Onko pikkulapsiperheessä eroon koskaan hyvää syytä?
Olen kahden pienen lapsen äiti (pian 3v ja 10kk), ja viime aikoina olen pohtinut, voiko ero olla perusteltu ratkaisu pikkulapsiperheessä. Tunnen olevani käytännössä yksinhuoltaja, vaikka olemme parisuhteessa.
Mieheni oli ensimmäisen lapsen kohdalla ajoittain osallistuva, mutta jo silloin hän vietti aikaa kavereidensa kanssa lapsen syntymän jälkeen. Ensimmäinen vauvavuosi oli rankka: itkuinen vauva, loputtomasti pyykkiä ja rikkonaiset yöt.
Toisen lapsen kohdalla osallistuminen väheni entisestään. Hän lähti ryyppäämään kaksi päivää vauvan syntymän jälkeen. Kun olin oksennustaudissa muutama kuukausi synnytyksen jälkeen, hän ei auttanut lasten kanssa ennen kuin anelin.
Hän on töissä 12 tuntia päivässä ja harrastaa 1-2 kertaa viikossa työpäivän jälkeen. Minä olen nyt kotona lasten kanssa, mutta maksan silti asuntolainaa ja muita kuluja tasapuolisesti. Hän sanoo, että voisin lähteä harrastuksiin milloin vain ilmoittamalla mutta miten, kun hän tulee kotiin vasta iltamyöhään? Hänen mukaansa palkkani on "nähdä lasten kasvavan".
Olenko kohtuuton, jos mietin eroa? Mitä tekisitte tällaisessa tilanteessa?
Kommentit (83)
Kannattaisi varmaan palata töihin
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen ja vaatimukseni on samat kuin ap:llä.
Silti: Miksi naiset on vuosituhansia hoitaneet paljon suuremmat lapsilaumat pääosin itse ja suvun vanhukset samalla. Ei ollut pesukoneita eikä sisävessa.
Tätä mietin usein, miksi nykyinen nainen (myös minä) rasittuu jo parista lapsesta.
Mitään "suvun vanhuksia" ei menneinä vuosituhansina ollut, ja lapsiakin saattoi olla huollettavana 2-3 kerrallaan. Lapsikuolleisuus oli nimittäin suurta.
Eräs mies kertoi minulle, että hän erosi vaimostaan kun lapset olivat 2,5v ja 3kk, koska silloin selvisi, että vaimo oli aiemmin ennen raskautta pettänyt häntä. Mietin vaan, että eikö tuota olisi vaan voinut antaa anteeksi ja unohtaa, kun kuitenkin on noin pienet lapset, niin hirveän vaikeaa olla yksinhuoltajana. Monihan miettii tuollaisessa tilanteessa juuri sitä, että miten hankalaa erota jos on pienet lapset ja mahdollisesta asuntolainat ja kaikki ja päättää tällöin mieluummin vaan niellä ylpeytensä ja jatkaa yhdessä.