Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 50-v lääkäri - ajattelin lopettaa lääkärin työt - miksikö?

Vierailija
15.03.2025 |

Siksi, että potilaat / ihmiset ovat muuttuneet. Muutamassa kymmenessä vuodessa ihmisten persoonat ovat muuttuneet jotenkin ikävämpään suuntaan. Ei tietenkään kaikilla, mutta riittävän monella, että oma kuppi alkaa olla täynnä. Kyky suhtautua omiin vaivoihin, sairauksiin ja keinot itse vaikuttaa omaan terveyteen ovat monella hävinneet. Ja samalla syytetään terveydenhuoltoa ja siellä työtä tekeviä kaikesta.

Erilaiset mielenterveys tai oikeastaan persoonallisuushäiriöt tuntuvat lisääntyneen. Jos ei saada omaa tahtoa ja mielenmukaista diagnoosia tai lisätutkimuksia läpi lääkärillä asioinnin yhteydessä, käyttäydytään kuin kiukutteleva teini. Suututaan, itketään, uhkaillaan, kirjoitetaan valituskirjeitä. Osa aikuisista on muuttunut aivan käsittämättömiksi. Todella psyykkisesti epästabiileja. Ei siis mitään kenellekkään vaarallista, mutta koko heidän persoonansa ja moninaiset epämääräiset somaattiset vaivansa ovat selkeästi ja vahvasti psyykkeeseen linkittyneitä. Mutta jos erehdytkään heille ottamaan puheeksi mielen vaikutuksen pitkittyneisiin epämääräisiin oireisiin, siitähän se draama vasta alkaakin. Ja näiden psykosomaattisesti oireilevien osuus on kyllä lisääntynyt.

En siis syytä ketään tai varsinkaan potilaita. Mutta itselle tämä nykymeno riittää. Olen taloudellisesti riippumaton ja mulla on mahdollisuus tehdä kokonaan toisentyyppistä työtä. 

Kommentit (261)

Vierailija
181/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaahan ap olla lääkäri, mutta miksi 50-vuotias rutinoitunut ja kokenut ammattilainen tulisi vauvalle märisemään? 

Koska tämä on keskustelua varten. Siksi siis.

Vierailija
182/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi lukion käynyt, saati yliopiston, käyttää sanaa miksikö otsikossa?

Miksi-sana riittää. Kaksi kysymyssanaa miksi ja -kö yhdessä on huonoa suomea. Tästä jo lukiossa muistutetaan. Pääseekö lääkikseen tällä osaamisella? Onko trolli kyseessä?

Nämä pilkunnussijat ovat pilkunnussijoita joka paikassa. He kuormittavat terveydenhuoltoa.

Minä tykkään kun osaavammat korjaavat kirjoitusvirheitä. Itse toivoisin, että olisi enemmän lauserakenteeseen liittyvää korjausta. Itsellä on mennyt kieltenopiskelun yhteydessä tuo suomenkielen lauseenrakenne vähän vinksalleen. Yritin jossakin vaiheessa etsiä opiskeluaikaista kielioppikirjaa, mutta olin vuosikymmenten hilloamisen jälkeen siivonnut sen paperinkeräykseen.

Se on suomen kielen, erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko aloittaja nainen? Siinä voi olla myös semmoinen ilmiö, että sinä olet muuttunut myös 20 vuodessa. Sinusta on tullut keski-ikäinen nainen, eli osalle ihmisistä yhteiskunnan sylkykuppi. Sellainen, jolle naurettiin sketseissä 1900-luvun puolella. Oletusarvona, että kaikki pitää osata, mutta mitään ei osaa oikeasti, ja kaikki mitä teet on jotenkin salaperäisesti kyvytöntä, mutta ei se oikeasti saa silti olla ollenkaan epätäydellistä. Sinun kuuluu olla näkymätön, mutta erehtymätön, ja ahkera, mutta silti sinua ei koskaan pidetä aikaansaavana.

Ole siinä sitten. Ei ihme että käy harmittamaan isolla veellä. Alan vaihtaminen ei kumminkaan auta tähän ilmiöön. 

N52

Vierailija
184/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenties psyykeen liittyvästä osaamisesta

Sellainen psyykeen osaamistaso kun somaattisen alan lääkärillä on. Ihminen tosin on kokonaisuus. Et voi erottaa aivoista soomaa ja psyykettä. Et anatomisesti, et fysiologisesti, et toiminnallisesti, et mitenkään. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, mutta joillain ihmisiltä psyykeen / persoonallisuuden piirteiden  osuus myös somaattiseksi määritellyssä oireilussa on varsin dominoiva.

Kylläpä tuo psyyke nyt tuntuu vaikealta sanalta.

Vierailija
185/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin iso käänne tapahtui 2020 kun korona alkas. Sen jälkeen lääkärikunnassa alkoi omituiset jutut, osa ei tajunnu yhtään missä mennään, osa ei uskaltanu sanoo mitään, tuli ihan uudet ohjeet ja toimintatavat. Ne jotka oli "oikeita lääkäreitä" olivat hipi hiljaa ja jakelivat vaan käypähoitosuosituksia , pillereitä ja statiineja.

Varmuudella , osa tiesi mistä oli kysymys , osa niin pihalla ettei tajua vieläkään.

Nyt olis aika avautua 

Vierailija
186/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lopetin lääkärissä käynnin 5 vuotta sitten, verenpaine ja kolesteroli lääkettä tyrkyttää, turhia kuvauksia ja labroja, rahastaa osataan, mutta ei hoitaa. Korjasin lääkärin liikunnalla, kuntosali kortilla ja sokerittomalla ja kasvispainotteisella ravinnolla

Jaa, kyllä mulle aina lääkärissä suositeltu liikuntaa ja terveellisiä elämäntapoja!! Yksityisellä.

Vierailija
187/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaahan ap olla lääkäri, mutta miksi 50-vuotias rutinoitunut ja kokenut ammattilainen tulisi vauvalle märisemään? 

Voi kuule. Tietäisitpä. 

Vierailija
188/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kun naisena on käyttänyt terveydenhuollon palveluja niin välillä ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa näille työntekijöille. Aina on syy asiakkaassa oli tilanne mikä tahansa. Pitäisi olla myös selvänäkijä ennen vastaanotolle tuloa. Eniten harmittaa kun ei ole tehnyt valituksia asiattomasta kohtelusta. Voisi toiminta kehittyä parempaan suuntaan. Nyt teen valituksen joka käynniltä ihan periaatteesta.

Vierailija
189/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä kun naisena on käyttänyt terveydenhuollon palveluja niin välillä ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa näille työntekijöille. Aina on syy asiakkaassa oli tilanne mikä tahansa. Pitäisi olla myös selvänäkijä ennen vastaanotolle tuloa. Eniten harmittaa kun ei ole tehnyt valituksia asiattomasta kohtelusta. Voisi toiminta kehittyä parempaan suuntaan. Nyt teen valituksen joka käynniltä ihan periaatteesta.

Tuota noin, jos puhutaan sun kropasta, niin miten sen kunto voi olla kenenkään muun vika kuin sun oma?

Vierailija
190/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyää ei voi enää luottaa edes lääkäriin. Korona muutti kaiken .

itellä kans sellasia kokemuksia et toivottavasti emme tapaa enää samoissa merkeissä.

43 & 185

Vierailija
191/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen psyykeen osaamistaso kun somaattisen alan lääkärillä on. Ihminen tosin on kokonaisuus. Et voi erottaa aivoista soomaa ja psyykettä. Et anatomisesti, et fysiologisesti, et toiminnallisesti, et mitenkään. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, mutta joillain ihmisiltä psyykeen / persoonallisuuden piirteiden  osuus myös somaattiseksi määritellyssä oireilussa on varsin dominoiva.

Ihan pakko vielä laittaa tämä ap:lle ja muillekin: psyyke, psyyken (gen.)

Vierailija
192/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot homo.

Aina ihailen näitä älykkyyden huipentumia joilla on loistava tulevaisuus edessään. Tai sitten ei.

Vierailija
193/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei auta olla selvänäkijä, sinusta tehtäisiin harhainen ihminen.

Vierailija
194/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin, jos puhutaan sun kropasta, niin miten sen kunto voi olla kenenkään muun vika kuin sun oma?

No tuota, jos sulla on syöpä niin sekin on siis sun oma vika? Näin te tölvitte todellisen itsenne esiin.

Vierailija
195/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan pakko vielä laittaa tämä ap:lle ja muillekin: psyyke, psyyken (gen.)

Tai psyykkeen. Jos nyt kuitenkin ymmärtää mitä kirjoitetaan niin sehän on pääasia. Keskittymällä olennaiseen pääsemme paremmin asioissa eteenpäin.

Vierailija
196/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa meillä eläkkeellä olevat lääkärit on edelleen töissä tekemässä helppoa rahaa   ..

Nyt o. Saatu uusi hyvä ja helppo bisnes kun ajokortti todistukset ja muut lääkärin todistukset täytyy hakea yksityiseltä

15 minuuttia paaoerin kirjoituksesta vastaanotolla 150 euroa

.helppoa rahaa läökärille

Vierailija
197/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyky suhtautua omiin vaivoihin, sairauksiin ja keinot itse vaikuttaa omaan terveyteen ovat monella hävinneet."

Suomessa kuulemani perusteella, jos itse yrittää vaikuttaa tai jotain, lääkäri leimaa huonoksi ihmiseksi.

Vierailija
198/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyky suhtautua omiin vaivoihin, sairauksiin ja keinot itse vaikuttaa omaan terveyteen ovat monella hävinneet."

Suomessa kuulemani perusteella, jos itse yrittää vaikuttaa tai jotain, lääkäri leimaa huonoksi ihmiseksi.

Eivät ymmärrä vastuullisen ja vastuuttoman ihmisen eroa. Minua epäillään aina, tiedän että se johtuu myös huonosta ihmistuntemuksta mutta monet ovat liian skeptisiä. On ollut liikaa vastuuttomia ja/tai valheellisia ihmisiä.

Vierailija
199/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ymmärrä vastuullisen ja vastuuttoman ihmisen eroa. Minua epäillään aina, tiedän että se johtuu myös huonosta ihmistuntemuksta mutta monet ovat liian skeptisiä. On ollut liikaa vastuuttomia ja/tai valheellisia ihmisiä.

*ihmistuntemuksesta

Vierailija
200/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa meillä eläkkeellä olevat lääkärit on edelleen töissä tekemässä helppoa rahaa   ..

Nyt o. Saatu uusi hyvä ja helppo bisnes kun ajokortti todistukset ja muut lääkärin todistukset täytyy hakea yksityiseltä

15 minuuttia paaoerin kirjoituksesta vastaanotolla 150 euroa

.helppoa rahaa läökärille

Niin, joskus tulee mietittyä lääkäriltä tullessa, että miksiköhän tuo on ammattinsa valinnut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan