Ärsyttää tuo Iltasanomien juttu Suvikset-dokumenttisarjasta
https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000011060511.html?utm_medium=also…
Kertoo siis suviseuroista ja lestadiolaisuudesta. Ikävä kyllä suviseurat taivutetaan monta kertaa väärin "suviseuroilla" eikä "suviseuroissa" kuten pitäisi. Lisäksi siinä luodaan virheellistä kuvaa että pojille olisi kaikki sallittu ja tytöiltä kaikki kielletty: "
SARJAN kolmannessa jaksossa Julia luettelee pitkän listan asioita, jotka ovat lestadiolaiselta tytöltä kiellettyjä.
Ei saa meikata, ei värjätä hiuksia, ei saa olla korvakoruja, ei kynsilakkaa, ei saa pussailla, ei esiaviollista seksiä, ei saa tanssia, ei saa kuunnella maallista musiikkia, ei saa olla televisiota."
Sen verran lestadiolaisuutta tunnen että kyllä noita kaikkia lueteltuja asioita katsottaisiin pojan/miehen tekeminäkin pitkään tai pahasti.
Katso lähetysajat : Suvikset - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On totta, että nuo ap:n mainitsemat asiat ovat syntiä myös vl-pojille, mutta kyllähän painolastia kasataan vl-tytöille huomattavasti enemmän kuin pojille. Jokainen yli 30-vuotias liikkeessä ollut tietää sanonnan "Älkää te rakkaat sisaret pukeutuko paljastavasti, jotta me veljetkin säilyisimme uskomassa". Olin itse liikkeessä mukana aikuisikään asti, ja muistan 2000-luvun lopulta tilanteen, jossa eräs vl-mies paheksui sitä, että käytin korollisia nahkasaappaita. Kaipa hänellä tuli "kiusauksia" niistä.
Luojan kiitos aika tuossa liikkeessä on nyt historiaa, ja olen vapaa. noin 10 vuotta alkaa olla erosta. Se oli elämäni paras päätös, ehdottomasti.
Ja mihin olet elämässäsi päässyt ? Kirjoittelemaan joutavia av vauva-palstalle..
Et sinäkään sen pidemmälle🙄
Itsekin olen eräiden elämää seurannut ja mietin miksi niitä lapsia täytyy sitten olla niin paljon, ettei esim jollekin heistä meinata tiettyjä juhlia edes jaksaa järjestää. En viitsi tarkemmin kirjoittaa, mutta tuokin äiti sanoi itse, että on täysin uupunut ja pitäisi leipoa ja koti on kaaoksessa. Silti vielä lisää pieniä sinnekin ja tuskin loppuu tuohon. Äidillä vuorotyö ja tuskin nukkua saa yövuoron jälkeen.
Täällä palstafemakot vaan jeesustelee vl-liikettä feminismin näkökulmasta, kun ei muuhun arviointiin äly ja rahkeet riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vl.lät ei taho mitää pahaa kenellekkään. Suokaa muille se ilo, minkä ne uskomalla sydämstään saa, sillä mitä te siinä menetätte, jos joku toinen on onnellinen. Ja ne säännöt ei liikkeen sisällä koeta säännöiksi, ketään ei aivopestä ja kyllä kaikesta pahasta kerrotaan siinä missä hyvästäki ja kyl ne nuoret tietää, et alkoholia voi ottaa "sivistyneesti" yhden lasin illallisella, ilman kittaamista, ne ei vaan halua tehdä sitä. Mut joka tapauksessa, vanhollislestadiolaiset ei ole tappaneet ketään teistä ja ne haluavat vain hyvää.
Tämähän se selitys aina on, että kun joku asia on kielletttyä niin vastataan, ettei kukaan kumminkaan tahtoisi tehdä sitä tai tätä. Tavallaan päätetään muiden puolesta, ettei koko asia kiinnosta kumminkaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä palstafemakot vaan jeesustelee vl-liikettä feminismin näkökulmasta, kun ei muuhun arviointiin äly ja rahkeet riitä.
Kuvitteellisten mielikuvitusolentojen miellyttäminen on psykoottista. Siihen on kehitetty pätevät lääkkeet.
Sikiävät kuin rotat. Kohta ovat väestömme enemmistöä.
Jonkun kirjan olen lukenut lestadiolaisista lähteneistä. Niissä kriittisinä vaikuttaisivat olevan eritoten sellaiset joille ei oikein maistu yleensäkään evankelisen protestanttisen herätyskristillisyyden parannukseen ja pyhitykseen tähtäävä elämä. Paremminkin motoksi kaivattaisiin jotakin sellaista kuin "tämä kaikki ja taivas myös". Heidänlaisiaan tietenkin sitten taas jotkin tahot pyrkivät käyttämään hyödykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se nyt vaan on niin, että tuo on melko sovinistisesti naisiin suhtautuva himmeli.
Itse olen nähnyt ja näen liikettä varsin läheltä, ja sanoisin että nykypolvella (alle kolmekymppiset vanhoilislestadiolaiset) sukupuoliroolit eivät ole enää niin selkeät. Mutta esim 70 -ja 80-luvulla syntyneillä ne usein vielä on.
Miutenkin on aika paljon muuttunut meininki taannoisista ajoista. Serkku työskentelee opettajana ja sanoi, että enää ei esim tyttöoppilaista suoraan huomaa, että he tulevat vl-perheestä, koska meikkaavat jo sen verran paljon. Eivät käytä korvakoruja tai värjää hiuksia, mutta kaiken maailman poskipunaa ja esim luomi -ja ripsijuttuja laitetaan.
Maailmallisuus siis pyrkii mädättämään lestapiiritkin.
Kun tätäkin keskustelua silmäilee, niin ei voi kuin ihmetellä sitä vihaa ja katkeruutta vl-yhteisöä kohtaan, että mistä se kumpuaa? Omista kokemuksistako, kuulopuheista, läheisen tilityksistä vai mistä? Jotenkin tosi surullista tähän maailman aikaan.
Minusta dokumentti oli yllättävän hyvin ja totuudenmukaisesti tehty näin vl silmin. En ymmärtänyt tuota "tyttöjen sääntölistaa" , mutta se oli tämän ihmisen kokemus asiasta, joten fine.
Ohjelman nuorten puheista välittyi hyvin se, että miten olemme kaikki ihan tavallisia ja heikkoja ihmisiä kaikenlaisia ongelmineen kuin "ei uskovatkin". Meillä on vain lisäksi tämä usko, joka tuo turvaa ja lohtua elämäämme monin tavoin. Emme koe asioita "sääntöinä", vaan valintoja, jotka auttavat pysymään uskossa. Sitä ei voi tästä uskosta lähtenyt tai ulkopuolinen koskaan ymmärtää ja sitä tunnetta on vaikea avata, jos siitä ei ole henkilökohtaista kokemusta.
Samaa mieltä kuin edellinen ja lisäksi, että "säännöt" on hiukan erinlaiset eri vl:lla. Eri perheissä on eri tavat ja mihin kannattaa osallistua ja millaista musiikkia kuunnella. Ulkonäön suhteen eri ihmisillä on eri ajatukset miten voi näyttää siistiltä. Tiedän monia vanhempia vl-naisia jotka sävyttää harmaita piiloon, mutta omalla alkuperäisellä värillä eli ei värjää hiuksia vaaleista mustiksi tai punaisiksi. Muutenkin moni käyttää vähän meikkituotteita, meikkivoidetta, värillisiä huulivoiteita jne. näyttääkseen kohtuullisen hyvältä. Kaikessa on kohtuullisuus ja se että ei erotu liiaksi. Mitä se kellekkin on, se ei ole kaikilla sama koska ei ole sääntölistaa.
Tiedän miehiä joiden mielsstä miehellä ei saa olla partaa tai pitempiä hiuksia koska ne on epäsiistit eikä uskovaiselle sopivia. Joku taas ajattelee että ne on ulkoisia tapoja jotka on erit eri ihmisillä. Ehkäisyäkin käytetään terveydellisestä syystä mutta tässäkin on olemassa jollakin tiukempi linja. Joku ei katso mitään viihdettä, joku valikoi kuten kirjat ja musiikinkin. '
Ei kaikilla ihmisillä ole samat asiat viemässä maailmaan ja meillä on omantunnon vapaus. Ei kukaan voi määrittää miten jonkun toisen pitää elää. Yhteistä on että synnit on anteeksi ja pyhä henki sydämessä ohjaamassa. Toisten tuomitseminen ja tarkkailu ja arviointi on syntiä enemmän kuin erilaiset elämäntavat mitkä on ajassa kokoajan muuttuvia tapoja.
vl
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se poika kenellä oli helmikoru vielä liikkeen jäsen vai muuten vain Suviseuroissa.
Mä ainakin ymmärsin että kaikki muut paitsi se liikkeestä eronnut Julia kuuluivat lestadiolaisiin. Yllätyin kuinka syvällisiä ja fiksuja keskusteluja nämä teinipojat kävivät keskenään. Kypsän oloisia nuoria miehiä.
Tämä minua aina suututtaa, kun vl-miehiä parjataan itsekkäiksi, naisia alistaviksi, sääntöjä omaksi edukseen keksiviksi jne. Oikeaati heissä on suurin osa vastuuntuntoisia, keskustelutaitoisia, fiksuja.
Lukekaapa Mauno Kinnusen blogi Päivämiehestä. Nyt tämä pienin tytär vissiin yli 20 kertaa nenäänsä tunkenut tavaraa. Hänhän kertoi, kuinka tytär tippui ja pää osui lattiaan yms. Heillä 16 lasta, osa toki aikuisia. Oma lapseni ei koskaan tunkenut nenäänsä mitään. Ehkä ymmärtäisi kerran tai kaksi. Tulee mieleen, kun heille aina sattuu jotakin, että missä on lapsista huolehtiminen.
Vierailija kirjoitti:
Tuon sarjan Justus toivoo suurta perhettä eli noin 8 - 10 lasta. Hänellä jo kumppani ja näin joku nuorinainen on siihenkin sitten ryhtymässä. En kadehdi hänen osaansa. Mietin, että synttäisi Justus sitten itse ne toivomansa lapset jos niitä niin kovin haluaa. Miehen osa on helpompi tuossa kaikessa.
Justus edustaa ohjelmassa vl-liikkeen perinteistä ajattelutapaa. Arvelen, että noin ajattelevat alkavat olla vähemmistöä. Justus ei tuntunut yhtään kyseenalaistavan lapsilukua. Varmasti tyttöystävä tulee samoin ajattelevasta taustasta.
Olen itse irrottautunut liikkeestä parikymppisenä.
Julia sen sanoi, että kaikilla ei ole yhteisöä ja isoa kaveriporukkaa vl:ssa vaikka se nähdään vl-ominaisuutena. Nämäkään eivät olleet olleet vl:iä koko nuoruutta tai ainakin se oli ollut vaikeaa. Opistossa he olivat saaneet yli sata kaveria ja "juurtuneet laumaan", usko oli vahvistunut.
Eihän yhteisö ja iso joukko muita uskovia ole uskossa tärkein asia, vai onko. Uskoa pitää voida myös yksin ja hiljaisuudessa, ennenkaikkea niin. Yhteisö on mahtava lahja mutta ei kuitenkaan saa olla uskon tärkein asia, koska monelta kaverit puuttuvat eri syistä. Jos usko on ison saman mielisen porukan keskellä kulkemista, eikö se ole enemmän elämäntyyli kuin uskoa, mikä on jokaisen ihmisen oman mielen sisällä?
Vierailija kirjoitti:
Lukekaapa Mauno Kinnusen blogi Päivämiehestä. Nyt tämä pienin tytär vissiin yli 20 kertaa nenäänsä tunkenut tavaraa. Hänhän kertoi, kuinka tytär tippui ja pää osui lattiaan yms. Heillä 16 lasta, osa toki aikuisia. Oma lapseni ei koskaan tunkenut nenäänsä mitään. Ehkä ymmärtäisi kerran tai kaksi. Tulee mieleen, kun heille aina sattuu jotakin, että missä on lapsista huolehtiminen.
Luin. Siis kukaan ei ole katsomassa, kun 1,5- vuotias leikkii itsekseen hamahelmillä. Ei edes, vaikka tyttö jo tunkenut kahtena kertana helmiä nenäänsä. Justiinsa. Nyt pitää vain toivoa, että tyttönen ei keksi tunkea kurkkuunsa tavaraa...
Vierailija kirjoitti:
"Synnit anteeksi" - lausahdus on vain kuin Pavlovin kello, johon on lapsesta asti ehdollistuttu. Sano aina lapselle, kun sillä on huono mieli ja yhdistä siihen muutakin lohtua ja hei presto, huono mieli helpottuu. Kohta riittää pelkät sanat.Totta kai se siis toimii.
Haluan tähän kommentoida, että se toimii kyllä toisin(kin). Kun itse sain kuulla syntini anteeksi, en tiennyt yhtään, mitä pitäisi tapahtua tai että ylipäätään pitäisi tapahtua mitään, kun en mitään lestadiolaisuudestakaan tiennyt. Se toimi silti. Kuten monelle ystävällenikin. Ja toisaalta taas, ei se mikään automaatiokaan ole. Joskus on niin välinpitämätön mieli, ettei se tunnu missään.
Vastasit juuri kuten kunnon lestadiolaisen kuuluukin. Siellä opitaan tietty puhetapa, ja kun liikkeestä lähtee, tajuaa, etteivät ajatukset olleet omia. Sen tajuaa kyllä jo siellä ollessaankin, mutta ei halua myöntää sitä.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen eräiden elämää seurannut ja mietin miksi niitä lapsia täytyy sitten olla niin paljon, ettei esim jollekin heistä meinata tiettyjä juhlia edes jaksaa järjestää. En viitsi tarkemmin kirjoittaa, mutta tuokin äiti sanoi itse, että on täysin uupunut ja pitäisi leipoa ja koti on kaaoksessa. Silti vielä lisää pieniä sinnekin ja tuskin loppuu tuohon. Äidillä vuorotyö ja tuskin nukkua saa yövuoron jälkeen.
Itse kuulen samamlaista puhetta myös yhden ja kahden lapsen äideiltä. Eiköhän ole ihan normaali tuntemus.
Oho! Olen yllättynyt kirjoituksestasi, vl. Kun olin itse vl, niin toisten tarkkailu ja toisten tekemisistä "pahentuminen" ja siitä seuraavat ankaratkin puhuttelut ja ruotuun laittamiset olivat hyvin yleisiä. Minunkin perheenjäseniä itketettiin seuratalon takahuoneessa. Ja mitään syytä puhutteluun ei ollut, vaan joku oli "pahentunut" jostakin eli oli ehkä kateellinen tms. ala-arvoista.
Kun itse lähdin vl-liikkeestä, olin todella kurkkua myöten täynnä liikkeessä vallinnutta pahansuopaisuutta ja kyttäystä. Asuin silloin Kalajokilaaksossa.
Kultti kuin kultti. Psykoottisten ukkojen keksintöjä nämä aavikkojen kultit. Akat kaapuihin ja piiloon pyörimään makkarin ja keittiön väliin palvelemaan narsistia.