Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ansiosidonnaisen porrastus ja osa-aikatyö?

Vierailija
18.03.2025 |

Onko jollain kokemusta tästä yhtälöstä? Pärjääkö porrastuksen astuessa voimaan lainkaan?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienaat esim. 100€. Ansiosidonnainen pienenee 50€ eli tulosi kasvavat vain 50€. Sitä en tiedä miten paljon vaikuttaa asumistukeen, että paljonko saa tienata ettei putoa. 

Eli pahimmillaan teet pikkasen töitä, koska töitä pitää tehdä, mutta tulosi onkin sen jälkeen vähemmän kuin se että makaisit kotona

Ja kannattaa huomioida, että ei kaikki ansiosidonnaista saavat todellakaan saa asumistukeakaan edes!

Toi asumistuki on ihan paskaa! Jos tienaisin oikeista töistä nettona sen mitä käteen jää ansiosidonnaisesta, niin saisin monta sataa asumistukeen, mutta koska lasketaan brutosta, niin en saa. Jos saisin töistä sen mitä nyt saan ansiosidonnaisista käteen, niin veroprosentti o

Ei se kaikilla laske mutta yleensä muutosverokortti etuutta varten ni saa laskettua. Itsellä oli yhtenä vuonna 13,5% kun melkein koko vuoden lin työttömänä, eräänä toisena vuonna taas nousi 34% koska olin maksanut alkuvuonna liian vähän veroja työssä ollessani.

Vierailija
22/51 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tienaat esim. 100€. Ansiosidonnainen pienenee 50€ eli tulosi kasvavat vain 50€. Sitä en tiedä miten paljon vaikuttaa asumistukeen, että paljonko saa tienata ettei putoa. 

Eli pahimmillaan teet pikkasen töitä, koska töitä pitää tehdä, mutta tulosi onkin sen jälkeen vähemmän kuin se että makaisit kotona

Ja kannattaa huomioida, että ei kaikki ansiosidonnaista saavat todellakaan saa asumistukeakaan edes!

Toi asumistuki on ihan paskaa! Jos tienaisin oikeista töistä nettona sen mitä käteen jää ansiosidonnaisesta, niin saisin monta sataa asumistukeen, mutta koska lasketaan brutosta, niin en saa. Jos saisin töistä sen mitä nyt saan ansiosidonnaisista käteen, niin veroprosentti o

Haet uutta verokorttia etuutta varten. Toi 25% tulee automaattisesti, mutta se kannattaa aina vaihtaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä teen osa-aikasta 10 tuntia viikko ja saan ansiosidonnaista päälle

Miten porrastus vaikuttaa arkeesi ja tuloihisi?

Itse en saa mitään tukia muuta kuin ansiosidonnaista (halpa omistusasunto), mutta vaikuttaa että porrastuksen iskiessä ei tule 25h/vko tunnit riittämään enää, joten jostain pitäisi saada lisää tunteja, mutta mistä.. 

ap

Eikös tuo ole sama ongelma jokaisella työttömällä. Porrastus tulee vaikka miten päin itteensä kääntäis. Se että sulla on 25h viikkossa palkkatöitä lisänä on hemmetin hieno asia. Sulla on asiat monin verroinparemmin kuin monella työttömällä. Kuten esimerkiksi niillä joitten pitää tulla pelkästään sillä porrastetulla ansiosidonnaisella toimeen.

Vierailija
24/51 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en saa mitään tukia muuta kuin ansiosidonnaista (halpa omistusasunto), mutta vaikuttaa että porrastuksen iskiessä ei tule 25h/vko tunnit riittämään enää, joten jostain pitäisi saada lisää tunteja, mutta mistä.. 

ap

Eikös tuo ole sama ongelma jokaisella työttömällä. Porrastus tulee vaikka miten päin itteensä kääntäis. Se että sulla on 25h viikkossa palkkatöitä lisänä on hemmetin hieno asia. Sulla on asiat monin verroinparemmin kuin monella työttömällä. Kuten esimerkiksi niillä joitten pitää tulla pelkästään sillä porrastetulla ansiosidonnaisella toimeen.

Lisäksi sulla on pienet veroprosentit noilla spekseillä sekä antiotulossa että sovitellussa päivärahassa.

Vierailija
25/51 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se porrastus peruunnu, jos tekee tarpeeksi osa-aikatöitä.

