Tyypillistä ns etätyöskentelyä: palaverissa kamera kiinni ja kun oma nimi mainitaan ei kuulu pitkään aikaan mitään
Sitten hetken päästä: Ai anteeksi, mistä oli kyse.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Ei kait kukaan juuri palaverin aikana touhua muuta?
ehkä touhuaa seuraavaan yt:hen asti ja sitten kenkää
Meillä on ohje, että normaalit työasiat voi hoitaa kokouksen ohessa. Siellä on sitten läjä "puhelu"-"takaisin" viestejä keskustelukentässä. Usein ongelmaa/asiaan liittyvää keskustelua ei voi käydä, koska jollain on aina puhelu kesken. Esimiehet valittavat asiasta, mutta eivät halua ratkaista ongelmaa.
Vai niin. Saatan olla puhelimessa asiakkaan tai jonkun yhteistyötahon kanssa ( psykiatria, hätäkeskus, oppilaitos, palveluntuottaja, omainen ym.). Kaikki etätyöt ei ole samanlaisia.
Välillä vaan niiden muiden ilmeiden katselu vie ajatuksen pois itse asiasta. En ymmärrä, mitä lisäarvoa sillä naamataulun näkemisellä on kenellekään, kun asioiden pitäisi olla keskiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tuo koodaus etenee ilman videokuvaa toimistolla oleviin täteihin. Taitaa olla jotain sosionomien ongelmia?
Juurikin koodarit ym. nörtit eivät varmasti haluakaan olla ihmisten ilmoilla! Meillä on työpaikalla todella hyvä porukka ja ollaan suurin osa lähityössä, vaikka meillä on oikeus olla myös etänä kahtena päivänä viikossa. Etänä työskentelevät jäävät auttamatta ulkopuolisiksi ja siinähän ihmettelevät, että miksi eivät ole yhtä läheisiä kuin muu työporukka.
Tämä ei tarkoita sitä, että juoruilisimme tai istuisimme nokakkain työpäivän aikana, mutta meillä on ovet auki ja keskustelemme luontevasti käytävän läpi työkavereiden kanssa. Sekin kertoo jotakin, että meillä on todellakin oikeus tehdä etätöitä, mutta emme halua. Haluamme pitää kodin kotina ja työpaikan työpaikkana.
Teillä on ovet!!! Suurin osa toimistoista on avokonttoreita ja vieläpä niin, että ei ole edes omaa työpöytää. Kotona ei tarvitse etsiskellä vapaata työpistettä ja sitten alkaa säätämään työtuolia ja näyttöjä oikeille korkeuksille ja piuhoittaa oma läppäri työkuntoon, senkun istuu tuolille ja alkaa tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi palaverissa pitäisi olla kamera? Tyhmi äkö olette?
Koska jopa 97 % viestinnästä on ei-verbaalista.
Hui kamalaa. Miten puhelimessa onkaan voitu asiat hoitaa vuosikymmeniä?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ohje, että normaalit työasiat voi hoitaa kokouksen ohessa. Siellä on sitten läjä "puhelu"-"takaisin" viestejä keskustelukentässä. Usein ongelmaa/asiaan liittyvää keskustelua ei voi käydä, koska jollain on aina puhelu kesken. Esimiehet valittavat asiasta, mutta eivät halua ratkaista ongelmaa.
Onpas tyhmää. Itse en tee mitään muuta kuin osallistu palaveriin, yleensä kuuntelemalla vaan. On ihan tutkittua, että multitaskaaminen ei tuota mitään hyvää tulosta. Jos touhuat palaverin aikana muuta, niin palaverissa puhutusta menee suurin osa ohi. Mitäs jos missaatkin jotain oleellista. Ja tuollainen kuin teillä, että vastaillaan puheluihin yms.vie vaan turhaan muiden työaikaa, kun palaverit venyvät.
Minulla menee valehtelematta viikossa kahden työpäivän edestä tunteja sellaisiin massapalavereihin joissa minun pitää itse esittää jotain tai vastata kysymyksiin max 5 minuutin ajan per 2 tunnin palaveri.
En voi siis yksinkertaisesti jättää menemättä koko palaveriin ja niissä on niin paljon väkeä etten voi ehdottaa että soittakaa minulle jos tulee jotain mihin minua tarvitaan.
En saisi tehtyä töitäni lainkaan ellen voisi tehdä etätoimistolla oikeaa työtä näiden palaverien pyöriessä taustalla ja menetän vain sen 5 minuuttia kun minun vuoroni tulee esitellä statusta porukalle joka niinikään tekee samalla täyttä päätä töitä etänä kun minun projektini ei liity niiden hommiin mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas tyhmää. Itse en tee mitään muuta kuin osallistu palaveriin, yleensä kuuntelemalla vaan. On ihan tutkittua, että multitaskaaminen ei tuota mitään hyvää tulosta. Jos touhuat palaverin aikana muuta, niin palaverissa puhutusta menee suurin osa ohi. Mitäs jos missaatkin jotain oleellista. Ja tuollainen kuin teillä, että vastaillaan puheluihin yms.vie vaan turhaan muiden työaikaa, kun palaverit venyvät.
