Elämä ilman omaa pesukonetta on aivan kamalaa
Sen olen oppinut, kun olen asunut nyt yli puoli vuotta asunnossa johon pesukonetta ei mahdu. Onneksi tämä on väliaikaista. Ei enää ikinä!
Kommentit (113)
Varastettu pesukone polttelee helvetin tulessa joitakin. Gehennassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun kahden lapsen kanssa eikä ole varaa koneeseen. Hirveintä on kun ovat sairaana ja oksentavat. Ei tuolta pesutuvasta saa vuoroja aina kun haluaa ja joulunakin loppuivat siksi lakanat kesken. Toinen on esiteini ja pyykkiä tulee. Itse inhoan eniten alisbaateiden pesua siellä kun on myooma ja alkkarit veressä usein.
Ei ole varaa koneeseen? Minä hain oman koneeni ilmaiseksi omalla autollani, jonka osaan tarvittaessa korjata ja huoltaa.
Mitäs uusavuton sanoo tähän?
Ei ole ajokorttia tai sitä autoa.
Roudasin koneen kylpyhuoneeseeni omalla nokkakärrylläni ja asensin koneen omilla työkaluillani paikalleen.
Jos kone hajoaa, riudaan sen kierrätyspaikkaan ja haen uuden koneen ilmaiseksi. Nyt kun sain ison perinnön isän kuoltua, voisin soittaa liikkeeseen ja käskeä niitä hoitamaan homman samaan aikaan kun makoilen sohvalla.
Mitäs tähän sanot?
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiön pesutuvassa ei riitä se 2 tuntia. Alushousut erikseen, merunovilla sukat erikseen, paidat ja housut värien mukaan, lakanat, pyyhkeet, koiran pyyhkeet jne. Lapsi on herkkäihoinen joten pitää tehdä alkergiapesu, koneessa on niin paljon edellisen aineita.
Elämä on just niin vaikeaa kuin sen itse itselleen tekee. Minä pesen kaiken samassa koneellisessa, koska olen valinnut sellaiset värit ja materiaalit, että ne voi kaikki pestä 60 asteessa. Froteepyyhkeiden sijaan minulla on hamampyyhkeitä, alusvaatteet ja sukat laitan pesupussiin.
Me luovutaan pian omasta pesukoneesta, koska homma sujuu paljon paremmin pesutuvan kolmella teollisuuspesukoneella. Sen sijaan, että pesisin omalla koneella 3x 2,5h niin homma hoituu tunnissa. Sieltä suoraan kuivaushuoneeseen 4h ja kaikki valmiina vaatekaappeihin sen jälkeen.
Täysin siedettävää, jos ei pesutupa ole liian varattu ja on paljon vaihtovaatteita. Nykyisin toki on oma kone, mutta emme silti pese vaatteita kuin 1-2 kertaa viikossa.
Elämä ilman astianpesukonetta ei olisi minulle ollenkaan mahdollista, sillä olen aina elänyt astianpesukoneen kanssa, mutta ilman pyykinpesukonetta voisin kuvitella eläväni. Mulla on talossa pesutupa ja asun yksin, joten yhden ihmisen pyykit voisin kuvitella peseväni käsinkin. Kun lapset asuivat vielä kotona, meillä oli koko ajan pyykinpesukone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiön pesutuvassa ei riitä se 2 tuntia. Alushousut erikseen, merunovilla sukat erikseen, paidat ja housut värien mukaan, lakanat, pyyhkeet, koiran pyyhkeet jne. Lapsi on herkkäihoinen joten pitää tehdä alkergiapesu, koneessa on niin paljon edellisen aineita.
Elämä on just niin vaikeaa kuin sen itse itselleen tekee. Minä pesen kaiken samassa koneellisessa, koska olen valinnut sellaiset värit ja materiaalit, että ne voi kaikki pestä 60 asteessa. Froteepyyhkeiden sijaan minulla on hamampyyhkeitä, alusvaatteet ja sukat laitan pesupussiin.
Meillä lapset käyttävät merinoa talvisin. Koulussa kyllä sukat likaantuvat niin etten edes haluaisi laittaa samaan koneeseen pyyhkeiden kanssa. Puuvillasukissa mm käytän tahranpoistoainetta ovat niin likaiset. Eipä ole mihinkään hamampyyhkeusiin varaa vanhoilla mennään.
Vierailija kirjoitti:
Olin minäkin hetken taloyhtiön koneen varassa, kun asuin putkirempan ajan vuokralla.
Eniten ärsytti varauskirja, joku oli varannut pesuajan, mutta kone oli tyhjillään.
En tiedä olisiko OK, jos aikaa ei käytä, niin saisi laittaa omat pyykit esim 15 min odottelun jälkeen.
Olisi kohtuullista.
Tässä talossa on pesutuvassa yksi kone, sellainen vettä säästävä. Koneellisen pesu maksaa 4 euroa. On ollut tosi hankalaa kun on päiväkoti-ikäinen lapsi, ei huvittaisi pestä samassa koneessa ulkohaalaria ja lakanoita. Kolmas kerros ja ei hissiä, ei se pyykin kantaminenkaan kivaa ole. Ja minua kyllä inhottaa kun vieraiden ihmisten pyykit pyörii samassa koneessa, moni varmaan pesee 40 asteessa eli ei siinä mitkään pöpöt tuhoudu. AP
Vierailija kirjoitti:
Me asumme 4krs ilman hissiä ja kyllä tämä kanniskelu 3 ihmisen vaatteissa ja muissa edestakaisin on se ikävin juttu.
On täysin oma valintanne asua hissittömän talon neljännessä kerroksessa.
Vierailija kirjoitti:
Käytä lian- ja värinketääjäliinoja, niin normaalin vaatepyykin pystyt pesemään yhdessä ja samassa koneessa. Itse siirryin noihin muutama vuosi sitten ja hyviksi totesin. Meillä kahden hengen aikuistalous, joten väripyykin erottelu kestäisi turhan kauan ja pyykkejä joutuisi hilloamaan pyykkikorissa. Yksikään vaate ei ole mennyt pilalle sekapyykin värien takia.
Vierailija kirjoitti:
Elämä ilman astianpesukonetta ei olisi minulle ollenkaan mahdollista, sillä olen aina elänyt astianpesukoneen kanssa, mutta ilman pyykinpesukonetta voisin kuvitella eläväni. Mulla on talossa pesutupa ja asun yksin, joten yhden ihmisen pyykit voisin kuvitella peseväni käsinkin. Kun lapset asuivat vielä kotona, meillä oli koko ajan pyykinpesukone.
Minulla päinvastoin. Asun yksin ja asioita on niin vähän, etteivät ne riittäisi astianpesukoneen täytteeksi. Tiskaan jokaisen aterian jälkeen. Pesukonettakaan en ole viitsinyt hankkia, koska taloyhtiössä on maksuton pyykkitupa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on taloyhtiössä ilmainen pyykkitupa. Miksi maksaisin sähköstä ja vedestä, kun voin pyykätä ilmaiseksi? Iso kone, niin mahtuu kaikki pyykit kerralla koneeseen. Otan aamun ekan vuoron heti klo 7, koska silloin on aina kone vapaana. Pyykit koneeseen ja koiran kanssa lenkille. Lenkin jälkeen pyykit kuivaushuoneeseen. Parissa tunnissa kuivuvat. Eli koko viikon pyykit puhtaaksi ja kuivaksi kolmessa tunnissa, ei onnistuisi ikinä omassa koneessa niin nopeasti.
Laitat kaiken samaan? Sukat, silkkivaatteet, pyyhkeet ja jumppavaatteet? Ok.
Mä lajittelen niin noista isoista koneista ei ole hyötyä kuin linavaatepyykille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on taloyhtiössä ilmainen pyykkitupa. Miksi maksaisin sähköstä ja vedestä, kun voin pyykätä ilmaiseksi? Iso kone, niin mahtuu kaikki pyykit kerralla koneeseen. Otan aamun ekan vuoron heti klo 7, koska silloin on aina kone vapaana. Pyykit koneeseen ja koiran kanssa lenkille. Lenkin jälkeen pyykit kuivaushuoneeseen. Parissa tunnissa kuivuvat. Eli koko viikon pyykit puhtaaksi ja kuivaksi kolmessa tunnissa, ei onnistuisi ikinä omassa koneessa niin nopeasti.
Laitat kaiken samaan? Sukat, silkkivaatteet, pyyhkeet ja jumppavaatteet? Ok.
Mä lajittelen niin noista isoista koneista ei ole hyötyä kuin linavaatepyykille.
Aika harvalla taviksella on silkkivaatteita. Monella taviksella ei myöskään ole erikseen jumppavaatteita, kun harrastetaan lähinnä hyötyliikuntaa. Sukat ja pyyhkeet voi laittaa normaaliin kuudenkympin pesuohjelmaan niiden liinavaatteiden mukaan pyörimään eikä mikään partikkeli noista mene pilalle.
Pesutuvassa olen pessyt vuodesta 2009, ja ainut kamaluus on ollut se, kun koneesta löytyi sitä itseään kerran, kun olin menossa laittamaan pyykkiä koneeseen.
Tänä vuonna laittoivat myös sähköisen varauksen ja lukon, josta pääsee vain varatulla ajalla omalla koodilla.
Vierailija kirjoitti:
Se on täyttä hemmettiä, etenkin koiranpennun kanssa, jolta lirahtelee vielä. Siinä sitten lavuaarissa ja sankossa peset 1 kerrallaan, yhtä juhlaa!
Sanko - sangossa
🥴
Niin on. On aina ollut oma kone.
Minusta kiva, ettei kotiin tarvitse ripustella ja kuivata pyykkejä. Pesutupa sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa koneeseen? Minä hain oman koneeni ilmaiseksi omalla autollani, jonka osaan tarvittaessa korjata ja huoltaa.
Mitäs uusavuton sanoo tähän?
Typerää olettaa että kaikilla on auto ja ajokortti. Ei ole mullakaan.
T. 50+