Kuinka paljon teillä menee rahaa kuukaudessa autoiluun ja paljonko teidän nettotulot on kuukaudessa?
Itselläni nettotulot on 2400e/kk ja autoiluun menee rahaa
300e/kk velan lyhennys ja polttoainetta menee 50e/kk.
Autovero on 80e vuosi ja vakuutukset on 300e vuodessa.
Ostin juuri uuden auton joka on ensimmäinen rahoitusauto minulla ja asia stressaa minua koska tuntuu että autoiluun menee rahaa todella paljon!
Kommentit (86)
Jos ajat noin vähän että polttoaineeseen menee 50€/kk, eikö olis halvempaa ajaa taksilla?
Toiseen autoon 0e ja toiseen km 400e/kk eli leasing, vakuutus ja bensat
Autoiluun mulla menee 0,24 euroa/km
laskettu 15 vuoden jaksolla.
Ei yhtään, skootterilla ajelen edullisesti.
Bussikortti 26/kk ja pääsee koko Föli-alueella minne haluaa. Nyt puuhaavat jopa Kuhankuonon kansallispuistoon ympärivuotista liikennettä, kivaa :)
Meillä on halpa velaton sähköauto. Vakuutukset vuodessa 999€ ja yhdet renkaat tulee keskimäärin ostettavaksi. Ne maksaa 600 vuodessa. Lisäksi pissapojan nesteet 50€, pesuaineet 20€, katsastus 40€ ja verot 180€. Kahteen vuoteen ei ole korjattu mitään. Kilometrejä on tullut keskimäärin 54 tuhatta vuodessa. Sähköstä emme maksa, koska auton saa ladata ilmaiseksi pikalaturilla. Vuosikulut 1889, eli kuukaudessa 157euroa ja kilometrille 3,5 senttiä.
Kolmisentonnia vuodessa eli vajaa kolmesataa kuussa nykyään kun ei tarvi töissä käydä. Työmatkat niin +100 e/ kk. Siis kaikki kulut, diesel, huollot, verot, vakuutukset, renkaat...pääomakuluja ei enää ole, ne olen jakanut viidelle ensimmäiselle vuodelle, tonni/ vuosi. Aina olen pitänyt tarkkaan kirjaa auton kuluista. Tulot noin 2000e/ kk.
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään, skootterilla ajelen edullisesti.
Mulla on skobassa kalliimpi vakuutus kuin autossa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei huomioi lainkaan "sijoituksensa" arvon alenemista.
Meillä kahden hengen taloudessa noin 30000:n velattoman auton kuukausikulu arvon aleneminen huomioiden on vähintään 500.
Ei tuo velattomuus sinänsä etu ole, kun menetän tuoton, jonka tuo auton hinta tuotaisi. Velkaautosta menisi taas korkokulut. Ajattelin ostaa velalla. Mutta Trumpit hommat pisti ainakin hoksikin aikaa sijoitukset epävarmoiksi, niin ostin sitten omilla rahoilla.
Nettotulot nelisen tonnia sijoitusten tuottoa huomioimatta.
Uuden (tai muuten vaan kalliin) auton kanssa arvonalenema tosiaan on helposti se suurin kustannus. Toki jos paljon ajaa niin polttoaineeseen saa rahaa menemään myös. Kaikista suurinta hulluutta on ajaa uudella autolla päivittäin jotain yli 100 km työmatkaa. Menee rahaa ihan tuhottomasti pelkästään autoilun kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajat noin vähän että polttoaineeseen menee 50€/kk, eikö olis halvempaa ajaa taksilla?
Tuskin. Tuolla polttoainemäärällä ajelee jotain tyyliin ~300 kilometriä. Sellaisen matkan ajeleminen taksilla maksaisi jo tosi paljon.
En ole laskenut kuluja, työnantaja maksaa 0.57€/km verottomana lapaan, ajan työajoa noin 50tkm eli vuodessa saan käteen 28500€, joista kyllä kattaa autoni kulut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on halpa velaton sähköauto. Vakuutukset vuodessa 999€ ja yhdet renkaat tulee keskimäärin ostettavaksi. Ne maksaa 600 vuodessa. Lisäksi pissapojan nesteet 50€, pesuaineet 20€, katsastus 40€ ja verot 180€. Kahteen vuoteen ei ole korjattu mitään. Kilometrejä on tullut keskimäärin 54 tuhatta vuodessa. Sähköstä emme maksa, koska auton saa ladata ilmaiseksi pikalaturilla. Vuosikulut 1889, eli kuukaudessa 157euroa ja kilometrille 3,5 senttiä.
Entä auton arvonalenema?
Tuolla ajomäärällä neljässä vuodessa tulee 216 000 matkamittariin. Jos ostaa uuden 50 000 € sähköauton niin saisiko siitä myydessä 20 000 € takaisin? Jolloin auton arvoa katoaisi 7500 € vuodessa (625 € / kk).
Ostin 12 000 euron auton käteisellä.
Bensaan n.120e/kk.
Vakuutus n. 700e/vuosi, ajoneuvovero oliko se joku 150e?
Ihanan kallista.
Viikolla tuli juuro Mersun vakuutuslasku: 1600€ vuosi. Ja minulla on kaikki mahdolliset bonukset ja alennukset, tavallinen täyskasko. Ei edes ihan laajin.
ostakaa tekin 150 tonnin mersu ja nauttikaa. Pelkkä tuulilasi yli 1500 kun napsahtaa
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei huomioi lainkaan "sijoituksensa" arvon alenemista.
Meillä kahden hengen taloudessa noin 30000:n velattoman auton kuukausikulu arvon aleneminen huomioiden on vähintään 500.
Ei tuo velattomuus sinänsä etu ole, kun menetän tuoton, jonka tuo auton hinta tuotaisi. Velkaautosta menisi taas korkokulut. Ajattelin ostaa velalla. Mutta Trumpit hommat pisti ainakin hoksikin aikaa sijoitukset epävarmoiksi, niin ostin sitten omilla rahoilla.
Nettotulot nelisen tonnia sijoitusten tuottoa huomioimatta.
Jaa, kun ostan auton, niin siihen menee se n. 30k€. se raha on mennyt siinä kohtaa, joten arvonaleneman laskeminen ei hyödytä mitään. Jos siitä jotain saa uutta hankittaessa, niin kiva, mutta jos sen varaan joutuu laskemaan, niin hanki halvempi auto.
Eikö teillä kenelläkään ole käyttömaksua eli eikö Trafi veloita mitään?
Vierailija kirjoitti:
Viikolla tuli juuro Mersun vakuutuslasku: 1600€ vuosi. Ja minulla on kaikki mahdolliset bonukset ja alennukset, tavallinen täyskasko. Ei edes ihan laajin.
ostakaa tekin 150 tonnin mersu ja nauttikaa. Pelkkä tuulilasi yli 1500 kun napsahtaa
Kannattaako? Jos kerta kitiset yhdestä tuulilasin hinnasta, niin eikö kannattaisi hankkia joku edullisempi kulkupeli?
50 euroa polttoaineisiin kuukaudessa? Tarvitsetko oikeasti autoa?
Dieselveroa 180€/kk
Vakuutuksiin 150€/kk
Polttoaineeseen 300€/kk
Huoltoihin, varaosiin, korjauksiin ym 300€/kk
Meneehän noihin rahulia minimissään se tonni kuussa.
Kolme liikenteessä olevaa autoa ja yksi kilvetön harrastepeli
Nettopalkka 4500€/kk