Ärsyttää tuo Iltasanomien juttu Suvikset-dokumenttisarjasta
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011060511.html?utm_medium=also…
Kertoo siis suviseuroista ja lestadiolaisuudesta. Ikävä kyllä suviseurat taivutetaan monta kertaa väärin "suviseuroilla" eikä "suviseuroissa" kuten pitäisi. Lisäksi siinä luodaan virheellistä kuvaa että pojille olisi kaikki sallittu ja tytöiltä kaikki kielletty: "
SARJAN kolmannessa jaksossa Julia luettelee pitkän listan asioita, jotka ovat lestadiolaiselta tytöltä kiellettyjä.
Ei saa meikata, ei värjätä hiuksia, ei saa olla korvakoruja, ei kynsilakkaa, ei saa pussailla, ei esiaviollista seksiä, ei saa tanssia, ei saa kuunnella maallista musiikkia, ei saa olla televisiota."
Sen verran lestadiolaisuutta tunnen että kyllä noita kaikkia lueteltuja asioita katsottaisiin pojan/miehen tekeminäkin pitkään tai pahasti.
Katso lähetysajat : Suvikset - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (490)
Samaa mieltä kuin edellinen ja lisäksi, että "säännöt" on hiukan erinlaiset eri vl:lla. Eri perheissä on eri tavat ja mihin kannattaa osallistua ja millaista musiikkia kuunnella. Ulkonäön suhteen eri ihmisillä on eri ajatukset miten voi näyttää siistiltä. Tiedän monia vanhempia vl-naisia jotka sävyttää harmaita piiloon, mutta omalla alkuperäisellä värillä eli ei värjää hiuksia vaaleista mustiksi tai punaisiksi. Muutenkin moni käyttää vähän meikkituotteita, meikkivoidetta, värillisiä huulivoiteita jne. näyttääkseen kohtuullisen hyvältä. Kaikessa on kohtuullisuus ja se että ei erotu liiaksi. Mitä se kellekkin on, se ei ole kaikilla sama koska ei ole sääntölistaa.
Tiedän miehiä joiden mielsstä miehellä ei saa olla partaa tai pitempiä hiuksia koska ne on epäsiistit eikä uskovaiselle sopivia. Joku taas ajattelee että ne on ulkoisia tapoja jotka on erit eri ihmisillä. Ehkäisyäkin käytetään terveydellisestä syystä mutta tässäkin on olemassa jollakin tiukempi linja. Joku ei katso mitään viihdettä, joku valikoi kuten kirjat ja musiikinkin. '
Ei kaikilla ihmisillä ole samat asiat viemässä maailmaan ja meillä on omantunnon vapaus. Ei kukaan voi määrittää miten jonkun toisen pitää elää. Yhteistä on että synnit on anteeksi ja pyhä henki sydämessä ohjaamassa. Toisten tuomitseminen ja tarkkailu ja arviointi on syntiä enemmän kuin erilaiset elämäntavat mitkä on ajassa kokoajan muuttuvia tapoja.
vl
Joka määrittelee uskon ulkoisten asioiden perusteella ja ulkoa päin arvioiden, tuomitaan itse samoilla perusteilla. Joka nojaa armoon ja anteeksiantoon omalla ja muiden kohdalla, tuomitaan armon ja anteeksi annon mukaan itsekkin "ei yhtään syntiä" mukaan. Näin ymmärrän tämän kohdan, että on väärin miettiä muiden uskon tilaa minkään ulkoisen perusteella. Saati puhua muille, onkohan joku sisar tai veli enää uskomassa. Tekopyhyyttä ja omahurskastelua. Näitäkin ihmisiä on joka joukossa, jotka itse on olevinaan parempia uskovia kuin muut näkemättä omia rikkeitä ja huolehtii toisten uskosta enemmän kuin omasta. Fariseukset.
Vierailija kirjoitti:
Julia sen sanoi, että kaikilla ei ole yhteisöä ja isoa kaveriporukkaa vl:ssa vaikka se nähdään vl-ominaisuutena. Nämäkään eivät olleet olleet vl:iä koko nuoruutta tai ainakin se oli ollut vaikeaa. Opistossa he olivat saaneet yli sata kaveria ja "juurtuneet laumaan", usko oli vahvistunut.
Eihän yhteisö ja iso joukko muita uskovia ole uskossa tärkein asia, vai onko. Uskoa pitää voida myös yksin ja hiljaisuudessa, ennenkaikkea niin. Yhteisö on mahtava lahja mutta ei kuitenkaan saa olla uskon tärkein asia, koska monelta kaverit puuttuvat eri syistä. Jos usko on ison saman mielisen porukan keskellä kulkemista, eikö se ole enemmän elämäntyyli kuin uskoa, mikä on jokaisen ihmisen oman mielen sisällä?
Olen yksinäinen vl ja kyllä se usko on tärkein, mutta toki iso joukko on mukava asia ja tuo voimavaroja elämään. Joku saattaa toki jäädä "roikkumaan" mukaan yhteisöllisistä syistä, vaikka usko olisi jo mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen eräiden elämää seurannut ja mietin miksi niitä lapsia täytyy sitten olla niin paljon, ettei esim jollekin heistä meinata tiettyjä juhlia edes jaksaa järjestää. En viitsi tarkemmin kirjoittaa, mutta tuokin äiti sanoi itse, että on täysin uupunut ja pitäisi leipoa ja koti on kaaoksessa. Silti vielä lisää pieniä sinnekin ja tuskin loppuu tuohon. Äidillä vuorotyö ja tuskin nukkua saa yövuoron jälkeen.
Itse kuulen samamlaista puhetta myös yhden ja kahden lapsen äideiltä. Eiköhän ole ihan normaali tuntemus.
Varmasti on eroa "väsymyksellä" ja "väsymyksellä", vaikka samaa sanaa käyttäisikin.
Vierailija kirjoitti:
Oho! Olen yllättynyt kirjoituksestasi, vl. Kun olin itse vl, niin toisten tarkkailu ja toisten tekemisistä "pahentuminen" ja siitä seuraavat ankaratkin puhuttelut ja ruotuun laittamiset olivat hyvin yleisiä. Minunkin perheenjäseniä itketettiin seuratalon takahuoneessa. Ja mitään syytä puhutteluun ei ollut, vaan joku oli "pahentunut" jostakin eli oli ehkä kateellinen tms. ala-arvoista.
Kun itse lähdin vl-liikkeestä, olin todella kurkkua myöten täynnä liikkeessä vallinnutta pahansuopaisuutta ja kyttäystä. Asuin silloin Kalajokilaaksossa.
Hoitokokouksia tai niiden jälkimaininkeja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen eräiden elämää seurannut ja mietin miksi niitä lapsia täytyy sitten olla niin paljon, ettei esim jollekin heistä meinata tiettyjä juhlia edes jaksaa järjestää. En viitsi tarkemmin kirjoittaa, mutta tuokin äiti sanoi itse, että on täysin uupunut ja pitäisi leipoa ja koti on kaaoksessa. Silti vielä lisää pieniä sinnekin ja tuskin loppuu tuohon. Äidillä vuorotyö ja tuskin nukkua saa yövuoron jälkeen.
Itse kuulen samamlaista puhetta myös yhden ja kahden lapsen äideiltä. Eiköhän ole ihan normaali tuntemus.
Varmasti on eroa "väsymyksellä" ja "väsymyksellä", vaikka samaa sanaa käyttäisikin.
Tunnen molempia äitejä läheisesti ja omassa ystäväpiirissäni se väsymys on pahempaa näillä pienten perheiden ei-uskovaisilla äideillä, kun mennän jo työkyvyttömyyden lähimaastossa. Mikä ei tietysti tarkoita sitä, etteikö vl-perheen äiti voisi myös olla yhtä vakavasti väsynyt. Tuollainen pienen perheen väsynyt äiti ei ehkä voi hahmottaa sitä, ettei väsymyksen määrä nouse lineaarisesti lapsiluvun mukana.
Ai että on sama asia olla väsynyt vaikka kahden lapsen äiti kuin vaikka viiden alle kouluikäisen lapsen, joista yksi vauva? Sinähän oot huumori- ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ai että on sama asia olla väsynyt vaikka kahden lapsen äiti kuin vaikka viiden alle kouluikäisen lapsen, joista yksi vauva? Sinähän oot huumori- ihmisiä.
Sinäkö et tunne yhtään pienen perheen äitiä, joka sinnittelee töissä burn outissa? Lasta/lapsia viedään harrastuksiin lähes joka pv ja joka päivä on aikataulutettu? Vanhemmat eivät ole viettäneet öitä erossa lapsesta ensimmäiseen kymmeneen vuoteen. Tai viiteentoista. Omat harrastukset unohtuneet jne.
En ymmärrä miksi nostetaan niin suuri haloo hiusten värjäämisestä, korvakoruista ja meikkaamisesta. Onhan olemassa paljon ihmisiä jotka eivät tee noita asioita vaikka eivät ole uskovaisia.
Suurempi haloo pitäisi nostaa siitä että tupakointi ei ole kiellettyä lestadiolaisten keskuudessa. Tupakointia ei lueta synniksi mutta meikkivoiteen käyttö luetaan. Jos on huono ja epätasainen iho esim. aknen jäljiltä ja käytäy meikkivoidetta koska toimit asiakaspalveluammatissa niin olet syntinen jos käytät meiikkivoidetta.
Mutta tupakoida saat ja pilata oman terveytesi ja samalla altistaa kaikki lapsesi tupakansavulle ja samalla näyttää heille huonoa esimerkkiä. Lisäksi tupakointi on kallista eikö olisi parempi käyttää nekin rahat ison perheen ruokaostoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö et tunne yhtään pienen perheen äitiä, joka sinnittelee töissä burn outissa? Lasta/lapsia viedään harrastuksiin lähes joka pv ja joka päivä on aikataulutettu? Vanhemmat eivät ole viettäneet öitä erossa lapsesta ensimmäiseen kymmeneen vuoteen. Tai viiteentoista. Omat harrastukset unohtuneet jne.
Ainakaan hän ei elä uusien raskauksien pelossa. Eri.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi nostetaan niin suuri haloo hiusten värjäämisestä, korvakoruista ja meikkaamisesta. Onhan olemassa paljon ihmisiä jotka eivät tee noita asioita vaikka eivät ole uskovaisia.
Suurempi haloo pitäisi nostaa siitä että tupakointi ei ole kiellettyä lestadiolaisten keskuudessa. Tupakointia ei lueta synniksi mutta meikkivoiteen käyttö luetaan. Jos on huono ja epätasainen iho esim. aknen jäljiltä ja käytäy meikkivoidetta koska toimit asiakaspalveluammatissa niin olet syntinen jos käytät meiikkivoidetta.
Mutta tupakoida saat ja pilata oman terveytesi ja samalla altistaa kaikki lapsesi tupakansavulle ja samalla näyttää heille huonoa esimerkkiä. Lisäksi tupakointi on kallista eikö olisi parempi käyttää nekin rahat ison perheen ruokaostoksiin.
Mutä väliä sillä on, että moni ihminen ei käytä korvakoruja tai vedä kännejä?
Tupakointi on todella huono juttu. Em tiedä, onko jollain seuduilla tupakointi vielä ongelma. Meidän ry:n edessä ei näy tupakoijia ha suvuseuroissa on tupakoitsijoille pieni karsina jossain syrjässä. Muuten tapahtuma on savuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävälläni oli yhdeksän lasta ja hän sai kaksi keskenmenoa. Hän suri niitä aidosti. Jos sinä et halua lapsia, sama ei koske jokaista.
Onko valheellinen uhriutuminen eli valehtelu, harhaanjohtaminen sitten lestatytölle ok?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävälläni oli yhdeksän lasta ja hän sai kaksi keskenmenoa. Hän suri niitä aidosti. Jos sinä et halua lapsia, sama ei koske jokaista.
Mistä sinä tiedät kenenkään haluamisista ja halumatta jättämisistä? Hävytön ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Oho! Olen yllättynyt kirjoituksestasi, vl. Kun olin itse vl, niin toisten tarkkailu ja toisten tekemisistä "pahentuminen" ja siitä seuraavat ankaratkin puhuttelut ja ruotuun laittamiset olivat hyvin yleisiä. Minunkin perheenjäseniä itketettiin seuratalon takahuoneessa. Ja mitään syytä puhutteluun ei ollut, vaan joku oli "pahentunut" jostakin eli oli ehkä kateellinen tms. ala-arvoista.
Kun itse lähdin vl-liikkeestä, olin todella kurkkua myöten täynnä liikkeessä vallinnutta pahansuopaisuutta ja kyttäystä. Asuin silloin Kalajokilaaksossa.
Jos kymmenestä kaksi toimii väärin, ei loput kahdeksan ole syyllisiä. Joka joukkoon sopii pers.häiriöisiä, vallanhimoisia, narsistisia, juoruilevia, pahansuopia jne. Suurin osa ei toimi näin, muutama mätä pilaa maineen. Jos joku pahentuu turhasta mikä ei liity häneen itseen ja tarkkailee toisten uskoa, ei hänellä kenties ole omat asiat hyvin. Omaa huonoa oloa voi yrittää siirtää muiden niskaan kun käyttää lyömäaseena uskoa. Se on monelle ihmiselle tärkein asia=hyvä lyömäase. Suurin osa ymmärtää että on väärin panna oma huomio jonkun muun uskoon, pahentua ja ollaa huolissaan = pitää itseä parempana ja omaa elämää enemmän oikeina kuin jonkun muun = unohtaa kokonaan armosta uskossa oleminen. Pieni osa ei ymmärrä omaa pientä roolia ja sitä että on itse yhtä syntinen, vaan ottaa oikeuksia jotka ei heille kuuluu. Se on henkistä ja hengellistä väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten? Miten se liittyy mihinkään, että tämä henkilö suri aidosti keskenmenoja (mitä en epäile)? Minä taas tunnen 10 lapsen äidin, joka todellakin oli yhdessä vaiheessa (salaa) huojentunut siitä, että yksi raskaus ei jatkunut. Ei silläkään tässä isossa kuvassa merkitystä ole.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se että synnillistetään asioita, jotka ei raamatussa ole syntejä kuten meikkaus. Niitä ei määritellä kymmenessä käskyssä synniksi eikä Jeesus sanonut missään, että ne on millään lailla syntiä. Omien sääntöjen keksiminen autuuden ehdoksi on syntiä. Jos ei halua meikata, ei tarvi. Jos joku haluaa, kukaan ei voi saarnata sitä synniksi koska raamattukaan ei niin tee. Ongelma on jos toiselta yritetään viedä usko asioiden perusteella, jotka ei ole kristinuskon oppikirjan mukaan syntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se että synnillistetään asioita, jotka ei raamatussa ole syntejä kuten meikkaus.
Amen. Ja ihan sama koskee montaa muutakin asiaa kuten vaikka eri musiikin lajeja tai taidemuotoja.
"Jos kymmenestä kaksi toimii väärin, ei loput kahdeksan ole syyllisiä. Joka joukkoon sopii pers.häiriöisiä, vallanhimoisia, narsistisia, juoruilevia, pahansuopia jne. Suurin osa ei toimi näin, muutama mätä pilaa maineen.".....
Niin, omien kokemusteni mukaan ihmisiä nöyryytettiin sekä seuraväen edessä että takahuoneissa. Eikä kukaan noussut puolustamaan uhreja. Siis koko joukko oli kanssanöyryyttäjiä, kanssakiusaajia. Voihan heitä puolustaa, ymmärrän, että totuus on vaikea sulattaa. Mutta se, mitä vl-yhteisöissä tapahtui, oli kauheaa, rikollista. Eikä näitä kammottavia tapahtumia ole vieläkään selvitetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät kenenkään haluamisista ja halumatta jättämisistä? Hävytön ihminen.
Hei, sinä töykeä ja röyhkeä ihminen, jos joku pelkää raskautta, hän ei halua saada lasta.
Minä en kyllä edes kehtaisi julkisesti kertoa, että perheessä ollaan noin välinpitämättömiä lapsen terveyden ja jopa hengen suhteen. Pikku taapero voi tosiaan hyvinkin äkkiä tukehtua, jos on ilman valvontaa ja tunkee jotain sopivan kokoista suuhunsa.