Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäempaattiset auttavan puhelimen vapaaehtoistyöntekijät

Vierailija
17.03.2025 |

Mitä tehdä kun kuulee auttajan äänestä että, voi kun tämä puhelu loppuisi pian. Tiedättehän äänen sävyn, voit puhua empaattisia, mutta sävy on epäystävällinen.

Lopuksi sanoi: Onnea terapeutin etsintään.

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko parempi, että näyttelisi empaattista?

Niin , kai ne auttajat testataan ennen kuin päästetään vastaamaan ihmisille...

Lapsuuteni vuoksi , olen hyvä lukemaan ihmisiä..äänensävyä ym.

Ehkä ei ollut hyvä idea soittaa..koska ei tilanteeni siitä muutu

Ap

Siis luulet olevasi hyvä tulkitsemaan ihmisiä ja äänensävyjä. Eikö olekin niin, että tulkintasi on useimmiten negatiivinen? Uskot ihmisistä mieluummin pahaa kuin hyvää? Tämä johtaa usein vääristyneeseen käsitykseen muista ihmisistä ja itsestäkin.

Vierailija
82/103 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teininä otin yhteyttä johonkin tuollaiseen, en muista mikä firma, mutta koulusta saatiin sen numero jollain masennusta käsittelevällä tunnilla. Jaettiin siis kaikille, koko luokalle, ja sanottiin, että soittakaa tonne jos tarvis. Minä sitten soitin. Vakavissani pohdin itse*urh*a, koska mua kiusattiin ihan hirveästi koulussa. Vastaus oli huudettu RAUHOITU ja kehotus hengitellä. Mitään sen kummempaa apua ei tarjottu, pelkkää teennäisellä äänellä lueteltua lässytystä miten huomenna on jo parempi päivä. Mutta auttoi se sen verran, että sisuunnuin. Ajattelin, että mikä ääliö, ja ihan vit*uillakseni selviän tästä. Ja todistetusti vieläkin olen parinkymmenen vuoden jälkeen elossa kirjoittamassa tätä. Mutta pitäisi näiden kyllä vähän ajatella.

Tuo puheluhan oli varsin onnistunut koska olet vielä kertomassa siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on aivan käsittämätöntä. Aika kamalaa kohtelua. Ja aika on lyhyt. Ammattitaitoa ei ole kaikilla?

Kyse on vapaaehtoistyöntekijästä, joka on maallikko eikä psykiatri tai psykoterapeutti. 

Ketkä sieltä sitten saa apua?

Nekö  joilla on isä, äiti ja rivarin pätkässä onnellinen perhe..tikku sormessa ja kissa kuollut?

Ap

Olen toiminut itse päivystävässä puhelimessa. Suurin osa puheluista on yksinäisiltä ihmisiltä, nuorilta ja vanhoilta, ja teemana on pääosin melko arkipäiväiset asiat ja elämän ongelmat. Joskus soittaa joku akuutisti traumatisoituneempi ja silloin tietysti autetaan sillä tietämyksellä ja niillä resursseilla joita omaamme. Jokainen päivystäjä toimii kuitenkin omalla perso

Huomasin kyllä, mutta miksi sitä kutsutaan kriisipuhelimeksi?

Pitäisikö olla: harmittaa kuin pientä oravaa, kun ei mee kuin strömsöössä puhelin?

Ap

Vierailija
84/103 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko parempi, että näyttelisi empaattista?

Niin , kai ne auttajat testataan ennen kuin päästetään vastaamaan ihmisille...

Lapsuuteni vuoksi , olen hyvä lukemaan ihmisiä..äänensävyä ym.

Ehkä ei ollut hyvä idea soittaa..koska ei tilanteeni siitä muutu

Ap

Siis luulet olevasi hyvä tulkitsemaan ihmisiä ja äänensävyjä. Eikö olekin niin, että tulkintasi on useimmiten negatiivinen? Uskot ihmisistä mieluummin pahaa kuin hyvää? Tämä johtaa usein vääristyneeseen käsitykseen muista ihmisistä ja itsestäkin.

No shit sherlok...jos luit aloitukseni, niin olen taipuvainen negatiiviseen ajatteluun..

Mistäköhän mahtaisi johtua...kun ei saa rakkautta lapsena?

Ap

Vierailija
85/103 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Summa summarum : olin ahdistuneepi, kun laskin puhelimen kädestäni.

Ap

No ihmettäkö odotit?

Odotin empatiaa

Ap

Vierailija
86/103 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tätä samaa jauhamista. Äiti.

Äitini ei koskaan jutellut kanssani.Eikä kysynyt : miten koulussa menee.

Hyvä trollausyritys, äitini eli kuin minua ei olisi olemassakaan.

Ap

No mites isä tai isovanhemmat?

Vierailija
87/103 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa

Olen siis ateisti ja vela.

Lahkolaisympäristö sai minut vihaamaan uskontoja.

En tehnyt lapsia , katkaisin pahuuden kierteen.

Unohtaa en kokemaani silti voi.

Vierailija
88/103 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on se sosiaalityöntekijöiden nuotti. Sanat ovat empaattisia, mutta äänensävy kylmä ja välinpitämätön.

Oikea havainto. Se työ on useimmille normaalin psyyken omaaville liian raskasta. Kyynistyminen paistaa läpi. Normaali ihminen reagoi liikakuormitukseen kyynistymällä, ettei päivittäin kuultu kuorma murra omaa psyykeä. Lopetin hommat, kun aloin huomata oman kyynistymiseni. Sanat toki olivat loppuun asti ystävällisiä, koska ne voi itse valita. Mutta äänensävyyn on vaikea vaikuttaa, ja varsinkin ajatukset alkoivat olla loppuaikoina epäystävällisiä, niin kyllähän se paistaa läpi. Niihin ajatuksiin ei oikein voi vaikuttaa, ne ovat jonkinlainen ylikuormittuneen ihmisen suojareaktio. Nyt töissä eri alalla, ja mukava huomata itsessään muutos, miten taas jaksaa paremmin myös toisten murheita. 

Vierailija
89/103 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin .yhtenä juhannuksena kännissä kerroin asiasta ystävilleni.

Sanoivat: eihän tuo voi olla totta ja siitä on niin kauan , että eikö sen voisi jo unohtaa?

En ole sen jälkeen puhunut asiasta kenellekkään koska:

siitä on niin kauan ,

Kaikille ei sovi alkoholi. Serotoniinitasot madaltuvat ja tulee negatiivisia ajatuksia. Kaikilla -todellakin ihan kaikilla- ihmisillä on negatiivisia kokemuksia. Ero on, että kaikki eivät niitä jauha. Esimerkiksi minulle itselleni ei sovi alkoholi juuri tästä syystä. Yhdestä tai kahdesta lasillisesta ei vielä nouse negatiivisia ajatuksia, mutta jos menee yli kolme annosta, niin jo samanakin iltana ja varsinkin seuraavana päivänä on lähes sietämättömän matala mieliala. Kaikki ikävät asiat nousevat mieleen. 

Vierailija
90/103 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, kuka oikeasti jaksaa kuunnella vieraiden ihmisten ruikutusta? Ilmaiseksi.

Kyllä siinä on jo tavallisen hyvä ihminen, että tuommoseen hommaan edes viitsii lähteä.

Ei kannata vaatia mahdottomia auttajiltakaan.

Vierailija
91/103 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on Juu, juuri tuosta kriisipuhelimesta. Jouduin kerran laittamaan ihan palautetta, oli niin asiaton ja epäkypsä henkilö "auttamassa".

Vierailija
92/103 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa, mitä kaikkea elämässä joutuu kohtaamaan, ihmisyyden yksi tunnuspiirre on tuntea myötätuntoa, ei lyödä lyötyä, varsinkin on kyse ammattiavusta ja tehtävään sitoutuneesta auttajasta. Silloin Pitää jättää ne hommata, kun kapasiteetti ei enää riitä. Ihmisyyteen kuuluu inhimillisyys. Pelkkä pystyssä kävely ja pinsettiote ei tee ihmisestä Ihmistä, apinakin pystyy niihin. Apinaa mitenkään väheksymättä, osa "auttajista" yltää juuri ja juuri sille tasolle. Sitä ihmisyyttä ei sieltä esiin saa edes pihdeillä kiskomalla.

Juuri näin. Vaikuttaa, että puhelimeen on vastannut huono auttaja, jos ei ole empatiaan kyennyt. Ihan varmasti heitä on testattu, ja melko varmasti hän on ollut joskus ihan hyvä. Mutta on voinut kuormittua liikaa eikä ole tajunnut jättää hommia, joihin oma kapasiteetti ei enää riitä. Sekin on tyypillistä, ettei ihminen näe omaa tilaansa. Harmi jos näin on käynyt. Anna ihmeessä palautetta puhelinpalvelun ylläpitoon. 

Vierailija
93/103 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta on Juu, juuri tuosta kriisipuhelimesta. Jouduin kerran laittamaan ihan palautetta, oli niin asiaton ja epäkypsä henkilö "auttamassa".

Joskus siellä on mm. sellaisia henkilöitä, jotka haalivat työkokemuspisteitä opiskelijavalintoja varten. 

Vierailija
94/103 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttava puhelin ei ole mikään kuunteleva korva tai sympatialuuri. Sen auttavan puhelimen on tarkoitus etsiä ja ohjata sinut OIKEANLAISEN AVUN PIIRIIN. Monelle voi olla hankala etsiä oikea apu itse. Nuo auttavat puhelimet kuuntelee mikä hätä, ja etsii avun kanssasi. Ei sen puhelun ole tarkoitus poistaa esim. itsemurha-ajatuksia, vaan antaa ihmiselle itselleen tieto mistä apua saa

Uskonkriisi? Ohje on kehottaa juttelemaan oman papin kanssa. Et halua enää omaan seurakuntaan? Voit vaihtaa uskontoa ja etsiä paremman.

Huomaa tässä, että auttava puhelin ei ratkaise uskonkriisejä, vaan antaa suunnan missä niitä voi ratkaista.

Itsariuhkailu? Ei ne yritä ratkaista sitä syytä (koulukiusaaminen ja ahdistus), vaan ohjaa sinut mielenterveyspuolelle tai päivystykseen missä saa apua akuuttiin ahdistukseen ja sitä myötä itsariajatuksiin.

Trauma lapsuudesta? Ei sitä traumaa jäädä puhelimessa puimaan eikä auttava puhelin kuuntele pitkään menneitä traumoja, vaan auttaja ehdottaa esim. psykoterapiaa tai psykiatrian poliklinikkaa, jossa käsitellä akuutit traumat.

APlla selvästi oli ihan väärä käsitys mitä nuo auttavat puhelimet tekee. Ei ne ratko traumoja, ne ohjaa sinne missä traumoja ratkotaan. Siksi: "onnea terapeutin löytämiseen".

Vierailija
95/103 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottamatta kantaa, mitä kaikkea elämässä joutuu kohtaamaan, ihmisyyden yksi tunnuspiirre on tuntea myötätuntoa, ei lyödä lyötyä, varsinkin on kyse ammattiavusta ja tehtävään sitoutuneesta auttajasta. Silloin Pitää jättää ne hommata, kun kapasiteetti ei enää riitä. Ihmisyyteen kuuluu inhimillisyys. Pelkkä pystyssä kävely ja pinsettiote ei tee ihmisestä Ihmistä, apinakin pystyy niihin. Apinaa mitenkään väheksymättä, osa "auttajista" yltää juuri ja juuri sille tasolle. Sitä ihmisyyttä ei sieltä esiin saa edes pihdeillä kiskomalla.

Juuri näin. Vaikuttaa, että puhelimeen on vastannut huono auttaja, jos ei ole empatiaan kyennyt. Ihan varmasti heitä on testattu, ja melko varmasti hän on ollut joskus ihan hyvä. Mutta on voinut kuormittua liikaa eikä ole tajunnut jättää hommia, joihin oma kapasiteetti ei enää riitä. Sekin on tyypillistä, ettei ihminen näe omaa tilaan

Huomaa myös että ap kertoi välissä "ettei vastaaja suostunut puhumaan itsestään ja käänsi puheen takaisin minuun". AP luultavasti siis vaati puhelimeen vastanneen koko nimeä tms.

Nuo puhelut on luultavasti nauhoitettu kaikkien oikeusturvan takia. Jos AP valittaa eikä mennytkään ihan niin kuin täällä kertoi, on ihan turha kehottaa valittamaan.

Vapaaehtoistyön laadusta ei kukaan järkevä valita. "'Jee, aloin riitelemään ja voitin, nyt siellä on yksi vapaaehtoinen vähemmän auttamassa.'"

Vierailija
96/103 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on aivan käsittämätöntä. Aika kamalaa kohtelua. Ja aika on lyhyt. Ammattitaitoa ei ole kaikilla?

Langan päässä todennäköisesti oli joku vapaaehtoinen, joka ajatteli auttavansa kuuntelemalla murheita. Mutta ap alkoikin avautua koko elämänsä kriiseistä ja vaatia empatiaa ja apua, vaikka tarjolla oli vain kuunteleva vapaaehtoinen.

On myös narsismismin suht harvinainen ja alidiagnosoitu alalaji, piilotettu narsisti, eli ihmistyyppi, joka alkaa pyytää apua ja apua ja seuraa ja huomiota kertomalla omista "ongelmistaan". Ja yhtäkkiä pitäisi oma elämä jättää ja "auttaa".

No tässä taas yksi keittiöpsykologi, joka on ihan pihalla. Ei siinä nyt mistään narsismin lajista ole kyse, jos soittaa auttavaan puhelimeen apua saadakseen. Ja mitä muuta auttavasta puhelimesta voi odottaa kuin empatiaa ja apua. Mitä sinun mielestäsi kuuntelevan vapaaehtoisen pitäisi sitten tarjota, jos ei nimenomaan ottaa vastaan toisen pahaa oloa?

Lue paremmin. Sanoin tuon narskun siksi koska AP selvästi yrittää saada palstalaisia lietsottua mukaansa haukkumaan tahoa, josta ei mielestään saanut empatiaa, en siksi että ap kysyi apua. Ap ei saanut haluamaansa = kosto sille jolta empatiaa ei irronnut.

Jos joku OIKEASTI olisi empatian tarpeessa, hän ei sitä muita haukkumalla yrittäisi imeä itselleen.

Vierailija
97/103 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postatkaa niitä numeroita niin lähden avautumaan tai postatkaa vaikka omianne voidaan jauhaa kaikkee paskaa

Vierailija
98/103 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttava puhelin ei ole mikään kuunteleva korva tai sympatialuuri. Sen auttavan puhelimen on tarkoitus etsiä ja ohjata sinut OIKEANLAISEN AVUN PIIRIIN. Monelle voi olla hankala etsiä oikea apu itse. Nuo auttavat puhelimet kuuntelee mikä hätä, ja etsii avun kanssasi. Ei sen puhelun ole tarkoitus poistaa esim. itsemurha-ajatuksia, vaan antaa ihmiselle itselleen tieto mistä apua saa

Uskonkriisi? Ohje on kehottaa juttelemaan oman papin kanssa. Et halua enää omaan seurakuntaan? Voit vaihtaa uskontoa ja etsiä paremman.

Huomaa tässä, että auttava puhelin ei ratkaise uskonkriisejä, vaan antaa suunnan missä niitä voi ratkaista.

Itsariuhkailu? Ei ne yritä ratkaista sitä syytä (koulukiusaaminen ja ahdistus), vaan ohjaa sinut mielenterveyspuolelle tai päivystykseen missä saa apua akuuttiin ahdistukseen ja sitä myötä itsariajatuksiin.

Trauma lapsuudesta? Ei sitä traumaa jäädä puhelimessa puimaan eikä auttava puhelin kuuntele pi

Juuri näin. Vaikka siellä olisi vapaaehtoisena se pitkälle koulutettu psykoterapeutti tai enkeli, he eivät siitä vapaaehtoisen vastaajan roolista käsin siltikään saisi tehdä muuta kuin ko. kriisipuhelimen ohjeissa on ohjattu tekemään. Eli ei ole välttämättä edes kyse siitä, etteikö taidot ja tiedot riittäisi "enempään" tai "parempaan", vaan siitä että he ovat sitoutuneet tietynlaiseen protokollaan joka on suunniteltu vastaamaan tiettyyn napakkaan ja nopeaan tarkoitukseen. Ap ei ole ymmärtänyt minne on lähtenyt soittamaan ja on kysellyt mm. sellaisia kysymyksiä, joihin hän ei yksinkertaisesti edes saa vastata. Vastaaja ei ikinä saa esim. paljastaa koulutustaan vaikka se olisi miten korkea.

Mutta se lyhytkin tilanteen kartoitus voi auttaa tai herätellä soittajaa katsomaan tilannettaan uudelta kantilta, tai joskus vapaaehtoinen osaa sanoa juuri oikeat sanat jotka soittaja muistaa pitkään. Onnistuneen puhelun kriteeriksi kuitenkin riittää, että soittaja ei puhelun ansiosta vahingoittanut itseään ja hän tietää nyt mistä tai miten saada apua jatkossa. Jokainen tätä tarkoitusta ja perusajatusta vähättelevä voi itse kuvitella ja keksiä, miten onnistuisi itse paremmin auttamaan Ap:ta tai omaa tilannetta. Perustelkaa ihmeessä jos keksitte, miten olisi edes mahdollista parantaa toinen ihminen anonyymisti yhden puhelun välityksellä? Ei mitenkään. Edes psykoterapian idea ei ole siinä, että terapeutti antaa asiakkaalleen valmiita vastauksia tai "parantaa" hänet, vaan siinäkin terapeutti auttaa asiakasta itse auttamaan itseään mutta tähän on varattu yleensä jopa vuosia aikaa eikä ole takuita mistään. Lopulta kaikki on asiakkaan itsensä vastuulla, aivan kuin kriisipuhelimeen soittaja on lopulta itse vastuussa itsestään. Ei siis ole vapaaehtoisen vika, jos Ap kokee epäempaattisena onnen toivotukset jatkoon. Ap ei edes kertonut, kuinka kauan tätä ennen häntä oli jo kuunneltu ja kuinka paljon hän kenties oli jo saanut kuuntelua ja tukea. 

Myöskin nuo ketjussa spekuloidut syyt esim. siitä, että auttavaan puhelimeen hakeutuisi porukkaa työnhakupisteiden toivossa on täysin hatusta revitty. Vapaaehtoiset eivät saa mitään palkkaa tai pisteitä, eivätkä he edes saa paljastaa milloin ja missä ovat päivystäneet joten se siitä sädekehän kiillotuksesta. Mutta hyvä että mielikuvitusta joillain riittää.

Vierailija
99/103 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin .yhtenä juhannuksena kännissä kerroin asiasta ystävilleni.

Sanoivat: eihän tuo voi olla totta ja siitä on niin kauan , että eikö sen voisi jo unohtaa?

En ole sen jälkeen puhunut asiasta kenellekkään koska:

siitä on niin kauan ,

Kaikille ei sovi alkoholi. Serotoniinitasot madaltuvat ja tulee negatiivisia ajatuksia. Kaikilla -todellakin ihan kaikilla- ihmisillä on negatiivisia kokemuksia. Ero on, että kaikki eivät niitä jauha. Esimerkiksi minulle itselleni ei sovi alkoholi juuri tästä syystä. Yhdestä tai kahdesta lasillisesta ei vielä nouse negatiivisia ajatuksia, mutta jos menee yli kolme annosta, niin jo samanakin iltana ja varsinkin seuraavana päivänä on lähes sietämättömän matala mieliala. Kaikki ikävät asiat nousevat mieleen. 

Olin nuori

Kerroin totuudwn taustastani.

Minun nuoruudessani ei ollut somea eikä vauva palstaa. .nuoret joi viikonloppuisin.

Ap

Vierailija
100/103 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no, kuka oikeasti jaksaa kuunnella vieraiden ihmisten ruikutusta? Ilmaiseksi.

Kyllä siinä on jo tavallisen hyvä ihminen, että tuommoseen hommaan edes viitsii lähteä.

Ei kannata vaatia mahdottomia auttajiltakaan.

Kukaan ei pakota.

Soittamaan siis

Mitäs läksit, narsisti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän