Syntyvyyden romahdus johtuu naisten pinnallisiksi ja turhamaisiksi muuttuneista elämäntapaihanteista
Kyllähän totuus on, että viimeisten 15 vuoden aikana hyvin monen naisen elämäntapaihanteet ovat muuttuneet pinnallisiksi ja turhamaisiksi. Aikaisemmin lähes kaikilla naisilla oli haaveena jossain vaiheessa löytää mies ja perustaa perhe. Nykyään tuollaisia naisia on paljon, paljon vähemmän. Monia naisia kiinnostaa elämässään nykyään vain kaikki pinnallisuus ja turhamaisuus, kuten wine & travel elämäntapa. Liekö somella vaikutusta tuohon. Vaikuttaa myös siltä, että moni nainen haluaa elää ikuista nuoruutta, eihän sellaiseen tietenkään lapset sovi.
Mutta tuosta asiastahan ei tietenkään saa syntyvyyskeskusteluissa puhua. Vaan pitää etsiä syitä romahtaneeseen syntyvyyteen heikoista tulevaisuudennäkymistä ja heikosta uskosta tulevaisuuteen, ilmastoahdistuksesta, työttömyyden pelosta, hintojen noususta ja mahdollisesta omasta heikosta taloustilanteesta, vaikka todellinen syy syntyvyyden romahdukselle on todennäköisesti jossain aivan muualla.
Kommentit (1207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mun kavereista olis kuollut synnytyksessä kolme"
Olisi kuollut? Mutta ei siis kuitenkaan kuollut?
Ilman nykyaikaista lääketiedettä siis.
No nyt puhutaan riskeistä jotka ovat nykyään. Minä en pelännyt itse synnytystä juuri siksi kun nykyään sairaaloissa pystytään hoitamaan sellaiset vaaratilanteet jotka ennen saattoivat johtaa kuolemaan.
Niin? Ystävälleni tulee silti pska housuun, vaikka synnytti 2020-luvulla. Oli useita tunteja leikkaussalissa, että vuodot saatiin tilkittyä. Oli ihan hiuskarvan varassa, ettei jäänyt viimeiseksi matkaksi.
Mitäs sitten tapahtui, jättikö mies ja nyt lapset yhteishuolajuudessa ja miehellä piikanainen piinaamassa äitiä sekä kärkkymässä omaa vauvaa?
Miehet jaksaa tätä syntyvyyskeskustelua käydä koska heillä syntyvyys liittyy seksiin, he haluaa seksiä, se on heille nautinto. Naisilla syntyvyys liittyy yhteen elämän tuskaisimmista ja kivuliaimmista sekä traumaattisimmista tapahtumista johon voit kuolla tai vammautua pysyvästi. Joten jos miehet mitenkään ymmärtäisi eron mikä keskustelun kävijöillä on tämän lähtökohdan suhteen.
"Siinä sulle lukuja. Eivät ole minusta kovin epätodennäköisiä."
Sanoit että minä kuvittelen niiden olevan harvinaisia ja siihen kommentoin että en tiedä mitä mahdat sillä tarkoittaa. Ei kyse ollut siitä että sinä luettelet minulle jotain prosenttilukuja vaan että vastaat minulle että millaiseksi sinä kuvittelet minun riskit ajattelevan jos ne minusta ovat sinun mukaasi kovin epätodennäköisiä.
Vierailija kirjoitti:
Miehet jaksaa tätä syntyvyyskeskustelua käydä koska heillä syntyvyys liittyy seksiin, he haluaa seksiä, se on heille nautinto. Naisilla syntyvyys liittyy yhteen elämän tuskaisimmista ja kivuliaimmista sekä traumaattisimmista tapahtumista johon voit kuolla tai vammautua pysyvästi. Joten jos miehet mitenkään ymmärtäisi eron mikä keskustelun kävijöillä on tämän lähtökohdan suhteen.
Minä olen yrittänyt ehdotella samanlaisia riskejä, toimenpiteitä ja oksettavuutta miehille. Ei siitosten tarvitse olla miehille orgastisia, tehdään niistä yhtä hirveitä ja vaarallisia mitä naisille on tehty synnyttämisestä. Hyvin keinotekoisestihan tuota pelkoa ja vaaraa ylläpidetään, pitkälti tarinamuodossa. Mutta miehelle lapset ovat ilo ja orgastinen hekuma, siinä missä naiselle silkkaa silpomista ja väkivaltaa. Sitten jos nainen haluaisi vielä luontonsa mukaisesti nauttia vauvan kanssa olemisesta ja lapsivuoteudesta vaikka puolikin vuotta, niin eiköhän mies ole pettämässä tai perustamassa haaremia, sillä hänen siittämisensä on kaikkea tärkeämpää
Toimisi varmaan, jos maailmassa olisi 1 mies. Mutta kun niitä on 5 miljardia, niin se että joku tarvis-teppo alkaa sekoilemaan kuin maailman alfasiittäjä luo yksinkertaisesti heikkoja, kurjia yhteiskuntia. Kuten tässä nähdään. Jos ja kun perhemoraalia ei ole ja lainsäädäntö on naisvihamielinen, niin ei tule lapsia. Koittakaa keksiä joku muu tapa ylläpitää elämänne ja yhteiskuntaanne. Sitten joskus jos kiinnostaa naisten tuottamat palvelut niin voidaan aloittaa neuvottelu ihan puhtaalta pöydältä, ilman lapsenkaappaus- ja silpomisuhkia, tai siittäjän emoiluja.
"Ei ole. Mainitsin jo heti ensimmäisessä kommentissa komplikaatiot, mutta ne sivuutettiin ja takerruttiin tuohon kuoleman riskiin."
En puhunut vain sinusta mutta kyllä aika moni innokkaasti laski kuoleman todennäköisyyksiä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että miehet eivät ymmärrä, mitä yhteistä on seksillä ja lisääntymisellä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kyllä aikamoinen mies nyt selittämässä.
Naiset on pinnallisia ja haluavat elää ikuista nuoruutta, sanoo ap. Nainen kommentoi, että ei ole löytänyt miestä, joka haluaisi isäksi. Mies vaastaa: mies haluaa olla baanalla nuorena, ota mies 40v ne haluaa isäksi. No mitä pirua. Mies haluaa bilettää nelikymppiseksi ja se on ihan ok, mutta jos nainen tekee noin, se on pinnallista ja vaikka mitä.
Mies: liikenne on paljon vaarallisempaa, kuin synnytys. Ainakin 50 naista kuolee liikenteesä vuosittain. No se nainen on voinut olla siellä liikenteessä 50 vuotta, ennen kolaria, mutta jos nainen olisi ollut synnyttämässä sen 50 vuotta, olisi varmaan ehtinyt johonkin synnytykseen jo kuolemaan, kun jotkut kuolee jo siihen ensimmäiseen.
Mies: naiset ei ennen pelänneet synnytystä, koska se oli niin tavallista.
Höhö höpö, naisten suurin pelko kautta vuosituhansien on ollut raskauden pelko ja sen myö
Tuo raskaudenpelko (varsinkin ennen, kun ehkäisyä ei ollut juuri saatavilla) ja peko tulla rais*katuksi on varmaan sellaisia, mitä mies ei ikinä pysty ymmärtämään, koska ei joudu niitä kokemaan, eikä ne ole realisistisia asioita miehen elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mun kavereista olis kuollut synnytyksessä kolme"
Olisi kuollut? Mutta ei siis kuitenkaan kuollut?
Ilman nykyaikaista lääketiedettä siis.
No nyt puhutaan riskeistä jotka ovat nykyään. Minä en pelännyt itse synnytystä juuri siksi kun nykyään sairaaloissa pystytään hoitamaan sellaiset vaaratilanteet jotka ennen saattoivat johtaa kuolemaan.
Niin? Ystävälleni tulee silti pska housuun, vaikka synnytti 2020-luvulla. Oli useita tunteja leikkaussalissa, että vuodot saatiin tilkittyä. Oli ihan hiuskarvan varassa, ettei jäänyt viimeiseksi matkaksi.
Mitäs sitten tapahtui, jättikö mies ja nyt lapset yhteishuolajuudessa ja miehellä piika
... mitä?
Vierailija kirjoitti:
"70-luvulla ehkäisy oli naisille vaarallista. E-pillereissä oli niin vahvat määrät vaikuttavia aineita, että monet naiset saivat veritulppia niiden takia. Moni oikeasti kuoli e-pillereihin."
E-pilleri ei ole ainoa ehkäisyväline. 70-luvulla kondomeja sai jo joka paikasta, lisäksi naisille oli käytössä 70-luvulla markkinoille tullut kuparikierukka, pessaari ja ehkäisyvaahto.
Miehet eivät tykänneet käyttää kondomeja. Eivätkä käyttäneet kovin yleisesti.
Kuparikierukkaa ei laitettu kuin synnyttäneille naisille, eikä se heistäkään kaikille sopinut. Eivätkä vaahdot ja pessaarit ole koskaan Suomessa olleet yleisesti ja helposti saatavilla.
Itse olen ollut 90-luvulla tilanteessa, jossa jouduin luopumaan pillereistä terveyssyistä. Käytettiin puolison kanssa kondomia, mutta koettiin se tympeäksi. Otin sitten hormonikierukan kun se vaihtoehto tuli mahdolliseksi. Mutta kyllähän siitäkin tuli omat haittansa.
Siinä vaiheessa kun lapsiluku oli täynnä päädyttiin sterilisaatioon, sillä ei haluttu enää alkaa käyttämään kondomeja, enkä halunnut enää uudestaan kierukkaa ja sen haittoja.
"Naisilla syntyvyys liittyy yhteen elämän tuskaisimmista ja kivuliaimmista sekä traumaattisimmista tapahtumista johon voit kuolla tai vammautua pysyvästi."
Ei kannata yleistää. Eri naiset kokevat raskauden ja synnytyksen hyvin eri tavoin. Tosille se on kaunis ja luonnollinen tapahtuma jota ei pelätä ja toisille pelottava kivulias ja pelottava hallinnan tunteen vievä tapahtuma. Ja osalle jotain siltä väliltä. Ja ne ovat kaikki ihan oikeita näiden naisten tunteita ja kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
"Naiset ovat tyypillisesti tunteellisia, ts. ohjailtavissa psykologisten heikkouksien kautta, kuten pelottelulla."
Miesten ongelma taas on että he kuvittelevat olevansa kovin rationaalisia vaikka oikeasti he ajattelevat ihan samalla tavalla tunteella kuin naisetkin.
Ei kun ihan rationaalisesti sotivat ja r aiskaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niin, siis pointti oli edelleen se etteivät ne ole niin harvinaisia kuin sinä kuvittelet."
No hankla tietää kun nämä termit "harvinainen" ja "yleinen" tarkoittavat eri ihmisille aika eri asioita. Toisen mielestä yleistä on jos joku tapahtuu 2% ihmisistä ja toiselle jos se tapahtuu 75% ihmisistä.
Höpö höpö.
Miten niin? Eri yhteyksissä hyvin erilaisia todennäköisyyksiä pidetään suurina tai pieninä. Yleensä mitä enemmän ihminen jotain pelkää, sen suuremmaksi hän kokee pienenkin riskin sille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"70-luvulla ehkäisy oli naisille vaarallista. E-pillereissä oli niin vahvat määrät vaikuttavia aineita, että monet naiset saivat veritulppia niiden takia. Moni oikeasti kuoli e-pillereihin."
E-pilleri ei ole ainoa ehkäisyväline. 70-luvulla kondomeja sai jo joka paikasta, lisäksi naisille oli käytössä 70-luvulla markkinoille tullut kuparikierukka, pessaari ja ehkäisyvaahto.
Miehet eivät tykänneet käyttää kondomeja. Eivätkä käyttäneet kovin yleisesti.
Kuparikierukkaa ei laitettu kuin synnyttäneille naisille, eikä se heistäkään kaikille sopinut. Eivätkä vaahdot ja pessaarit ole koskaan Suomessa olleet yleisesti ja helposti saatavilla.
Itse olen ollut 90-luvulla tilanteessa, jossa jouduin luopumaan pillereistä terveyssyistä. Käytettiin puolison kanssa kondomia, mutta koettiin se tympeäksi. Otin sitten hormonikierukan kun se vaihtoehto tuli mahdollis
Saanko arvata: naisen sterilisaatioon?
Olen 51-vuotias nuorekas mies. Lapseton, tottakai. Ei kiinnosta vi-tunkaan vertaa hankkia lapsia eikä ole koskaan kiinnostanut. Hahah! Vaimokin on 1979 syntynyt, joten ihan liian vanha äidiksi. Vietetään mukavaa elämää kaksistaan Kalliossa. Siihen ei kakrut kuulu todellakaan. Hahah!
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole. Mainitsin jo heti ensimmäisessä kommentissa komplikaatiot, mutta ne sivuutettiin ja takerruttiin tuohon kuoleman riskiin."
En puhunut vain sinusta mutta kyllä aika moni innokkaasti laski kuoleman todennäköisyyksiä täällä.
Niissä luvuissa oli mukana myös komplikaation riskejä. Mutta mitäpä niistä.
"Mies: liikenne on paljon vaarallisempaa, kuin synnytys. Ainakin 50 naista kuolee liikenteesä vuosittain. No se nainen on voinut olla siellä liikenteessä 50 vuotta, ennen kolaria, mutta jos nainen olisi ollut synnyttämässä sen 50 vuotta, olisi varmaan ehtinyt johonkin synnytykseen jo kuolemaan, kun jotkut kuolee jo siihen ensimmäiseen. "
Ai, nyt puhutaan jostain hypoteettisesti "jos nainen synnyttäisi 50 kertaa" riskistä? No minä kyllä ajattelen riskinä sen ihan konkreettisen riskin sille että joku henkilö voi kuolla muuhun kuin vanhuuteen ja edelleen se riski kuolla elämänsä aikana liikenteessä on moninkertainen kuin että se henkilö kuolee synnyttäessään sen keskimääräisen 1.7 lasta.
Vierailija kirjoitti:
"Naisilla syntyvyys liittyy yhteen elämän tuskaisimmista ja kivuliaimmista sekä traumaattisimmista tapahtumista johon voit kuolla tai vammautua pysyvästi."
Ei kannata yleistää. Eri naiset kokevat raskauden ja synnytyksen hyvin eri tavoin. Tosille se on kaunis ja luonnollinen tapahtuma jota ei pelätä ja toisille pelottava kivulias ja pelottava hallinnan tunteen vievä tapahtuma. Ja osalle jotain siltä väliltä. Ja ne ovat kaikki ihan oikeita näiden naisten tunteita ja kokemuksia.
Ja miehellä ei ole asiaan sanavaltaa, miten naisen pitäisi asia tuntea tai kokea. Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Naiset ovat tyypillisesti tunteellisia, ts. ohjailtavissa psykologisten heikkouksien kautta, kuten pelottelulla."
Miesten ongelma taas on että he kuvittelevat olevansa kovin rationaalisia vaikka oikeasti he ajattelevat ihan samalla tavalla tunteella kuin naisetkin.
Ei kun ihan rationaalisesti sotivat ja r aiskaavat.
Ja pettävät. Pettäminen on mieheltä rationaalisesti tehty päätös, eikä mikään vahinko. Turha selitellä siis.
"Miehet eivät tykänneet käyttää kondomeja. Eivätkä käyttäneet kovin yleisesti."
Niitä oli myynnissä joka kaupassa, kioskissa ja apteekissa joten luulisi että ne sinne johonkin kysyntään oli tuotu ostettavaksi.
Ei ole. Mainitsin jo heti ensimmäisessä kommentissa komplikaatiot, mutta ne sivuutettiin ja takerruttiin tuohon kuoleman riskiin.