Vierailija
27/51 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On.  Kannattaa pysyä kotona.

Tätä vähän pelkäänkin, että ei ainakaan 25h/vko tunnit riitä elämiseen ja työssä käymiseen porrastuksen astuessa voimaan, mutta kun ei muutakaan ole.. ap

Minä olen elossa paljon pienemmällä osa-aikaisen palkalla, mutta sinä varmaan kuolet. 

Vierailija
28/51 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Itseasiassa pärjään porrastetulla "tekemättä mitään", koska ei tule työssäkäynnistä kuluja - ei tarvitse pitää pakollista autoa liikenteessä ja voin syödä vaikka kerran päivässä, mutta työpäiviä en jaksa syömättä. Että sikäli ei sen paremmin ole kumminkaan päin, ja turha tässä nyt vertailla kellä menee huonoiten. 

Ap

Vierailija
29/51 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

I

Itseasiassa pärjään porrastetulla "tekemättä mitään", koska ei tule työssäkäynnistä kuluja - ei tarvitse pitää pakollista autoa liikenteessä ja voin syödä vaikka kerran päivässä, mutta työpäiviä en jaksa syömättä. Että sikäli ei sen paremmin ole kumminkaan päin, ja turha tässä nyt vertailla kellä menee huonoiten. 

Ap

Miksi sitten teit aloituksen, jos asia on noin selvä sinulle? Jatkat kotona olemista ja joku muu saa osa-aikatyön, jonne sinä et halua mennä. 

Vierailija
30/51 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä vähän pelkäänkin, että ei ainakaan 25h/vko tunnit riitä elämiseen ja työssä käymiseen porrastuksen astuessa voimaan, mutta kun ei muutakaan ole.. ap

Minä olen elossa paljon pienemmällä osa-aikaisen palkalla, mutta sinä varmaan kuolet. 

Saan yht kaikki nettona tällä hetkellä 1400e. Asuminen ja pakolliset menot plus työmatkakulut vie 1100e, eli jää 300e syömiseen. Joten tästä summasta kun lähtee porrastus viemään osan niin kun ei ole oikeasti mitään mistä tingata, niin kyllä sen sitten näkee ruokakorin sisällöstä ja joutuu toivomaan kädet ristissä, että ei tule terveyskuluja tai hajoa vaikka silmälasit. Ei ole puolisoa maksamassa osaa enkä saa muitakaan tukia.

Ap

Vierailija
31/51 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Eikös tuo ole sama ongelma jokaisella työttömällä. Porrastus tulee vaikka miten päin itteensä kääntäis. Se että sulla on 25h viikkossa palkkatöitä lisänä on hemmetin hieno asia. Sulla on asiat monin verroinparemmin kuin monella työttömällä. Kuten esimerkiksi niillä joitten pitää tulla pelkästään sillä porrastetulla ansiosidonnaisella

Mä olen töissä! Laskin vaan että kun porrastus astuu voimaan niin alkaa olemaan aika mahdoton yhtälö jos ei saa lisää tunteja mitä ei saa!

Ap

Vierailija
32/51 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan yht kaikki nettona tällä hetkellä 1400e. Asuminen ja pakolliset menot plus työmatkakulut vie 1100e, eli jää 300e syömiseen. Joten tästä summasta kun lähtee porrastus viemään osan niin kun ei ole oikeasti mitään mistä tingata, niin kyllä sen sitten näkee ruokakorin sisällöstä ja joutuu toivomaan kädet ristissä, että ei tule terveyskuluja tai hajoa vaikka silmälasit. Ei ole puolisoa maksamassa osaa enkä saa muitakaan tukia.

Ap<

Edelleen, miksi teit aloituksen, kun laskelmasi ovat noin selvät? Minä tienaan sinua vähemmän, enkä ole vielä kuollut, eli "pärjään". 

Olet kokkareiden trolli, joka haluaa antaa kuvan, että työttömät mieluummin lepäilee kotona kuin tekee töitä. 

