jos tienaisin oikeista töistä nettona sen mitä käteen jää ansiosidonnaisesta, niin saisin monta sataa asumistukeen, mutta koska lasketaan brutosta, niin en saa. Jos saisin töistä sen mitä nyt saan ansiosidonnaisista käteen, niin veroprosentti o
Menet vero.fi ja sieltä teet uuden verokortin ansiosidonnaiselle
On. Kannattaa pysyä kotona.