Miksi ihmisillä ei ole nykyään enää mitään arvoja ja moraalia?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole kristillisiä arvoja, niin ei ole oikein mitään muutakaan. Elämän täyttää kumiseva tyhjyys ja ontto mielihyvän hakeminen seksistä ja kaikesta pervoilusta. Sellaista aikaa me nyt elämme. Ja varmaan vaan pahenee koko ajan.
Höpö höpö.
Satuolentojen totena pitäminenhän se fiksua onkin... :D
Mitä itse asiaan tulee niin ihmisethän ovat fiksuja, heillä On arvot kohdallaan. Katso vaikka miten Trumpia,Muskia, Putinia jne ihmiskunnan mätäpaiseita vastustetaan ympäri maapalloa. Ihmiskunnalla on toivoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole kristillisiä arvoja, niin ei ole oikein mitään muutakaan. Elämän täyttää kumiseva tyhjyys ja ontto mielihyvän hakeminen seksistä ja kaikesta pervoilusta. Sellaista aikaa me nyt elämme. Ja varmaan vaan pahenee koko ajan.
Uskovaisilla kristityillä on kova halu omia moraali itselleen. Minulla on japanilainen vaimo, joka on buddhalainen. Hänellä on aivan samanlainen moraalikoodisto kuin minulla, uskonnottomalla. Surullista, että joku tarvitsee uskoa ja jumalanpelkoa moraalinsa tueksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvo se minäkin on. Liian moni unohtaa itsensä, palvelee muita ja sitten katkeroituu, kun ei saakaan toisilta samaa takaisin. Minä ajattelen, että jokainen aikuinen on lähtökohtaisesti vastuussa itsestään. Ensin täytyy opetella rakastamaan itseään, vasta sitten voi aidosti antaa itsestään toisillekin. Ja rajat on oltava, kenenkään takia ei pidä itseään tuhota. Lapsia jos tekee, niistä toki on vastuussa.
Jos kaikki keskittyisivätkin omaan elämäänsä, maailma olisi rauhallisempi paikka.
Tuo ei varmaan auttanut minulle kaikki heti ja muille ei mitään tyyppejä menemään itseensä.
Hänen kommenttinsa toimii meille, jotka olemme saaneet normaalin kotikasvatuksen. Rajatta kasvaneet, ns. piloille lellityt ihmiset tarvitsevat erilaiset ohjeet. Tosin oman kokemukseni mukaan heistä ei enää saa muita huomioivia millään, he ovat liian syvällä itsekkyydessään.
Vierailija kirjoitti:
Monesti se "rajojen asettaminen" nykyisin tarkoittaa jotain luvan kanssa tapahtuvaa ääretöntä itsekkyyttä ja huonoa käytöstä muita kohtaan. Tyyliin minähän en ketään enää miellytä! Tämäkö se tekee maailmasta paremman paikan?
Tiedän ainakin pari narsistista keski-ikäistä ja vähän vanhempaa korppikotkaa, jotka perustelevat omaa täysin persettä toimintaansa juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Arvo se minäkin on. Liian moni unohtaa itsensä, palvelee muita ja sitten katkeroituu, kun ei saakaan toisilta samaa takaisin. Minä ajattelen, että jokainen aikuinen on lähtökohtaisesti vastuussa itsestään. Ensin täytyy opetella rakastamaan itseään, vasta sitten voi aidosti antaa itsestään toisillekin. Ja rajat on oltava, kenenkään takia ei pidä itseään tuhota. Lapsia jos tekee, niistä toki on vastuussa.
Jos kaikki keskittyisivätkin omaan elämäänsä, maailma olisi rauhallisempi paikka.
Itsensä rakastaminen ei ole este sille, että on arvoja ja moraali.
Osittain edellisen sukupolven syytä,arvot alkaa olemaan hukassa!
Sosiaalisen median luomia harhoja. Kannattaa oikeasti laittaa ruutuaika max tuntiin itselle niin ei faktan ja fiktion välinen raja ala hämärtymään. Ikävä kyllä vaikuttajat ottavat ihmisten internet addiktiosta kaiken hyödyn irti.
Raha kasvattaa, tehokkuus - ja hyötyajattelu, jollet ole jompaa kumpaa, et ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
a)'Jos ei ole kristillisiä arvoja, niin ei ole oikein mitään muutakaan. Elämän täyttää kumiseva tyhjyys ja ontto mielihyvän hakeminen seksistä ja kaikesta pervoilusta. Sellaista aikaa me nyt elämme. Ja varmaan vaan pahenee koko ajan.'
b)'Uskovaisilla kristityillä on kova halu omia moraali itselleen. Minulla on japanilainen vaimo, joka on buddhalainen. Hänellä on aivan samanlainen moraalikoodisto kuin minulla, uskonnottomalla. Surullista, että joku tarvitsee uskoa ja jumalanpelkoa moraalinsa tueksi.'
Merkkasin nämä lainaukset
a ja b. Minulta ei a - lausunto.
En tuputa täällä omia
filosofioitani. Mun 'jesseilyt'
> my private issue.
Arvostan suuresti idän
hengellisiä tekstejä. Luen
ja tutki niitä Sanan ohella.
Etenkin zeniläisyyden opetukset
inspiroineet vahvasti koko
elämäni.
Mielen tyyneys; harjoitettu mieli.
