Parhaat vinkit ärtyneen vatsan rauhoitteluun
Ensimmäistä kertaa elämässäni mulla on pidempikestoisesti ylävatsa kipeä, siis ylävatsaan koskee, röyhtäyttää ja pierettää.
Tämä alkoi järkyttävällä närästyksellä (yöaikaan) 3 vkoa sitten ja lääkärin kanssa aloitettiin somac 40 ja gaviscon. Ei syytä epäillä muuta kun tunnistan närästykseksi ihan saletisti.
Viikon sisään närästys loppui mutta tämä vatsakipu tuli. Etenkin ns tyhjä vatsa erityisen paha eli silloin kivistää eniten. Noudatan yleensä pätkäpaastoa kun tulee mulle luontaisesti mutta nyt täytyy syödä illalla just ennen nukkumaanmenoa ja heti ekana kun nousen ja siltikin juilii.
Neuvot siis tarpeen, mikä teillä on auttanut tämmöiseen? Vihreä tee mulla aamuisin jo käytössä, hiilihappojuomat jääneet kaikki pois.
Pitäisi olla kuukauden päästä lähdössä reissuun joten hieman karmii että miten vatsa siellä pärjää. Kiitos etukäteen!
Kommentit (61)
Piimä.
Sun vaivasi kuulostaa mahakatarrilta. Sinuna kävisin gastroskopiassa. Lue kuitenkin tuosta katarrista ja mikä sitä helpottaa.
Jos käytät minkäänlaisia makeutusaineita, heitä ne helkkariin. Mulla sorbitoli ja ksylitoli ovat pahimmat. Ne eivät lyö mahaa kuralle vaan tekevät nimenomaan ylempään mahaan kivuliaat ilmavaivat, pitää olla välillä ihan kippurassa. Kun ne helpottavat, alkaa alavatsan tavara menemään kovalle. Askillinen Hakkaraisia muutaman päivän aikana = parin viikon aika, että maha toimii täysin kunnolla.
Jännitätkö alitajuisesti matkaa? Minulla on nimittäin juuri näin. Matka parin viikon päästä ja vatsa aivan rusetilla. Hain maitohappobakteereja ja ne tuntuivat alkavan tehoamaan vasta 10 päivän jälkeen ja nyt on vatsta vähän rahoittunut. Muutenkin on taustalla ibs-vatsa joten tottakai se reagoi silloin kun pitäisi lähteä johonkin.
Yölläkin herätessä nimenomaan juuri tuo ylävatsa tuntui olevan ihan kauheassa kunnossa ja turvonnut. Pahimmin turvottavat ruoat pois.
Mulla oli tota samaa mut vakavampaa, menin kipeän näköiseksi, oksentelin epäsäännöllisen säännöllisesti yli vuoden... Seurantalinja
Töh täh. Normaalia kokea pientä kipua jos vatsa on tyhjä. Miksi menit syömään lääkkeitä?
Nyt tasaa ruokavaliosi ja siirry järkevään rytmiin. Paaston katkaisee sokeripitoiset ruuat (myös hiilarit) eli voit laittaa vatsaan edelleen esim. Vihreitä mehuja ja jopa lihaa.
Vihreä tee tyhjään vatsaan kuulostaa typeryydeltä. Se on todella ärsyttävää ja aiheuttaa pahoinvointia, eikä sitä tule juoda tyhjään vatsaan ellei ole ns. Rautainen ruuansulatus. Aamulla voit ottaa vaikka sitruunamehua ja jopa kahvia, se ei ärsytä samalla tavalla kuin vihreä tee. Ruuaksi siemeniä.
Älä noudata mitään kalenteria tai kelloaikataulua orjallisesti vaan kuuntele ja kunnioita kehoasi. Äläkä pilää terveyttäsi lääkehullujen tropeilla, sen jälkeen on aivan turha tulla kyselemään neuvoja kun on pumpannut kehonsa täyteen jotain testistatuksella olevia tiedeukkojen huumeita, jotka ovat tuhonneet normaalin aineenvaihdunnan.
Vierailija kirjoitti:
Jännitätkö alitajuisesti matkaa? Minulla on nimittäin juuri näin. Matka parin viikon päästä ja vatsa aivan rusetilla. Hain maitohappobakteereja ja ne tuntuivat alkavan tehoamaan vasta 10 päivän jälkeen ja nyt on vatsta vähän rahoittunut. Muutenkin on taustalla ibs-vatsa joten tottakai se reagoi silloin kun pitäisi lähteä johonkin.
Yölläkin herätessä nimenomaan juuri tuo ylävatsa tuntui olevan ihan kauheassa kunnossa ja turvonnut. Pahimmin turvottavat ruoat pois.
Jännitän, suorastaan stressaan koska eka reissu vakavasti sairaan poikani kanssa. Uskon että juuri stressi laukaisi tämän. Mulla on aina jännitys/stressi tehnyt vatsavaivaa mutta näin pahana ei ole aiemmin ollut.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on liikahappoisuutta, niin kokeilepa soodaa. Mulla on ollut toisen lapsen syntymän jälkeen refluksia, nyt olen pärjännyt ilman lääkitystä jo vuosia. Tässä alkuvuodesta on taas närästänyt, mutta soodasta on apua siihen. Sekoitan teelusikallisen soodaa pieneen määrään (n. 0,5 dl) vettä ja juon useamman kerran päivässä. Tämä ei ole mikään pika-apu, vaan sitä pitää jatkaa ainakin viikon ajan. Se nostaa vatsan ph-arvoa.
Itselleni tuo on nimenomaan pika-apu. Pitkälti sitä ei pitäisi harrastaakaan, koska soodassa on suolaa ja jos useita kertoja päivässä tällaisen "lääkkeen" vedät, on suolamäärä valtava,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on liikahappoisuutta, niin kokeilepa soodaa. Mulla on ollut toisen lapsen syntymän jälkeen refluksia, nyt olen pärjännyt ilman lääkitystä jo vuosia. Tässä alkuvuodesta on taas närästänyt, mutta soodasta on apua siihen. Sekoitan teelusikallisen soodaa pieneen määrään (n. 0,5 dl) vettä ja juon useamman kerran päivässä. Tämä ei ole mikään pika-apu, vaan sitä pitää jatkaa ainakin viikon ajan. Se nostaa vatsan ph-arvoa.
Itselleni tuo on nimenomaan pika-apu. Pitkälti sitä ei pitäisi harrastaakaan, koska soodassa on suolaa ja jos useita kertoja päivässä tällaisen "lääkkeen" vedät, on suolamäärä valtava,
Sooda on emäksistä, kun vatsan kuuluisi olla hapokas.
Ok mäpä otan kokeilun että jätän teen kokonaan pois aamuista ja aloitan maitohapot ja mitähän muita. Aamun verenpainelääkkeet ja kaliumin voisin alkaa ottaa mustikkakeiton kera.
Ap
Vierailija kirjoitti:
MInulla on parhaiten auttanut että olen pari päivää vähällä ruualla ja syön helpaoti sulavaa esim banaani, vältän kahvin juomista kuumana, vältän kumartavia ja etukumarassa oloa, vältä vatsaa kiristäviä vaatteita, vältän istuimissa etukumarassa. Juo mahdollisimman kylmää vettä pieninä hörppyinä, aina jos on huono olo, se supistaa vatsalaukun sulkijalihasta.Sokerittomien pastellien imeminen voi helpoyyaa huonoa oloa. Nuku tavallista korkeammalla tyynyllä. Minua on auttaneet ne keinot. Mitään lääkkeitä en käytä, joskus käytin ja ne ei auttaneet.
Hyvä lista! Tähän voisi vielä lisätä sängyn päädyn korottamisen ja keliakiakokeen.
Useilla on sellainen vatsa, että se kestää joko maito- tai viljatuotteita. Takavuosina litun saksalaiset maitotuotteet oli vatsaystävällisempiä.
Minulla auttaa nämä: en syö juuri ennen maate menoa, nostin sängynpäätyä, syön pieniä annoksia, l-glutamiini (teelusikan kärjellinen pieneen määrään vettä aamulla), ei tomaattia, perunaa, rasvaisia ruokia, gluteenia, alkoholia, sokeria, suklaa/kaakao, kahvi minimiin, ei hiivaa.
Vierailija kirjoitti:
Piimä.
Sun vaivasi kuulostaa mahakatarrilta. Sinuna kävisin gastroskopiassa. Lue kuitenkin tuosta katarrista ja mikä sitä helpottaa.
Tämä. Jogurtti on myös hyvä vatsan rauhoittaja, myös maito. Itselläni diagnosoitiin vatsahaava.
Joo sängynpääty on korotettuna, ollut jo 5 vuotta.
Skopia tehdään Joo mikäli kuukauden hoidolla ei vaiva helpota. Itse uskon että tuo matkaan (tai lähinnä sairaaseen poikaani) liittyvä stressi tässä se avain eli matkan jälkeen tiedän paremmin onko asiassa omalla psyykkeellä paljon tekemistä.
Turha täällä on neuvoa, kun ei voida tietää mikä on aiheuttaja.
Esim sappikivet, ärtyneen suolen oireyhtymä tai mahahaava voi aiheuttaa "ärtyneisyyttä" vatsaan. Kaikkiin on kuitenkin eri hoito/ehkäisykeinot olemassa, joten ns. yleistä totuutta on turha etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Töh täh. Normaalia kokea pientä kipua jos vatsa on tyhjä. Miksi menit syömään lääkkeitä?
Nyt tasaa ruokavaliosi ja siirry järkevään rytmiin. Paaston katkaisee sokeripitoiset ruuat (myös hiilarit) eli voit laittaa vatsaan edelleen esim. Vihreitä mehuja ja jopa lihaa.
Vihreä tee tyhjään vatsaan kuulostaa typeryydeltä. Se on todella ärsyttävää ja aiheuttaa pahoinvointia, eikä sitä tule juoda tyhjään vatsaan ellei ole ns. Rautainen ruuansulatus. Aamulla voit ottaa vaikka sitruunamehua ja jopa kahvia, se ei ärsytä samalla tavalla kuin vihreä tee. Ruuaksi siemeniä.
Älä noudata mitään kalenteria tai kelloaikataulua orjallisesti vaan kuuntele ja kunnioita kehoasi. Äläkä pilää terveyttäsi lääkehullujen tropeilla, sen jälkeen on aivan turha tulla kyselemään neuvoja kun on pumpannut kehonsa täyteen jotain testistatuksella olevia tiedeukkojen huumeita, jotka ovat tuhonneet normaalin aineenvaihdunnan.
Sinulla puolestaan on jäänyt määrätytkin lääkkeet ottamatta kokonaan, eli nekin, jotka pitäisi aivan ehdottomasti ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piimä.
Tämä. Jogurtti on myös hyvä vatsan rauhoittaja, myös maito. Itselläni diagnosoitiin vatsahaava.
Huom. Maustamaton kreikkalainen, turkkilainen tai luonnon. Ei sokerijugu.
Ap, pari viikkoa pitää jaksaa kokeilua ennen kuin tietää mikä ärsyttää, näin sanoi farmaseutti apteekissa. Siis jos matkustat kuukauden kuluttua niin jotain pientä muutosta voi tulla mutta ei ihmeitä. Lääkkeistä kannattaa myös kysyä että onko aamu tai ilta parempi aika? Mun puolisolla oli joku lääke minkä lääkäri neuvoi ottamaan toiseen aikaan ja sivuoireet pieneni.
Mulla on myös oikukas vatsa, tutkittu moneen kertaan. Stressi, kiire ja jännitys pahentaa oireita. Mulla auttaa se että syön kunnon aamupalan (leipää, juustoa, kasviksia, mehua, joskus kananmuna) 9-10 aikaan, päivällä kevyesti (jugurttia, hedelmää, pähkinöitä, joskus korvapuusti) ja sitten alkuillasta 17-18 lämpimän ruoan. Suomalaiselle ehkä vähän outo ruokarytmi mutta sopii mun vatsalle. Kahvia juon aamulla ja päivällä, harvemmin illalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä noudata mitään kalenteria tai kelloaikataulua orjallisesti vaan kuuntele ja kunnioita kehoasi. Äläkä pilää terveyttäsi lääkehullujen tropeilla, sen jälkeen on aivan turha tulla kyselemään neuvoja kun on pumpannut kehonsa täyteen jotain testistatuksella olevia tiedeukkojen huumeita, jotka ovat tuho
Ei sellaista lääkettä olekaan. Terveys ei tule lääketeollisuudesta vaan terveellisestä ravinnosta ja elintavoista. Lääkehullujen mielestä tietysti kaikki tämän tietävät pitäisi lääkitä hiljaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lapsi 60-luvulla, vanhat ukot näyttivät kiskovan tuota soodavettä. Silloin vanha ukko = noin viisikymppinen, mutta vanha tietenkin lapsen silmissä.
Jotkut ruoka-aineet aiheuttaa, esimerkiksi tee voi olla, samoin omenat jos enemmän kuin yhden päivässä.