Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetko/tiedätkö pitkäaikaistyöttömiä, jotka ovat valtavan älykkäitä/lahjakkaita mutta jostain syystä vain eivät mene työelämään vaan...

Vierailija
16.03.2025 |

"elävät reunalla"

Mikä tuohon ajaa älykkäät ja lahjakkaat ihmiset? Ovatko he vain niin erilaisia että eivät sopeudu työelämään?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettymys ihmisiin voi johtaa siihen ettei halua antaa työpanostaan yhteiskunnalle ja elää mieluummin erakkona ja itselleen.

Vierailija
22/37 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erilaisuutta siedetänn huonosti työelämässä :/.

Tämä on totta.

Elämä on paljon hauskempaa ja kevyempää kun ei joudu kuuntelemaan ikäviä kommentteja outoudesta. Kun saa olla oma itsensä ilman pelkoa pilkatuksi tulemisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen korkeasti koulutettu, ollut kyllä työelämässäkin pidempään ja korkea mitattu älykkyys. Minusta tuntuu vaan siltä, että en sopeudu oikein mihinkään. Olen liian erilainen ja tunnen ulkopuolisuutta. En ole kuitenkaan autistityyppinen vaan pikemminkin luen liiankin tarkasti muita ihmisiä. Ajattelen usein eri tavoin, mikä ehkä ärsyttääkin muita. Usein en sano kuitenkaan mitään ja se saa tuntemaan ulkopuolisuutta. Tavallaan olen hyvin sosiaalinen,  ja moni ei varmasti uskoisi, että minulla on ollut tämmöisiä ongelmia koulumaailmassa ja työelämässä. Olen sitten keskittynyt kasvattamaan fiksuja lapsiani, opiskellut, harrastanut ja ryhtymässä  yrittäjäksi. 

Vierailija
24/37 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden työttömän, ja hän onkin oikea oman elämän sankari ja elämänkoululainen. Kaikkea muuta kuin viisas.

Vierailija
25/37 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somalian erityisosaajat ovat sellaisia.

Vierailija
26/37 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs ihminen voi valita olla työtön vapaaehtoisesti monista syistä, ja se herättää vahvoja mielipiteitä. Yhteiskunta arvostaa yleensä työntekoa ja omavaraisuutta, joten moni saattaa pitää vapaaehtoista työttömyyttä vastuuttomana tai itsekkäänä. Toisaalta, jos henkilöllä on taloudellisesti mahdollisuus elää ilman työtä ja hän käyttää aikansa esimerkiksi itsensä kehittämiseen, vapaaehtoistyöhön tai taiteelliseen luomiseen, valinta voi olla täysin perusteltu.

Älykkyys ei automaattisesti tarkoita, että ihminen haluaisi tehdä perinteistä palkkatyötä. Jotkut arvostavat vapautta enemmän kuin rahaa tai haluavat keskittyä asioihin, jotka eivät sovi markkinatalouden logiikkaan. Tämä voi kuitenkin aiheuttaa moraalisen kysymyksen, jos henkilö elää esimerkiksi yhteiskunnan tukien varassa, mutta ei edes yritä osallistua työelämään.

Lopulta kyse on arvoista: korostetaanko yksilön vapautta vai yhteiskunnallista vastuuta?

Vierailija
27/37 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tunnistat älykkään työttömän?

Hänellä on kolme tutkintoa, mutta elää paremmin kuin työssäkäyvät keksittyään kaikki mahdolliset tuet!

Vierailija
28/37 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

He elävät kuten opettavat. Heillä on tarpeeksi älyä selviytyä arkipäivistä ilman työtä.

Vierailija
29/37 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismia,adhd,->liitännäisiä-> Eläkkeelle  ...

Vierailija
30/37 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yltiöpäinen sosialisoiminen, pöhiseminen ja kahdenkymmenen eri sidosryhmän kanssa vuorovaikutus ei ole kaikkia varten.

Vierailija
31/37 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen laumassa pärjää olemalla laumansa kaltainen ja ei pärjää, jos erilainen. "Liian" älykäs on liian erilainen. 

Vierailija
32/37 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti sinä ap et voi määrätä kuka on valtionhallinnon tai poliitikan alalla ja kuka ei.

Vierailija
33/37 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi erityisen mielenkiintoista tietää, kuinka avaaja määrittelee tarkoittamiensa ihmisten valtavan älykkyyden ja lahjakkuuden?

Vierailija
34/37 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, en tunne ketään fiksua ihmistä joka haluaisi olla työtön ja köyhä. Ja minä tunnen kymmeniä, jos ei satoja työttömiä, koska olen kymmenisen vuotta tehnyt töitä työttömien kanssa ja myös vapaa-ajalla.

Fiksuja ja hyvin kokeneita, koulutettuja ja varmasti hyviä työntekijöitä on paljon työttömänä, eikä heistä kukaan halua elää missään reunalla vaan hyvää elämää.

Vierailija
35/37 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse ollut välillä tuollainen. Toisaalta koen kykeneväni mihin vain, mutta juuri tästä syystä olen toisinaan lamaantunut valintojen edessä. En ole ehkä kieltäytynyt työelämästä, mutta olen tehnyt paljon siivoustyötä. Siivoustyötä vastaan minulla ei ole mitään vastaan. Tärkeää työtä ja siinä on kiva, kun pystyy olemaan samaan aikaan ihmisten kanssa osana työyhteisöä ja samalla kuitenkin ulkopuolisena ja olen vastuussa ainoastaan omasta työstäni. Nyt kyllä opiskelen alaa, jolla pystyn kasvattamaan osaamistani. Sitten voin taas miettiä miksikä sitä oikeasti isona haluaisi :D

Vierailija
36/37 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäät ja lahjakkaat on kyllä väärä ilmaisu laiskoille ja tukiluusereille. Tunnen kyllä muutaman, mutta en kaveeraa pummien kanssa.

Vierailija
37/37 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäitä ja lahjakkaita on työttöminä vastoin tahtoaan.