Olen eri, mutta kun pointtina onkin se, että joutuu osallistumaan palavereihin, joissa ei käydä mitään omaan työhön liittyvää. Jossain vaiheessa tätä järkeistettiin, mutta nyt uusien pomojen aikana kaiken maailman palavereja on vaan lisätty. Oman työn kannalta tarpeellisiin palavereihin osallistun tietenkin ihan "täysillä" mutta jos välillä joutuu istumaan viisi tuntia palavereissa niin en mä saa tehtyä mitään oikeita töitä, jos en tee palaverien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi palaverissa pitäisi olla kamera? Tyhmi äkö olette?
Koska jopa 97 % viestinnästä on ei-verbaalista.
Näinhän se on. Ääntä on oikeastaan ihan turha pitää päällä palavereissa.
Jos pitää mennä takaisin toimistolle niin irtisanon itseni välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Usein. Siis ihan työtehtäviä.
Jos oikea esimerkki, kyseessä on varsinaisten nerojen työpaikka ja ap on joku alimman työntekijätason kyylä.
Kuvauksesta voi päätellä, että a) palaveri on turha ja vain häiritsee ihmisten työntekoa, tai b) on paljonkin turhia työntekijöitä, joiden työnteko on niin leppoisaa ettei ketään haittaa jos työt ovat tekemättä. Arvioinkin ap:n työpaikan olevan julkisella sektorilla, tai sitten koko aloitus on vain etätyövastaista propagandaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein. Siis ihan työtehtäviä.
Ai kun kestää hetken ehti paikalle, kun puhutellaan ja sitten on vielä ihan ulapalla, mistä keskustellaan. Tuskin on ihan vaan muita töitä tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa palavereista on surkeasti järjesteltyjä. Jos kokousta varten olisi toimitettu taustamateriaalit ja asia käsiteltäisiin tehokkaasti ja järjestelmällisesti, niin usein riittäisi hyvin lyhyt palaveri eikä ajatus pääsisi harhailemaan muihin asioihin. Käytännössä vain palaverit ajautuvat monasti turhaksi höpinäksi, joissa keskusteluripulia kärsivien ekstroverttien täytyy päästä ääneen vaikka asian vierestä. Sitten ihmetellään, kun joku ei ole jaksanut 100% seurata tajunnavirtaa ja missaa itselle yllättäin osoitetun kysymyksen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa palavereista on surkeasti järjesteltyjä. Jos kokousta varten olisi toimitettu taustam
Ootte kyllä ihme firmoissa töissä, jos ei kyetä efes tehokkaisiin palavereihin tai kohdentamaan niitä oikeille henkilöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on kaksi etänä pienessä asunnossa eikä aina voi pitää kameraa toisen yksityisyyden vuoksi. Kaksio avokeittiöllä. Olemme kuitenkin valinneet asua näin emmekä hanki lisäneliöitä vain kokouskameran vuoksi.
Toinen voi mennä vaikka saunaan tai sitten lähikahvilaan.
Kahvilaan paljastamaan yrityssalaisuuksia.
"Onpas tyhmää. Itse en tee mitään muuta kuin osallistu palaveriin, yleensä kuuntelemalla vaan"
Selvää keskijohdon pikkupomon ainesta.
Tyyppi joka ei tuota muuta kuin hiilidioksidia aulan Yuccapalmulle mutta on esimiesten lemmikki kun istuu pitkää päivää konttorilla lusimassa kuuliaisesti kaiken kalenteriin tungetun huuhaan läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä osa kehtaa torkkua ihan toimistollakin palavereissa.
Mutta etäpalavereissa ei ole kyllä tuota ap:n ongelmaa ollu kertaakaan. Kyllä kaikki ainakin jollain tasolla kuuntelee. Ja meillä on sääntö, että pitää ilmoittaa, jos kesken kaiken nousee koneelta palaverissa. Se on siis ihan ok, jos käyt vaikka vessassa tai ovella on joku, mutta pitää ilmoittaa, että on hetken poissa.
Ja siis meillä ei yleisesti ottaen kukaan pidä kameraa päällä. Aika harvinaista, että pitäisi olla.
Jos pitää kaiken aikaa kameraa päällä ja ottaa läppärin mukaan vessaan niin sitten ei tarvitse tiedottaa muille olevansa nyt 10 minuuttia paskælla.
Periaatteessa riittää toki että jättää mikrofonin auki mutta viedokuva on aina varmempi.
Itse vedän lonkkaa ja katson tallenteen kun sattuu ehtimään.