Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuulostaako reilulta, ja jos ei, niin kummalle epäreilua?

Vierailija
14.03.2025 |

Pariskunta, a ja b. 

A maksaa yhteisen asuntonsa vastikkeen, sähkön, suoratoistopalvelut, netin. Näihin menee yhteensä noin 650 €/kk.

B tekee kaikki kotityöt, pesee molempien pyykit jne. 

Ruoanlaitto puoliksi, kaupassakäynnit myös. 

Molemmat maksavat itse omat menonsa, vaatteet, harrastuksensa jne, molemmilla myös omat autot joiden kulut hoitavat molemmat itse. 

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minä olen 59 ja olen täysin varma siitä, että "heidän" on tuossa välttämätön. "A tekee yhteisen asuntonsa kotityöt" on yksiselitteisesti väärin kirjoitettu, ja äidinkielen opettaja merkitsisi sen punakynällä. Pääte -nsa ilman "heidän"-sanaa kertoo, että lauseen subjekti eli A omistaa asunnon. Toisaalta sana "yhteisen" on taas ristiriidassa muun lauserakenteen kanssa. Eli olet kirjoittanut lauseen, jossa yksi osa sanoo yhtä ja toinen osa toista."

Herranjestas. Aloituksessa puhuttiin kahdesta ihmisestä. Ja sitten _yhteisestä_ asunnosta. Kyllä normaalilla älyllä ja luetun ymmärtämisellä pitäisi asiayhteydestä tajuta. 

Tuossa yllä kuitenkin on asia selitetty ihan oikein, ensimmäinen assosiaatio minullekin oli että onpas kummallisesti ilmaistu asia. Täällä usein kiljutaan kuinka ei sillä oikeinkirjoituksella ja kieliopilla ole väliä mutta kylläpä vaan on. 

Vierailija
62/77 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on konflikti aiheesta niin sitten teillä on ja siinä on molempia kuultava. 

Meillä miehen talo, mies maksaa kaiken (osallistun välillä laskuihin ja hankintoihin), mies tekee valtaosan töistä ulkona ja sisällä ja ruokaakin tykkää laittaa, minä tiskaan ja huolehdin yleisestä siisteydestä eli siistin päivittäin etätöiden ruokatauollani kaiken ylimääräisen pois. Hän on ehdoton tiskeistä, muuten saisin vaan loikoilla sohvalla, hän nauttii siitä että teen mahdollisimman vähän mitään ikävää ja suhteemme toimii erinomaisesti. 

Monelle ei toimisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos A maksaa asuntonsa kulut, tuo lopun omistuspääte tarkoittaa, että asunto on A:n omistama. Oikein olisi joko heidän yhteisen asuntonsa tai asunnon kulut.

Vierailija
64/77 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kotitöitä kahden hengen taloudessa on, kun ruuanlaittoa ja kaupassakäyntiä ei lasketa? Ei juuri mitään. 

No eipä toi 650€/kk ole myöskään juuri mitään. Eli taitavat olla tasoissa?

Vierailija
65/77 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kotitöitä kahden hengen taloudessa on, kun ruuanlaittoa ja kaupassakäyntiä ei lasketa? Ei juuri mitään. 

Pyykit ja siivous. Nämä yleensä. Noista voisi laskea esimerkiksi 3 tuntia viikossa kotitaloustyötä, á 45 euroa tunti. Jos se on paikkakunnalla käypä taksa. Kuukaudessa yhteensä 12 - 15 tuntia, eli 540 - 675 euroa. 

Tuon mukaan ovat tasoissa. 

Vierailija
66/77 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin merkillinen kysymys. Eihän tuossa pelkästä rahasta ole kyse vaan siitä, että toinen on palveluskuntaa. Aloituksessa ei mainita, kumpi omistaa asunnon vai onko velaton ja yhteinen.

Vierailija
67/77 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

B hyväksikäyttää A:ta niin että soi. Ei satsaa pääomaa asuntoon, ei satsaa edes normaalin vuokrapuolikkaan vertaa. Loinen.

Vierailija
68/77 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteutettuna tuloeroon voipi olla ihan tasa-arvoista.

Parisuhde - avio vai avo?

Yksi hailee kumpi maksaa mitä, jos eletään avioliitossa. Yhteiset tilit ja käytetään miten käytetään, kunhan toisen tili ei mene nollille. Meillä ainakin mun tili on vähän kuin ruokatili, koska käyn aina kaupassa. Miehen tililtä maksetaan muut laskut ja kulut. Ihan selvyyden vuoksi molemmilla tulee palkka ns. omalle tilille, vaikka molempien tilit onkin yhteisiä tai-tilejä. No meillä tää ehkä toimii, kun ei eletä kadestä suuhun.

Vierailija
69/77 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos a omistaa asunnon, niin on luonnollista että hän maksaa siihen liittyvät menot. mitä tulee suoratoistopalveluihin, se maksaa joka on ne tilannut. Sähkölaskun osalta voisi tehdä niin että maksettaisiin vuorotellen.

Vierailija
70/77 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Btw, ihmettelen kyllä vielä, miten näin moni pystyi tulkitsemaan aloitukseen kirjoitettamani "yhteisen asuntonsa" niin, että se olisi vain A:n...?

Siis miten joku asunto voisi olla YHTEINEN, jos kyse olisi vain toisen asunnosta?

(Ootteko vastaajat kuinka nuoria?) 

Ap"

Olen ollut huolissani siitä, että äidinkielen opetusta on vähennetty. Olen myös kuullut, että luetun ymmärtämisen kanssa nuorisolla on vaikeuksia, ja tämä kyllä vahvisti huoltani.

Ainakin näin 40+ ymmärsi heti, että "yhteisen asuntonsa" tarkoittaa molempien asuntoa. Ei siihen tarvitse "heidän" sanaa lisäksi, niinkuin joku penäsi, tuo "yhteinen" kertoo jo asian. Mikäli siis ymmärtää lukemansa. 

Kyllä "heidän" on tässä tapauksessa välttämätön. Muuten saattaa saada käs

Erotilanteessa sinulle selviää, että puoliso voi todistaa maksaneensa kaikki asunnosta aiheutuneet kulut. Mihin sinä olet rahasi pistänyt?

Vierailija
71/77 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä pari itse on reiluudesta? Itse en ottaisi päävastuuta kotitöistä tuolla hinnalla, mutta jos kumppani ottaisi, niin kyllä minä voisin asumiskulut maksaa. Jos kumpikaan ei halua, niin sitten tehdään puoliksi ja maksetaan puoliksi, tai kotityöhaluttomampi kaivaa enemmän kuvetta kunnes kumppani katsoo palkan riittäväksi. Minulle tosin pitäisi maksaa siivouspalveluista niin paljon, että ammattisiivooja tulisi halvemmaksi. Näin se luultavasti menisikin, jos olisi hyvätuloinen ja kotitöitä vihaava kumppani.

Vierailija
72/77 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuollaiset parisuhteet päätyy aikanaan eroon, jossa se A pitää lopulta itsellään asunnon ja muun varallisuuden. B on tyhmä, jos ei tätä tajua jo etukäteen. Tuhoon tuomittu liitto.

Vierailija
73/77 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suhteutettuna tuloeroon voipi olla ihan tasa-arvoista.

Parisuhde - avio vai avo?

Yksi hailee kumpi maksaa mitä, jos eletään avioliitossa. Yhteiset tilit ja käytetään miten käytetään, kunhan toisen tili ei mene nollille. Meillä ainakin mun tili on vähän kuin ruokatili, koska käyn aina kaupassa. Miehen tililtä maksetaan muut laskut ja kulut. Ihan selvyyden vuoksi molemmilla tulee palkka ns. omalle tilille, vaikka molempien tilit onkin yhteisiä tai-tilejä. No meillä tää ehkä toimii, kun ei eletä kadestä suuhun.

Onko ihan yleinen käsitys että samalla kun pistetään nimet vihkitodistukseen niin tilitkin yhdistetään? Ilmeisesti, jännä asia, ikinä ei kävis mulle. Ehkä kotoa opittua, vanhemmillakin oli aina omat erilliset tilit. Onneks puoliso myös samoilla linjoilla. 

Vierailija
74/77 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyykit ja siivous. Nämä yleensä. Noista voisi laskea esimerkiksi 3 tuntia viikossa kotitaloustyötä, á 45 euroa tunti. Jos se on paikkakunnalla käypä taksa. Kuukaudessa yhteensä 12 - 15 tuntia, eli 540 - 675 euroa. 

Tuon mukaan ovat tasoissa. 

Millälailla tasoissa? Ei B:n tule kompensoida A:n osuutta kuluista.

Vierailija
75/77 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuolisen korviin voi olla, että ei kuulosta reilulta, mutta parisuhteen osapuolet on ne, jotka asian ratkaisee. Toinen voi tienata paljon paremmin kuin toinen ja ei ole aikaa tai mielenkiintoa tehdä kotitöitä ja maksaa mieluusti osansa rahana. Toinen voi taas olla superpihi rahan suhteen ja tekee mielummin kotitöitä kuin maksaa kuluja. Kaikenlaiset skenaariot on mahdollisia ja asia on reilu silloin kun se molemmille on ok, ihan sama mitä naapurin Petteri on siitä mieltä.

Vierailija
76/77 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan asumismuodosta. Kuinka paljon se teettää kotitöitä? Oliko se enemmän a:n vai b:n valinta? Jos siellä asuminen edellyttää kahta autoa, ja a haluaa siellä enemmän asua, järjestely on reilu. 

Vierailija
77/77 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tuollaiset parisuhteet päätyy aikanaan eroon, jossa se A pitää lopulta itsellään asunnon ja muun varallisuuden. B on tyhmä, jos ei tätä tajua jo etukäteen. Tuhoon tuomittu liitto.

Miten hän voi sen pitää jos on kummankin nimissä?