KAJ-yhtyeen pojat puhuvat todella takeltelevaa tönkkösuomea. Suomessa kasvettu ja silti surkea suomi. Jotain vialla koulutusjärjestelmässä
Näille pitäisi todellakin laittaa pakollinen suomi jo päiväkodissa. Takeltelee, takeltelee. Perussanat täysin hukassa 🙄
Kommentit (358)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän suomensa on parempaa kuin mun ruotsi.
Asutko Ruotsissa, ja jos asut niin oletko asunut koko elämäsi siellä?
Ruotsissa ikänsä asuneet ruotsinsuomalaiset puhuvat erinomaista ruotsia, äidinkielensä suomen lisäksi. Vastaava ei jostain syystä onnistu lahden tällä puolen.
Se johtuu ruotsalaisten idiotismista. Ruotsia puhuvat vain ovat niin ääliöitä.
Pidä sinä suu soukemmalla. Olet niitä, joiden takia meitä suomea puhuvia pidetään ääliöinä.
Kalikka kalahti ja homohurri älähti 🤭
Vierailija kirjoitti:
Miten voi koko ikänsä asua jossain maassa oppimatta sujuvasti sen pääkieltä? Ma mutkin oppivat puhumaan paremmin parissa vuodessa.
Olet varmaan asunut Suomessa koko ikäsi. Pitäisihän sitä jo osata kirjoittaa oikein suomea.Ei näytä olevan helppoa sinullekaan.
Oho. Olen kirjoittanut tänne useamman kommentin ja sanonut, että suomenruotsalaisten kuuluisi osata käyttää suomea kotimaassaan Suomessa. Turhautti, kun moni oli eri mieltä ja olettaa, että valtaväestön tulisi mukautua viiden prosentin tarpeisiin.
Mutta nyt katsoin KAJ:n haastattelun ja huomasin, että hehän puhuvat suomea ihan hyvin. Uskoin sokeasti ap:ta, koska itse olen törmännyt niin moniin suomenruotsalaisiin, joilla suomen kieli ei taivu melkein yhtään (tai korkeintaan todella heikosti). Heillä edes perussanasto ei ole kunnolla hallussa, eivät todellakaan osaisi ohimennen lisätä puheeseensa sellaisia sanoja kuin vaikka lämpöpatteri.
Olin siis väärässä tästä bändistä, kyllä heidän suomen taitonsa on todella ok. Tuo ei ole vain sitä tasoa että asioiminen onnistuu suomeksi, vaan hehän voivat käydä suomeksi pitkiä keskustelujakin, jos tarvitsee.
Eiköös noille helvetin rantarosvoille voisi kertoa, että se on Suomessa sauna, eikä mikään bastu. Se on siis sauna myös suomenruotsalaisille, vaikka suomi ei oikein muuten taivukkaan. Muutenhan tuo euroviisujen homomeininki homosaunoineen sopii vallan hyvin puppelipoikien kulttuuriin. Bara bada ja astu.
Vierailija kirjoitti:
Eiköös noille helvetin rantarosvoille voisi kertoa, että se on Suomessa sauna, eikä mikään bastu. Se on siis sauna myös suomenruotsalaisille, vaikka suomi ei oikein muuten taivukkaan. Muutenhan tuo euroviisujen homomeininki homosaunoineen sopii vallan hyvin puppelipoikien kulttuuriin. Bara bada ja astu.
Ilmoitin tämän ihanapuheeksi. Perästä kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on näköjään pakkoruotsin kannattaja, joka haluaa poistattaa ketjun.
Vierailija kirjoitti:
Puhuvat todella huonoa suomea, mutta niillä alueilla eivät taida tarvita.
Minua rasittaa esityksessä vain ne karikatyyrisuomalaiset taustalla tanssimassa, vakavalla naamalla, karvalakit päässä ja tukkilaisten flanellipaidat päällä.
Huumoriesityshän se on, mutta huumori vedetään suomalaisista.
Eivät puhu todella huonoa suomea. Taatusti puhuvat ja ymmärtävät paremmin ja sujuvammin suomea kuin valtaosa suomalais-suomalaisista ruotsia.
Ovat söpöjä, se on pääasia. Se aksentilla puhuttu suomi on oikein herttaista kuunneltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua rasittaa esityksessä vain ne karikatyyrisuomalaiset taustalla tanssimassa, vakavalla naamalla, karvalakit päässä ja tukkilaisten flanellipaidat päällä.
Eivät puhu todella huonoa suomea. Taatusti puhuvat ja ymmärtävät paremmin ja sujuvammin suomea kuin valtaosa suomalais-suomalaisista ruotsia.
Suomalais-suomalaisten ruotsin kielen taitoon vertaaminen on idioottimaista, miksi niin moni tekee näin?! Tuo toimisi silloin, jos vaikka vähän alle puolet suomalaisista käyttäisi ruotsia. Suomessa 85 % puhuu suomea, 5 % ruotsia.
Tuo siis ihan yleisellä tasolla. Siitä olen samaa mieltä, että eivät he puhu huonoa todella suomea. Heidän suomensa on ihan hyvää, varmasti sillä pärjää suomenkielisten kanssa myös vaikka itäisessä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on näköjään pakkoruotsin kannattaja, joka haluaa poistattaa ketjun.
Hej! Ei mul ole enä ketjua ku olen siirttyny käsirautoihi. Kuumat saunasa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäpä ruotsalaisista olisi hauskempaa, kuin naureskella suomalaisille.
Voi olla näinkin, mutta ei nyt mennä turhaan loukkaantumaan. Nuo Vöyrin nuoret miehet osaavat laittaa itsensä huumorilla likoon, kyllä mekin huumorin kestämme.
Monen ruotsinkieli on aivan karseaa. Koko peruskoulun ajan ollut mahdollisuus opetella, mutta ylemmillä asteilla pitää aloittaa käymällä läpi perusteita.
Vierailija kirjoitti:
Monen ruotsinkieli on aivan karseaa. Koko peruskoulun ajan ollut mahdollisuus opetella, mutta ylemmillä asteilla pitää aloittaa käymällä läpi perusteita.
Ei ainakaan meidän keskisuomalaisella pikkupaikkakunnalla ollut mahdollisuutta opetella "koko peruskoulun ajan", ruotsi alkoi yläasteen puolella muutamilla tunneilla. Silloin ei ollut vielä oppivelvollisuuskaan yhtä pitkä, niin moni siirtyi suoraan töihin heti peruskoulun jälkeen.
Omille vanhemmille ja isovanhemmille ruotsia ei ole opetettu lainkaan, se tuli peruskouluun vasta vähän ennen 70-luvun vaihdetta.
Vierailija kirjoitti:
Niin on yllättävän monen suomenruotsalaisenkin suomi, jos molemmat vanhemmat ja kaikki sukulaiset puhuvat ruotsia eikä ole suomenkielisiä kavereita esim. harrastusten kautta. Tätä se teettää, kun kieliryhmät halutaan pitää visusti erillään toisistaan koko koulu- ja opiskelupolun ajan. Kieliä ei välttämättä opi sujuviksi pelkästään oppituntien avulla.
Vierailija kirjoitti:
Eipä noiden ruotsistakaan mitään selvää saa. Ihan oma kielihän noilla on.
Kai he nyt högsvenskaa eli ruotsin kirjakieltä osaavat! Osaavathan raumalaiset ja savolaisetkin suomen yleiskieltä!
Ovathan KAJ:n pojat tehneet ainakin yhden biisin suomeksi aikoinaan:
Onhan tossa joitain ihan selkeitä kielioppivirheitä ("Laitan uusi paitani päällä"), ja sitä en osaa ihan sanoa onko nuo lyriikat tarkoituksella noin päättömät vaiko eivät, mutta symppis biisi.
Synkistelijät siis pystyvät löytämään jotain vikaa näistäkin taitavista symppis-pojista. Minulle tuovat pelkkää iloa.
Vierailija kirjoitti:
Asuvat Helsingissä, eivät enää Vöyrillä ja silti puhuvat noin huonosti.
Axel vaimoineen (ja kissoineen) asuu Vaasassa tosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän suomensa on parempaa kuin mun ruotsi.
Asutko Ruotsissa, ja jos asut niin oletko asunut koko elämäsi siellä?
Ruotsissa ikänsä asuneet ruotsinsuomalaiset puhuvat erinomaista ruotsia, äidinkielensä suomen lisäksi. Vastaava ei jostain syystä onnistu lahden tällä puolen.
Se johtuu ruotsalaisten idiotismista. Ruotsia puhuvat vain ovat niin ääliöitä.
Pidä sinä suu soukemmalla. Olet niitä, joiden takia meitä suomea puhuvia pidetään ääliöinä.
Kalikka kalahti ja homohurri älähti 🤭
Ruotsi ei tainnut olla sulla lempiaine koulussa, kun on noin ikävät muistot. Mulle kaksikielisyys on rikkaus (jos se kieli ei ole venäjä).