Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 50-v lääkäri - ajattelin lopettaa lääkärin työt - miksikö?

Vierailija
15.03.2025 |

Siksi, että potilaat / ihmiset ovat muuttuneet. Muutamassa kymmenessä vuodessa ihmisten persoonat ovat muuttuneet jotenkin ikävämpään suuntaan. Ei tietenkään kaikilla, mutta riittävän monella, että oma kuppi alkaa olla täynnä. Kyky suhtautua omiin vaivoihin, sairauksiin ja keinot itse vaikuttaa omaan terveyteen ovat monella hävinneet. Ja samalla syytetään terveydenhuoltoa ja siellä työtä tekeviä kaikesta.

Erilaiset mielenterveys tai oikeastaan persoonallisuushäiriöt tuntuvat lisääntyneen. Jos ei saada omaa tahtoa ja mielenmukaista diagnoosia tai lisätutkimuksia läpi lääkärillä asioinnin yhteydessä, käyttäydytään kuin kiukutteleva teini. Suututaan, itketään, uhkaillaan, kirjoitetaan valituskirjeitä. Osa aikuisista on muuttunut aivan käsittämättömiksi. Todella psyykkisesti epästabiileja. Ei siis mitään kenellekkään vaarallista, mutta koko heidän persoonansa ja moninaiset epämääräiset somaattiset vaivansa ovat selkeästi ja vahvasti psyykkeeseen linkittyneitä. Mutta jos erehdytkään heille ottamaan puheeksi mielen vaikutuksen pitkittyneisiin epämääräisiin oireisiin, siitähän se draama vasta alkaakin. Ja näiden psykosomaattisesti oireilevien osuus on kyllä lisääntynyt.

En siis syytä ketään tai varsinkaan potilaita. Mutta itselle tämä nykymeno riittää. Olen taloudellisesti riippumaton ja mulla on mahdollisuus tehdä kokonaan toisentyyppistä työtä. 

Kommentit (261)

Vierailija
221/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen sympatiaa, hoitoalalla itsekin. Suosittelen lukemaan Nina Lykken Kohonnut riski. Nauratti niin hoitoalan ammattilaisena kuin myös potilaana 

Huumori on hyvästä mutta muistakaa jokainen arvostaa toisia ihmisiä, olivat he sitten millaisia tai mistä tahansa. Nykyisin on liikaa ylimielisyyttä.

Vierailija
222/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen törmännyt potilaana siihen, että jos on tarve mennä lääkäriin, niin hämmästellään sitä kun en ole jo valmiiksi kaivanut netistä syytä 

minä kerron oireet ja lääkärinhän pitäisi se asiantuntija olla joka kysyy sitten tarkentavia kysymyksiä ja tekee niitä diagnooseja.

Mihin tarvitsen lääkäriä, jos oletus on se, että googlaan itse mikä vaivaa ja menen kertomaan sen lääkärille? Luojan kiitos itselläni mitään oireita on hyvin harvoin joita ylipäätään selvittää pitäisi.

Nykyään lääkärikoulussa nimenomaan opetetaan tiedustelemaan potilaalta hänen omaa käsitystään vaivansa syystä. Mutta meitä on joka junaan ja teki miten vaan niin aina joku pahoittaa mielensä.

Itseäni ei yhtään häiritse, jos potilas tulee oman diagnoosiehdotuksen kanssa vastaanotolle. Sehän on hyvä pohja keskustelulle. Onpa käynyt niinkin, että

Paljosta samaa mieltä tämän lääkärin ja ap:n kanssa! Paitsi mun erikoisalalla koko vastaanotto pitää ehtiä hoitaa puolessa tunnissa, mikä on oikeasti tosi tiukka aikataulu! Päivät venyi aina

Tällä hetkellä en tee kliinistä työtä ollenkaan ja tällainen tauko tekee hyvää. Tsemppiä teille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppaan aloittajaa. Sama ammatti, samat ajatukset ja aikomukset. Ihmisten käytös on muuttunut. Ehkä heijastelee koko tätä nyky-yhteiskuntaa. Asiantuntemus on jäänyt taka-alalle ja nettipalstojen suuriäänisimmät viisastelijat vieneet voiton.

Suomessa lääkärit ei osaa diagnosoida tauteja. Tosi moni sairastaa lipödeemaa mutta joutuvat menemään saksaan hakemaan hoitoa omalla kustannuksella. 

Kaikki lihominen ja vartalomuutokset eivät tarkoita lipödeemaa. 

Vierailija
224/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta, nyt tiedät miltä asiakaspalvelijoista tuntuu. 

