Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon teillä menee rahaa kuukaudessa autoiluun ja paljonko teidän nettotulot on kuukaudessa?

Vierailija
15.03.2025 |

Itselläni nettotulot on 2400e/kk ja autoiluun menee rahaa

300e/kk velan lyhennys ja polttoainetta menee 50e/kk. 

Autovero on 80e vuosi ja vakuutukset on 300e vuodessa.

Ostin juuri uuden auton joka on ensimmäinen rahoitusauto minulla ja asia stressaa minua koska tuntuu että autoiluun menee rahaa todella paljon! 

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on meillä ajamista varten eikä tallissa seisottamista varten. Työmatkoja ei ole, aikaisemmin 50 km päivässä  zyön takia.

Nyt ajetaan 30-50 ja joskus 100 km päivässä, muuten vaan. Katsellaan maisemia ja mitä liikkeissä on tarjolla. Kesällä tosi pitkiä matkoja paikasta toiseen Eurooppaa myöten.

Dieseliä kuluu ehkä 100- 200 euroa kuukaudessa.

Vierailija
42/86 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ei huomioi lainkaan "sijoituksensa" arvon alenemista. 

Meillä kahden hengen taloudessa noin 30000:n velattoman auton kuukausikulu arvon aleneminen huomioiden on vähintään 500. 

Ei tuo velattomuus sinänsä etu ole, kun menetän tuoton, jonka tuo auton hinta tuotaisi. Velkaautosta menisi taas korkokulut. Ajattelin ostaa velalla. Mutta Trumpit hommat pisti ainakin hoksikin aikaa sijoitukset epävarmoiksi, niin ostin sitten omilla rahoilla.

Nettotulot nelisen tonnia sijoitusten tuottoa huomioimatta.

Jaa, kun ostan auton, niin siihen menee se n. 30k€. se raha on mennyt siinä kohtaa, joten arvonaleneman laskeminen ei hyödytä mitään. Jos siitä jotain saa uutta hankittaessa, niin kiva, mutta jos sen varaan joutuu laskemaan, niin hanki halvempi auto.

No ei tässä siitä keskustella mihin on varaa. Vaan siitä, että että minkä verran  autoon kuluu rahaa. Harva saa auton ilmaiseksi, joten onhan se ostokulukin yksi erä autoilun hinnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Latauskulut ovat keskimäärin 20 €/kk. Tonni vakuutukseen vuodessa (tuosta osa kuitataan op-bonuksilla) ja muutama satanen joka toinen vuosi määräaikaishuoltoon. 50 € pesuaineisiin ja vahoihin. Autoveron määrää en muista.

Aika vähän ajat, mulla menee kiukaan lämmitykseen enemmän/kk ja se on vain 6kW

Vierailija
44/86 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auto on meillä ajamista varten eikä tallissa seisottamista varten. Työmatkoja ei ole, aikaisemmin 50 km päivässä  zyön takia.

Nyt ajetaan 30-50 ja joskus 100 km päivässä, muuten vaan. Katsellaan maisemia ja mitä liikkeissä on tarjolla. Kesällä tosi pitkiä matkoja paikasta toiseen Eurooppaa myöten.

Minun nettotuloni ovat noin 2000 euroa. Auton ostin käytettynä dieselin, oli 100.000 km ajettu ja hinta 12.000 ei ole velkaa mihinkään. Uutta autoa en osta, on ollut muutama uusi auto joilla ajoin 240.000 km ja sitten helmapellit oli loppu. Pitää tehdä katsastukseen ja muutenkin inspektio, joka maksaa varmasti 600 euroa. Nämä 2017 vuoden autot eivät ole niin huipputekniikkaa kuin hybridit. Skodalla ajelen.

Vierailija
45/86 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun nettotuloni ovat noin 2000 euroa. Auton ostin käytettynä dieselin, oli 100.000 km ajettu ja hinta 12.000 ei ole velkaa mihinkään. Uutta autoa en osta, on ollut muutama uusi auto joilla ajoin 240.000 km ja sitten helmapellit oli loppu. Pitää tehdä katsastukseen ja muutenkin inspektio, joka maksaa varmasti 600 euroa. Nämä 2017 vuoden autot eivät ole niin huipputekniikkaa kuin hybridit. Skodalla ajelen.

Joku skootterilla, meilläkin on mutta nekin kuluttaa jo lähes niin paljon kuin pieni auto. Tiotteesta kyllä näkyy, että suurin menoerä jatkuvilla maksuilla on auton vakuutukset ja verot ja mitä siinä vielä tulee. Kaksi vuotta, en ole käyttänyt inspektiossa, syksyllä sen teen. Meillä on toinen isompi auto, mutta sen korjaan itse, se on niin vanha, että omatoimisena saan kaikki korjaukset tehtyä itse VW tölkillä ajallaan . Uusilla autoilla se ei käy.

Vierailija
46/86 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan 500€ maksanutta Renault Clio '98ia, vaikka tienaan hyvin. Auton arvo on vaan alle neljäsosa nettokuukausipalkasta.

Vierailija
47/86 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 300€ lainan lyhennystä, 90€ vakuutukseen, huollot sun muut 40€, polttoaine 60€ eli 490€ kuukaudessa.

Laina alkaa olla maksettu niin kulut tippuu vähän päälle sataseen kun vakuutuskin halpenee. 

Nettotulot noin 4000€/kk

Vierailija
48/86 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 euroa polttoaineisiin kuukaudessa? Tarvitsetko oikeasti autoa?

Minulla on vastaavantyyppistä käyttöä autolla. Melkein päivittäin tulee autolla ajettua, mutta lähes aina muutaman kilometrin matkoja. Ei noissa alle kymmenen kilometrin pyrähdyksissä niin paljoa polttoainetta kulu. Usein menee koko kuukausi käymättä ollenkaan tankkaamassa. Siitä huolimatta auto on ahkerasti käytössä ja erittäin käytännöllinen vaihtoehtoihin nähden.

t. eri

Vierailija
49/86 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et muistanut arvonalenemaa, se on uusissa yleensä suurin kulu.

Hullua ostaa lainalla uusi auto.

Vierailija
50/86 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen sananlasku hulluilla on halvat huvit. Ei tulisi mieleenkään lähteä autolla joka päivä ihan vaan huvikseen ajelemaan ympyrää. Joskus kauniina kesäpäivänä voi ajaa ylimääräisen lenkin kautta, mutta muuten tuo kuulostaa minun korvaa täysin järjettömältä touhulta. Ajella nyt tuolla ympäriinsä turhan takia. On minulla parempaakin tekemistä kuin autossa istuminen.

Vierailija
51/86 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brutto n.2400e. Bensa 100e/kk. Katsastus 70e/vuosi. Vakuutus n. 300e/vuosi. Verot noin 180e/vuosi.  Sitten tietysti renkaita joutuu välillä ostamaan, n.400e/kerta. Ja huolto vuosittain, n.170-600e. Riippuen mitä pitää uusia. 

Haaveilen uudemmasta autosta, mutta pitäisi tehdä velkaa. Autoilu on kallista, mutta minulla ei ole vaihtoehtoa. Työmatka on 40km suuntaansa ja lapsia joutuu myös kuskaamaan. Julkista liikennettä ei juuri ole.  

Vierailija
52/86 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan leasing autolla, johon kuuluu huollot ja katsastukset. Eli maksan veron, vakuutuksen ja bensat. Leasing 300 euroa kuussa. Ei tarvitse miettiä arvon alenemista tai korjauksia

Vierailija
53/86 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin viidellä tonnilla Corollan, käteisellä. Olen ajanut sillä viisi vuotta. Ei korjauksia, ei osamaksuja. Bensaan ehkä 80 euroa kuussa, kesällä enemmän. Pääomakulut siis viidelle vuodelle jaettuna reilusti alle satasen kuussa. Edellinen oli Avensis, josta maksoin 17 000 ja ajoin 17 vuotta ilman vikoja. Pääomakulut siis tonni vuodessa.

Tässä iässä olen säästänyt vähintään puoli miljoona euroa verrattuna autoaddikteihin. Ne rahat on mukava käyttää vaikka reissaamiseen.

Katsastukset, renkaat, vakuutukset tietysti. 

Vierailija
54/86 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viikolla tuli juuro Mersun vakuutuslasku:  1600€ vuosi. Ja minulla on kaikki mahdolliset bonukset ja alennukset, tavallinen täyskasko. Ei edes ihan laajin.

ostakaa tekin 150 tonnin mersu ja nauttikaa. Pelkkä tuulilasi yli 1500 kun napsahtaa

Tuulilasista on 200 euron omavastuu, ei muuta249

Vierailija
55/86 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Brutto n.2400e. Bensa 100e/kk. Katsastus 70e/vuosi. Vakuutus n. 300e/vuosi. Verot noin 180e/vuosi.  Sitten tietysti renkaita joutuu välillä ostamaan, n.400e/kerta. Ja huolto vuosittain, n.170-600e. Riippuen mitä pitää uusia.

Riittääkö 400 € uusiin renkaisiin? Tunnettujen laatumerkkien talvirenkaisiin ainakin saa helposti 1000 € menemään. Riippuu tietysti myös renkaan koosta, yms.

Vierailija
56/86 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0 euroa. Pks pääsee hyvin julkisilla.2500.

Iimaiseksi?

Vierailija
57/86 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Latauskulut ovat keskimäärin 20 €/kk. Tonni vakuutukseen vuodessa (tuosta osa kuitataan op-bonuksilla) ja muutama satanen joka toinen vuosi määräaikaishuoltoon. 50 € pesuaineisiin ja vahoihin. Autoveron määrää en muista.

Tuosta unohtui kaikkein suurin menoerä eli arvonalennus. Se on vähintään prosentti auton arvosta joka kuukausi.

Vierailija
58/86 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on halpa velaton sähköauto. Vakuutukset vuodessa 999€ ja yhdet renkaat tulee keskimäärin ostettavaksi. Ne maksaa 600 vuodessa. Lisäksi pissapojan nesteet 50€, pesuaineet 20€, katsastus 40€ ja verot 180€. Kahteen vuoteen ei ole korjattu mitään. Kilometrejä on tullut keskimäärin 54 tuhatta vuodessa. Sähköstä emme maksa, koska auton saa ladata ilmaiseksi pikalaturilla. Vuosikulut 1889, eli kuukaudessa 157euroa ja kilometrille 3,5 senttiä.

Entä auton arvonalenema?

Tuolla ajomäärällä neljässä vuodessa tulee 216 000 matkamittariin. Jos ostaa uuden 50 000 € sähköauton niin saisiko siitä myydessä 20 000 € takaisin? Jolloin auton arvoa katoaisi 7500 € vuodessa (625 € / kk).

Yksinkertainen vastaus. Emme osta uusia autoja, oli ne millä moottorilla tahansa. Nykyinen auto oli 154tkm ajettu ja maksoi 20000€. 600tkm ajettuna niitä myydään siviilien välisessä kaupassa 17000€ hinnoin, mutta emme myy autoa ikinä. Mutta jos nyt spekuloidaan alenemalla, niin pannaan puoli senttiä kilometrille lisää kuluihin, eli 4 senttiä kilometrille on hinta. Päälle tulee korjauskuluja, mutta ei niitä voi ennakoida.

Vierailija
59/86 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin viidellä tonnilla Corollan, käteisellä. Olen ajanut sillä viisi vuotta. Ei korjauksia, ei osamaksuja. Bensaan ehkä 80 euroa kuussa, kesällä enemmän. Pääomakulut siis viidelle vuodelle jaettuna reilusti alle satasen kuussa. Edellinen oli Avensis, josta maksoin 17 000 ja ajoin 17 vuotta ilman vikoja. Pääomakulut siis tonni vuodessa.

Tässä iässä olen säästänyt vähintään puoli miljoona euroa verrattuna autoaddikteihin. Ne rahat on mukava käyttää vaikka reissaamiseen.

Katsastukset, renkaat, vakuutukset tietysti. 

Miks sä sit vaihoit sen avensiksen pois jos siinä ei ollu vikoja

Vierailija
60/86 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jotain 250/kk josta 130/€ bensaan. Velaton auto.

Nettotulot 3300/kk.

Pitäis vaihtaa.... en vaan osaa päättää mihin, kun samanlaista ei saa. Toisaalta teini ajanee kesällä kortin, joten hyvähän sen ois tolla 6-vuotiaalla manuaalilla sitten ajella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi