Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parhaat vinkit ärtyneen vatsan rauhoitteluun

Vierailija
17.03.2025 |

Ensimmäistä kertaa elämässäni mulla on pidempikestoisesti ylävatsa kipeä, siis ylävatsaan koskee, röyhtäyttää ja pierettää.

Tämä alkoi järkyttävällä närästyksellä (yöaikaan) 3 vkoa sitten ja lääkärin kanssa aloitettiin somac 40 ja gaviscon. Ei syytä epäillä muuta kun tunnistan närästykseksi ihan saletisti.

Viikon sisään närästys loppui mutta tämä vatsakipu tuli. Etenkin ns tyhjä vatsa erityisen paha eli silloin kivistää eniten. Noudatan yleensä pätkäpaastoa kun tulee mulle luontaisesti mutta nyt täytyy syödä illalla just ennen nukkumaanmenoa ja heti ekana kun nousen ja siltikin juilii.

Neuvot siis tarpeen, mikä teillä on auttanut tämmöiseen? Vihreä tee mulla aamuisin jo käytössä, hiilihappojuomat jääneet kaikki pois.

Pitäisi olla kuukauden päästä lähdössä reissuun joten hieman karmii että miten vatsa siellä pärjää. Kiitos etukäteen!

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, pari viikkoa pitää jaksaa kokeilua ennen kuin tietää mikä ärsyttää, näin sanoi farmaseutti apteekissa. Siis jos matkustat kuukauden kuluttua niin jotain pientä muutosta voi tulla mutta ei ihmeitä. Lääkkeistä kannattaa myös kysyä että onko aamu tai ilta parempi aika? Mun puolisolla oli joku lääke minkä lääkäri neuvoi ottamaan toiseen aikaan ja sivuoireet pieneni. 

Mulla on myös oikukas vatsa, tutkittu moneen kertaan. Stressi, kiire ja jännitys pahentaa oireita. Mulla auttaa se että syön kunnon aamupalan (leipää, juustoa, kasviksia, mehua, joskus kananmuna) 9-10 aikaan, päivällä kevyesti (jugurttia, hedelmää, pähkinöitä, joskus korvapuusti) ja sitten alkuillasta 17-18 lämpimän ruoan. Suomalaiselle ehkä vähän outo ruokarytmi mutta sopii mun vatsalle. Kahvia juon aamulla ja päivällä, harvemmin illalla. 

Tämäpä juuri, että löytyisi mikä toimii juuri mulle. Käyn vielä lääkärillä ennen reissua niin voidaan jutella noista lääkkeiden ajoista myös. Kiitos!

Vierailija
42/61 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi tämä:

Pellavansiemeniä keitetään hetki, siitä tulee paksua lientä. Join usean kerran päivässä, siemenet voi jättää sekaan. Auttoi todella. Ajastaan joku lääkäri keksi: helico-bakteeri. Häätölääkitys, helkkarinmoinen hevoskuuri eri lääkkeitä. Siihen jäi "ärtynyt pohjukaissuoli" oireyhtymä.

Turhaan vuosikausia kärvistelin ! :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskohan mahdollisesti kyseessä laktoosi-intorelamssi ? Itellä se ollu ties kuinka kauan, ja vasta jokunen vuosi sitten se todettiin. Se on siis, että vain laktoositonta ravintoa, myös maitoa, piimää yms saa nauttia. Mut ei se mulla oo vieläkään asettunut.......löysää ripulia tulee, ja joskus jopa housuun ! Sitä ei voi pidätellä.......

Vierailija
44/61 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliskohan mahdollisesti kyseessä laktoosi-intorelamssi ? Itellä se ollu ties kuinka kauan, ja vasta jokunen vuosi sitten se todettiin. Se on siis, että vain laktoositonta ravintoa, myös maitoa, piimää yms saa nauttia. Mut ei se mulla oo vieläkään asettunut.......löysää ripulia tulee, ja joskus jopa housuun ! Sitä ei voi pidätellä.......

Tätä en itselläni epäile koska mulla vatsa melkein aina kovalla (johtuu neurologisesta sairaudestani). Toki tutkia voidaan.

Heliko on tutkittu joskus vuosia sitten ja olo nega. Toki sekin voidaan katsoa uusiksi.

Vierailija
45/61 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsahapot prakannee nyt kun olet somacit aloittanut, hapoton maha niin sanotusti. Voisiko somacin vähennys auttaa?

Vierailija
46/61 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylikypsä kaurapuuro ja mustikkasoppa. Jos ei auta, niin suolistosyöpä sinulla sitten on.

Vierailija
47/61 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään syytä epäillä syöpää kun ei ole verta ulosteessa eikä mustaa ulostetta.

Ap

Vierailija
48/61 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, juon reilusti kun pelkästään vihreä tee n litra aamupäivällä. Kaurapuuron olen myös ottanut nyt kuvioon, tuorepuurona mustikoiden kanssa.

Ap

Vihreä tee on aika hc-diureetti (itsellä pistää kuivattamaan paljon enemmän kuin musta), ja elimistön kuivuus tuntuu helposti nimenomaan ruokatorvessa ja vatsalaukussa. Kärsin itse ärtyvästä vatsasta, ja lempijuomaani kahvia voin juoda vain hyvin harvoin. 

Vierailija
49/61 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään syytä epäillä syöpää kun ei ole verta ulosteessa eikä mustaa ulostetta.

Ap

Häh, vatsalaukun syöpä ei oireile ulosteessa, sehän imeytyy suolistossa. 

Mahasyöpä on alkuvaiheessa usein oireeton tai vähäoireinen. Tavallisimpia oireita ovat laihtuminen, ylävatsakipu, ruokahalun heikentyminen, väsymys ja suolistoverenvuoto, jonka seurauksena ilmenee anemiaa

Vierailija
50/61 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vatsakatarri

Vierailija
51/61 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio kuntoon

Vierailija
52/61 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksitauti? Rennie auttaa. 

Vierailija
53/61 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Häh, vatsalaukun syöpä ei oireile ulosteessa, sehän imeytyy suolistossa. 

Mahasyöpä on alkuvaiheessa usein oireeton tai vähäoireinen. Tavallisimpia oireita ovat laihtuminen, ylävatsakipu, ruokahalun heikentyminen, väsymys ja suolistoverenvuoto, jonka seurauksena ilmenee anemiaa

Ei ole laihtumista eikä anemiaa. 

Vierailija
54/61 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, juon reilusti kun pelkästään vihreä tee n litra aamupäivällä. Kaurapuuron olen myös ottanut nyt kuvioon, tuorepuurona mustikoiden kanssa.

Ap

mua närästää liika juominen ja kaurapuuro. myös keitot närästävät.  kokeilisin perunamuusia ja sellaisi ruokia jotka eivöt ole nesteitä. esim normilihapullat, makaroniloota jne enkä söisi kerralla paljoa.

Vierailija
55/61 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua närästää mustikat ja banaani.

Vierailija
56/61 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paasto.

Vierailija
57/61 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai, voi olla syöpä.

Yleensä lopulta noista vaivoista, oireista ja lääkityksestä tulee syöpä. Elä nyt.

Vierailija
58/61 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menossa röntgeniin turvonneen vatsan takia. 

Vierailija
59/61 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

yök. syö vähemmän, porsas

Vierailija
60/61 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yök. syö vähemmän, porsas

Sinä se voisit lopettaa syömisen ihan kokonaan.