Vierailija
33/51 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Eikös tuo ole sama ongelma jokaisella työttömällä. Porrastus tulee vaikka miten päin itteensä kääntäis. Se että sulla on 25h viikkossa palkkatöitä lisänä on hemmetin hieno asia. Sulla on asiat monin verroinparemmin kuin monella työttömällä. Kuten esimerkiksi niillä joitten pitää tulla p

Mä olen töissä! Laskin vaan että kun porrastus astuu voimaan niin alkaa olemaan aika mahdoton yhtälö jos ei saa lisää tunteja mitä ei saa!

Ap

Onko sinulla nyt jo tuo 25h/vk työ, vai mitä sekoilet? Jos on, niin porrastus on jo voimassa.  

Vierailija
34/51 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo leikkaus oli mielestäni ainut viimeisenpäälle turha/väärä.  vaikka ei itseäni koske millään tavalla kun olen jo eläkkeellä.

Tässä leikkauksessa ei todellakaan ollut mitään järkeä. Selittivät leikkauksen tarkoituksen niin, että kaikki ansiosidonnaisella olevat ovat osa-aika- ja kausitöillä kikkailevia lusmuja ja pitää saada ne kokoaikaisiin töihin. Noh, kaikki lienevät nyt työttömänä kokonaan, kun ei niitä kokoaikaisiakaan töitä ole.

Tämähän se seuraus on. Ei tehdä osa-aikatöitä, sillä se ei kannata. Kokopäivätyötä ei kuitenkaan ole missään tarjolla. Ollaan sitten kokonaan työttömänä.

Vierailija
35/51 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu työttömyyden pituudesta ja sovitellun määrästä yms että koska porrastus astuu kelläkin voimaan. Jos on täysin työtön ollut syyskuusta asti niin taitaa olla menossa jo 75% ansiosidonnainen?

Vierailija
36/51 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole porrastusta ja teen osa-keikkatyötä. Sain ansiosidonnaisen päätöksen ennen kuin se laki tuli voimaan. Eli minulla on monta sataa päivää vielä että se lasketaan uudelleen. En sitten tiedä saanko uudelleen laskennassa työssäoloehtoa täytettyä. On kyllä niin sekavaa. Kaikki työt mitä irtoaa otan vastaan niin onpahan itse tienattua rahaa. Minulle nuo tuet ovat ihan viimeinen vaihtoehto enkä laske mikä on järkevää rahallisesti. Kun pysyisi edes jotenkin työelämässä kiinni. Ensisijaisesti haluan rahani työnteolla.

Vierailija
37/51 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on hauskat graafit talouden kehityksestä. Kuva 2 näyttää miten talous on kehittynyt.

https://www.eurojatalous.fi/fi/2024/artikkelit/talouden-toipuminen-on-t…

Hienosti näyttää yksityinen kulutus ja yksityiset investoinnit pysähtyneen vuonna 2023.  Se alkoi näkymään pienesti jo loppuvuodesta 2022 kun ihmiset alkoivat varautumaan jo ennakolta.

Ymmärtääköhän tämä hallitus lainkaan sitä miksi ihmiset eivät kuluta ja investoi..

Vierailija
38/51 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä olen töissä! Laskin vaan että kun porrastus astuu voimaan niin alkaa olemaan aika mahdoton yhtälö jos ei saa lisää tunteja mitä ei saa! Ap"

Miksi mietit ansiosidonnaista, jos olet töissä? Puhutko oikeasti sovitellusta päivärahasta? Ne ovat kaksi eri asiaa. 

Vierailija
39/51 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se porrastus peruunnu, jos tekee tarpeeksi osa-aikatöitä.

Vuoden kun olet töissä tarpeeksi isolla palkalla, niin saa taas täyden ansiosidonnaisen kahdeksi kuukaudeksi.

Vierailija
40/51 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on hauskat graafit talouden kehityksestä. Kuva 2 näyttää miten talous on kehittynyt.

https://www.eurojatalous.fi/fi/2024/artikkelit/talouden-toipuminen-on-t…

Hienosti näyttää yksityinen kulutus ja yksityiset investoinnit pysähtyneen vuonna 2023.  Se alkoi näkymään pienesti jo loppuvuodesta 2022 kun ihmiset alkoivat varautumaan jo ennakolta.

Ymmärtääköhän tämä hallitus lainkaan sitä miksi ihmiset eivät kuluta ja investoi..

Ennusteet meni pieleen. Tuo ennustettiin 2023 js täysin väärin menu. Syöksy jatkui.

Ja taas ennustetaan nousua. Tuskin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme