Tunnetko/tiedätkö pitkäaikaistyöttömiä, jotka ovat valtavan älykkäitä/lahjakkaita mutta jostain syystä vain eivät mene työelämään vaan...
"elävät reunalla"
Mikä tuohon ajaa älykkäät ja lahjakkaat ihmiset? Ovatko he vain niin erilaisia että eivät sopeudu työelämään?
Kommentit (37)
Älykäs tulee hyvin helposti savustetuksi ulos kaikkialta.
Tarpeeksi älykäs näkee tämän oravanpyörän naurettavuudet vähän turhankin hyvin, eikä tarvitse mitään statusta tai validointia muilta.
Erilaisuutta siedetänn huonosti työelämässä :/.
Minä. Tyydyn mieluummin vähempään, kuin myyn itseni ja vapauteni. En nosta mitään tukia.
Vierailija kirjoitti:
Erilaisuutta siedetänn huonosti työelämässä :/.
Ja oikeastaan missään ei siedetä erilaisuutta. Mikähän siinäkin on?
tunnen yhden pitkäaikaistyöttömän joka on mielestäni nero tasoa ajattelu ja kirjoitus ilmaisultaan.
on kyllä osa aika työssä ajoittain.
on taiteellisesti kovatasoinen ja nerokas taiteessa.
ei ole väylää millä edetä ja työvoimatoimisto ei hyväksy mitään omaa harrastustoimintaa.esim. taidenäyttelyiden pitäminen on paikallisessa työvoimatoimistossa ,kielletty karenssin uhalla. tätä ei moni ymmärrä kun haukkuu taitelijoita ja luovia ihmisiä.
moni taitelija on hankkinut myös ammatin ja jos tämä vakiammatti ei työllistä koko ajan ,on pattitilanne.
No itseni. En nyt ehkä mikään varsinainen nero ole, mutta äo on tutkitusti hyvin korkea. Ei vaan ikinä ole kiinnostanut käydä kouluja, paitsi amis. Olin kyllä vuosia työelämässä, mutta nyt en ole ollut 4 vuoteen. Opiskelin kyllä amiksessa toisenkin alan ja kyllä minä töitä voisin tehdä, että saisin rahaa enemmän. Muuten menee tämä elämä näinkin. Olen todennäköisesti ADD, joten se selittänee tämän "laiskuuden" Kunnianhimo puuttuu täysin. Omaksi iloksi kyllä luen, katson dokumentteja ja pelaan. Työ pitäisi olla jotain hyvin monipuolista ja vaihtelevaa, kyllästyn helposti jos kaikki menee samaa kaavaa.
Tiedän ainakin yhden. Siis en tarkoita itseäni =)
Vierailija kirjoitti:
Minä. Tyydyn mieluummin vähempään, kuin myyn itseni ja vapauteni. En nosta mitään tukia.
Mistä saat ruokaa? missä asut?vaatteet?
Vierailija kirjoitti:
tunnen yhden pitkäaikaistyöttömän joka on mielestäni nero tasoa ajattelu ja kirjoitus ilmaisultaan.
on kyllä osa aika työssä ajoittain.
on taiteellisesti kovatasoinen ja nerokas taiteessa.
ei ole väylää millä edetä ja työvoimatoimisto ei hyväksy mitään omaa harrastustoimintaa.esim. taidenäyttelyiden pitäminen on paikallisessa työvoimatoimistossa ,kielletty karenssin uhalla. tätä ei moni ymmärrä kun haukkuu taitelijoita ja luovia ihmisiä.
moni taitelija on hankkinut myös ammatin ja jos tämä vakiammatti ei työllistä koko ajan ,on pattitilanne.
Ei pilkkua noin laiteta kuin teet esim. : ajan ,on. Pilkku tulee hei ajan sanan jälkeen ja sitten välilyönti ennen seuraavaa sanaa! 👉👌
Tunnen. Ovat joko todella erikoisia ihmisiä ja ajattelevat täysin eri tavalla siitä mikä on hyvää elämää, tai sitten muut elämänhallintaongelmat kuten persoonallisuushäiriöt ja riippuvuudet rajoittavat elämässä kiinni pysymistä. Sitä ei ehkä ensimmäisenä ajattele, mutta keskimääräistä älykkäämmällä voi olla sopeutuvuuden haasteiden lisäksi myös esim. pahoja mielenterveysongelmia. Älykäs ja lahjakas työtön todennäköisesti keksii kuitenkin muuta sisältöä elämäänsä, eikä jää kokonaan toimettomaksi. Tiedän yhden taiteilijan, joka on paperilla hirmu fiksu mutta on sosiaalisesti niin mahdoton ja auktoriteettiongelmainen ettei häntä oikein kukaan tahdo jaksaa. Tiedän myös yhden suuruudenhullun tutkijan, jonka suunnitelmana on irtautua koko yhteiskunnasta niin erilleen kuin mahdollista. Hulluuden raja on hiuksenhieno näillä usein mutta ovat hirmu mielenkiintoisia ihmisiä.
Psykopatia, muu persoonallisuushäiriö tai autismi voi olla taustalla.
Olen pitkäaikaistyötön koulutettu mutta en mitenkään lahjakas tai nero.
En halua vain nöyryyttää enää itseäni tai tulla nöyryytetyksi alistetussa asemassa suhteessa jonkin sadistinen tai narsistisen työnantaja pomojen toimesta.
Jos niillä on perintö tai lottovoitto, josta eivät ole sinulle kertoneet, niin ei tarvitse hypätä oravanpyörään.
Tyhmä paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
Tunnen, tiedän. Poikani. Mutta hänellä on syynsä: kuolemaa, surua, ihmisvihaa, toiminnallisia häiriöitä.
työttöminä on myös akateemisia tutkijoita esim kemian alalta tms. tunnen näitäkin.
Kyllä.