Vierailija
225/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelua herättävä ja hyvä aloitus ap:lta. Näihin lääkäri-potilas-kohtaamisiin auttaa, että suhteuttaa tason siihen tasoon, millä potilas viestii. Jos potilas käyttäytyy kuin kiukutteleva teini, niin lääkäri voi vetää oman roolinsa enemmänkin vaikka jonain pissiksenä tai veetinä: sukii hiuksia, muikistelee ilmettä ja räplää kännykkää. Kannattaa jättää se pro-lääketieteen ammattilaisuus niille potilaille, jotka käyttäytyvät kuin aikuiset. "Kiukuttelevalta teini" -aikuiselta menee täysin ohitse kaikki perusteltu tieteellinen asia, vaikka kuinka yrittäisi selkosuomeksi hänelle selittää.

Vierailija
226/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä kun naisena on käyttänyt terveydenhuollon palveluja niin välillä ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa näille työntekijöille. Aina on syy asiakkaassa oli tilanne mikä tahansa. Pitäisi olla myös selvänäkijä ennen vastaanotolle tuloa. Eniten harmittaa kun ei ole tehnyt valituksia asiattomasta kohtelusta. Voisi toiminta kehittyä parempaan suuntaan. Nyt teen valituksen joka käynniltä ihan periaatteesta.

Tuota noin, jos puhutaan sun kropasta, niin miten sen kunto voi olla kenenkään muun vika kuin sun oma?

Se voi johtua lääkärin virheellisestä/huonosta hoitopäätöksestä/operaatiosta. Omallakin kohdalla niin. Sen seurauksena nyt työttömänä työkyvyttömänä fyysisin syin ja eläkehakemus evättynä.

Vierailija
227/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin itseni lopulta parantamaan saadessani masennuslääkkeistä harmia. En koskaan saanut kunnollista informaatiota lääkäreiltä masennuslääkkeistä, vääristeltiin sitäkin miten ne muka toimii ja se mitä sanottiin oli enemmän lääkeyhtiöiden markkinointipuhetta kuin tieteellinen totuus. Vieroitusohjeetkin oli ihan mitä sattuu minkä seurauksena jouduin käymään läpi pitkän polun itseni parantamiseksi vieroituksen jälkeen koska hommaa oli pahennettu liian nopealla vieroituksella ja tulkitsemalla sitä seurannut olo vain mt-ongelmana joka tarvii lääkkeitä. Minua yllätti kuinka kauan siitä joutui toipumaan että käytti vuosia lääkettä ja vieroittautui. Sen myötä menetin uskoni siihen että lääkärit tietävät mitä tekevät. Ja silmäni aukesivat - hoitojen pitkäaikaisseuraamuksia ja käyttöä pitemmältä ajalta tutkitaan todella vähän. Mutta mikä pahinta, he silti vähättelevät täysin hoitojen ongelmia, tykkäävät niputtaa kaiken psyykkiseksi, kenties juuri tuollaiset lääkärit kuin aloittaja. Onneksi julkisuudessa alettiin puhua aiheesta yhä enemmän, mutta ei se lämmittänyt silti tilanteessa missä olin. Jouduin itse selvittelemään mistä on kyse, miten siitä toipua ja murustelin lääkettä niin pieninä määrinä että vihdoin pääsin eroon. Ainakin se opetti oma-aloitteisuuteen. Nykyään vältän lääkärissä käyntiä mahdollisimman pitkälle, seurailen itse terveyttäni esim käyn yksityisellä aina tietyn väliajoin ottamassa peruslabrat. Menen vain äärimmäisessä hädässä sinne, kroonisten sairauksien hoito ei toimi niin paljon kuin vaikkapa antibioottikuurin anto tulehdukseen tai katkenneen jalan korjaus. Siinä kannattaa ottaa mahdollisimman paljon vastuuta itse elintapojen kautta itsestä huolehtimisesta. 

Vierailija
228/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivat sulle, että voit vaan lähteä ja olet taloudellisesti riippumaton, kun potilaat perseilevät etkä jaksa heidän käytöstään. Se on kyllä totta, että potilaiden käytös on huonontunut kokonaisuudessaan ja se näkyy väkivaltatilastoissa sekä vaaratilanteissa.

Muistaako kukaan uutisia, joissa oli jotain siitä, että potilas sai lyödä lähäriä "ilmaiseksi", mutta jos löi lääkäriä, tuli sakkoa? Kaiken järjen mukaan kummankin lyöminen on rankaistavaa eikä niin, että lääkäri nostetaan muiden yläpuolelle näissäkin asioissa.

Vierailija
229/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos potilas uhkaa lääkärin henkeä, parannetaan turvatoimia työpaikalla. Jos potilas uhkaa hoitajan henkeä, ei tehdä mitään.

Vierailija
230/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin yli 20v fyssarina toimineena ihmettelen mihin lääkäreiden taidot tutkia potilas ovat hävinneet? Osataan määrätä labrat ja kuvantamiset, mutta esim. nivelten tutkiminen ei onnistu kun siinä pitäisi ihan koskea mahdollisesti ylipainoiseen ja epämiellyttävään potilaaseen. Kompression käyttö nivelvammoissa täysin tuntematon ja kun se potilas saa ft lähetteen kolmannella käynnillä, niin akuuttia paranemisaikaa on mennyt hukkaan ja toipuminen kestää paljon kauemmin kuin olisi tarpeen.

Vierailija
231/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap. Olen itse esh:ssa ja potilaat ovat muuttuneet rasittaviksi. 

Harmittaa aina kun tulee joku satakiloinen jolla on sydänsairaus, korkea kolesteroli, tules-vaivat. Odottaessa vastaanottoa sitten juodaan energiajuomia ja karkkia. Ja ikää on 25-44 v. 

Vierailija
232/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin yli 20v fyssarina toimineena ihmettelen mihin lääkäreiden taidot tutkia potilas ovat hävinneet? Osataan määrätä labrat ja kuvantamiset, mutta esim. nivelten tutkiminen ei onnistu kun siinä pitäisi ihan koskea mahdollisesti ylipainoiseen ja epämiellyttävään potilaaseen. Kompression käyttö nivelvammoissa täysin tuntematon ja kun se potilas saa ft lähetteen kolmannella käynnillä, niin akuuttia paranemisaikaa on mennyt hukkaan ja toipuminen kestää paljon kauemmin kuin olisi tarpeen.

Meillä potilas saa itse varata halutessaan ajan fysioterapeutille ja yhden vaivan kanssa saa siellä käydä (muistaakseni) kaksi kertaa. Ei tarvita lääkärin tai edes hoitajan lähetettä siihen. Ja ihan tk:ssa.

Vierailija
233/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri, niin varmaan.

Vierailija
234/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole lääkäri, lääkäri ei kirjoita _kenellekkään_. Valituksen teen, koska perusterveydenhuollosta sain lähetteen erikoissairaanhoitoon, johon pääsin vasta 11 kuukauden kuluttua. Se on oikeuteni ja suosittelen samaa muille, alkaa näkymään kuinka hoitotakuu paukkuu yli.

Onko lääkärit virheettömiä? Kaikki kirjoittaneet laudaturin äidinkielestä? Eivät tee virheitä, eivätkä varsinkaan kirjoitusvirheitä nettipalstalle kirjoittaessaan? Älä ole naiivi, vaan lue se kirjoituksen taustalla oleva ajatus, äläkä takerru johonkin yksittäiseen_kirotusvirheseen_.

ap, lääkäri

SV347xxx

Samaa mieltä. Ei lääkäri ole äipänope ja psyykeen/psyykkeeseen muotoja käytetään sekaisin vaikka missä, vastaavia esimerkkejä löytyy.

Ihan uskottava kirjoitus. Valitettavasti. Enkä yksityiselle siirrytään juuri siksi, että työssäkäyvät yleensä kykenevät hillitsemään itseään paremmin, sietämään ikävyyksiä.

Vierailija
235/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivat sulle, että voit vaan lähteä ja olet taloudellisesti riippumaton, kun potilaat perseilevät etkä jaksa heidän käytöstään. Se on kyllä totta, että potilaiden käytös on huonontunut kokonaisuudessaan ja se näkyy väkivaltatilastoissa sekä vaaratilanteissa.

Muistaako kukaan uutisia, joissa oli jotain siitä, että potilas sai lyödä lähäriä "ilmaiseksi", mutta jos löi lääkäriä, tuli sakkoa? Kaiken järjen mukaan kummankin lyöminen on rankaistavaa eikä niin, että lääkäri nostetaan muiden yläpuolelle näissäkin asioissa.

Tuollainen väite vaatisi kyllä jo varmennuksen. 

Minua ei haittaa että lääkärin ammatin arvostus säilyisi, toki ovat siitä itsekin vastuussa omissa valinnoissaan.

Vierailija
236/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut, että moni tekee erilaisia nettidiagnooseja ja on tietävinään jo lääkäriin mennessään, mikä häntä vaivaa. Jos lääkäri on eri mieltä, niin siitä tietysti suututaan tai loukkaannutaan. Tai ei uskota, että omilla elintapojen muutoksilla voisi parantaa elämäänsä vaan halutaan apu lääkkeistä.

Minä olen voinut todella huonosti henkisesti viimeisen vuoden. Ensimmäinen lääkäri suositteli syömään terveellisesti, liikkumaan ja nukkumaan. Vaan kun syön terveellisesti, liikun pakkomielteisesti jo nyt, enkä silti pysty nukkumaan.

Nyt on sitten aika erikoislääkärille, jolta toivottavasti saa enemmän apua. Minusta jotenkin tuntuu, ettei minua ja tuntemuksiani uskota, koska olen sentään jaksanut käydä suihkussa ja mennä töihin. Pitäisikö sitä viillellä itseään, että paha olo näkyisi ulospäinkin tarpeeksi?

Kai tämä seuraava lääkäri on psykiatri? 

Vierailija
237/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap. Olen itse esh:ssa ja potilaat ovat muuttuneet rasittaviksi. 

Harmittaa aina kun tulee joku satakiloinen jolla on sydänsairaus, korkea kolesteroli, tules-vaivat. Odottaessa vastaanottoa sitten juodaan energiajuomia ja karkkia. Ja ikää on 25-44 v. 

Kuten tuolla jo aiemmin kirjoiteltiinkin, itsestään ja omasta terveydestä ei haluta enää ottaa vastuuta, vaan jonkun muun pitäisi se tehdä. Toki tämmöinenkin tapaus on ainakin oman kokemuksen perusteella hyvin usein myös mt-ongelmainen, mutta vaikeahan se on mieltä hoitaa jos on myös kroonisia tules-vaivoihin liittyviä kipuja jne.

Tuntuu myös että ihmisiltä on kadonnut ymmärrys siitä että jonkun muun asian, esim niiden tules-vaivojen tai ylipainon hoito voisi auttaa myös masennukseen.

Vierailija
238/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole lääkäri, lääkäri ei kirjoita _kenellekkään_. Valituksen teen, koska perusterveydenhuollosta sain lähetteen erikoissairaanhoitoon, johon pääsin vasta 11 kuukauden kuluttua. Se on oikeuteni ja suosittelen samaa muille, alkaa näkymään kuinka hoitotakuu paukkuu yli.

Onko lääkärit virheettömiä? Kaikki kirjoittaneet laudaturin äidinkielestä? Eivät tee virheitä, eivätkä varsinkaan kirjoitusvirheitä nettipalstalle kirjoittaessaan? Älä ole naiivi, vaan lue se kirjoituksen taustalla oleva ajatus, äläkä takerru johonkin yksittäiseen_kirotusvirheseen_.

ap, lääkäri

SV347xxx

Samaa mieltä. Ei lääkäri ole äipänope ja psyykeen/psyykkeeseen muotoja käytetään sekaisin vaikka missä, vastaavia esimerkkejä löytyy.

Ihan uskottava kirjoitus. Valitettavasti. Enkä yksityise

Ei ole uskottava. Lääkärit ovat tod.näk. kirjoittaneet ällän äikässä. Jos ei, niin lukeneet alansa kirjallisuutta niin paljon, ettei tekisi noin alkeellista virhettä kuin psyykkeeseen on. Tuo on niin perusjuttu, mutta sitä ei peruskoulupohjalta ehkä tajua. Pitää sanaa hienona.

Vierailija
239/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenties psyykeen liittyvästä osaamisesta

Sellainen psyykeen osaamistaso kun somaattisen alan lääkärillä on. Ihminen tosin on kokonaisuus. Et voi erottaa aivoista soomaa ja psyykettä. Et anatomisesti, et fysiologisesti, et toiminnallisesti, et mitenkään. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, mutta joillain ihmisiltä psyykeen / persoonallisuuden piirteiden  osuus myös somaattiseksi määritellyssä oireilussa on varsin dominoiva.

Kylläpä tuo psyyke nyt tuntuu vaikealta sanalta.

No onhan se vaikea taivuttaa. 

Vierailija
240/261 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenties psyykeen liittyvästä osaamisesta

Sellainen psyykeen osaamistaso kun somaattisen alan lääkärillä on. Ihminen tosin on kokonaisuus. Et voi erottaa aivoista soomaa ja psyykettä. Et anatomisesti, et fysiologisesti, et toiminnallisesti, et mitenkään. Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus, mutta joillain ihmisiltä psyykeen / persoonallisuuden piirteiden  osuus myös somaattiseksi määritellyssä oireilussa on varsin dominoiva.

Kylläpä tuo psyyke nyt tuntuu vaikealta sanalta.

No onhan se vaikea taivuttaa. 

Vaikea? Oikeastiko?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän