Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitoalalla työskentelevä, minkä asiakasryhmän koet erityisen hankalaksi?

Vierailija
18.03.2025 |

Saa avautua. 

Kommentit (243)

Vierailija
201/243 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten lasten vanhemmat. Sitä lumihiutaletta ei ole opetettu käyttäytymään ja aikaa menee johonkin maanitteluun kun lapsi ei vain halua ja kun eihän sitä saa käskeä. Hirveä aika menee jonhonkin täysin triviaaliin tutkimukseen ja muut joutuvat odottamaan. Ja aina kun muksu vähänkään aivastaa, niin heti pitää päästä lääkäriin. Tämä on tietty osa noista vanhemmista ja yhä enemmän näitä nykyään löytyy. Seuraava osuus on sitten tätä samaa ikäryhmää olevat vanhusten lapset, jotka eivät kerrassaan usko että siinä mammassa nyt ei ole muuta vikaa kuin vanhuus ja sille muistille ei voi enää oikein mitään - eikä kukaan voi pakottaa ketään hoitoon/muuttamaan tms.

Vierailija
202/243 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset, aina valittavat kaikesta.

Kiva sun sitten vanhuksena mennä hakemaan hoitoa kun tiedät etukäteen sinua tuntematta kuinka sua vihataan. Oletkohan väärällä alalla? Kuulostat jo valmiiksi rasittavalta tapaukselta. 

En ole tuo jolle vastasit, mutta jos itse tekisit vanhustyötä pari vuotta, alkaisit itsekin inhota vanhuksia. 

Mun äiti teki vanhustyötä enimmän osan uraansa eikä todellakaan inhonnut vanhuksia.

Kiva juttu. Vanhushommissa viihtyvätkin sellaiset vähän yksinkertaiset hoitajat,

Ongelma on myös se, että alaa suositellaan kaikille, katsomatta ihmisen aiempaa osaamista ja ominaisuuksia. Itse jäin it-alalta työttömäksi. Kun soitin työkkäriin, niin hyvä kun olin ehtinyt asiani kertoa, niin multa kysyttiin, että olenko harkinnut alan vaihtoa lähihoitajaksi? Ei, en ole. En halua heittaa hukkaan täysin eri alan yliopistotasoista koulutusta ja vuosien työkokemusta soseiden syöttämiseen ja peffojen pyyhkimiseen. En muutenkaan soveltuisi alalle, kun olen sosiaalisesti kovin kömpelö. Sittemmin olen työllistynyt omalle alalle.

Arvostan työnsä hyvin tekeviä hoitajia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/243 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parkinsonin tautia sairastavat vanhukset hoitokodissa. Lähes poikkeuksetta mielenvikaisia ovat kaikki.

Kannattaa tarkistaa omat asenteet ja tiedot ajantasalle. Parkinsonpotilaan psykoottisten ennakko-oireiden ja psykoosioireiden ilmaantuessa hoitajan velvollisuus on ilmoittaa asiasta välittömästi lääkärille. Lääkäri tarkistaa lääkelistan ja tarvittaessa säätää tai poistaa tiettyjä lääkkeitä. 

https://parkinsonsaatio.fi/fi/laakkeiden-aiheuttamia-psyykkisia-haittoj…

Vierailija
204/243 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhustyössä olen. Vaikeimpia hoidettavia on yhdistänyt muistisairauden lisäksi aiempi vahva alkoholiongelma. 

Jäi kesken eilen tämä kirjoitus. Alkoholismi on hyvin yleinen ongelma vanhuksilla. Enkä koe kaikkien entisten päihderiippuvaisten muistisairaiden kanssa niin paljon haasteita.

Kuitenkin vaikeimpia hoidettavia on yhdistänyt tämä. Olen sitä miettinyt ennenkin. Joku tahallinen ilkeys, hoitajan henkinen ja fyysinen satuttaminen, viha tulee esille. Jonka jälkeen on välillä haastavaa, työni on kuitenkin hoitaa tai yrittää hoitaa apua tarvitsevaa. Mummo on sotkenut itsensä ulosteella ja syönyt sitä. Hymyilee ystävällisesti kun lähdetään suihkuun ja hymyilee edelleen kun yllättäen lyö ja raapii hoitajaa.

Muistisairauksiin liittyy paljon erilaisia käytöshäiriöitä, harhoja, aggressiivisuutta ym. Että sinänsä ei niin poikkeavaa käytöstä. Voi olla myös luonteenpiirrettä,  lääkityksestä tai monesta muusta asiasta johtuvaa tämä.

Seuraavana haastavat listallani on ne joilta löytyy narsismin piirteitä.

Mutta ap:n kysymykseen vastaan, että itselleni haastavimmat, kaikilla on ollut muistisairaus ja alkotaustaa.

Vierailija
205/243 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienten lasten vanhemmat. Sitä lumihiutaletta ei ole opetettu käyttäytymään ja aikaa menee johonkin maanitteluun kun lapsi ei vain halua ja kun eihän sitä saa käskeä. Hirveä aika menee jonhonkin täysin triviaaliin tutkimukseen ja muut joutuvat odottamaan. Ja aina kun muksu vähänkään aivastaa, niin heti pitää päästä lääkäriin. Tämä on tietty osa noista vanhemmista ja yhä enemmän näitä nykyään löytyy. Seuraava osuus on sitten tätä samaa ikäryhmää olevat vanhusten lapset, jotka eivät kerrassaan usko että siinä mammassa nyt ei ole muuta vikaa kuin vanhuus ja sille muistille ei voi enää oikein mitään - eikä kukaan voi pakottaa ketään hoitoon/muuttamaan tms.

Allekirjoitan molemmat. Monilta vanhemmilta maalaisjärki loistaa poissaolollaan. Rokotukset, tutkimukset yms. kuuluu vanhemman käydä läpi lapsen kanssa ennen vastaanottoa. Jos olet vanhempana päättänyt, että lapsesi ottaa jonkun rokotteen, niin sitten sille lapselle selitetään, että "äiti/isä on nyt asian päättänyt, tämä ei ole neuvotteluasia, voidaan keksiä jotain kivaa sen jälkeen". Ja siis lapsi saa huutaa ja itkeä vaikka sen rokotuksen aikana, se on mulle täysin ok ja sanonkin aina lapselle, että saa jännittää ja saa harmittaa, mutta tää on nopeasti ohi.

Vierailija
206/243 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella pojat ujosteli aika lailla alushoususilleen riisumista. Mikä on ihan ymmärrettävää. Muulloin en vastaavia potilaita ole nähnyt.

Vierailija
207/243 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitysvammaiset ja muistisairaat pahimpia hammashoidossa.

Vierailija
208/243 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärikirjaa lukeneet porvarit.

Vierailija
209/243 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmalle väelle tarkoitetulle lääkäriasemallemme tunkeva rahvas.

Luulevat köyhälistön sosiaalitoimistoksi. 

Vierailija
210/243 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pariskunnat, joissa hissukkamies ja päsmäröivä vaimo.

Mies tulee toimenpidehuoneeseen, puoliso tuppautuu mukaan. Aloitan varmistamalla henkilöllisyyden ja muut tiedot.

Mies ei kerkeä suutaan avaamaan, kun vaimo puhuu kiihtyvällä tahdilla hänen puolestaan "Pentin syntymäaika on sejase ja pentillä on myös yskää ollut jo vuosia vaikuttaako se tähän lisäksi meidän Pena on lihonut hirveesti viimevuosina että se tieto ei varmasti pidä paikkaansa jajajaja"..

T. Labrahoitaja

Puolison avustajana kuljen lääkärissä mukana. 

Siihen en lupaa kysy labrassa.  

Vierailija
211/243 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitysvammaiset ja muistisairaat pahimpia hammashoidossa.

Yleensä vaikeissa tapauksissa käytössä esilääkitys. 

Vierailija
212/243 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmonen asiakas joka on googlaillut ja itseopiskellut omat diagnoosinsa. Minnuu vi tuttaa kun oon opiskellunna 7 vuotta alaa sitten joku tulloo kertommaan miten työt pittää tehhä.

Vierailija
213/243 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

19, ei kerro sinun älykkyydestä. Älykäs ihminen kykenee kaikesta huolimatta kunnioittamaan muistisairaita ja muutoin monisairaita. Älykäs ihminen olisi myöntänyt ettei ole soveltuva alalle. 

Vierailija
214/243 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säälittää ne hyvät hoitajat, jotka noiden pissishoitajien kanssa joutuvat työskentelemään.

Älä sääli, meillä on hyvän ammattitaidon lisäksi hyvä itsetunto. 

Vierailija
215/243 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle muistisairaalle sotkijalle jälkuabortti! Mitään iloahan näistä ei kellekään ole. Lyövät muita potilaita ja riehuvat.

Vierailija
216/243 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksia on niin paljon erilaisia, etten voi yleistää ollenkaan. Toki olen sairaalassa töissä, potilaalla voi olla kaikki sairaudet, muttei muistisairautta. Muistisairaitakin on ja se on julma sairaus. Teen hoitotahdon ihan itseni vuoksi, etten siihen kärsimykseen joudu, siis käymään läpi koko muistisairauden etenemistä. Voivat olla väkivaltaisia. Pahinta on kuitenkin se, etten voi oikeastaan auttaa niitä joilla dementia on edennyt pitkälle. En pääse hänen maailmaansa.

Mutta, jostain syystä mun hermoja eniten koettelevat vammautuneet tai syntymästään liikuntavammaiset. Siis vaaditaan, vaaditaan ja vaaditaan. "Minulla on oikeus" on joka toinen lause. Aarrgghh!

Muistisairaan kanssa työskenneltäessä omaiset tärkeässä roolissa. Ovat auliita kertomaan kaiken, mikä auttaa hoitotyössä. Varsinkin sairaalassa, jossa suhde asiakkaaseen varsin lyhyt verrattuna hoitokotiin. 

Vierailija
217/243 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva sun sitten vanhuksena mennä hakemaan hoitoa kun tiedät etukäteen sinua tuntematta kuinka sua vihataan. Oletkohan väärällä alalla? Kuulostat jo valmiiksi rasittavalta tapaukselta. 

En ole tuo jolle vastasit, mutta jos itse tekisit vanhustyötä pari vuotta, alkaisit itsekin inhota vanhuksia. 

Tein työurani vanhusten parissa 48 vuotta ja en todellakaan inhonnut vanhuksia. Nyt työuran jälkeen hoidan vapaaehtoisena vanhuksia. Ne, jotka eivät tule toimeen vanhusten kanssa ovat väärällä alalla. 

Vierailija
218/243 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmonen asiakas joka on googlaillut ja itseopiskellut omat diagnoosinsa. Minnuu vi tuttaa kun oon opiskellunna 7 vuotta alaa sitten joku tulloo kertommaan miten työt pittää tehhä.

Terveyskeskuslääkärille mennessä on syytä olla oma diagnoosi valmiina, niin on edes pieni mahdollisuus saada muutakin hoitoa kuin kehoituksen syödä Burana 400:aa.

Vierailija
219/243 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti teki vanhustyötä enimmän osan uraansa eikä todellakaan inhonnut vanhuksia.

Nykyiset vanhukset ovatkin aivan oma lukunsa. 

Itselläni vanhin 1898 syntyny. Ei hirveästi muuttunut vanhustyö. 

Vierailija
220/243 |
20.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

99, hygihaalarit oli käytössä jo kasarilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä