Epäempaattiset auttavan puhelimen vapaaehtoistyöntekijät
Mitä tehdä kun kuulee auttajan äänestä että, voi kun tämä puhelu loppuisi pian. Tiedättehän äänen sävyn, voit puhua empaattisia, mutta sävy on epäystävällinen.
Lopuksi sanoi: Onnea terapeutin etsintään.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fakta on että jotkut tekevät vapaaehtoistöitä vain omaa sädekehäänsä kiillottaakseen, sitten on tietysti niitä jotka haluavat hyvää mutta tekevät pahaa kun rahkeet eivät riitä. Kriisipuhelin on ajatuksena kaunis mutta kyllä se puhelimessa puhuminen vakavista psyykkisistä ongelmista kärsivän kanssa on äärimmäisen haastavaa ja varmasti tästä toiminnasta on paljon haittaakin. Edes ammattilaiset eivät osaa usein hommaansa, puhumattakaan randomeista vapaaehtoistyöntekijöistä. Toisaalta vapaaehtoinen voi olla jopa hyödyllisempi kuin ammattilainen, auttamista kun voi opiskella kirjoista vain hyvin rajallisesti, omalla persoonalla ja sosiaalisilla taidoilla sitä tehdään.
Ap jatkaa
Ymmärsin puhelun jälkeen että VIHAAN ÄITIÄNI ja JEESUSTA.
En ole sanonut sitä koskaan ääneen. Olen täynnä vihaa.
Tekeekö se minusta psyykkisesti sairaan...?
Jeesus rakastaa sinua, ihmiset ovat pahoja.
Monilla on ehkä liiankin suuret odotukset soittaessaan auttaviin puhelimiin. Odotetaan että siellä vastaisi joku enkeli tai kaikkitietävä psykoterapeutti. Totuushan on että siellä vastailevat ihan tavalliset ihmiset. Voi auttavista puhelimista silti olla paljonkin apua, mutta se on aina tapauskohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ap, älä kuitenkaan tuomitse yhden tai kahdenkaan puhelun perusteella kaikkia auttajia epäpäteviksi tai välinpitämättömiksi. Suurin osa auttajista tekee vapaaehtoistyötä suurella sydämellä.
Jaahas...vai niin...olen siis väärässä? Hain väärin apua?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se on aivan käsittämätöntä. Aika kamalaa kohtelua. Ja aika on lyhyt. Ammattitaitoa ei ole kaikilla?
Kyse on vapaaehtoistyöntekijästä, joka on maallikko eikä psykiatri tai psykoterapeutti.
Vierailija kirjoitti:
Monilla on ehkä liiankin suuret odotukset soittaessaan auttaviin puhelimiin. Odotetaan että siellä vastaisi joku enkeli tai kaikkitietävä psykoterapeutti. Totuushan on että siellä vastailevat ihan tavalliset ihmiset. Voi auttavista puhelimista silti olla paljonkin apua, mutta se on aina tapauskohtaista.
joo usko enkeleihin ja ihmisten hyvyyteen on puhdas nolla.
Auttaja sanoi : ihmiset eivät noin yleensä ole empaattisia.
Sillä mennään, välillä unohdan pitkiksi ajoiksi, että ei ole sukulaisia, eikä taivaanisää
Ap
Älä ap enää soita sinne, tulee vain pahempi olo. Itsekin soittanut joskus kriisipuhelimeen ja eipä tarvitse enää. Aivan järkyttäviä ihmisiä sinne päätyy vapaaehtoiseksi. Jos ei osaa sanoa mitään fiksua, voisi vain kuunnella, mutta eivät nämä ymmärrä sitä. Joka ikisessä puhelussa, oli aihe mikä tahansa, yrittävät keksiä että kuinka minä olen syypää asiaan.
Joskus nuorempana soitin kun olin pahasti masentunut, ja lisäksi silloinen poikaystävä oli vielä päälle jättänyt. Olo oli todella huono, ja olin tästä aivan rikki, sillä olin rakastanut todella paljon ja tämän kerroinkin. Puhelimessa ollut mies kiinnostui tästä, ja alkoi kyselemään miksi. Kerroin että hän koki meidän tulevan niin eri maailmoista, johon pyysi selittämään enemmän. Kerroin mm että itse olin väkivaltaisten alkoholistivanhempien kanssa kasvanut huonoissa oloissa, mm nähnyt nälkää ja minut oli siksi huostaanotettu, hän taas oli kasvanut hyvässä perheessä ja elänyt onnellisen lapsuuden, lapsena ei ollut hänellä mitään puutetta koska vanhemmat olivat myös varakkaita lapsuudessa. Nyt tosin oli köyhä opiskelija (kuten minäkin) eivätkä hänen vanhempansa enää olleet varakkaita eivätkä voineet häntä tukea. Mies toisessa päässä totesi tähän, että kuulostan siltä, että olin miehen kanssa vain rahan vuoksi ja kuulosta gold-diggeriltä. Yritin sitten siihen änkyttää että en, eihän hänellä ollut mitään rahaa ja silti olin häntä syvästi rakastanut, mutta mies enää kuunnellut vaan ylimielisesti sanoi että ehkä on parempi että keskustelen jonkun toisen kanssa ja lopetti puhelun.
Minua on myös syytetty toisessa puhelussa, että yritän kuulema liian innokkaasti tutustua muihin ihmisiin ja olen siksi yksinäinen. Yritin yhdessä tapahtumassa silloin tällöin jutella muille (se oli ikään kuin ideana, muutkin tekivät), yli puolet ajasta istuin yksin hiljaa. Kukaan ei tullut luokseni, ja koin että muut olivat jopa töykeitä. Olin todella yksinäinen niihin aikoihin, ja tämän tapahtuman jälkeen romahdin ja soitin kriisipuhelimeen. Olin puhelimessa olevan mielestä ollut liian innokas ja karkottanut muita käytökselläni, kun olin kysellyt perus smalltalk kysymyksiä, mm missä toinen on töissä/opiskelee/harrastaa ja sitten jotain lisäkysymyksiä näistä. Myöhemmin selvisi, että minusta oltiin oikeasti tapahtumassa levitetty valhetta, eikä kukaan tämän vuoksi halunnut olla tekemisissä kanssani.
Muitakin vastaavia on. Vaati aika monta soittoa, että tajusin, että eivät ole hyvällä asialla. Kun on paljon huonoja kokemuksia, yksinäisyyttä ja huono itsetunto, sitä kuvittelee, että tuo heidän tapansa "auttaa" on ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on aivan käsittämätöntä. Aika kamalaa kohtelua. Ja aika on lyhyt. Ammattitaitoa ei ole kaikilla?
Kyse on vapaaehtoistyöntekijästä, joka on maallikko eikä psykiatri tai psykoterapeutti.
Ketkä sieltä sitten saa apua?
Nekö joilla on isä, äiti ja rivarin pätkässä onnellinen perhe..tikku sormessa ja kissa kuollut?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on olla auttavassa paikassa töissä tai muuten apuna, jos aiheuttaa traumoja asiakkaille ja hylkäämisen kokemuksia? Ja vattuilee minkä ehtii? On kylmä tyyppi esimerkiksi. Kyllä siellä jotain muuta pitää olla kuin "tavalliset ihmiset vastaamassa". Robotin saa sitten vaikka keinoälyllä. Jos on tupelo ja haluaa päteä, se on väärä paikka!
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän , että aihe oli vaikea.
Auttaja sanoi: voit hakea apua uskonkysymyksiisi kirkosta.
Vastasin: paikkakunta oli lestadiolainen
Auttaja: voit valita kirkon itse
Ap
Eli AP on saanut ihan toimivia ohjeita ja apua, häntä on neuvottu irtautumaan hankalasta kirkosta, ja selvästi myös etsimään terapeutti avukseen äitisuhteensa kanssa.
Eli AP on saanut juuri sellaista apua, mitä AUTTAVA PUHELIN voi antaa. Ilmeisesti AP olisi mielummin halunnut jonkun kanssaan vaan päivittelemään miten kauheaa on ollut äidin ja kirkon kanssa.
Kuten hän nyt haluaa palstalaiset päivittelemään, miten kauheaa on auttavan puhelimen kanssa. "voi ap parkaaa!!!!"
Covert Narcissism. Just saying.
Asiakkaan tehtävä ei ole olla työtekijän psykiatri, terapeutti, rauhoittelija tai psykologi. Vaan kyse on jostain musta.
Vierailija kirjoitti:
Asiakkaan tehtävä ei ole olla työtekijän psykiatri, terapeutti, rauhoittelija tai psykologi. Vaan kyse on jostain musta.
Korjaan muusta, ei musta.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on se sosiaalityöntekijöiden nuotti. Sanat ovat empaattisia, mutta äänensävy kylmä ja välinpitämätön.
Sanat ovat yleensä palveluja kaupittelevia, tarkoitat siis.
Vierailija kirjoitti:
Onnea terapeutin etsintään.
T: Se ihana Auttavan puhelimen vapaaehtoistyötekijä. Saatan tarvita itsekin Auttavaa puhelinta tämän luettuani.
Tuhon pitkään tarinaan alkoholistiperheestä haluaisin vastata
Minun auttajani sanoi: nyt on kyse sinusta ei minusta , nyt puhutaan sinusta, minä kuuntelen
Sain käsityksen, että auttajat EIVÄT saa kertoa mitään itsestään autettavalle.
Tuntui että luurin päässä ei olisi ollut edes ihminen, naisen ääni toki oli
SIKSI ihmettelen, että joku Auttava vapaaehtoinen olisi kertonut autettavalle tulevansa hyvästä perheestä
Ap
Ottamatta kantaa puhelimeen, niin valitettavasti elämässä joutuu kohtaamaan usein myös sellaisia asioita ja ongelmia, jotka "eivät selviä". Lapsuuttasi ei kukaan muuta. Mutta toisaalta olet jo ratkaissut asian muuttamalla pois ja ilmeisesti saat ruokasikin muualta kuin äidiltäsi siis?
On ymmärrettävää, että muisto tulee toisinaan mieleen ja siitä voi tulla paha mieli. Mutta tosiaan - eikö tilanteesi ole nyt parempi ja nuo asiat korjattu?
Mitä voisit tehdä nyt, kun nuo asiat ovat kohdaltasi kunnossa. Et enää altistu henkiselle väkivallalle ja sinulla on riittävästi ruokaa. Mitä seuraavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli AP on saanut ihan toimivia ohjeita ja apua, häntä on neuvottu irtautumaan hankalasta kirkosta, ja selvästi myös etsimään terapeutti avukseen äitisuhteensa kanssa.
Eli AP on saanut juuri sellaista apua, mitä AUTTAVA PUHELIN voi antaa. Ilmeisesti AP olisi mielummin halunnut jonkun kanssaan vaan päivittelemään miten kauheaa on ollut äidin ja kirkon kanssa.
Kuten hän nyt haluaa palstalaiset päivittelemään, miten kauheaa on auttavan puhelimen kanssa. "voi ap parkaaa!!!!"
Empatiaa anyone? just saying
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Empatiaa anyone? just saying
GET OUT 🗣🗣🗣
Auttaa= auttava puhelin?