Lepo, draamattomuus, rauha.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kirjoittajalta unohtuu se, että yli 80 % maailman ihmisistä ei tunnusta kristillistä uskoa. Esim. Itä-Aasiassa on maita, joissa ei ole koskaan ollut merkittävää määrää kristittyjä. Kuitenkin näissä maissa on korkea moraalinen normisto. Siellä kunnioitetaan vanhempia sekä arvostetaan perinteitä, koulutusta ja työntekoa. Siellä ollaan kohteliaita ja käyttäydytään hillitysti julkisilla paikoilla. Siellä ollaan yhteisöllisiä, ja pyritään välttämään tuottamasta häpeää omalle viiteyhteisölleen. Näiden yhteiskuntien olemassaolo jo yksinään kumoaa väitteen, että hyvä moraali tarvitsisi pohjalleen kristilliset arvot.
Meillä länsimaissa moraalisen kompassin on rikkonut liian pitkälle mennyt yksilökeskeisyys. Yksilön arvon olennaisimmaksi mittariksi on tullut tykkäysten määrä sosiaalisessa mediassa, eikä ole mikään häpeä vaikka ne tulisivat kameralle pyllistämisestä. Pääasia, että tykkäyksiä tulee.
Ap ei taas oikein tiedä historiasta mitään. Kyllä niitä arvoja ja moraalia taitaa olla nykyaikana enemmän kuin niitä on vielä koskaan ennen ihmiskunnan historiassa ollut.
Verotaakkaa lisää niillä miljo- ja biljonääreille niin tämä kasvava eriarvoisuus loppuu. Kukaan ei tee niin paljon töitä että ansaitsisi niin paljon rahaa. Kukaan normaali ihminen ei myöskään halua valtaa muista ihmisistä. Asiat menevät vain huonompaan suuntaan jos me tavalliset kansalaiset sen sallimme.
Kapitalismin kulta-aikana toisen maailmansodan loputtua oli isoimmilla yrityksillä pikkasen isommat verot ja kaikilla oli paremmat mahdollisuudet elämässä. Nykyään vaikuttaa liikaa millaiseen perheeseen ja ympäristöön synnyt.
Se, että arvot eivät ole samat kuin sinulla ei tarkoita sitä, että niitä ei ole ollenkaan.
Mutta tuo minäminäminä on kyllä turhan yleinen arvo, siitä olen kyllä samaa mieltä.
Australiassa otettiin kokeiluun seksirikollisten avoin vankilatuomio torjuntaterapialla. Juuri vapautunut nuori kanta-aussi pykäsi pystyyn podcastin jossa kertoo sarja-ahdisteluistaan. Soittikin kesken lähetyksen yhdelle uhrilleen. Vanhat tavat kunniaan! Ahdistelet? Vankilaan!
Raha ja itsekkyys on trendikkäämpää kuin lähimmäisenrakkaus. Kristilliset arvot on rakkaus ja toivo sekä heikkojen auttaminen. Jos ei tunne omia arvoja on aika tyhjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kirjoittajalta unohtuu se, että yli 80 % maailman ihmisistä ei tunnusta kristillistä uskoa. Esim. Itä-Aasiassa on maita, joissa ei ole koskaan ollut merkittävää määrää kristittyjä. Kuitenkin näissä maissa on korkea moraalinen normisto. Siellä kunnioitetaan vanhempia sekä arvostetaan perinteitä, koulutusta ja työntekoa. Siellä ollaan kohteliaita ja käyttäydytään hillitysti julkisilla paikoilla. Siellä ollaan yhteisöllisiä, ja pyritään välttämään tuottamasta häpeää omalle viiteyhteisölleen. Näiden yhteiskuntien olemassaolo jo yksinään kumoaa väitteen, että hyvä moraali tarvitsisi pohjalleen kristilliset arvot.
Me
En minä tunne aasialaisia. Tunnetko sinä? En tiedä onko heillä mitään samanlaisia arvoja kuin meillä kristityillä. Ehkä me vain luulemme, että on. Uutisista kuulee paljon kummallisia juttuja.
Nykyajan ongelma on tosiaan tuo minä-keskeisyys joka saa kaikenmaailman muka-uskovaiset tunkemaan omia arvojaan kaikille muillekin. Ei riitä usko henkilökohtaisena asiana vaan MINUN arvojeni pitää olla kaikkien muidenkin arvoja.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei taas oikein tiedä historiasta mitään. Kyllä niitä arvoja ja moraalia taitaa olla nykyaikana enemmän kuin niitä on vielä koskaan ennen ihmiskunnan historiassa ollut.
Entisaikojen huutolaisuus varmaan esimerkki entisaikojen aidosta "välittämisestä". Myydään heikompiosaiset vähiten tarjoavalle.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se. Työnarkomania, some, bodaaminen, huorintekeminen, matkustelu ja muu hedonismi kun ei oikein riitä elämän tarkoitukseksi.
Ja se on kyllä totta, että ei tämä tästä parane. Kansa maallistuu, sokeutuu ja voi entistä huonommin, vaikka maallista mammonaa, materiaa, tietoa ja palveluita on enemmän kuin koskaan.
Ei minuakaan mutta mediaa kiinnostaa. Joudumme lukemaan siitä aiheesta joka päivä. Vähintään otsikon. Enkä tarkoita nyt mitään seiskaa vaan hesaria ja yleä.