Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko pikkulapsiperheessä eroon koskaan hyvää syytä?

Vierailija
18.03.2025 |

Olen kahden pienen lapsen äiti (pian 3v ja 10kk), ja viime aikoina olen pohtinut, voiko ero olla perusteltu ratkaisu pikkulapsiperheessä. Tunnen olevani käytännössä yksinhuoltaja, vaikka olemme parisuhteessa.

Mieheni oli ensimmäisen lapsen kohdalla ajoittain osallistuva, mutta jo silloin hän vietti aikaa kavereidensa kanssa lapsen syntymän jälkeen. Ensimmäinen vauvavuosi oli rankka: itkuinen vauva, loputtomasti pyykkiä ja rikkonaiset yöt. 

Toisen lapsen kohdalla osallistuminen väheni entisestään. Hän lähti ryyppäämään kaksi päivää vauvan syntymän jälkeen. Kun olin oksennustaudissa muutama kuukausi synnytyksen jälkeen, hän ei auttanut lasten kanssa ennen kuin anelin.

Hän on töissä 12 tuntia päivässä ja harrastaa 1-2 kertaa viikossa työpäivän jälkeen. Minä olen nyt kotona lasten kanssa, mutta maksan silti asuntolainaa ja muita kuluja tasapuolisesti. Hän sanoo, että voisin lähteä harrastuksiin milloin vain ilmoittamalla mutta miten, kun hän tulee kotiin vasta iltamyöhään? Hänen mukaansa palkkani on "nähdä lasten kasvavan".

Olenko kohtuuton, jos mietin eroa? Mitä tekisitte tällaisessa tilanteessa?

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ero on parasta mitä voi vauva-aikana tehdä. Saa keskittyä lapseen ja isyyten ilman että hormoneista ja muutenkin sekaisin oleva naislapsi huutaa ja kerjää huomiota lapsen kustannuksella. Tosin suomalainen nainen alkaa siinä tilanteessa katkerana vieraannuttamaan lasta.

Naislapsi?!?

Haluan nähdä sen isän joka vapaaehtoisesti suostuu 3 v ja 10 kk ikäisten lastensa yksinhuoltajaksi. Onnistuuko sinulta?

Ei Suomessa kysellä mitään isien vapaaehtoisuutta. Eihän isyyttä edes arvosteta. Miehet nähdään vain maksajina. Synnyttäjä saa pitää lapsen vaikka pahoinpitelisi lasta uuden nistipoikakaverinsa kanssa.

Niinpä. Miehille ero on helpotus kun pääsevät eroon sekä vaimostaan että lapsistaan.

Vierailija
22/83 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No väkivalta ja muut rikokset ovat aika selkeä syy.

Omasta mielestäni ydinperhedynamiikka ei useinkaan toimi. Mies on siittäjä ja vaikka tekisikin oman roolinsa, nainen ja lapset ovat niin eri taajuudella, ettei yhteistä säveltä ole. Tällaisessa tapauksessa tosiaan toivoisi, että mies ei ole edes näköpiirissä.

Sitten taas jos mies on ns. osallistuva iskä, hän toimii naisen biologiaa vastaan ja "vie tämän vauvaa". Ihminen kun ei ole lintu, vaan nisäkäs. 

Sosiaalinen paine pakottaa naisen tiomimaan luontoaan vastaan joka tapauksessa. Lopulta nainen menettää mielenterveytensä ja sitten onkin täysin sekopäiden armoilla, kun häntä ei katsota kaiken väkivallan ja hyväksikäytön seurauksena kelvolliseksi huoltamaan omia lapsiaan.

Itse en synnyttäisi suomen lainsäädäntöön ja psykojärjestelmään. Jos pissa on jo housussa, on oikeastaan aika sama mitä tekee ja mitä lapsille ta

Joku sinutkin on erehtynyt synnyttämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nykyään pääse edes suihkuun yksin. Pyysin, jos voisin käydä saunassa, niin mies vastasi ota nuorempi lapsi mukaan, en pysty katsomaan kahta samaan aikaan. Mies puhuu vaan, että voisin harrastaa iltaisin. Jos oikeasti tulisi tilanne, niin hän pyytäisi ottamaan toisen lapsen mukaan. Ja jos vain jätän lapset hänelle kunnes käyn suihkussa/saunassa, hän estää ja sanoo, että hänellä on vielä työjuttuja hoidettavana, eikä ehdi nyt auttaa. Usein keskustellessakin hän saattaa keskenkaiken ottaa puhelimen taskustaan ja alkaa soittamaan työpuheluita. Ja laittaa käden stop-merkiksi naamani eteen, että minun täytyy hiljentyä.

Lisäksi hän pitää sunnuntaisin vapaapäivän ja silloin haluaa levätä, niin usein lähden omille vanhemmilleni lasten kanssa. 

Mies varmaan ajattelee, että en ikinä eroaisi ja siksi käyttäytyy noin.

Vierailija
24/83 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ero on parasta mitä voi vauva-aikana tehdä. Saa keskittyä lapseen ja isyyten ilman että hormoneista ja muutenkin sekaisin oleva naislapsi huutaa ja kerjää huomiota lapsen kustannuksella. Tosin suomalainen nainen alkaa siinä tilanteessa katkerana vieraannuttamaan lasta.

Naislapsi?!?

Haluan nähdä sen isän joka vapaaehtoisesti suostuu 3 v ja 10 kk ikäisten lastensa yksinhuoltajaksi. Onnistuuko sinulta?

Ei Suomessa kysellä mitään isien vapaaehtoisuutta. Eihän isyyttä edes arvosteta. Miehet nähdään vain maksajina. Synnyttäjä saa pitää lapsen vaikka pahoinpitelisi lasta uuden nistipoikakaverinsa kanssa.

Olen samaa mieltä siitä, että isyyttä pitäisi arvostaa enemmän. Mutta se lähtee isistä itsestään: ei isä, joka ei lapsiaan hoida eikä arkeen osallistu ole arvostusta ansainnut. 

Vierailija
25/83 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Lasten takia.

Vierailija
26/83 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh huh mitä tekstiä. Ne hormonit ovat kiinteä osa syntymäprosessia, äitiyttä ja lapsen hoivaa. Tuollaisesta hulluudesta tulisi tuomita parittelemaan pelkkien tunteettomien, hedelmättömien seksirobottien kanssa ikuisiksi ajoiksi. 

Vierailija
27/83 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naislapsi?!?

Niinpä. Miehille ero on helpotus kun pääsevät eroon sekä vaimostaan että lapsistaan.

Suomessahan miehet eivät ole edes maksajia. Sekä lasten hoito että elatus on ulkoistettu lasten äidille, jota mies haukkuu ja syyttää elämänsä surkeudesta vuosikymmeniä eron jälkeenkin.

Vierailija
28/83 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä jännä, miten niin moni mies vasta eron jälkeen herää huomaamaan, että hei, minullahan on lapsia! Olisi kiva joskus niiden kanssa ihan viettää aikaakin, etteivät ihan tuntemattomiksi jää. 

Sitä ennen ei juuri haittaa olla kotoa illat poissa ja viikonloput omissa menoissa. 

Vierailija
29/83 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No väkivalta ja muut rikokset ovat aika selkeä syy.

Omasta mielestäni ydinperhedynamiikka ei useinkaan toimi. Mies on siittäjä ja vaikka tekisikin oman roolinsa, nainen ja lapset ovat niin eri taajuudella, ettei yhteistä säveltä ole. Tällaisessa tapauksessa tosiaan toivoisi, että mies ei ole edes näköpiirissä.

Sitten taas jos mies on ns. osallistuva iskä, hän toimii naisen biologiaa vastaan ja "vie tämän vauvaa". Ihminen kun ei ole lintu, vaan nisäkäs. 

Sosiaalinen paine pakottaa naisen tiomimaan luontoaan vastaan joka tapauksessa. Lopulta nainen menettää mielenterveytensä ja sitten onkin täysin sekopäiden armoilla, kun häntä ei katsota kaiken väkivallan ja hyväksikäytön seurauksena kelvolliseksi huoltamaan omia lapsiaan.

Itse en synnyttäisi suomen lainsäädäntöön ja psykojärjestelmään. Jos pissa on jo housussa, on o

Niin on ja tiedän myös miksi. Äitini pakotettiin avioliittoon sosiaalisella painostuksella ja synnytti sosiaalisesta painostuksesta lopulta kaksi lasta. Jos saisin peruuttaa tuon hyväksikäytön ja sen tuotokset niin tietenkin tekisin sen. 

Vierailija
30/83 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies lisäksi sanoo, että minulla ei ole nykyään enää mitään arvoa muiden miesten silmissä eikä kukaan minua enää huolisi.

Vierailija
31/83 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nykyään pääse edes suihkuun yksin. Pyysin, jos voisin käydä saunassa, niin mies vastasi ota nuorempi lapsi mukaan, en pysty katsomaan kahta samaan aikaan. Mies puhuu vaan, että voisin harrastaa iltaisin. Jos oikeasti tulisi tilanne, niin hän pyytäisi ottamaan toisen lapsen mukaan. Ja jos vain jätän lapset hänelle kunnes käyn suihkussa/saunassa, hän estää ja sanoo, että hänellä on vielä työjuttuja hoidettavana, eikä ehdi nyt auttaa. Usein keskustellessakin hän saattaa keskenkaiken ottaa puhelimen taskustaan ja alkaa soittamaan työpuheluita. Ja laittaa käden stop-merkiksi naamani eteen, että minun täytyy hiljentyä.

Lisäksi hän pitää sunnuntaisin vapaapäivän ja silloin haluaa levätä, niin usein lähden omille vanhemmilleni lasten kanssa. 

Mies varmaan ajattelee, että en ikinä eroaisi ja siksi käyttäytyy noin.

No kyllä nämä juttusikin vähän kuulostavat siltä, että tuskin mitään eroa on tulossa, kunhan vaan purat miehen aiheuttamaa pahaa oloa muihin.

Vierailija
32/83 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä jännä, miten niin moni mies vasta eron jälkeen herää huomaamaan, että hei, minullahan on lapsia! Olisi kiva joskus niiden kanssa ihan viettää aikaakin, etteivät ihan tuntemattomiksi jää. 

Sitä ennen ei juuri haittaa olla kotoa illat poissa ja viikonloput omissa menoissa. 

Jep ja sitten niitä tavataan sen aikaa että saadaan joku kyläharakka vakuutettua siitä, miten hyvä ja tunnollinen isä mies on, että pääsee siittämään tätä. Kun uudet lapset tulevat niin vanhat pois alta taas.

Vierailija
33/83 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse erosin miehestä kolmen lapsen kanssa. Lapset olivat 2-, 3- ja 6-vuotiaita. Samoja syitä kuin ap:lla. Miehen itsekkyys ja ei se muutu siitä. Kävimme pariterapian ja siellä tajusin lopullisesti, että tämä suhde heikentää minun ja lasten hyvinvointia. Eron jälkeen yh:na oli helpompaa, kun ei odotuksia eikä siten pettymyksiä. Ja iloa lasten kanssa. Lapset oli isällä joka toinen viikonloppu ja sekin antoi mulle omaa tilaa ja aikaa.

Vierailija
34/83 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies lisäksi sanoo, että minulla ei ole nykyään enää mitään arvoa muiden miesten silmissä eikä kukaan minua enää huolisi.

Se että on arvoton miesten silmissä tarkoittaa sitä, että on vihdoin aikaa ja tilaa elää itselleen.

Vierailija
35/83 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lastaan haluaa vahingoittaa pysyvästi, niin eroa

Poissaoleva isä ulkoistetaan toiseen asuntoon ja tämä on muka lapselle pysyvä trauma :D

tarkoitat siis vieraannutettu?

tätä se on se feministin käsitys ihmisarvosta

Mies on ihan itse jo vieraannuttanut itsensa lapsistaan. Lapset asuvat samassa kodissa, muttei mies silti heidän elämäänsä osallistu. Vähän vastuuta omista teoista miehet!

Tässä näemme mielisairaan fasistin ajatusmaailman.

Vierailija
36/83 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on etenemässä kohti eroa tavanomaisella pitkällä kaavalla.

Vierailija
37/83 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naislapsi?!?

Ei lapsista, vaan pelkästään siitä valittavasta narsistiakasta. Tosin naisille lapset ovat aseita ja rahantekoautomaatteja. Suomalaiset naiset eivät täytä äidin kriteerejä.

Vierailija
38/83 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lastaan haluaa vahingoittaa pysyvästi, niin eroa

Poissaoleva isä ulkoistetaan toiseen asuntoon ja tämä on muka lapselle pysyvä trauma :D

tarkoitat siis vieraannutettu?

tätä se on se feministin käsitys ihmisarvosta

Mies on ihan itse jo vieraannuttanut itsensa lapsistaan. Lapset asuvat samassa kodissa, muttei mies silti heidän elämäänsä osallistu. Vähän vastuuta omista teoista miehet!

Tässä näemme mielisairaan fasistin ajatusmaailman.

Mies avuton ja muiden vietävissä oleva turhake, joka ei osaa luoda itse suhdetta edes omiin lapsiinsa?

Vierailija
39/83 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä muuta sano. Lapset eivät halua tavata tuntemattomaksi jäänyttä hahmoa ja sitten alkaa se kitinä siitä, miten äiti on "vieraannuttanut" lapset, vaikka itse ei ole lasten elämään osallistunut. 

Vierailija
40/83 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naislapsi?!?

Olen samaa mieltä siitä, että isyyttä pitäisi arvostaa enemmän. Mutta se lähtee isistä itsestään: ei isä, joka ei lap

Vaikeaa hoitaa lasta, joka on rikollisesti kaapattu. Sinä olet narsisti, joka pelasi asian niin. Te narsistit syytätte aina muita teoistanne.