Poika 12v löysin hyvän kontoisen pyörän metsästä, kun oli ulkoiluttamassa koiraa. Saako poika pitää pyörän?
Tarvetta nimittäin olisi sille. Kertokaapa oma mielipiteenne tästä.
Kommentit (264)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa pitää. Löytäjät pitävät, hukkaajat itkevät. Jos siihen on kaiverretu runkoon tunnistusnumero kannattaa se viilata pois ja jos kyselee sanoo ostaneensa käytettynä.
Tuollaista tarinaa ei kukaan usko. Saat syytteet varkaudesta, jos omistaja pyörän sinulta löytää.
Miksi ei uskoisi? Miksi sinua uskottaisiin kun olet kateellinen minun lapselleni käytettynä ostamastani pyörästä? Siitä on jo reilusti yli puolivuotta kun ostin sen
Olen metsänomistaja. Metsääni tuodaan joka vuosi kaikenlaista sinne kuulumatonta ja lain mukaan minä olen maanomistajana vastuussa siitä, että tuo jäteasemalle tai kaatopaikalle kuuluva jäte poistetaan mailtani. Kun yritän kiemurrella pois vastuustani, saan kunnan ympäristöviranomaisilta kuulla, että koska lipasto/purettu keittiö/vanha sohva on maallani, olen käytännössä sen omistaja ja sen tavaran poiskuljetus on minun vastuullani. Jos siellä on jotain käyttökelpoista, vaikka tiiliä, niin saan ne pitää.
Sama koskee mailtani löytyneitä polkupyöriä. Tuolla samalla ympätistöviranomaisen velvoittavalla lausumalla ne ovat minun. Toki ymmärrän poistaa niistä mahdolliset omistajamerkinnät tai yksilöivät numerot, mutta en edes mieti, että vastuullani on etsiä pyörän omistaja, koska vaikka tiedän sohvan omistajan, ei tällä ole velvollisuutta metsääni siivota. Miksi olisi fillarin omistajallakaan?
Normaali 12.v. kyllä tietää, että löytötavarat viedään löytötavaratoimistoon. Onko poikasi jotenkin vajaa, kun ei asiaa tiedä tai ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite ainakin pitäisin ja myisin pyörän eteenpäin.
Kaikilta muilta saa varastaa paitsi itseltä
Hän löysi sen! Ei varastanut! Hylätty pyörä aivan oikein ottaa käyttöön ja pitää siitä hyvää huolta
Rikoslaissa tuo määritellään petokseksi tai varastetun tavaran hallussapidoksi.
Oikea osoite pyörälle on poliisi tai löytötavaratoimisto, kumpi lähempänä on. Löytäjällä on oikeus saada löytöpalkkio omistajalta.
Miten suu pannaan kun poikaasi syytetään pyörävarkaudesta?
Vierailija kirjoitti:
Olen metsänomistaja. Metsääni tuodaan joka vuosi kaikenlaista sinne kuulumatonta ja lain mukaan minä olen maanomistajana vastuussa siitä, että tuo jäteasemalle tai kaatopaikalle kuuluva jäte poistetaan mailtani. Kun yritän kiemurrella pois vastuustani, saan kunnan ympäristöviranomaisilta kuulla, että koska lipasto/purettu keittiö/vanha sohva on maallani, olen käytännössä sen omistaja ja sen tavaran poiskuljetus on minun vastuullani. Jos siellä on jotain käyttökelpoista, vaikka tiiliä, niin saan ne pitää.
Sama koskee mailtani löytyneitä polkupyöriä. Tuolla samalla ympätistöviranomaisen velvoittavalla lausumalla ne ovat minun. Toki ymmärrän poistaa niistä mahdolliset omistajamerkinnät tai yksilöivät numerot, mutta en edes mieti, että vastuullani on etsiä pyörän omistaja, koska vaikka tiedän sohvan omistajan, ei tällä ole velvollisuutta metsääni siivota. Miksi olisi fillarin omistajallakaan?
Kannattaa ihan tutustua siihen lakikirjaan. Suomessa on olettamus, että ihmiset tuntevat lain, oikeudessa ei mene läpi se, ettei tiennyt. Löytötavaralaki säätelee sitä, miten sinun noihin tavaroihin tulee suhtautua.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä ajatuksia ja neuvoja. Muistakaa poistaa aina ne runkoon kaiverretut numerot. Lähtee hyvin ihan viilalla.
Varaspersu ei osaa edes kirjoittaa
"Poika 12v löysin hyvän kontoisen pyörän metsästä"
Suomeksi tuo menisi näin: 12-vuotias poikani löysi metsästä hyväkuntoisen pyörän.
Luku- ja kirjoitustaidottomuus korreloi tyhmyyden ja rikollisuuden kanssa. Ja perussuomalaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa pitää. Löytäjät pitävät, hukkaajat itkevät. Jos siihen on kaiverretu runkoon tunnistusnumero kannattaa se viilata pois ja jos kyselee sanoo ostaneensa käytettynä.
Tuollaista tarinaa ei kukaan usko. Saat syytteet varkaudesta, jos omistaja pyörän sinulta löytää.
Miksi ei uskoisi? Miksi sinua uskottaisiin kun olet kateellinen minun lapselleni käytettynä ostamastani pyörästä? Siitä on jo reilusti yli puolivuotta kun ostin sen
Kuitti, hinta, ostopaikka, rungon numero?
Kiinni jäit. Eikä sulla ole avaimia pyörään.
Poika löysi hyväkuntoisen karhun metsästä, voiko poika pitää karhun?
Voi pojalla tulla itku silmään kuulusteluissa tai sossun tekemässä kiireellisessä huostaanotossa. Varkaudet ja näpistelyt pyritään saamaan poikki jo heti niiden alkaessa ja siksi niihin reagoidaan tosi tiukasti. Ja varkaushan tuo on, jos poikasi pöllii jonkun toisen pyörän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama koskee mailtani löytyneitä polkupyöriä. Tuolla samalla ympätistöviranomaisen velvoittavalla lausumalla ne ovat minun. Toki ymmärrän poistaa niistä mahdolliset omistajamerkinnät tai yksilöivät numerot, mutta en edes mieti, että vastuullani on etsiä pyörän omistaja, koska vaikka tiedän sohvan omistajan, ei tällä ole velvollisuutta metsääni siivota. Miksi olisi fil
Olen tutustunut lakiin löytötavaroista ja yrittänyt siihen vedoten saada luvan viedä sohvat ja jääkaapit löytötavaratoimistoon, mutta kunnan ympäristöviranomainen on tämän torpannut. Löytötavaralaki ei koske esinettä, jonka omistaja on todennäköisesti hylännyt. Metsään jätettyä tavaraa ei tulkita löytötavaraksi vaan salakaatopaikaksi.
Metsään jätetty tai piilotettu pyörä ei ole pudonnut tai joltain unohtunut, siksi se ei ole löytötavara.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se pyörä nyt pojalle kuuluu, sillä hän on sen löytynyt.
Suomen lain mukaan omistajuus ei vaihdu yksinkertaisella haltuunotolla, vaikka kuinka olisi löydetty.
Löysin tyhjän kesämökin järven rannalta, saanko pitää?
Ei löydettyjä tavaroita saa pitää. Aina ne jonkun on. Tosin esim hanskoja ja kenkiä näkee silloin tällöin nostetun kadulta jonnekin paremmin katseen tasalle, ja siinä kuukausia sitten odottavat omistajaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitti, hinta, ostopaikka, rungon numero?
Kiinni jäit. Eikä sulla ole avaimia pyörään.
Ostin käytettynä, lapsi hävitti avaimen niin ostin uuden lukon. Eikä pyörässä ole mitään numeroa ollutkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite ainakin pitäisin ja myisin pyörän eteenpäin.
Kaikilta muilta saa varastaa paitsi itseltä
Hän löysi sen! Ei varastanut! Hylätty pyörä aivan oikein ottaa käyttöön ja pitää siitä hyvää huolta
Rikoslaissa tuo määritellään petokseksi tai varastetun tavaran hallussapidoksi.
Oikea osoite pyörälle on poliisi tai löytötavaratoimisto, kumpi lähempänä on. Löytäjällä on oikeus saada löytöpalkkio omistajalta.
Miten suu pannaan kun poikaasi syytetään pyörävarkaudesta?
Ei syytetä. Poliisia ei kiinnosta ihmisten pyörät. Ottaa kyllä vastaan ilmoituksen väitteistäsi. Lapsesi hylkäsi ostamasi ja lapsi löysi käyttöönsö hyvän. Voittajia vain pelissä. Sinä rikas ostat lapsellesi uuden, että voi kerskua taas ja köyhä lapsi sai mahdollisesti hyvän?
Vierailija kirjoitti:
Normaali 12.v. kyllä tietää, että löytötavarat viedään löytötavaratoimistoon. Onko poikasi jotenkin vajaa, kun ei asiaa tiedä tai ymmärrä?
Toki, kunnon perinyt huoltajan geenit.
Tosin ap:llä tuskin on lapsia. Hän itse on henkisesti lapsi.
voi olla varastettu ja hylätty. ilmoita poliisille. he hakevat
Metsään jätetty tai piilotettu pyörä ei ole pudonnut tai joltain unohtunut, siksi se ei ole löytötavara.
Metsästä löytynyt pyörä on todennäköisesti varastettu, joten se on löytötavara. Ja se kuuluu viedä lain mukaan poliisille.
Normaali empatiakyvyllä varustettu 12.v. lapsi löytäessään jotain tasan tarkkaan miettii, että kenenköhän tämä on ja miten se saadaan takaisin omistajalle. Ja toki myös tietää, että löytötavarat eivät ole omia. Toivottavasti joku tekee pojasta lasun, koska jotain taitaa olla kasvatuksessa nyt teillä pielessä.
Miten joku edes pohtii tuollaista? Löytötavarat viedään ihan lain mukaan poliisille, tietenkin.