Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyypillistä ns etätyöskentelyä: palaverissa kamera kiinni ja kun oma nimi mainitaan ei kuulu pitkään aikaan mitään

Vierailija
17.03.2025 |

Sitten hetken päästä: Ai anteeksi, mistä oli kyse. 

Kommentit (137)

Vierailija
61/137 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

95% palavereista on turhia. Ja en kuuntele niissä mitään, vaikka olisin ihan fyysisesti läsnä.

Kotitoimistolla pystyn tekemään töitä sen kahden tunnin ajan jonka joudun lusimaan palaverissa jossa on yleensä 2-5 minuutin edestä sellaista asiaa johon minua tarvitaan.

Etätöiden aiheuttama tuottavuusloikka on aivan uskomaton verrattuna juurikin näihin 1970-luvulle jämähtäneisiin firmoihin joissa pikkupomon status mitataan sillä miten monta työntekijää se voi pakottaa viikossa moneksi tunniksi palavereihinsa.

Vierailija
62/137 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yritys ei ole sellainen jossa ihmiset ovat yksin koneen äärellä eikä toisen työ kiinnosta yhtään. Yritys on kokonaisuus yrityksessä on kulttuuri ja yrityksen työntekijät yhdessä kehittävät yrityksen toimintaa  

Ei mun tartte nähdä työkaverin naamaa saadakseni häneltä tietoa. Ei liity työn tekemiseen mitenkään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/137 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin tuo koodaus etenee ilman videokuvaa toimistolla oleviin täteihin. Taitaa olla jotain sosionomien ongelmia? 

Juurikin koodarit ym. nörtit eivät varmasti haluakaan olla ihmisten ilmoilla! Meillä on työpaikalla todella hyvä porukka ja ollaan suurin osa lähityössä, vaikka meillä on oikeus olla myös etänä kahtena päivänä viikossa. Etänä työskentelevät jäävät auttamatta ulkopuolisiksi ja siinähän ihmettelevät, että miksi eivät ole yhtä läheisiä kuin muu työporukka.

Tämä ei tarkoita sitä, että juoruilisimme tai istuisimme nokakkain työpäivän aikana, mutta meillä on ovet auki ja keskustelemme luontevasti käytävän läpi työkavereiden kanssa. Sekin kertoo jotakin, että meillä on todellakin oikeus tehdä etätöitä, mutta emme halua. Haluamme pitää kodin kotina ja työpaikan työpaikkana.

Kuulostaa ihan painajaistyöpaikalta. Ei minkäänlaista työrauhaa. 

Vierailija
64/137 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ollaan ympäri maata, videokuva saa palaverin pätkimään, kaikki kun ei ole valokuidun päässä toisista. Siksi minulla ei ole kamera päällä tai jos on, niin puhetta ei sitten saada mukaan. Meillä on tällä toimistolla noin 8 henkeä kerrallaan, kaistaa ei riitä kaikille.

Tekosyy. Tuskin olet saaristossa. 

Olen pienen eteläsuomalaisen kaupungin keskustassa ja täällä ongelma on ihan tavallinen myös kotitalouksissa klo 8-16 välisenä aikana.

Mielelläni laitan kameran päälle ja puhun, mutta silloin muut eivät minua kuule. Yleensä en anna sen haitata, odotan, että joku kirjoittaa "ränniin", että me ei kuulla sua. Saan määräyksen sulkea kamera.

Vierailija
65/137 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo tapahtuu palaverissa, voidaan päätellä että palaveri oli turha. Työntekijä todennäköisesti teki jotain tuottavaa sen sijasta.

Vierailija
66/137 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sovittu, että joka aamu tiimipalaverissa on kaikilla kamera päällä. Ja se myös laitetaan pääle, pidän siitä esimiehenä huolen. Minulle on ihan sama on alaiset kotona, mökillä, metsässä, Espanjassa tai vaikka WC:ssä. Kunhan siellä on toimiva netti ja työskentelevät sovitun työajan.

Miksi pitää olla joka aamu tiimipalaveri? Ja se kamerako on tae sille, että työt tehdään? Miksi olette palkanneet ihmisiä joihin ei voi luottaa?

Meidän tiimin työ on hektistä ja paljon vaihtuvia tilanteita. Siksi pidetään joka aamu lyhyt tiimipalaveri missä katsotaan tilanne ja jaetaan työkuormaa tiimin kesken. Ollaan yhdessä sovittu, että tämä on sellainen palaveri missä kaikki on"paikalla", eli pidetään kamerat päällä. Muut palaverit mennään sitten tilanteen mukaan. Kohteliasta usein on pitää kamera palaverin alussa päällä, ja sulkea se sitten kun palaveri lähtee käyntiin. 

Miksi suhtaudut vihamielisesti kameran päällä pitämiseen 15-30 min palaverissa? Onko sinulla jotain salattavaa?

Vierailija
67/137 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä on kaksi etänä pienessä asunnossa eikä aina voi pitää kameraa toisen yksityisyyden vuoksi. Kaksio avokeittiöllä. Olemme kuitenkin valinneet asua näin emmekä hanki lisäneliöitä vain kokouskameran vuoksi.

Teamsissa ja Zoomissa saa taustakuva-asetuksen, jolloin kamera ei kuvaa omaa kotia, vaan valitun taustan. Itse siinä keskellä. 

Vierailija
68/137 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä on kaksi etänä pienessä asunnossa eikä aina voi pitää kameraa toisen yksityisyyden vuoksi. Kaksio avokeittiöllä. Olemme kuitenkin valinneet asua näin emmekä hanki lisäneliöitä vain kokouskameran vuoksi.

Jos et voi työskennellä kotona, siirryt 100% lähityöhön.

Ei meillä ole ollut toimisto enää vuosiin. Se säästettiin pois.

Syksyllä järjestettiin palautepäivä "toimistolla." Ihmisille ei riittänyt työpisteitä.

Vierailija
69/137 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyinen kulttuuri tuntuu olevan että joka asiasta pitää olla palaveri, ja ainakin jokapäivän tiimipalaveri että miten on eilen tapahtunut, onneksi senkin ajan voi yleensä tehdä tuottavaa työtä vaikka palaverissa istuukin, eri asia jos olisi fyysisesti läsnä, olisi pakko istua tekemättä mitään kuuntelemassa jonniinjoutavaa läpikäyntiä mitä pirkko teki eilen ja mitä pirkko meinaa tänään tehdä ja mikä on pirkon työn valmistusasti ja sitten sama pentin ja sepon ja pettrein ja lissan ja....  kanssa. 

ja sitten ihmetellään kun työt ei nyt oikein edisty kun päivässä on pari tuntia aikaa ettei tarvitse istua jonkinnäköisessä palaverissa129

Vierailija
70/137 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teamsissa ja Zoomissa saa taustakuva-asetuksen, jolloin kamera ei kuvaa omaa kotia, vaan valitun taustan. Itse siinä keskellä. 

Teams ainakin on sellaista syöpää ettei sitä kukaan vapaaehtoisesti käytä jos ei vaikka julkkariasiakkaan takia ole pakko

Vierailija
71/137 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mitäs järjestät turhia palavereja

Vierailija
72/137 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS mennä viikolla

"Shopifyn laskelmien mukaan yhtiön keskimääräisessä kokouksessa on mukana kolme henkilöä ja sen kesto on noin 30 minuuttia. Tällainen palaveri maksaa yhtiölle 7001600 dollaria."

"Yhtiö aloitti myös käytännön, joka kehotti työntekijöitä perumaan kaikki toistuvat kokoukset, joihin osallistuu yli kolme henkilöä. Jos kokous päätettiin tästä huolimatta järjestää, kokouslaskuri toimi ajankäytössä hyvänä pelotteena."

"Amerikkalaisen professori Steven G. Rogelbergin tekemän selvityksen mukaan yli sadan hengen yritykset voisivat säästää jopa 2,5 miljoonaa dollaria poistamalla kalentereista turhia kokouksia. "

Vierailija
73/137 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sovittu, että joka aamu tiimipalaverissa on kaikilla kamera päällä. Ja se myös laitetaan pääle, pidän siitä esimiehenä huolen. Minulle on ihan sama on alaiset kotona, mökillä, metsässä, Espanjassa tai vaikka WC:ssä. Kunhan siellä on toimiva netti ja työskentelevät sovitun työajan.

Miksi pitää olla joka aamu tiimipalaveri? Ja se kamerako on tae sille, että työt tehdään? Miksi olette palkanneet ihmisiä joihin ei voi luottaa?

Meidän tiimin työ on hektistä ja paljon vaihtuvia tilanteita. Siksi pidetään joka aamu lyhyt tiimipalaveri missä katsotaan tilanne ja jaetaan työkuormaa tiimin kesken. Ollaan yhdessä sovittu, että tämä on sellainen palaveri missä kaikki on"paikalla", eli pidetään kamerat päällä. Muut palaverit mennään sitten tilanteen mukaan. Kohteliasta usein on pitää kam

Mä vedän isoa asiantuntijayksikköä ja kamerapakkoa ei ole. En ole kokenut sen tuottavan mitään lisäarvoa. Itse pidän kameran päällä joissain palavereissa mutta etenkin kun esitän jotain materiaalia, koen kameran turhaksi. Tulokset kertoo sen, toimiiko asiat

Vierailija
74/137 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lisäarvoa se pärstänkuva siinä palaveri ikkunan sivussa sinulle tuo? Kuitenkin 90% osallstujista se palaveri ikkuna on sielä "työikkunoiden" piilossa. Vai pidätkä kirjaa kuinka usein kukakin on käynyt kampaajalla ja onko silkitetyt paidat päällä yms?

Ymmärrän siinä vaiheessa kun on esim uusi projekti ja ihmiset eivät tunne toisiaan ja jokainen esittelee itsensä, mutts sen jälkeen tuolla ei kyllä ole enää minkään näköistä merkitystä.

Vierailija
75/137 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HS mennä viikolla

"Shopifyn laskelmien mukaan yhtiön keskimääräisessä kokouksessa on mukana kolme henkilöä ja sen kesto on noin 30 minuuttia. Tällainen palaveri maksaa yhtiölle 7001600 dollaria."

"Yhtiö aloitti myös käytännön, joka kehotti työntekijöitä perumaan kaikki toistuvat kokoukset, joihin osallistuu yli kolme henkilöä. Jos kokous päätettiin tästä huolimatta järjestää, kokouslaskuri toimi ajankäytössä hyvänä pelotteena."

"Amerikkalaisen professori Steven G. Rogelbergin tekemän selvityksen mukaan yli sadan hengen yritykset voisivat säästää jopa 2,5 miljoonaa dollaria poistamalla kalentereista turhia kokouksia. "

Shopifyn laskelmien mukaan yhtiön keskimääräisessä kokouksessa on mukana kolme henkilöä ja sen kesto on noin 30 minuuttia. Tällainen palaveri maksaa yhtiölle 700 - 1600 dollaria

Vierailija
76/137 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen voi mennä vaikka saunaan tai sitten lähikahvilaan.

Hih. Meidän tapauksessa lähikahvilaan on kolmisen kilometriä. Siellä tietoturva jättää toivomisen varaa. Mun työnantajan säännöissä kielletään työasioiden käsittely julkisilla paikoilla.

Vierailija
77/137 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

95% palavereista on turhia. Ja en kuuntele niissä mitään, vaikka olisin ihan fyysisesti läsnä.

Samaa mieltä. Ja tunnustan, että niissä turhissa palavereissa olen fyysisesti läsnä, en henkisesti. Mutta tiedättekö miksi? Siksi, että teen samalla töitä. 

Vierailija
78/137 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Etänä työskentelevät jäävät auttamatta ulkopuolisiksi ja siinähän ihmettelevät, että miksi eivät ole yhtä läheisiä kuin muu työporukka."

Minulla on vaimo ja lapset joten en tarvitse mitään random työporukkaa täyttämään "läheisyyden" tarvetta ja omia pitkäaikaisia kavereita jos haluan lähteä kaljalle tai harrastamaan yhdessä jotain.

Työ on sitä varten että siitä maksetaan palkkaa ja työkavereiden kanssa ollaan kontaktissa työasioiden edistämiseksi.

Vierailija
79/137 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai jossain kuukausikatsauksessa paikalla 200 henkilöä ja yks lähtee kesken pois. Pitää ilmoittaa kaikille että nyt pitää mennä. Ketä kiinnostaa...

Vierailija
80/137 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, mitä lisäarvoa kamera tuo. Mä pidän kameraa päällä vain, kun on esihenkilön kanssa ns 1-2-1.